Canada, het land wat al sinds mijn schooltijd in mijn hoofd zit om eens heen te gaan. Ik weet niet waarom, maar dit land heeft een enorme aantrekkingskracht op mij. Juni 2016 ging ik er dan eindelijk heen, met mijn vriend. Het overtrof al mijn verwachtingen.

Vancouver dag 1

Gisteren zijn we na aankomst wat rond gaan lopen en hebben we al wat dingen bekeken. Er staat in Vancouver een stoomklik en wij kwamen precies om 18:00 uur aan, de tijd dat de klok een muziekje laat horen. Dit doet hij ieder heel uur. Er komt dan ook extra veel stoom uit. Gisteravond waren we zo moe dat we wel zijn gaan eten, maar eigenlijk niet veel trek hadden. We hebben dus in een simpel restaurantje een burger gegeten. We zijn om 20:00 gaan slapen, want we konden echt niet meer!

Vandaag regent het de hele dag. We hebben een ticket gekocht voor de Hop on, Hop off bus. Onderweg zijn we op een aantal plekken uitgestapt. Chinatown en Granville Island (lokale ondernemers met leuke winkeltjes en er is een grote markt). Verder is het gewoon leuk om op deze manier heel Downtown Vancouver te zien en hier ook wat informatie over te horen. Vanuit Chinatown waren we weer richting de stoomklok gelopen en daar in de buurt zijn we bij een brouwerij met een restaurant gaan eten. Als je niet weet welk bier je moet kiezen kan je hier ook een proeverij doen.

Dingen die ons opvallen hier in Vancouver zijn :
– Het krioelt hier van de Aziaten. Niet toeristen, maar die hier wonen.
– Er lopen heel veel zwervers / bedelaars rond.
– Gisteren toen de zon nog scheen was het verschil tussen in de zon of in de schaduw lopen enorm groot! In de schaduw had je eigenlijk een vest nodig, in de zon absoluut niet!

Vancouver dag 2

Vandaag was het weer beter dan gisteren. Het was niet heel zonnig, maar het regende niet! In Canada zit er vaak geen ontbijt bij het hotel, dus dat doen we ergens anders in een restaurant. Er zijn restaurants die zelfs alleen ontbijt en lunch serveren. Superlekker en je kan kiezen uit heel veel dingen! Vanochtend hadden we fietsen, dus zijn we een rondje gereden over de Seawall rond Stanley Park. Een mooi park aan de rand van de stad, met zelfs stukken die regenwoud zijn! Er stonden ook totempalen, waar hele mooie tussen zaten. Heel fijn om lekker in het groen te zijn! Daar heb ik toch meer mee dan de stad.

Vanmiddag zijn we naar Capilano Suspension bridge park geweest. Er is een lange, hele hoge hangbrug in een kloof, waarvandaan je de kloof door kijkt. Daarbij zijn er in het park ook hoge bruggen door de boomtoppen, platformen en houten paden lager door de bomen en een pad van hout en touw aan de klif, waar ook een stukje met een rooster is en je dus zo onder je voeten de afgrond in kijkt. We hebben vandaag ook het eerste wildlife gespot! Een wasbeer, 2 verschillende eekhoorntjes en een knalgele naaktslak! Morgen gaan we de huurauto ophalen en gaan we op weg naar de eerste plek op Vancouver Island, Victoria in het zuiden.

De grote oversteek

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan, 6:15 (ik was om 4:15 al wakker, jetlag… Dus geen probleem! Gisteren was ik om 2:00 wakker. Dus er is verbetering te zien) want we gingen de huurauto ophalen! Wat een supercoole auto! Een donkerrode Volkswagen Jetta, nog maar 13500 km op de teller, automaat met sportstand, dakraam dat open kan, achteruit rij camera en enorm mooie velgen! Tot zover de auto, ik vind hem gewoon heel cool! We zijn meteen richting de ferry in Tsawwassen gereden en we konden al snel mee, al hadden we gereserveerd voor een latere. Achteraf gezien was het niet nodig geweest om te reserveren.

Het was een ferrytocht van 1,5 uur en je kan het geluk hebben om dan al walvissen of orka’s te zien. Maar helaas, wij hadden dat geluk niet vandaag. Bij Swartz Bay op Vancouver Island aangekomen zijn we naar ons hotel in Victoria gereden. We hebben gegeten bij een vistentje bij Fisherman’s Warf, allemaal woonboten die een mini dorpje vormen. Echt veel schattige huisjes! We hebben daar ook zeehonden gezien! Ze weten dat ze daar eten krijgen geloof ik, want ze gingen spetteren naar mensen. Vanmiddag hebben we in de haven ook kwallen gezien. Zeehonden komen ook vaak in de haven, maar die hebben we nog niet gezien. Ook hier blijven we weer 3 nachten, dus nog kans genoeg om ze te zien!

Nog wat extra feitjes :
– Kraanwater in een restaurant wordt in Nederland heel moeilijk over gedaan, maar hier krijg je dat sowieso en je hoeft er niet voor te betalen. Het smaakt wel een beetje naar chloor, maar het is in ieder geval veilig om uit de kraan te drinken.
– Auto’s die wij groot vinden, zoals die wij nu hebben, hebben hier speciale parkeerplekken, waarop staat “kleine auto”.

Omgeving van Victoria

Victoria dag 1, Even werd iets langer

Victoria is een heel leuk stadje! Maar je kan je niet 2 dagen lang vermaken alleen in deze stad. Dus vandaag zijn we een stuk gaan rijden. Ik had gelezen over een uitkijk in East Sooke Park. Het zou 20 minuten lopen naar dat punt zijn, dus we wilden daar even heen lopen. Even is alleen iets langer geworden, namelijk 2 uur! Omhoog en omlaag en over rotsen en smalle paadjes. Het was een mooie omgeving! De temperatuur varieerde van 22 graden in de schaduw tot 32 in de zon!

Daarna zijn we naar Sooke potholes gereden. Ronde gaten uitgesneden in stenen door het water wat er langs gaat. Mocht je ooit naar Canada gaan, sla deze potholes dan vooral over! Het stelde niet veel voor. We hebben nog even gedronken bij de oudste brouwerij van Canada en daarna via het hotel weer de stad in om te eten. Nu zijn we helemaal afgedraaid weer in het hotel. Het bed slaapt heerlijk dus ik kan niet wachten tot ik mag gaan slapen.

Victoria dag 2, Orka’s en bultruggen!!

Onze whale watching toer zou vandaag om 14:00 uur beginnen, dus vanochtend zijn we nog een stuk gaan lopen langs de kust aan het zuiden van Victoria. Heel mooie kust en weer een ander landschap dan we al eerder hadden gezien. Het was een superleuk loopje! Vanmiddag gingen we met een zodiac boot op zoek naar walvissen. We moesten in reddingspakken die blijven drijven als je in het water terecht komt. Erg charmant.

Wat gaat die boot hard!! De bestuurder had over de radio gehoord waar de orka’s zaten en dat was een uur varen. Hobbel de bobbel keihard over het water! En ja hoor, ineens waren ze daar, de orka’s, zó gaaf!! En we konden ook heel dichtbij komen! Ze waren op hun gemak tegen de stroming in aan het zwemmen. Echt supermooi! Na een tijdje achter ze aan te varen gingen we terug.

We dachten dat het klaar was, maar nee hoor. Hij had op zijn radio gehoord dat er bultruggen waren op de weg terug, dus die hebben we ook nog gezien. Ze zijn echt supergroot! Ze gingen zelfs onder de boot door en we konden ze dus zo onder water zien gaan. Het was net etenstijd en dan draaien ze rondjes op hun kant in het water om voedsel te vangen. Heel bijzonder om te zien! De bestuurder zei dat dit de beste trip was sinds weken, omdat we ze allebei hebben gezien. Ik weet natuurlijk niet of hij dat tegen iedereen zegt, maar we hebben in ieder geval orka’s EN bultruggen gezien! Supercool! Morgen rijden we naar Ucluelet.

Orka's
Orka’s bij Victora

Naar Ucluelet, Hele lange file

Vandaag reden we van Victoria naar Ucluelet. Dat had 5 uur moeten duren, dus we hadden bedacht om vroeg weg te gaan, zodat we nog langs een waterval, een markt en een leuk plaatsje konden rijden. Dit werd alleen een ander verhaal toen we na een half uur rijden in een file terecht kwamen. Hier hebben we 2,5 tot 3 uur in gestaan. Terwijl we stonden te wachten zagen we steeds meer mensen terug gaan, maar we hadden niet echt veel keus, want een andere weg is er eigenlijk niet. Langzaamaan kwam er wat informatie van mensen die waren gaan bellen en het bleek dat verderop een frontale botsing was geweest, waardoor de weg compleet geblokkeerd was.

Toen we eenmaal door konden zijn we maar ergens wat gaan eten en daarna in 1 keer doorgereden naar Ucluelet, want anders zou het erg laat worden. Het regende vandaag ook en het was een groot deel van de route ook heel mistig, dus we hadden toch niks kunnen zien van de waterval. We slapen nu in een super leuk hutje, met keuken, dus ontbijt gaan we morgen zelf maken. Morgen gaan we beren zoeken met een zodiac boot!

Ucluelet, bereleuke tocht met een zodiac.

Na ons zelfgemaakte ontbijt van spek en eieren zijn we naar Jamies whaling station gereden. Voor een beren zoektocht per zodiac. Met de boot ging de broer van Kapitein Iglo langs de kust varend op zoek naar beren. Eerst 2 herten gezien en niet veel later een aantal arenden en nadat we de haven uit waren zeehonden. Het begint goed! Na wat racen over het water kwamen we bij een aantal schiereilanden met hier en daar een baai met rots/stenen strand. Verderop zagen we een moeder bruine beer met haar jong. We konden nog net een foto maken en ze hobbelde terug het bos in.

Nog wat verder speuren langs soortgelijke oevers en bingo! Weer een beer tussen de stenen, die op zoek was naar schelpdieren en krabbetjes. Na even had de beer het wel gezien en ging terug het bos in. Op de terugweg zat er nog een. Deze bleef op z’n gemak zitten en zoeken. Heel mooi om te zien! Waarschijnlijk zat de tijd erop, want kort erna ging het gas echt open en vlogen we terug naar de haven. Het was een top ochtend!

Eerst nog gaan lunchen en daarna zijn we naar de vvv voor een plattegrond van het dorp, lekker makkelijk. Op de plattegrond staan een aantal wandelingen. Op papier is het vlak, maar als je er loopt voelt het meestal als berg op. Aan het einde van de tocht was het ook etenstijd dus meteen door naar een restaurant. Toen we net terug kwamen bij het huisje werden we opgewacht door een paar hertjes!

Ucluelet dag 2, Pacific Rim Park

Vandaag zijn we richting Tofino gegaan. Dat plaatsje is levendiger dan Ucluelet en er zijn leuke galerieën, dus we wilden daar ook even kijken. Er was ook een markt vandaag, dus dat was mazzel hebben. We hebben ook een paar stukken van het Pacific Rim national park gelopen en we hebben bij Long Beach gekeken. Hier is dat strand een behoorlijke happening, maar in Nederland hebben we een veel langer stuk strand. Maargoed, wij hebben natuurlijk niet zo mooie achtergrond erachter! De natuur was weer mooi!

Ik vind het heel leuk om te zien dat ze de natuur gewoon laten gaan. Het is een zootje op de grond met dingen die omgevallen zijn, maar zolang het geen gevaar geeft laten ze het liggen. Toen we terug reden naar ons huisje zagen we ineens een beer voor ons de weg oversteken! Supercool! We hebben op onze veranda een barbecue staan en die hebben we vandaag gebruikt! Morgen rijden we naar Whistler.

Pacific Rim National Park

Naar Whistler toe

Voor een vakantiedag wel erg vroeg opgestaan (6.30), om op tijd bij de ferry aan te komen. Tot de ferry is het nog 3 uur rijden, overtocht van 1.5 uur en tot het hotel in Whistler nog eens ruim 1.5 uur. De Navmii app loodst ons feilloos overal heen. Bij aankomst zijn we nog even een rondje door de stad gelopen. Na het eten nog even in het bubbelbad van het hotel gezeten. Het is hier 27 graden! Een stuk warmer dan de eerdere plaatsen waar we zijn geweest dus, want dan was t vaak tegen de 20 graden.

Whistler, De hoogte in!

Vandaag was een topdag! Letterlijk, want we gingen de Blackcomb- en Whistler berg op! Je kan aan twee kanten omhoog. De ene kant is een gondola en de andere kant een stoeltjeslift. Er was ons verteld dat aan de kant van de stoeltjeslift beren zouden kunnen lopen, dus die hebben we gekozen om omhoog te gaan. En ja hoor! We hebben er 2 zien lopen!! Dus de dag begon al supergoed! Boven aangekomen konden we met het ticket onbeperkt met de peak2peak gondel heen en weer tussen de 2 bergen. Bovenop de Blackcomb aangekomen zaten er allemaal marmotten! Super schattig. Zoek de marmot op de foto.

Whistler
Marmot in de bergen bij Whistler

We wilden op de Blackcomb een trail gaan lopen, maar die was gesloten, omdat er nog teveel sneeuw lag. We zijn toen nog hoger gegaan met de 7th heaven express. Daar was het wel echt koud! Daar waren ze nog aan het skiën en snowboarden! Wel een heel gaaf uitzicht!

Daarna zijn we naar de andere berg gegaan en de trail die we daar wilden lopen was ook dicht door teveel sneeuw. Maar een andere trail was wel open! Die route was alleen wel een “zwarte” route en zou zo 2-3 uur duren… Daarmee liep je dan naar een top op 2182 m hoogte, waar je ook met een stoeltjeslift zou kunnen komen. Een man had ons verteld dat je dan tussen hele hoge sneeuwmuren door zou lopen en we zagen mensen die kant op gaan dat we dachten, dat moeten wij dan toch ook kunnen! Dus hop, wij naar boven.

Het was echt heel zwaar, want het was super steil omhoog! Hoe verder we boven kwamen hoe minder mensen er liepen, dus niet iedereen die we hadden zien gaan is helemaal naar boven gegaan. Maar de uitzichten waren geweldig en tussen het hoge sneeuw lopen ook! En we waren in ruim een uur boven! We zijn wel met de stoeltjeslift weer naar beneden gegaan.

Daarna wilden we weer terug de berg af via de andere berg, zodat we misschien weer beren zouden zien, maar omdat er onweer in de buurt was ging de peak2peak even niet. Toen zijn we maar wat gaan drinken en later ging hij toch weer even wel heen en weer, dus konden we alsnog naar de overkant. De volgende lift helemaal naar beneden ging ook even niet, maar uiteindelijk zijn we toch beneden gekomen, zonder weer beren te zien helaas. Het zag er wel heel gaaf uit om boven op die berg te zitten met uitzicht op regen en bliksem, terwijl je zelf heerlijk in de zon zit!

Nu onweert het heel erg ook in Whistler en het hagelt nu zelfs, dus we wachten nog maar even tot het wat beter wordt voordat we een restaurant gaan zoeken! Morgen hebben we een lange rijdag voor de boeg naar een hutje in Wells Gray park.

Op naar de Rockies!

Vandaag was een lange reisdag. Gelukkig wel de enige reisdag die zo lang is. We zijn vanochtend om 9 uur vertrokken vanuit Whistler en om half 6 bij ons huisje aangekomen. Onderweg hebben we over de hoogvlakte gereden, wat best mooi was en weer heel anders dan de uitzichten die we eerder hadden. Ik heb langs de weg een poema (edit: het is denk ik een rode lynx geweest, hij was te dik voor een poema..) gezien! Denk ik… Het ging zo snel, maar hij zag er wel zo uit en het is mogelijk volgens iemand bij het informatie centrum. We zijn nog terug gereden, maar toen had hij alweer de benen genomen.

Waar we overnachten hebben ze maar 3 huisjes, dus dat is heerlijk rustig. Het huisje is superleuk, met complete keuken en het ligt 25 minuten rijden van het plaatsje Clearwater, midden in het Wells Gray park. Daarom hebben we maar zelf eten gemaakt vandaag, want we hadden geen zin om nog heen en weer te rijden voor eten. Ook het ontbijt zullen we deze 3 dagen in het huisje doen! Onze buren zijn ook Nederlanders en hebben bij dezelfde organisatie geboekt. Zij hebben niet zoveel gezien bij de beren- en walvissen boottochten als wij, dus blijkbaar hebben wij heel veel geluk gehad! Het huisje heeft geen WiFi en ook in de buurt is er niks. Zelfs onze telefoons hebben allebei geen bereik! Echt een gevalletje middle of nowhere dus!

Wells Gray, Middle of nowhere, dag 1

Toen we vanochtend wakker werden en gingen ontbijten waren we helemaal alleen, want de buren waren al weg, dus het was heerlijk rustig! Vandaag zijn we een paar watervallen gaan bekijken. Die zijn heel mooi! De Helmcken waterval is 1 van de hoogsten in Canada! Heel cool! Het heeft even geregend, maar dat was met een half uurtje weer voorbij dus toen konden we weer verder lopen!

Waar we een stukje gingen lopen kwamen we Nederlanders tegen en zij zeiden dat er beren liepen, maar we hebben ze niet gezien. Ik heb een berenbel aan mijn tas, die ervoor zou moeten zorgen dat de beren ons aan horen komen en dus niet schrikken en dus geen interesse in ons hebben. Een meneer in een outdoor winkel heeft een andere theorie. Volgens hem fungeert de bel juist als dinerbel voor de beren. Laten we maar van het eerste uit gaan! Koop hem trouwens niet in Nederland! Hier zijn ze de helft van het geld! Nu zitten we lekker te eten bij een restaurant met uitzicht over Dutch Lake. Morgen gaan we nog meer watervallen kijken en een trail lopen waarmee je onderaan de Helmcken waterval kan komen.

Helmcken waterval, Wells Gray NP

Wells Gray dag 2, Alleen maar omhoog….

Ok, alleen maar omhoog kan natuurlijk niet, maar omhoog lopen onthoud je nou eenmaal meer dan omlaag… We wilden vandaag de Helmcken waterval van de andere kant bekijken. Daarvoor moesten we de South Rim trail lopen. 5 kwartier enkele reis. Heel smalle paadjes, rotsen en takken op de grond en enorm veel muggen!! Gisteren hadden we al een verzameling aangelegd aan muggenbulten, maar vandaag hebben we die minstens verdubbeld… Ik heb er 8 in mijn nek alleen al! We hebben maar even anti kriebel spul gekocht.

Maar! Het was wel supermooi toen we eenmaal bij de waterval waren! Nog dichterbij dan gisteren en weer een mooie regenboog erin! Wat een geweld zeg, zo’n hoge waterval! We dachten dat je bij deze ook onderaan de waterval kon komen, maar dat bleek niet zo te zijn.

We zijn dus ook weer 5 kwartier terug gelopen en daarna hebben we nog een trail gelopen naar Moul waterval. Ook weer alleen maar omhoog natuurlijk en dit was 1,5 uur totaal. Deze was ook heel mooi en je kon er onderdoor lopen. Hierna nog naar een andere waterval gereden die op maar 5 minuten lopen was. Dat kon ik nog wel aan, na de andere routes vandaag. Nu zijn we heel moe van het lopen van de 2 trails en gaan we nog even bij het huisje zitten om straks naar Clearwater te gaan om te eten.

Naar Jasper, van 5 uur naar 6 uur!

Vandaag reden we naar Jasper. Onderweg raak je dan ineens een uur kwijt! Dus we kwamen na 5 uur rijden aan, maar waren ineens 6 uur verder! Het is hier nu dus 8 uur vroeger dan in NL. We zitten in een huisje aan de rivier! Heel mooi! We hebben onderweg niet veel van de mooie omgeving kunnen zien, want het regende de hele tijd. Maar op de valreep hebben we toch nog een enorm hert, waarschijnlijk een wapiti, langs de weg gezien en een zwarte beer vlak voor onze bestemming! Ook waar we nu slapen zagen we meteen weer zo’n groot hert lopen! Hopelijk gaan we hier nog veel meer zien. Owja er lopen hier ook heel veel eekhoorntjes!

Weer wat nieuwe opvallendheden/feitjes:
– Tussen de enorme bergen heb ik een geweldig gevoel van thuiskomen
– Iedereen doet heel vriendelijk hier
– In het verkeer is iedereen heel rustig
– Ze zijn hier veel bezig met glutenvrij en biologisch eten!
– Het is hier heeeeel mooi!
– Ik wil niet meer naar Nederland 😉

Jasper dag 1, De eerste elanden!

Vandaag zijn we begonnen met het verkennen van Jasper park. We hebben onze eerste elanden gezien!! Op de Maligne Road zouden veel dieren te zien zijn. Vooral in de vroege ochtend had ik gelezen. Dus wij vanochtend vroeg meteen daarheen. (Enkele reis op die weg naar Maligne meer is 50 minuten) Wij hebben geen beest gezien… Wel was het heel mooi! Ik zal alvast verklappen dat we ook op de terugweg niks gezien hebben en ook toen we ’s avonds na het eten nog een keer heen en weer zijn gereden hebben we niks gezien…. Ik vraag me af of de mensen van het informatie centrum en die de boeken schrijven er ooit zelf wel eens gereden hebben…

Goed, terug naar de ochtend. Aan het eind van de weg is dus Maligne meer. Deze heeft super mooie bergen op de achtergrond. Daar wilden we wat gaan wandelen. Het was wel gaan regenen, maar nog niet super hard dus zijn we gewoon gaan lopen en na niet al te lange tijd werd het droog en de rest van de dag hebben we nog een paar spetters gehad. We hebben eerst de Moose Lake loop gelopen, totaal 1,5 uur. En de naam heeft zich waar gemaakt, we zagen en moeder eland met kleintje! 😀 We konden ze goed van een veilige afstand bekijken en pas toen er een stel met een schreeuwend klein kind aan kwam renden ze weg. Weer eentje om af te strepen dus!

Jasper NP
Elanden in Jasper NP

Daarna hebben we geluncht en zijn we de Mary Schaffer loop gaan lopen, wat een uurtje duurde. Volgens de beschrijving zou die vlak zijn, maar dat was het zeker niet! Wel weer heel mooi en we hebben wel een vers spoor van een beer gezien, maar niet de beer zelf. Op de terugweg naar Jasper zijn we nog gaan kijken bij Maligne Canyon. Echt super mooi! Watervallen en stroomversnellingen die zich door de stenen hebben gewerkt. Ook hier hebben we een rondje gelopen, maar niet de lange, want we waren al een beetje klaar met lopen na de andere 2 vandaag.

De Rockies zijn in ieder geval super mooi! Ik hou wel van die bergen! Zeker als ze wat sneeuw erop hebben of van rotsen zijn. 😀 We zijn ook nog gaan kijken bij het Piramide meer en Patricia meer. Natuurlijk ook weer heel mooi! Langs de weg liepen vanavond ook weer wapiti’s. Die zijn best groot! Maar ze zijn niet zo enorm als elanden. Nu zijn we helemaal kapot! Morgen weer verder lopen. De plannen laten we even afhangen van wat het weer doet!

Jasper dag 2, Op zoek naar dieren!

Vandaag stond vooral in het teken van dieren zoeken. En we hebben ze gevonden! Vanochtend regende het heel hard. We zijn toch maar gaan rijden na het ontbijt wat gerekt te hebben. Eerst naar Edith Cavell, want daar is een mooie gletsjer. Het regende de hele weg en de berg was compleet in de wolken… Dus zijn we maar weer weg gegaan.

Later op de dag hebben we het nog eens geprobeerd en toen hadden we wel geluk. De top hebben we niet kunnen zien door de wolken, maar de gletsjer wel. Super mooi! Daarna zijn we ook naar Lake Annette geweest en hebben de route er omheen gelopen. Supermooi water met prachtige bergen er omheen! Aanrader!! We hebben ook gelopen bij Old fort point, omdat daar dikhoornschapen zouden zitten, maar we hebben ze niet gevonden. Ook niet toen we later op de dag nog een keer daarheen gingen. Voor niks het hele eind omhoog dus. Het was echt heel steil! Kuitenbijtertjes….

Maar toen, aan het eind van de middag reden we over de snelweg en zag ik ineens iets bewegen! Toen we terug reden om te kijken bleek het een coyote te zijn! Na het eten reden we daar weer en waren er 4 welpjes aan het rondrennen over de stenen! We zijn na het eten ook weer de Maligne Road afgereden. En nu hadden we meer geluk dan gisteren. We hebben een beer gezien met 2 kleintjes! Ook zagen we een muildierhert!

We hebben nu een kaart gekocht met de dieren erop, zodat we iets beter kunnen herkennen wat het is. Daarom denk ik nu ook dat de poema die ik dacht gezien te hebben eigenlijk een rode lynx is. Hij was te dik om een poema te kunnen zijn. Morgen rijden we naar de laatste bestemming (dat het de laatste bestemming is wil ik echt nog niet over nadenken…) Banff. Onderweg zouden we ook nog veel dieren kunnen zien. Ik ben benieuwd!

Naar Banff, Grizzly beer gezien!

Jaja, we hebben hem gezien! Langs de snelweg! Daar liep een grizzly beer! Supercool! Vandaag zijn we van Jasper naar Banff gereden en die weg was super mooi! Langs gletsjers, mooie meren en super uitzichten! We hebben ook nog een kleiner hert gezien dan die we eerdere keren zagen. En een mantelgrondeekhoorn! Die zat superlief een nootje te eten bij een uitzichtpunt. Vanochtend wilden we alvast langs Moraine Lake rijden, op aanraden van iemand die we spraken, maar daar was het zo druk dat we daar niet bij konden met de auto. We gaan dit later nog eens proberen.

Wel konden we naar Lake Louise. Heeeeel druk was het daar, maar we hebben het gezien. Het was nogal een shock na al die dagen in stille gebieden… Banff is wel even een ander verhaal dan de plaatsen waar we hiervoor zijn geweest. Het is echt even afkicken van de rust. Hopelijk is het morgen goed weer, want ze geven onweer op, maar de weersverwachting tussen de bergen is niet te vertrouwen hebben we al eerder gemerkt. Hopelijk is het dan ook op de plekken waar we nog naartoe willen minder druk dan in de stad!

Eekhoorn in Banff NP

Banff dag 1

Vandaag hebben we de omgeving van Banff bekeken! Behalve mantelgrondeekhoornen en een soort kleine hamster hebben we vandaag geen dieren gezien. Het regende zo nu en dan, maar niet super hard dus hebben we toch nog dingen kunnen zien. Eerst zijn we vrij vroeg nog een keer naar Moraine Lake gegaan en nu konden we er wel komen! Supermooi blauw water! We zijn op een rots geklommen om dit uitzicht te hebben en hebben langs de kant gelopen naar het watertje waar dit water vandaan komt. Toen we om 12 uur daar weg gingen was de weg er naartoe al afgesloten, dus kon er al niemand meer op omdat het te druk werd. Mocht je ooit gaan, kom dus ruim voor 10 uur! Toen konden wij er nog heen!

Daarna zijn we naar Yoho national park gegaan. Het Emerald lake was super druk en het regende, dus daar zijn we na een kleine blik meteen weer weg gegaan. De Takakkaw waterval was heel mooi! Het is een van de hoogste in Canada!

Vervolgens zijn we naar Kootenay national park gegaan en hier hebben we de Paint pots bekeken. De grond is oranje van kleur en werd vroeger gebruikt om verf van te maken. Heel bijzonder! De Marble Canyon hebben we ook bekeken. Een mooie spleet in de grond waar marmer in zit en je ziet een waterval en potholes.

Inmiddels was het alweer half vijf en zijn we via de Bow Valley Parkweg terug gereden. Hier zouden dieren moeten zitten, maar die vonden de regen niet zo gezellig denk ik. Ik vond Jasper rustiger en overzichtelijker. Mocht je moeten kiezen waar je langer heen gaat kies dan voor Jasper zou ik zeggen. Morgen de laatste echte vakantiedag…

Banff dag 2, laatste volle dag

Vandaag was de laatste echte dag van deze vakantie. We zijn de omgeving van Banff nog wat verder gaan bekijken. Het heeft behoorlijk geregend, vooral vanochtend, dus we moesten een beetje door de druppels heen kijken, maar konden over het algemeen toch nog redelijk droog hier en daar rondlopen. Eerst gingen we naar Lake Minnewanka. Op de weg er naartoe zagen we woodchucks (bosmarmotten) en een hele club wapiti’s en herten bij elkaar. Dat meer zag er mooi uit en het was er heerlijk rustig! Hier hebben we een stukje gelopen.

Daarna gingen we via een mooie weg naar de Vermillion Lakes. Daar was het net even droog en zon! Vooral de bergen op de achtergrond maken het supermooie meren. Daarna ging het wat harder regenen en toen zijn we naar een grot gegaan. Daar was een kleine zwavelbron. Ook er omheen buiten waren wat bronnen. Ik weet niet hoe we het voor elkaar krijgen om bij bijna iedere vakantie van die stinkende bronnen tegen te komen! Inmiddels zijn we wel een beetje klaar met die lucht… Toen we daar klaar waren werd het weer toch weer wat beter en zijn we de Mount Norguay op gereden en hebben we daar wat gedronken. Daar zaten prairiehondjes! Super schattig! En omdat het dus droog was geworden zijn we ook nog een rondje gaan lopen bij Vermillion Lakes, die we eerder hadden overgeslagen. Daar was een mooie rivier waar we langs liepen.

Lange trails hebben we niet meer gedaan, want onze voeten en knieën zijn er een beetje klaar mee. Vanavond zijn we na het eten toch weer naar de Bow Valley Parkweg gereden voor dieren. En we hebben 2,5 grizzly beer gezien!! Eentje alleen z’n kont. Op de terugweg werden we nog getrakteerd op roze bergen door de ondergaande zon. Ik denk dat ik Jasper mooier vond. Banff is mij wat te druk… En Banff is ook een stuk duurder qua eten! Maar ook hier in Banff was het natuurlijk weer super mooi! Geen big horn sheep en berggeiten gezien, maarja je kan niet alles hebben. Morgen rijden we naar Calgary en stappen we in het vliegtuig naar Amsterdam en dan is het echt klaar…

Rockies achter ons gelaten

Alleen omdat ze te groot waren om mee te nemen. Het was wel even moeilijk om ze achter te laten! Ik moest zelfs huilen toen ik ze in mijn achteruitkijkspiegel weg zag gaan aan de horizon.. We hadden al ingecheckt, dus we hoefden alleen de tassen af te geven. Nu zijn we door de douane en wachten we tot we gaan boarden voor de vlucht van een uur of 8.

Canada is voor mij:

Groen, natuur, bergen, hele hoge bergen, beren, borden over beren, eekhoorntjes, en nog veel meer dieren, stoppen langs de weg, biologisch eten, gratis water (al dan niet met chloorsmaak), koffie nooit ver weg, behulpzaam, kalmte, rust, gevoel van thuiskomen en alles wat ik vergeet.

Als je de kans krijgt, ga dan zeker eens naar Canada!