Sankt Anton is onweerstaanbaar in alle seizoenen

Door Edwin Hagenouw

In maart 2017 sloot ik een mooi wintersportseizoen af in het bekende skigebied Sankt Anton (lees hier over mijn ervaringen). Tijdens deze short-trip van vijf dagen spraken we een aantal dames van het toeristenbureau van Sankt Anton en zij vertelden ons dat het gebied ook erg mooi is als er geen sneeuw ligt en dat steeds meer toeristen kiezen voor een actieve- of relaxvakantie in de bergen. We namen dan ook met beide handen de uitnodiging aan om dit een aantal dagen zelf te ervaren.

Zonder files ben je hier dus al binnen zeven tot acht uur

Sankt Anton am Arlberg in het kort

Het dorp en het berggebied liggen in het uiterste westen van Tirol, direct tegen Vorarlberg aan. De bekende buurdorpen Lech en Zürs liggen al in deze deelregio en tijdens hiketochten loop je dan ook regelmatig over de grens van beide regio’s. Vanaf Wageningen is het ongeveer 800 kilometer rijden. Zonder files ben je hier al binnen zeven tot acht uur. Wij reden op de zondag na zwarte zaterdag en wij hadden twee uur extra reistijd. Sankt Anton heeft een eigen treinstation, ligt redelijk dichtbij een aantal luchthavens en is op vele manieren bereikbaar.

Het hoogste punt van het gebied is de Valluga, 2811 meter boven zeeniveau, en het ultieme uitzichtpunt.

Het uitzicht vanaf Valluga op 2811 meter boven zeeniveau

Hiking, biking en klimmen

Aan sportieve mogelijkheden is in deze regio geen gebrek. Maar liefst 350 kilometer aan bikingtrails en 300 kilometer uitgezette hikingroutes bieden voldoende uitdaging aan sporters van alle niveaus. Er worden tochten aangeboden met gidsen, maar de routes zijn duidelijk aangegeven met bordjes dus je kunt ook op eigen gelegenheid je routes bepalen. Dat laatste had onze voorkeur. Tijdens de zomermaanden zijn vier gondels en twee stoeltjesliften in gebruik.

Een paradijs voor bergbeklimmers

De Arlberger klimroute behoort tot de meest veeleisende tochten van de Alpen

In de periode van juni tot en met oktober trekken vele klimmers naar Sankt Anton. De Arlberger klimroute behoort tot de meest veeleisende tochten van de Alpen.
Een ijzersterke conditie en innerlijke rust heb je nodig om deze Arlberger klimroute te bedwingen. De ongeveer drie kilometer lange en tot de op bijna 2500 meter hoogte gelegen route in St. Anton am Arlberg behoort tot de vijf mooiste, maar ook zwaarste tochten van de Alpen. Op duizelingwekkende hoogte wagen de klimmers zich langs de steile bergwanden en over smalle rotspunten, bij vrijwel loodrechte rotswanden, omhoog en kruisen gespleten bergkammen.

Uitzichtplatform bij Valluga

Onze afdaling van Valluga terug naar het hotel

Op de eerste dag in Sankt Anton moesten we natuurlijk gelijk naar het hoogste punt van het gebied: de Valluga. Om hier te komen neem je eerst de Galzigbahn vanuit het dorp (bij de fameuze afdaling uit de Mooserwirt), daarna de Vallugagondel I en tot slot het superleuke minigondeltje Valluga II tot de top.

De minigondel Valluga II brengt je naar de top

Gaaf om te zien dat er nog wat sneeuw was overgebleven van de laatste sneeuwval in juli. Het geluid van de knisperende sneeuw onder je bergschoenen blijft toch geweldig.

Bijna verse sneeuw in Sankt Anton

Bovenop de top (rond 13.30) besloten we de tocht te maken terug naar het restaurant, aan het begin van de Valluga II gondel. Een ruige route langs smalle paden, die je deels aflegt hangend aan de kabels die zijn gespannen voor de Klettersteig. Best een uitdagende tocht als je – zoals wij – weinig ervaring hebt met bergwandelingen. Maar zeker de moeite waard en een heerlijk gevoel als je deze afdaling hebt volbracht. Zorg wel dat je in een goede conditie bent en dat je de juiste bergschoenen (wij hebben Meindl) aan trekt en voldoende eten en drinken voor onderweg bij je hebt.

Sankt Anton
Het begin van de afdaling van Valluga

In het restaurant aten we een paar panini’s en namen we het besluit verder te voet af te dalen naar de Ulmer Hütte, die we nog kenden van onze vakantie in Lech in januari van dit jaar. En dat was een super beslissing, want deze tocht moet je echt ook eens doen.

Op het hoogste punt van Sankt Anton kun je tientallen kilometer ver kijken

De hele route loop je ruim boven de boomgrens, over ruige rotsen met af en toe wat resten sneeuw en om je heen zie je de wereld steeds groener en leefbaarder worden. De bergmarmotten hoor je regelmatig met hun kenmerkende gegil. Dit is voor ons Lagelanders een bijzondere ervaring. Echt één met de natuur, helemaal omdat we tijdens deze hike slechts vier andere wandelaars tegenkwamen.

Bergmeer in de bergen van Sankt Anton

Na ongeveer anderhalf uur kwamen we aan bij de Ulmer Hütte. Het was ondertussen 16.30 en de laatste gondel was nog een half uur lopen. We waren dus te laat om deze te nemen. Geen probleem, we waren toch al lekker aan het lopen en de schoenen zaten goed. Onderweg konden we de meegenomen flesjes regelmatig vullen in de snelstromende riviertjes en watervalletjes die ons pad doorkruisten. Let wel op dat je alleen water drinkt dat stroomt boven de gebieden waar vee graast, zodat je zeker weet dat het water zuiver is. De notenrepen die we in onze rugzakken hadden kwamen goed van pas om het opkomende hongergevoel weg te nemen.

De route naar ons hotel ingesteld in de app van AlpenVereinAktiv zodat we de kortste weg naar het dorp zouden nemen. Nog twee uur lopen gaf de app aan en dat bleek perfect te kloppen. Een prachtige wandeling tussen en door de weilanden, omringd door grazende koeien met jonge kalveren, kletterende watervallen en een steeds groener wordende omgeving. Echt leuk om al die pistes waar we in de winter naar beneden skieden nu op deze manier te zien. Na een uur en drie kwartier passeerden we de Mooserwirt, normaal gesproken een feestpaleis en nu een oase van rust.

Sankt Anton
Après ski walhalla Mooserwirt in ruste tijdens de zomermaanden

Aangekomen bij het hotel Schwarzer Adler in het centrum van het dorp smaakten het ijskoude bier en de witte wijn heerlijk. Die hadden we ook wel verdiend vonden we zelf na deze afdaling van 2800 tot 1300 meter. Wat was dit een geweldige middag!

E-biken naar de Konstanzer Hütte en verder

Sankt Anton en de meeste goede accommodaties in het dorp willen de zomeractiviteiten enorm stimuleren. Hierdoor kun je zowel via het toeristenbureau als bij de tophotels gratis deelnemen aan bijvoorbeeld wandeltochten en mountainbike- en e-biketochten. Wij kozen voor de gratis e-bikes en lieten ons door de uiterst vriendelijke mensen van het hotel adviseren over de mooiste routes. De eerste tocht die we maakten was naar de Konstanzer Hütte. Via goed begaanbare wegen, langs een snelstromende rivier en een prachtig blauwgroen meer kom je aan bij deze bekende ontmoetingsplek voor hikers en mountainbikers. Hiervandaan zijn veel (lange en minder lange) hiketochten te maken. Ook kun je hier prima lunchen, alhoewel de prijzen hier wat hoger zijn dan in het dorp.

Prachtige meren op weg naar de Konstanzer Hütte

Voor de terugreis naar het dorp kozen voor de Sattelwaldweg. Even weg van de gebaande paden en via een hoog gelegen pad rijd je zo in anderhalf uur terug naar het dorp.

Ook deze moeder en dochters kwamen we tegen tijdens het mountainbiken
Sankt Anton
Klaar voor een volgende beklimming op de Sattelwaldweg

Nooit eerder reden we op een e-mountainbike, maar we zijn totaal verkocht. Echt geweldig om met ondersteuning van een elektromotor de berg op te rijden. Zelf kies je welk niveau ondersteuning je wilt, zodat je nog steeds een fysieke inspanning levert bij het beklimmen van een berg.

Top-accommodatie in Sankt Anton

Tijdens onze drie dagen in het uiterste westen van Tirol verbleven we in het luxe viersterren superior hotel Schwarzer Adler. Dit hotel ligt aan de Dorfstrasse in het centrum van Sankt Anton.

Ons hotel: Schwarzer Adler in Sankt Anton

Dit hotel bestaat al sinds 1570 en is een begrip in de regio. Hier zijn traditie, luxe en modern comfort verweven tot een top-accommodatie. Met name onze ruime kamer met uitzicht op de bergen, de uitgebreide wellness en het heerlijke eten en drinken waren uitmuntend. Maar bovenal hebben we genoten van de vriendelijke gastvrije medewerkers van het hotel. Zij stonden altijd met een glimlach voor ons klaar en zorgen ervoor dat wij een onvergetelijke vakantie hadden in Sankt Anton.

De moderne sfeervolle kamers van Hotel Schwarzer Adler

Tijdens deze short-trip hebben we ook behoorlijk wat filmmateriaal geschoten. Binnenkort volgt dan ook ons videoverslag van deze actieve valantie.

Meer informatie over Sankt Anton vind je hier: stantonamarlberg.com/nl

Lees ook over onze ervaringen in het nabij gelegen Lech-Zürs (verslag zomer).