REISVERSLAG OOSTENRIJK | Montafon heeft ons hart gestolen!

Een reisverhaal van Maartje Bevers

Na een paar heerlijke dagen in het mondaine Sankt Anton am Arlberg vervolgen wij onze weg naar Schruns in het dal van Montafon. Werkelijk een prachtige route want we reden zo vanuit een donsdek van wolken de zon in waarin het heldere groen van de bergen weer verscheen. En van het ene op het andere moment stijgt de temperatuur van 15 naar 24 graden. Dus de zonnebrillen komen weer tevoorschijn en eenmaal van de snelweg af reden we een adembenemende route door de bergen.

Het is slechts drie kwartier reizen en je zit in een totaal andere wereld

Montafon
Sensationeel mooi om de bergen boven de wolken te zien.
Als je erover denkt een gecombineerde reis met meerdere bestemmingen in de bergen te maken dan kunnen wij dit zeker aanraden. Het is slechts drie kwartier reizen en je zit in een totaal andere wereld.

Zin om weer een berg te beklimmen

Goed en wel aangekomen in het rustige en gemoedelijke Schruns hebben we al weer zin de berg op te gaan. Dit is een van belangrijkste plaatsen in het hart van Montafon en vormt met hun al jaren bestaande Alpine- en Noordse skitraditie het uitgangspunt voor veel ski- en wandelgebieden. Op alle niveaus zijn er zoveel mogelijkheden voor zowel recreatieve- als professionele sporters. Montafon ligt in het uiterste zuiden van de provincie Vorarlberg. De grens met Tirol ligt tussen Lech en Sankt Anton am Arlberg.
Montafon
Montafon ligt in het zuidwesten van Oostenrijk in de provincie Vorarlberg

Vooral heel erg genieten!

Of je nu de voorkeur geeft aan klimmen of wandelen, mountainbiken, skiën of snowboarden of onderweg bent in het dal, lopend op de golfbaan en op de tennisbaan een paar ballen wil spelen. In alle rust kun je hier ontspannen, je sportief inspannen en vooral heel erg genieten!

“Schruns is meer een koket stadje dan een dorp“, zo schreef de Zwitserse schrijver Jakob Christoph Heer

Het historische centrum van Schruns is het hele jaar door een gezellige plek waar toeristen en dorpelingen elkaar ontmoeten. Door het grote aanbod aan winkel, restaurants met terrassen en bars is er genoeg te doen. Hier kun je even lekker relaxen na weer een dag vol sportieve uitdagingen op de berg of in het uitgestrekte dal.

Bekijk hieronder de uitnodigende video over de zomer in Montafon

Onze accommodatie in Schruns: Hotel Alpenrose

We verbleven deze dagen in Hotel Alpenrose, vlakbij het centrum van Schruns. Dit viersterrenhotel ademt de traditie uit van een skihotel uit de jaren zestig met de luxe van een moderne accommodatie.

SPA Hotel Alpenrose
De sfeervol ingerichte suite van Activ- & SPA-Hotel Alpenrose

De kamers zijn ruim en wij hadden een geweldig uitzicht over de bergen vanaf ons balkon.

Het water in het hotel wordt gewonnen uit een eigen bron en dat water zie je stromen door het hotel. Volgens onze gastvrouw heeft het water een positieve uitwerking op de gezondheid. Heel blij waren we met de mooie uitgebreide SPA onder het hotel. Geweldig om je lichaam daar te verwennen na een dag in de bergen. Bij goed weer kun je op het grote terras naast het hotel gezellig dineren. Dat is ook precies wat wij deden op onze eerste avond. Tussen de bomen en de verlichting voelden we een bijna mediterrane sfeer terwijl we genoten van de heerlijke gerechten die met veel charme werden opgediend.

Die middag begonnen we aan een eerste verkenning van het berggebied.

Net iets buiten het dorp, op ongeveer tien minuten van ons hotel namen we de Hochjoch Bahn naar boven. We waren de enigen in de gondel naar het Mittelstation “Kapell”. Hier vind je ook het Kapellrestaurant. Als we daar uit de gondel stappen komen we in een dicht wolkendek terecht en vinden we op goed geluk de stoeltjeslift die ons naar het hoogste punt, Sennigrat, op 2300 brengt. Het is maar goed dat we zijn voorbereid op lagere temperaturen, onze warme jacks komen goed van pas als we door de wolken trekken.

Schruns in Montafon
Boven de wolken schijnt de zon in Schruns
En ik denk oh jeee daar gaat onze wandeling, want wie gaat er nu door de wolken wandelen. Zo mooi is het dan om uiteindelijk boven de wolken uit te komen en de zon in volle kracht op de bergen te zien schijnen. Oja, zo’n stoeltjeslift is ook prima te doen zonder ski’s. De liften gaan volgens mij wat langzamer zodat deze in zomer ook goed begaanbaar zijn. Ik weet het niet zeker, want na duizenden ritjes tijdens de wintersport was dit een van mijn eerste stoeltjesliftritjes in de zomer.

En dan zijn we bijna boven, de lucht trekt open en wij lopen het wandelpad op naar boven. Ik geniet van de kruidige lucht van de bergen en in de verte glinsteren de meren. Heerlijk hier boven in de bergen, het liefst zou ik mijn schoenen uitdoen en op blote voeten in het gras lopen. Ik houd mijn bergschoenen toch maar aan als ik de ruige paden zie die naar boven lopen.

Montafon
Sprookjesachtig mooi boven de wolken
Ook in de zomer vind ik de bergen fantastisch. Elk seizoen heeft natuurlijk zijn charme maar of het nu lente, zomer, herfst of winter is, het blijft heerlijk om actief in de bergen te zijn. Door de combinatie van rust, natuur en sport is het een belevenis die je echt in je hart raakt.

Bijzonder restaurant en lowbudget hotel

Via een korte en mooie wandeling langs de bergrand kom je aan bij de Wormser Hütte. Deze in 1907 gebouwde hut is een restaurant, maar ook een slaapplaats voor wandelaars of wintersporters die voldoende hebben aan een basis accommodatie. Slapen doe je hier namelijk op slaapzalen (voor vier tot acht personen).

Schruns Montafon
Lunch bij de Wormser Hütte op 2307 meter hoogte.
Fantastisch natuurlijk om midden in de bergen te overnachten en zowel in alle rust de zonsondergang mee te maken en ’s ochtends diezelfde zon weer te zien opkomen vanachter de bergen. En het allerleukste is misschien nog wel de prijs: voor € 24 per nacht heb je al een overnachting met ontbijt en diner.
Wormser Hütte
Genieten van het uitzicht bij de Wormser Hütte

3-Seen-Panoramarundwanderung Hochjoch

3-seeen hochjoch
De 3-Seeen Panorama Wandeling is 5,8km en duurt maximaal 2,5 uur

Wij hadden al een accommodatie in Schruns, dus voor ons deze keer alleen een snelle lunch in deze traditionele Hütte. We genoten van de de huisgemaakte tomatensoep en pretzels en namen wat flesjes water mee voor de tocht die we gingen maken.

Vol met energie en nog nagenietend van de lekkere lunch begonnen we met onze wandeltocht met de allesomvattende naam “3-Seen-Panoramarundwanderung Hochjoch”.

3-Seen Panoramarundweg
Uitzicht op de Herzsee.

Zoals de naam al doet vermoeden loopt deze hike (eenvoudig en voor iedereen te doen) langs drie meren, de Herzsee, de Schwarzsee en de Speichersee. Wij kozen ervoor om af en toe van de gebaande paden te gaan en via kleine koeiepaadjes langs de sprankelende beekjes te wandelen. Het weer was sterk wisselend, met af en toe een wolk en en op het andere moment kon je weer de hele wereld overzien.

Schruns
Bergweggetjes slingeren door door het ruige landschap.

Voor ons was dit een prachtige wandeling. En via de langste skitunnel ter wereld (de Hochjoch Tunnel van 475 meter) kom je uiteindelijk weer terug bij het bergstation van Hochjoch, op 1874 meter boven zeeniveau. Dus aarzel niet als er wolken zijn en er regen wordt voorspeld. Niets zo veranderlijk als het weer en zeker in de bergen. Uiteindelijk hebben we – ondanks de dramatische voorspelling van de WeerOnline app – een fantastische middag gehad.

E-mountainbiken met gids Markus

De volgende ochtend zijn we op de fiets gestapt met onze mountainbikegids Markus, tevens verantwoordelijk voor de PR van Montafon Tourismus. Hij kent het gebied dus als zijn broekzak. En dat was wel handig, want door de opkomende mist zagen we regelmatig geen hand voor ogen.

Mountainbiken Schruns
Mountainbikegids Markus geeft tips en legt het programma van de dag uit

En het was koud en vochtig die dag, goede waterdichte en warme kleding was dan ook geen overbodige luxe. Het was gelijk al duidelijk dat we die dag geen zon zouden zien en de voorspelling van hevige regenval in de loop van de dag zorgen ervoor dat we ons programma voor die dag iets moesten inkorten.

Mountainbike
Ook in de regen en de mist hadden we toch enorm veel lol op de fiets

Alleen geschikt voor ouderen of met een minimale conditie?

Voor ons was het de tweede keer – na Sankt Anton – deze vakantie dat we met de E-mountainbike de bergen in gingen. Veel mensen denken dat een E-mountainbike alleen geschikt is voor ouderen of mensen met een minimale conditie, maar wij weten wel beter nu. Je kunt de elektrische ondersteuning van de fiets namelijk zelf instellen, van Eco tot Turbo. Bij die hoogste stand hoef je inderdaad weinig inspanning te leveren, maar bij alle andere standen voel je je benen wel degelijk als je een steile berg omhoog rijdt. Een geweldige uitvinding vinden wij. Volgens Markus, onze gids, is er in de afgelopen decennia geen fietsproduct geweest dat zo snel in populariteit is gegroeid. Met name het aantal jongeren met een E-mountainbike neemt enorm toe.

en ik moet eerlijk zeggen: dit waren de allerlekkerste Kaiserschmarrn ooit!

We besloten wat eerder dan gepland te gaan lunchen (de zware regen werd nog steeds verwacht die middag) en kwamen aan bij het Gauertalhaus aan de Gauertaweg 15 in Tschagguns).

Onwaarschijnlijk smaakvol

Deze berghut serveert enkel regionale en huisgemaakte gerechten van biologische oorsprong. Alles puur, super vers en onwaarschijnlijk smaakvol.

Gauertalhaus Tschagguns
De gezellige Stube van het Gauertalhaus

Ik nam voor het eerst deze vakantie de Kaiserschmarrn, dat kon wel met deze bijna winterse temperaturen, en ik moet eerlijk zeggen: dit waren de allerlekkerste Kaiserschmarrn ooit.

En dat zegt wat, want tijdens al mijn wintersportvakanties heb ik er al honderden gegeten denk ik.

Hoewel we niet zo heel veel hebben gezien van de omgeving was het zeker een leuke belevenis en erg gezellig om met een groep de bergen op de fiets te verkennen.

MTB Montafon
Voordat de regen toesloeg kregen we toch nog een beetje zon te zien

Oostenrijkse wijn en regionale snacks

Later die middag ging het inderdaad regenen, en hard ook. Tja, dat kan gebeuren in de bergen. Een mooie gelegenheid om lekker op te warmen in de sauna van het hotel en wat vroeger een Oostenrijks wijntje te nemen met wat regionale snacks. Zo maak je er toch altijd weer een mooie dag van in de vakantie.

Schruns Montafon
Een sensationele zonsondergang op onze laatste avond in Schruns

Uiteindelijk zijn we maar twee dagen in Schruns en Montafon geweest, maar het voelde als veel langer door de intensiteit van de activiteiten die we hebben ondernomen. En zo goed om te zien dat de traditionele skigebieden ook zoveel te bieden hebben buiten het winterseizoen. Dank je wel Montafon, voor deze mooie shortbreak. We komen graag weer eens terug, in de winter én de zomer.

Na Sankt Anton am Arlberg en Schruns vervolgden we onze mini-roadtrip naar Lech, ook in Vorarlberg. Lees hier over onze avonturen in het Lechtal.

Meer informatie en inspiratie kun je vinden op: