De naakte waarheid deel 3, ultiem genieten op Corsica

Een reisverhaal van Maartje Bevers

Het is 15 juni 2020 en de stoplichten staan op groen. Code geel is afgegeven en we kunnen afreizen naar Corsica. Zo snel als we kunnen gaan we onze trip naar een van de mooiste eilanden van Europa verder plannen. Wij kiezen ervoor met de auto en de nachtboot van Corsica Ferries te gaan. De auto geeft ons de vrijheid te kunnen gaan en staan waar we willen op het eiland. Vanuit de haven van Toulon varen we de hele nacht naar Bastia op Corsica. Om 21.00 uur vertrekt de boot. We waren vroeg en konden onze auto al rond 18.00 in de rij zetten.

De nachtboot naar Bastia

Pas na 20.00 begint het boarden, alle tijd dus om Toulon te verkennen en relaxt een hapje te eten aan de haven. We hadden de zaterdagboot en het was erg druk in de wachtrij en aan boord. Zover we konden zien waren we de enige Nederlanders tijdens de overtocht. Dat gaf toch net even een extra vakantiegevoel. Zo heeft de coronacrisis toch ook nog zijn voordelen. Wij hebben een hut voor twee personen geboekt, dus zodra de trossen los gingen, konden we genieten van alle privacy.

Tip: reis op een doordeweekse dag, dan heb je veel minder reisverkeer aan boord

De nachtboot van Toulon naar Bastia. Foto: Edwin Hagenouw

In deze tijd was het verplicht op de boot een mondkapje te dragen in de openbare ruimtes. Heerlijk dat we onze eigen hut hadden. Na een fijne nachtrust, ging de wekker om 7.00 uur. Even snel douchen, een paar cappuccino’s en croissants scoren in het restaurant. Om 08.00 reden we met onze eigen auto het eiland op. Onze eerste kennismaking met Corsica.

Verliefd op de gemoedelijkheid

Corsica ademt direct de sfeer van Frankrijk en het relaxte van een eiland. Ik was dan ook meteen verliefd op de gemoedelijkheid van Corsica en de Corsicanen. Zodra je de bewoonde wereld van de Corsicaanse steden uit rijdt waan je je in de jaren ’70 met het vakantiecomfort van vandaag. Heb jij ook al zoveel over Corsica gehoord? Van iedereen die er is geweest hoor je fantastische verhalen. Met name over de enorme diversiteit op een relatief kleine oppervlakte.

Zicht op Bastia. Foto: Edwin Hagenouw

Het eiland is een paradijs voor de liefhebber van stranden, watersport en een ontspannen vakantie. Maar ook bergwandelaars, klimmers, fietsers en mountainbikers kunnen hun hart ophalen op dit prachtige eiland in de Middellandse Zee. Ultiem genieten van inspanning in een omgeving doordrongen van rust en natuur. Wij verkenden in twaalf dagen zoveel mogelijk aspecten van Corsica.

Een strandhuis aan zee in Riva Bella

Het begon allemaal bij aankomst in onze eerste accommodatie aan de oostkust, een uurtje rijden vanaf de ferry. In de provincie ‘Haute-Corse’. Precies tussen Bastia en Porto-Vecchio. Na weken van hard werken, in de nasleep van de corona-pandemie, waren we echt even toe aan een paar dagen relaxen in ons strandhuis aan zee. We werden super vriendelijk ontvangen door gastvrouw Marie Claire. Dat maakte de lange reis gelijk helemaal goed. We mochten zelf kiezen welk huisje ons het beste beviel.

Ook de rest van de week hebben we continue dit hoge serviceniveau ervaren. Zowel bij het restaurant, bij de receptie als in de SPA. Natuurpark Riva Bella is een oogverblindend mooi paradijs voor natuurliefhebbers en rustzoekers. In totaal behelst het park 75 hectare van vrijwel ongerepte natuur.

Het park is onderdeel van een natuurreservaat direct aan de zee. Van april tot november is dit een naturisme camping.

Een immens natuurpark, direct aan zee. Foto: Edwin Hagenouw

Kennismaken met naturisme

Twee jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met het naturisme of een camping van France4Naturisme aan de Franse Atlantische kust. Natuurlijk moesten we eerst even wennen, maar ik merkte dat deze manier van leven mij een gevoel geeft van vrijheid. Leven in harmonie met de natuur en met respect voor de ander. Lees hier over onze eerdere ervaringen met het naturisme in Frankrijk (deel 1) en (deel 2).

Privé strand

Zoals ik al zei hadden we ons eigen huisje aan het strand. Voor mijn gevoel bezaten we een week lang ons eigen stukje privé strand. Wij verbleven in Mini Villa Onda direct aan het strand en de zee. Dus je snapt wel dat wij heel wat baantjes hebben getrokken in het mooie heldere zeewater. Er zijn diverse verschillende accommodaties te huur. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon met je tent, camper of caravan komen. De camping ziet er geweldig uit en ligt ook nog eens vlakbij de zee. Bekijk alle informatie op de uitgebreide website van Riva Bella.

Ons privé strand. Foto: Edwin Hagenouw

Elke dag werden we wakker met de mooiste zonsopkomsten. Heerlijk om op te staan met de warmte van de zon op je lijf. Natuurlijk startten we de ochtend met een verfrissende duik in de zee. Deze was vaak zo glad als een spiegel. Zo mag van mij elke dag beginnen. Hier heb ik vaak van gedroomd. Je begrijpt dat we deze heerlijke plek, na een kleine week, met pijn in mijn hart vaarwel hebben gezegd.

Eten en drinken

Riva Bella heeft een sfeervol restaurant. Hier komen zowel gasten van het park als andere gasten. Iedereen is dus gewoon aangekleed hier. Dat vonden wij een hele opluchting. Dineren tussen naakte mensen is niet helemaal ons ding. Je zit hier romantisch aan de zee, alsof je dineert op een zeilschip. We ervoeren de uitstekende keuken en selectie aan Corsicaanse wijnen. Het blijkt ook dat het restaurant in de omgeving bekend staat om haar fijne specialiteiten, allen bereid met producten uit de directe omgeving. Op zondag speelde een locale helden Corsicaanse live muziek. Een heerlijk relaxte mix van nostalgie en liefdesliedjes. Dit doet me aan Ramses Shaffy denken.

Gelijk op onze eerste avond maakten we kennis met de gastvrijheid en het lekkere eten. Dineren met de kabbelende middellandse zee op de achtergrond beviel ons zo goed dat we gelijk besloten elke avond hier te eten. Hoe fijn is het om na het toetje je schoenen of slippers uit te doen en over het strand naar je huisje te lopen. Terwijl we langzaam in slaap dommelden ging het ruisen van de zee door. Een eeuwigdurend geluid van rust en oneindigheid.

Reizen tijdens corona

En hoe bevalt dat dan reizen in tijden van corona? Als reisschrijver krijg ik daar natuurlijk veel vragen over uit mijn directe omgeving. Als je zorgvuldig je reisbestemming uitzoekt, en daarmee drukke plekken vermijdt, merk je er eigenlijk niet zoveel van. Corona is er nu eenmaal en elk land heeft zijn maatregelen getroffen. In Frankrijk en Corsica is het allemaal net weer iets anders dan in Nederland. Als je daar rekening mee houdt kun je eigenlijk alles doen wat je anders ook doet.

Zo kozen wij bewust om niet te gaan vliegen, maar met de eigen auto te reizen. Op de ferry hadden we een eigen hut en vermeden we zoveel mogelijk de openbare ruimten aan boord. En tijdens het verblijf op Corsica zelf bezochten we geen drukke plekken, maar gingen we elke dag de natuur in om te wandelen of fietsen.

Hier heb je een minimale kans om Corona op te lopen. Foto: Edwin Hagenouw

En eenmaal op Corsica in ons vakantiepark van France4Naturisme4 leek Corona heel ver weg. Een heerlijk gevoel was dat! We hadden daar alle vrijheid en ruimte. Alsof ik thuis en in mijn eigen tuin ben, zo vertrouwd voelde het.

En wil je een echte magische nacht met heldere sterren meemaken ga dan zeker naar dit mooie plekje op de aarde. De miljoenen sterren verlichten in de nacht het strand en de golvende zee.

En vanaf 6.30 is er alweer een prachtige zonsopkomst. De lucht is zo helder en er is geen wolkje aan de lucht. Waarschijnlijk is de lucht hier ook veel schoner dan we gewend zijn in Nederland. De langzaam draaiende economie, als gevolg van de pandemie, zorgt zeker voor minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Etang de Diana

De volgende middag hebben wij de directe omgeving verkend, bij ‘Etang de Diana’. ‘Etang de Diana’ is een lagune in de Haute-Corse, ten noorden van Aléria. Vanuit ons huisje kunnen we de toren zien liggen, maar de weg er naartoe is best wel lastig te vinden. Omdat deze plek zeker de moeite waard is geef ik je hieronder de routebeschrijving.

Vanuit Riva Bella volg je de route richting Aléria naar het zuiden. In het dorp Aleria bij Le Clerc recht doorrijden. Bij het tankstation Vic aan de rechterhand sla je linksaf. Je rijdt de lange laan met wijngaarden voorbij totdat je tegen wijngaard aankijkt en daar sla je linksaf. (Als je doorrijdt kom je bij een super leuk restaurant aan het water uit. (Deze tip kregen wij net te laat, op onze laatste dag van de vakantie).

Blijf de weg volgen en aan de rechterhand rij je een wijnchateau voorbij, buig met weg links mee en je komt op een zandterrein. Rij de zandweg in en vervolg deze en rij tot het einde aan de toren. Als je denkt dit is nooit goed, dat klopt het is een lange zandweg. Bij de toren zijn voldoende  parkeerplekken.

Je kan hier een mooie rondwandeling maken tussen de zee en de lagune. Vanuit de hoogte kijk je uit over de lagune en in de verte zie je de bergen. In het avondlicht toen wij er waren zie je het silhouet van de bergen. Magisch mooi.

Toyota Hilux met daktent. Foto: Edwin Hagenouw

Op het strand ontmoetten we een Zwitserse houthakker. Hij is maanden alleen op reis door Europa in z’n ruige Toyota. Een geweldige daktent is zijn onderkomen. Wij waren direct verkocht, dit willen wij ook in de toekomst. Op het strand, met een glad whisky erbij, reisverhalen uitwisselen. Prachtige kleuren in het golden hour. Altijd leuk zo’n verrassende, toevallige ontmoeting.

Mooie baaien aan de oostkust

Na een paar dagen vooral relaxen wilden we wat meer van het eiland zien. Naast dat we op zoek gingen naar informatie op internet, hebben we ons ook laten adviseren door Valentin, een van gidsen van het park. Want wie kent de beste plekjes nou beter dan de locals zelf.

Wij gingen op zoek naar één van de mooiste baaien van Corsica. Wil jij dat ook tijdens je volgende vakantie? Wij merkten al snel dat je dan vooral niet moet kiezen voor de gratis stranden. Het is daar vrijwel onmogelijk om te parkeren en een lekker vrij plekje vinden op het strand is er al helemaal niet bij. Kies dus gewoon voor een betaald strand. Voor een paar euro per persoon per dag krijg je de rust die je zoekt op een stranddag. In het voorseizoen hoef je overigens niet eens te betalen, maar dat weet bijna niemand. Super! We vonden uiteindelijk een mooie snorkelplek bij Palombaggia. Dat was een behoorlijk stuk rijden, want realiseer je wel dat je een auto nodig hebt om iets van Corsica zien en om de mooie plekken te bezoeken.

Langs de oostkust

Vanuit Riva Bella zijn we over de T10 naar het zuiden gereden om uiteindelijk bij Palombaggia te kunnen snorkelen in de baai. Alleen de weg ernaar toe, direct langs de kust, is al de moeite waard. Het wordt helemaal mooi als je af en toe eens van de weg durft te gaan. Dan weet je niet wat je meemaakt. Zo mooi en op de meeste plekken, in het voorseizoen in ieder geval, heerlijk rustig.

Rij je circa 25 minuten verder door bij Palombaggia, dan kom je uit bij Rondinara. Dat vind ik één van de mooiste baaien aan de oostkust. Wil je je dag compleet maken, rij dan door naar Bonifacio met zijn prachtige kliffen. Heb je meer tijd, dan zijn de eilandjes voor de kust van Bonifacio en Sardinië zeker de moeite waard. Die zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. Volgens ooggetuigen zijn dit misschien wel de mooie paradijsjes van Corsica.

Naar de bergen, Col de Verde

Na een paar dagen kust snakten wij naar de bergen en gingen op pad met gids Joseph. De wandeling vanaf Col de Verde stond op het programma. Wij reden met onze eigen auto. Ook al merk je hier niet veel van Het COVID 19 virus, we vonden het wel zo verstandig om niet met anderen in één auto te reizen. Het startpunt van de wandeling bereik je via de dorpjes Ghisoni en Zicavo. Zorg voor een goede papieren wegenkaart, want de navigatie op je smartphone werkt niet altijd vlekkeloos.

Bij de start van deze panoramisch wandeling verzamelde zich een klein en gezellig gezelschap. Nadat we kennis hadden gemaakt met de gids en het eten en drinken voor onderweg en de lunch was verdeeld gingen we op pad.

De Col De Verde is één van de rustigste en mooiste wandelgebieden van Corsica

Beginpunt is op 1289 meter hoogte en het hoogteverschil naar de top Punta della Capella is 1000 meter. De wandeling vereist behoorlijk wat klauterwerk. De Col De Verde is één van de rustigste en mooiste wandelgebieden van Corsica. Je loopt voor een groot deel over een smal pad tussen de beuken en dennenbomen omhoog. Bijzonder zijn de panoramische tweeduizenders. Je komt hier heel veel vegetatie tegen, die hier in de wilde natuur groeit en bij ons in Nederland in de tuinen is te vinden. Hier groeien bijvoorbeeld de helleborus en het vingerhoedskruid tussen de kabbelende beekjes.

Bocca d’Oru

Het begin is een licht klimmend pad en na half uur lopen gaat het sterker bergopwaarts. Na een kleine twee uur lopen, met halverwege een korte ingelaste pauze, komen we op het punt Bocca d’Oru. Hier loop je boven de boomtoppen op 1850 meter hoogte en wordt je beloond op een overweldigend mooi uitzicht. Een 360 graden panorama over de toppen van Corsica. We klimmen nog een stukje verder omhoog naar de Prati hut. Hier kun je wat eten en drinken en op adem komen na de klim.

Langs de waterval lopen we verder omhoog en na vijftien minuten krijgen we dan de ultieme verrassing van de dag te zien. Een prachtige hoogvlakte met helder groen gras, kabbelende beekjes en honderden kleine meertjes. Een bijzonder natuurverschijnsel. De gids treks zijn schoenen uit. Wat een verlossing toen ik ook mijn warme voetjes in het vochtige mosgras voelde. Het prikte maar voelde als een cadeautje.

En na drie uur lopen had ik best wel honger gekregen. En het zou Frankrijk natuurlijk niet zijn als er geen  uitgebreide lunch was geregeld. Dit was een van de bijzondere momenten van deze reis. Stokbrood, rode wijn, Corsicaanse kaasjes en charcuterie in deze prachtige omgeving.

De Col de Verde kruist ook de rood-wit gemarkeerde GR20. De GR20 is een wandelpad van noord naar zuid Corsica. Dit is een redelijk zwaar tot zwaar wandelpad voor de geoefende bergwandelaar. Bijzonder van dit wandelpad is dat de paden hoog door de bergen lopen en dat je regelmatig zicht heb op de zee.

Mountainbiken

Riva Bella, zoals eerder gezegd ligt in een prachtige natuurgebied. Waar een mooi wandelpad is uitgezet. Het wandelpad doorkruist ook een hardloop trail. Klein beetje hoogteverschil met mooie vergezichten. Wij dachten dit wel te kunnen doen met onze mountainbikes. Alles kan maar hier kwamen wij even van terug door de hoogteverschillen en extreem smalle paadjes met hoge soms prikkende struiken. Dus uiteindelijk hebben wij het brede zandpad genomen en in het mooie bijna avondlicht een leuke fietstocht gemaakt.

Vanuit het park zijn diverse mooie fietstochten te maken. Vraag er naar bij de receptie. Valentin laat de routes graag aan je zien.

Thalasso en SPA

Je bent pas echt bij Riva Bella geweest als je ook een Thalasso dag hebt meegemaakt. Het Thalasso & Spa Resort ligt geweldig, direct aan zee. Wij hebben ons heerlijk laten verwennen in het hydrotherapie bad met het zeewater circuit. Het heldere blauwe zeewater wordt hier gebruikt. Daarna was het tijd voor het relaxing Yin-Yang bad voor twee personen. Echt een ervaring om te delen met een speciaal persoon. Je droomt helemaal weg en je stapt na twintig minuten schoon en ontspannen uit het bad.

Thalasso & SPA. Foto: Edwin Hagenouw

Alle poriën stonden daarna helemaal open en werden we helemaal ingesmeerd met een algenpakking. Met deze frisse laag op je lichaam gingen we twintig minuten stomen. De opgewarmde lichamen kun je uiteindelijk afspoelen in het frisse zeewater. Je voelt je op dat moment volledig relaxed en klaar voor de lichttherapie. Daar vielen we beiden in slaap.

Als afsluiter van deze heerlijke middag kregen we een massage, aan zee in de buitenlucht. Edwin koos voor een ontspanningsmassage en ik kreeg de meer intensieve energie massage, waardoor de spieren goed los gemaakt werden.

Helemaal relaxed en schoon geweekt na deze dag en in totaal zes dagen Riva Bella sloten wij onze dag en week af met een heerlijke diner op ons favoriete terras aan zee. Ook nu was er weer live muziek. De plaatselijke zanger-gitarist vermaakte ons tot in de late uurtjes. Terwijl de zon in de zee zakte, verlichte de volle maan de zee. Een sensationeel mooi slot van een heerlijke week bij Riva Bella.