Soms kom je van die verhalen tegen waarvan je denkt: dat moeten meer mensen lezen. En dat wat precies wat ik dacht na het lezen van het onderstaande reisverhaal naar aanleiding van de Bikester Ultimate Adventure. Ik zocht contact met de organisator van de trip en ook Bikester vond het een perfect idee om dit verslag te delen met onze lezers.

Lees hieronder het inspirerende reisverhaal van de #UltimateAdventure

Een mountainbike-avontuur in Noorwegen

Wat was jouw laatste avontuur? Dat van ons was in Noorwegen, aan boord van een kleine boot, varend door de Noorse fjorden. Klinkt niet als de beste keuze voor mountainbikers? Niet zo snel. Er valt in Noorwegen nog veel te ontdekken; de herinneringen zijn nog vers, de indrukken nog niet verwerkt, maar wat zeker is: over deze biketrip zullen we nog lang napraten!

Bikester
Een ultiem avontuur in de Noorse bergen. Credits foto’s: Niklas Wallner

Mountainbiken in de Fjorden van Noorwegen is een ware ontdekkingstocht; het steile en moeilijk begaanbare landschap met zijn wilde en ongerepte trails worden tot nu toe vooral door een kleine groep locals bereden. Vooraf hadden we enkele foto`s van trips uit het verleden gezien en we hadden de verhalen gehoord, maar alleen Robin en Niklas wisten waar we aan begonnen.

We ontmoeten elkaar in Ålesund

Een bont reisgezelschap van fietsers, filmers en fotografen ontmoet elkaar in de namiddag in de Noorse havenstad Ålesund. Bij het avondeten leren we elkaar alvast een beetje kennen; grapjes en luchthartig commentaar breken het ijs voordat we over gingen tot goede gesprekken over onze nieuwsgierigheid naar de op handen zijnde trip.

Ons enthousiasme voor mountainbiken had ons allen naar Noorwegen gevoerd en de komende dagen zal duidelijk worden hoe snel deze gedeelde passie onze kleine groep samen zal brengen.

Noorse fjorden
Aan boord in de Noorse fjorden. Credits foto’s: Niklas Wallner

Het eerste stuk van de reis gaan we per boot van Ålesund naar het kleine plaatsje Stranda in Storfjord. Aan boord leren we ook onze gids, Ole, kennen, een fanatieke klimmer en alpinist, die sinds enkele jaren steeds vaker op de mountainbike te vinden is. Ole bereid de planning van de komende dagen voor en we allemaal heel veel zin om de tocht te starten. Maar zolang we nog aan het varen zijn, genieten we eerst van het prachtige uitzicht, leren we elkaar kennen en drinken we koffie.

Een bijzondere thuishaven

De HMS Gåssten zal de komende tijd onze thuishaven zijn en wát een bijzondere boot is dat: hij biedt voldoende plek aan 10 gasten en heeft een groot dek, waar onze fietsen met gemak op passen. Dit schip heeft een geschiedenis en dat zie je onder andere aan het verweerde eikenhout. In de jaren ’70 werd dit schip voor de Zweedse marine gebouwd en deed het dienst als reddingsboot in de Oostzee.

Bikester
De HMS Gåssten in zijn element in de fjorden. Credits foto’s: Niklas Wallner

Sinds vier jaar is de boot eigendom van Sven, die kleine groepen outdoorfans met ski`s en/of de fiets naar de beste en mooiste plekken in de Fjorden brengt.

Onmogelijke en ontoegankelijke plekken

We dringen dieper tot het Fjordenlandschap door en de boot glijdt aan grote, dicht op elkaar staande rotspartijen voorbij. De bergflanken rijzen hier direct uit het water omhoog en torenen soms tot wel 1000 meter boven ons uit. Vanaf het dek zien we steeds weer berghutten op de meest onmogelijke en ontoegankelijke plekken en we kunnen ons niet voorstellen hoe je daar kunt komen.

De komende dagen zullen we ontdekken hoe het kan, want ook de trails die wij zullen berijden zijn niet makkelijk toegankelijk. Elke tour start op zeeniveau en na 600 hoogtemeters rijd je al door het berglandschap.

Dag 1: Mountainbiken, Noorse stijl

De volgende ochtend moesten we onszelf er nog even van verzekeren dat het geen droom was: we waren daadwerkelijk op deze boot en in dit prachtige berglandschap aan de zee. Na een uitgebreid ontbijt namen we onze lunchpakketten mee en haalden we de fietsen van het dek. Direct vanaf de boot de fiets op en omhoog fietsen, bergop, langs de route die Ole ons de vorige avond op de boot had laten zien.

De eerste dag wordt het tempo meteen bepaald. We volgen een smal paadje en al snel moeten we de fiets dragen of duwen. Ole vertelt ons alvast dat we deze weg op de terugweg ook nemen. Sommigen werpen daarom aan de top alvast een blik naar beneden, het woud in, over vochtige en met rotsen bezaaide velden, om te zien wat de beste weg voor de afdaling zal zijn. Niemand kan alle stenen onthouden. Af en toe omkijken en genieten van het uitzicht blijft de beste afleiding van de intensieve tocht naar boven.

Mountainbiken Noorwegen
Mountainbiken, Noorse stijl. Credits foto’s: Niklas Wallner

Op een klif, zo`n 1000 meter boven het Fjord, in de kou en de gure wind, begint onze eerste afdaling in Noorse stijl. Ieder zoekt zijn weg over de grote en kleine granieten rotsplaten en de korte stukken met losse stenen. Helemaal benden, waar we zoeven nog een pauze hadden, komt het echte freeride gevoel op. Breed grijnzend beginnen we dan ook aan het volgende stuk: veel diepteverschillen en stenen nemen ons mee en we vinden onze flow op deze wilde trails.

Het is zaak geconcentreerd te blijven; als je niet oplet, blijft je voorwiel haken en wijk je zo van het ideale tracé af. Het rauwe ongerepte karakter van deze trails maken ze tot een geweldige uitdaging. Gelukkig is ons kleine MTB reisgezelschap fit en ervaren en lijkt iedereen te genieten van de technische uitdagingen op deze trails. De komende dagen zullen we de kans hebben om onze vaardigheden op de Noorse natuurlijke trails te verbeteren.

De Geiranger Fjord

Weer aan boord worden we met koud bier en warme taart onthaald. De fietsen gaan terug op het voordek en onze bezwete fietskleding vindt zijn weg naar de warme machineruimte om te drogen. We zijn nog geen 10 minuten aan boord, als de boot zijn tocht richting het Geiranger Fjord begint. Moe van de tocht en het bier ontspannen we aan boord en kijken naar het voorbijtrekkende landschap.

Geiranger Fjord
Onwerkelijk mooie uitzichten vanaf de boot. Credits foto’s: Niklas Wallner

Tegen de schemering leggen we bij het Geiranger Fjord aan en deelt Sven ons mee dat we deze avond een gast aan boord hebben. Na weer een meesterlijke maaltijd van onze jonge chefin, sluit Gordy, in de winter skileraar, zich bij ons aan en tovert de kleine kabine met zijn gitaar in een concertzaal om. De perfecte afsluiting van een mooie dag.

Dag 2: Boven de boomgrens

Het zal ongeveer half 6 geweest zijn toen we Geiranger verlieten. Hoewel de motor niet bijzonder luid is, word je wel wakker van het gezoem. Omdat het nog erg vroeg is, draaien we ons nog een keer om.

Als de Gåssten onze aanlegplaats in Fjora bereikt zijn we allemaal startklaar. De eerste 700 hoogtemeters kunnen we deze keer op ons zadel blijven zitten. De groep gedraagt zich hetzelfde als op de eerste dag. De echte racers hebben vanaf het begin een hoog tempo en storten zich naar beneden, terwijl Max, Jutta, Ole en ik onze krachten sparen voor de stukken waar het er echt op aankomt. Silvio heeft weliswaar geen enkele moeite om het tempo bij te houden, maar rijdt toch op gelijkmatig tempo steeds achter de groep. Zodra het pad ophoudt zijn we al voorbij de boomgrens. Bij het tweede ontbijt kijken we naar het prachtige landschap om ons heen met uitzicht op het Fjord en duidelijk nog steilere bergtoppen. Met frisse moed fietsen we daarna praktisch in een lijn tegen onze bergtop op.

Na ons eerste stuk bergaf zijn we weer omhoog geklommen. Voor ons strekt zich een labyrint van graniet een stoffige aarde uit. We spelen in het landschap; voetballen met stenen, soms rennend door de bochten en hebben in onze uitgelaten bui steeds uitzicht op het Fjord. We hebben onze flow gevonden en de opwinding die ons bij de rit bergop beloofd was, wordt beloond. De camera crew heeft bovendien natuurlijk atmosferisch licht om bij te filmen. Vaak geven we Niklas en Scott een paar minuten voorsprong, zodat ze de camera`s kunnen installeren, waarna we gezamenlijk naar beneden roetsjen. Beiden weten precies wanneer het tijd voor de camera is en wanneer het tijd is om zelf mee te fietsen.

Bossen Noorwegen
Mountainbiken in het woud. Credits foto’s: Niklas Wallner

Ole`s route zorgt ervoor dat we veel klimmen, maar we gaan na 100 meter ook weer downhill. Over een smal pad rijden we over drassige weidegrond naar het steilste gedeel van de tocht. We rijden nog een klein stukje naar boven en dan razen we naar beneden over de leemachtige grond het woud in. Het bosgedeelte bestond uit rotsachtige paadjes die iedereen uitdaagde zijn beste stuurkwaliteiten uit de kast te halen.

Aan de pier bij de boot wordt de groep met modder besmeurde maar euforische rijders opgewacht. Iemand heeft het over zwemmen. Goed idee, maar gaan we werkelijk na een dag over intensieve trails rijden braaf vanaf de veilige pier het water in? Nee, we klimmen op het dak van de boot en springen naar beneden.

Ultimate Adventure Noorwegen
The Ultimate Jump. Credits foto’s: Niklas Wallner

Dag 3: Vanaf zeeniveau tot 1000 meter de hoogte in

De volgende ochtend brengen Chris en Tash de fietsen en berijders in kleine groepjes en met een kleinere boot aan land. De Gåssten heeft een plekje in de zon in de verder mistige Fjord weten te bemachtigen als we ons opmaken voor de derde dag. Voor de laatste keer fietsen we vanaf zeeniveau zo`n 1000 meter de hoogte in. Aan het einde van een bosweg bergop keken we al uit naar wat er ging komen, nog onder de boomgrens wisten we al dat het de moeite waard zou zijn. Zodra we het bos achter ons laten komt de zon tevoorschijn en verandert het dauw op de weidegrond in een groot glimmend tapijt dat zich voor ons uitstrekt.

MTB Noorwegen
Met onze fiets op de rug naar boven. Credits foto’s: Niklas Wallner

Een mix uit berijdbare passages en stukken waar we de fiets moeten dragen maakt het laatste stukje klimmen naar de top compleet. De beloning is een magnifiek panorama uitzicht. Niklas en Scott maken gebruik van het mooie licht. Dan beginnen we aan de afdaling, waarbij we weer terug in het bos komen en de flowige trails overgaan in een serie drops waartussen nog net genoeg remweg zit, voordat de volgende drop komt. Met Silvio direct achter me heb ik geen andere keuze behalve door te rijden en daarmee wordt deze trail tot een echte rit in een achtbaan.

de flowige trails gaan over in een serie drops waartussen nog net genoeg remweg zit

Het laatste stuk van de trail ontpopt zich tot een natuurlijke pumptrack met bochtige stukken, waarop we nog een keer alles geven. Daarna rollen we zo weer richting de stijger. Tash en Chris brengen ons weer met de sloep terug naar de Gåssten en Sven neemt ons daarna weer mee naar Ålesund.

Het geheime ingrediënt

In de volgende drie tot vier uur durende boottocht namen we allen weemoedig afscheid van het mooie landschap. Het leven aan boord van het schip bleek het geheime ingrediënt wat onze reis naar Noorwegen zo uniek maakte. Het was de perfecte manier om te onthaasten, het landschap goed in je op te nemen en elkaar goed te leren kennen. Bovendien bracht Sven ons met de boot naar beginpunten van trails waar we via de openbare weg nooit gekomen waren. Voor een paar dagen was deze boot ons thuis midden in een overweldigend rauw berglandschap.

Vreemden werden vrienden

Weer terug thuis twijfel ik of de titel Ultimate Adventure wel recht doet aan ons avontuur. We stonden niet trillend van de kou op een berg en ook kwamen we niet om van de honger na urenlang in het zadel te zitten. In plaats daarvan hebben we ultieme trails gevonden, genoten en veel met elkaar gelachen.

Ultimate Challenge
Vreemden werden vrienden in Noorwegen. Credits foto’s: Niklas Wallner

Binnen enkele dagen werden vreemden vrienden en ik weet zeker dat we in de toekomst samen nog diverse sportieve activiteiten zullen ondernemen. Misschien niet op een boot in Noorwegen, maar met hetzelfde plezier en dezelfde pioniersgeest!

Ben je klaar om aan je eigen mountainbike avontuur te beginnen? Bekijk dan het ruime aanbod MTB’s bij online fietsenwinkel Bikester.nl. Je vindt hier een grote selectie aan merken tegen goede prijzen.

Lees alles over mountainbiken en fietsen op de Fietspagina