REISVERSLAG | De verborgen schat in de Vipava-vallei in Slovenië

Een reisverhaal van Daphne Berg

Met maar een paar dagen de tijd, besloten we, na ons bezoek aan Kroatië ook Slovenië te verkennen. We waren er nog nooit geweest, en wilden vooral een beetje rust na de toeristische attracties van Kroatië. Waaronder de prachtige Plitvice Lakes. Natuurlijk kon de bekendste attractie hier niet gemist worden, het eerste wat we deden was het bezoeken van Predjama-kasteel.

De eerste verassing die we hier vonden, was het eten. We zochten bij het kasteel een restaurantje, en aten hier simpel, lokaal en lekker. De bediening was ongelofelijk vriendelijk, legde maar al te graag het één en ander uit over waar het eten vandaan kwam, en was zo trots als een pauw bij het presenteren van het toetje, namelijk een heerlijke huisgemaakte apfelstrudel.

Predjama kasteel
Het Predjama kasteel. Foto: Daphne Berg

Wijngaarden in een berglandschap

We hadden nog twee dagen de tijd, en wisten niet zo goed hoe we onze tijd zouden investeren. Google hielp ons bij het vinden van een camping, 30 kilometer bij Predjama vandaan bevond zich een camping met klimmogelijkheden, in Vipava. Op de weg er naartoe, reden we door een bergachtig landschap met vele wijngaarden. Boeren waren druk bezig hun grote aanhanger te vullen met druiven, geplukt van het land.

Op de camping Kamp Tura, werden we warm welkom geheten, we informeerden ons over de mogelijkheden die de omgeving ons te bieden had, en werden uitvoerig geholpen bij het plannen van een scooter-toer voor de volgende dag. Ook was op de camping een klimtopo te vinden, de dichtstbijzijnde klimwand is 5 minuten lopen bij de camping vandaan.

Vipava vallei
Vipava vallei. Foto: Andy Marks

Het verkennen van de Vipava-vallei

In Vipava konden we de volgende dag de scooter ophalen, en we reden naar het bekende dorpje Stanjel. Om het middeleeuwse dorpje heen staat een oude stadsmuur, en vooral het mooi aangelegde park bied een prachtig uitzicht op de Vipava vallei, vanaf de berg waar Stanjel ligt.

toren Stanjel
Het uitzicht genieten vanaf de toren van Stanjel. Foto: Andy Marks
park van Stanjel
Het park van Stanjel. Foto: Andy Marks
Vipavski Kriz
Vipavski Kriz. Foto: Daphne Berg

We vervolgde onze toer naar het dorpje Vipavski Kriz, daar was geen mens, laat staan een toerist, te bekennen. Maar het oude dorpje zag er mooi uit. We dronken een lokaal biertje bij de enige bar die er was en raakten aan de praat met de eigenares van de bar. Ze vroeg ons of we van druiven hielden, en bracht vervolgens druiven en vijgen uit de bomen van naast het barretje. Ze vertelde ons enthousiast de geschiedenis van Vipavski Kriz, hoe het kasteel in verval was geraakt, en hoe het klooster nu nog maar vijf monniken had en vroeger twintig. Op dit moment kwam er een monnik, in traditionele kledij voorbijgelopen en begroette ons, hij werd door de eigenares uitgenodigd om een biertje te komen drinken.

Klimmen in Vipava

Aan het eind van de middag begon het weer iets af te koelen, overdag was het namelijk rond de 27 graden, en reden we terug naar de camping. Hier pakten we onze klimspullen en vertrokken we naar de klimwand. Op weg omhoog begon het te regenen, en we vonden een grot om kort in te schuilen tot de regen voorbij was en de rots door de warmte snel weer droog. De vele, goed toegankelijke klimgebieden in de Vipava-vallei zijn overal perfect aangegeven, bij onduidelijkheid is er altijd een wegwijzer naar het klimgebied te vinden. In Vipava kunnen er zowel single-pitches als multi-pitches geklommen worden. En er is ook een via ferrata te vinden. Spullen zijn  eventueel te huur op de camping Kamp Tura.

Vipava grot
Grot in Vipava. Foto: Andy Marks
Zonsondergang
Zonsondergang vanaf de klimwand. Foto: Daphne Berg

Een onbekende schat

Elke avond hebben we gegeten in een van de goede restaurants in Vipava, de keukens sluiten vaak al om 21.00 uur, dus op tijd komen is wel van belang.
We verbaasden ons over de kwaliteit van het goede, lokale eten en de goedkope prijs ervan. En hoe veel beter het is met het eten in Kroatië. Wat ons nog het meest verbaasde, is hoe rustig het hier is, en hoe weinig toeristen. Het is hier namelijk prachtig, met de vele wijnvelden, bossen en bergen.

Het landschap biedt iedereen iets; klimmen, mountainbiken of hiken, lekker eten en vriendelijke mensen. Zoals de campingeigenares tegen ons zei: als je verdwaald bent, klop gewoon ergens op de deur, je word altijd geholpen! Dát is Slovenië!

Plateau op de klimwand
Plateau op de klimwand. Foto: Andy Marks

Meer avonturen van Daphne in het Engels vind je op haar eigen blog!

Lees hier meer verhalen over Slovenië