De Hooker Valley Track

Door: Ilse Nijhof

Een reis naar het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland zou niet compleet zijn als je geen bezoek brengt aan het Mount Cook National Park, ook wel Aoraki genoemd door de Māori. In dit park vind je 19 toppen van meer dan 3000 meter hoogte, met natuurlijk de bekendste berg waar het park naar vernoemd is: Mount Cook. In dit gebied zijn vele wandelingen te maken, de Hooker Valley Track is van alles verreweg het populairst.

De zon komt er af en toe bij. Foto Ilse Nijhof

Loop naar de Mount Cook!

Toen wij (reporter Ilse en Karin) tijdens onze reis in Nieuw-Zeeland op een prachtige camping stonden aan Lake Pukaki met uitzicht op de witte Mount Cook, konden we een bezoek aan deze berg niet overslaan. Na een beetje onderzoek te hebben gedaan besloten we de Hooker Valley Track te gaan lopen. Deze track is zo’n 10 kilometer (retour) lang en voert je langs maar liefst twee gletsjermeren, drie hangbruggen en natuurlijk een waanzinnig uitzicht op de bergen waarbij de Mount Cook centraal staat. Het is zelfs de beste manier om het dichtst bij de berg te komen zonder een helikopter rit of een uitdagende klim.

Ondanks het weer blijft het prachtig. Foto Ilse Nijhof
Eén van de hangbruggen. Foto Ilse Nijhof

Kamperen bij de route

Helaas hadden we qua weer niet de beste dag uitgekozen maar dit weerhield ons er niet van om de wandelkleren aan te trekken. Toen wij bij het White Horse carpark aankwamen vielen de vele auto’s ons meteen op. Dit beloofde een drukke route te worden. Verwacht je alleen te zijn in de schitterende natuur dan kun je deze wandeling dus beter overslaan. Overigens is de White Horse niet alleen een parkeerplaats, het is ook een camping! Dus mocht je een nachtje in de buurt van Mount Cook willen staan, dat is mogelijk! Er bevindt zich hier ook een gebouw met toiletten en afwasfaciliteiten, welke we als eerste passeren als we starten met de wandeling vanaf de parkeerplaats. Een ander startpunt van de wandeling is het DOC Visitor Center in het dorp.

Het eerste meer. Foto Ilse Nijhof
De Hooker Valley Track. Uitzichtpunt bij de Mueller Glacier Lake. Foto Ilse Nijhof

Blauwgrijs water

Het pad stijgt geleidelijk in de richting van het uitzicht op het Mueller Glacier Lake. Onderweg komen we langs Freda’s Rock (vernoemd naar de eerste vrouw die de top bereikte, Freda Du Faur) en een zijspoor naar het Alpine Memorial. Wat, zoals de naam al doet vermoeden, een eerbetoon is aan de meer dan 200 klimmers die hun leven hebben verloren op de bergtoppen. We hebben prachtig uitzicht op het meer met in de verte de Mount Cook. Helaas is deze ondanks de omringende gletsjers tegenwoordig een stuk geslonken. De wandeling daalt vervolgens relatief snel naar de Hooker-rivier en de eerste van de drie hangbruggen van de wandeling is in zicht. Wat opvalt als we op de brug staan is de blauwgrijze kleur van het water, achteraf lezen we dat dit komt door het zogenaamde ‘rotsmeel’. Vanaf de brug golft het pad een tijdje voordat we de tweede hangbrug tegenkomen. Na het oversteken van deze brug hebben we vrij zicht op de Mount Cook, maar we zijn er nog niet!

Eén van de drie hangbruggen. Foto Ilse Nijhof
Uitzicht op de grijze Hooker river. Foto Ilse Nijhof
De bekende houten promenade. Foto Ilse Nijhof

Houten promenade

Na een tijdje verandert het grindpad in een goed aangelegde promenade van hout midden in de geweldige natuur. Deze promenade herkennen wij van de foto’s van anderen die hier ook zijn geweest. Het waait bij ons echter zo hard, dat wij er bijna vanaf waaien. Toch kan dit de pret niet drukken. Na de promenade bereiken we de derde en laatste hangbrug. Vanaf hier moeten we nog ongeveer een kilometer naar het uitzichtpunt. Dit gaat vooral over een vlak stuk. Eenmaal aangekomen bij het uitzichtpunt kijken we onze ogen uit. Ondanks de grijze lucht is het hier werkelijk schitterend. Onder ons het meer, waar verschillende ijsbrokken in het water te zien zijn. Boven ons de Mount Cook en om ons heen prachtige kleuren van de mooie omgeving.

Mount-Cook
Reporter Karin op de promenade. Foto Ilse Nijhof
Mount cook
Is het geen plaatje. Foto Ilse Nijhof
We made it! Foto Ilse Nijhof

En dan te bedenken dat de wandeling ongeveer maar 1.5 uur duurde. Kortom, ben je in de buurt, dan moet je deze wandeling doen!

Let op!

• Trek ongeveer 3 of 4 uur uit voor de gehele wandeling mits je vertrekt vanaf White Horse Hill. Als je vanuit het DOC centrum vertrekt komt er een uur bij
  • De wandeling is 10 kilometer, de wandeling bevat zo’n 124 hoogtemeters
  • Er is geen schaduw langs de route, neem dus een hoed of pet mee. Maar vooral ook zonnebrand!
  • De weersomstandigheden kunnen snel veranderen, wees dus op alles voorbereid
  • Zoals vermeld zijn er toiletten aanwezig bij het startpunt, ook na ongeveer 3.5 kilometer vind je een toilet
  • Neem genoeg eten en drinken mee
  • De route kan het hele jaar door gelopen worden, houd wel rekening met de condities. Het kan verraderlijk glad zijn in de winter.
  • Twijfel je hoe de route erbij ligt, breng dan een bezoekje aan het DOC bezoekerscentrum.
  • Meer informatie vind je hier

Lees hier meer over Nieuw-Zeeland

één reactie op “Dit is de populairste wandeling in Mount Cook National Park”

• Kiki Multem
    20 september 2018 at 19:38

Prachtige foto’s van een prachtig gebied!