7 SUMMITS | Onderweg naar de top van Mount Everest

Door Jur Rademakers (eindredactie Edwin Hagenouw) | 10 mei 2021

De 7 Summits zijn de hoogste toppen op elk van de zeven continenten. Een machtig doel. Het beklimmen van al deze bergen is een topprestatie waar veel bergbeklimmers van dromen. Het is een fenomenale prestatie die extreme fitheid, toewijding, vastberadenheid, veerkracht en moed vereist. Bij het voltooien van deze missie behoor je tot de ‘Seven Summiters’ club, een exclusief gezelschap waar maar heel weinig mensen toe behoren. Maar wat als je nog een stap verder gaat en deze prestatie, waar normaal mensen jaren over doen, in één jaar weet te voltooien.

Dan moet je naast de fitheid en toewijding ook een perfecte planning hebben. Tijd om te herstellen na een berg is er bijna niet en de volgende berg kan zomaar nog zwaarder zijn. De ultieme uitdaging voor ons, een hel voor velen. Helaas gooide het C-virus deze geweldige plannen van avonturier en klimmer Jur Rademakers volledig overhoop.

Door de opgelegde reisbeperkingen zijn de doelen verlegd. Alle zeven toppen zijn nog steeds het ultieme doel. Alleen zal het wat langere tijd in beslag nemen. Maar hé, nog steeds een extreme uitdaging die voor Jur startte op 5 april, met het nemen van de vlucht van Schiphol naar Nepal. Lees hieronder mee in het digitale dagboek van Jur Ramakers, onderweg naar de top van Mount Everest.

Let’s go

Op 5 april vertrokken van Schiphol en een dag later gearriveerd in Kathmandu, Nepal. Een stad vol chaos, historie  en drukte.
Leuk om een dag te zijn en de sfeer te proeven, maar een dag later vlogen we weer door met de helikopter naar Phakding. Blij dat we eindelijk naar de bergen gaan. Daar komen we toch voor!

Gisteren zijn we van Phakding naar Namche Bazaar gelopen, onze eerste trekking. In het begin een beetje Nepalees vlak, veel naar boven en beneden, en aan het einde een flinke klim. Wat een bijzondere plek. Met name ook door de beroemde hangbruggen. Namche is een bijzondere plek die midden in een inham van de berg ligt.

11 april: Vandaag zijn we verder gegaan van Namche naar Debuche. Mooie tocht met prachtige uitzichten. Everest, Lhotse en Ama Dablam waren goed te zien. Tijdens onze extra dag in Dingboche gaan we omhoog voor een kleine wandeling. We genieten met volle teugen!

12 april: Vandaag van Debuche naar Dingboche gewandeld. Het begint serieus hoger te worden. We zijn nu op 4400m hoog, nog zo’n duizend meter tot basecamp. We blijven hier twee nachten om te wennen aan de hoogte. Van Dingboche gaan we naar onze laatste stop voor basecamp, Loboche.

22 april: Onze eerste top in de Himalaya, Loboche East Gisteren zijn we om half een opgestaan om in het basecamp te ontbijten en richting de top te gaan. Loboche East is voor de meeste mensen een acclimatisatietop, ook voor ons. Het werd echt een lange dag. We bereikten de top rond 7:40 uur. De omstandigheden op de berg waren anders dan in andere jaren. We hebben er echt van genoten, foto’s gemaakt en zelfs de drone op de top gevlogen.

Na de lange weg naar beneden kwamen we aan bij basecamp toen het net begon te sneeuwen. Na het inpakken van onze duffels en rugzakken vertrokken we terug naar Loboche. Het kostte ons vier uur, worstelend door een kleine sneeuwstorm. Om 16:30 kwamen we aan bij onze lodge, met zeker twaalf uur klimmen en wandelen in de benen. Een goede oefening!

28 april: Vannacht gaan we voor de eerste keer de ijsval door naar kamp 1 voor een lange acclimatisatie rotatie. Het grootste gedeelte slapen we in kamp 2 en hopelijk komen we in kamp 3 op 7200m.

3 mei: We zijn veilig terug in basiskamp na onze rotatie tot net onder kamp 3. Maar nu eerst terug naar de dag dat we naar kamp 1 gingen. De eerste keer door de ijsval. Bijzondere en magische plek!

5 mei: Onderweg van kamp 1 naar kamp 2 op de Mount Everest. De dag begon zonnig, maar eindigde weer met veel sneeuw. Uiteindelijk bleven we vier nachten in kamp 2 op bijna 6500m.

7 mei: Als hoogtepunt of hoogste punt van onze acclimatisatie rotatie zijn we van kamp 2 naar kamp 3 gegaan. Uiteindelijk zijn we een paar honderd meter onder kamp 3 omgedraaid. Een goede dag waar we bijna 7000m hebben bereikt.

9 mei: Na onze poging om kamp 3 te bereiken hebben nog een nacht doorgebracht in kamp 2. Al vroeg in de nacht vertrokken we naar beneden, naar het basiskamp. Eerst passeren we kamp 1 voor wat thee en dan niet meer stoppen in de ijsval. Direct door naar basiskamp!

10 mei: Op de 7de in de ochtend werden wakker gemaakt omdat de helikopter eraan kwam. Na 2 vluchten kwamen we aan in Namche Bazaar. De afgelopen dagen hebben we hier genoten van lekker eten en drinken, maar ook een normaal bed. Heerlijk om te herstellen en onszelf klaar te maken voor een toppoging!