advertentie

Alpine avontuur in de herfstvakantie

In de herfstvakantie van 2016 was ik samen met twee andere klimmers in Zwitserland om gezellig een paar dagen te klimmen. We besloten om naar  het Saasdal te gaan, in de hoop om daar een aantal mooie routes te klimmen. De eerste nacht hebben we in tenten doorgebracht, omdat we behoorlijk laat in het gebied waren.

Het Saastal is een bergdal in de Alpen, in Zwitserland. Het is een dwarsdal van het Mattertal, gelegen in het kanton Wallis. Saas-Grund op 1560 meter, ligt centraal in het Saastal, maar is niet de bekendste plaats. Saas-Fee is bekender en trekt jaarlijks duizenden toeristen. De rivier door het Saastal heet de Saaser Vispa, die naar het Rhônedal stroomt en daar in Visp uitkomt in de Rhône. Door de zuidelijke ligging van het Saastal heerst er meestal een mild klimaat. Bron: Wikipedia

Alpine avontuur
De eerste morgen. Eigen foto: Robert Hendriksen

De volgende morgen zijn we naar de winterruimte van de Weissmies hut gegaan, om daar een gedeelte van onze uitrusting achter te laten.

Klettersteig. Eigen foto: Robert Hendriksen

Sneeuw op de route

Rond het middaguur besloten we om de Jegihorn te beklimmen via de Klettersteig als acclimatisation. Het is een hele leuke route met mooie uitzichten, maar in oktober ligt er al wel veel sneeuw op de route. Zodra je op de eerste top sta moet je weer een stukje naar beneden richting een Nepalese stijl brug.

De Nepalese brug naar de Jegihorn. Eigen foto: Robert Hendriksen

Zodra je daar overheen ben krijg je een stukje zwaarder Klimmen, daarna ben je bij de top van de Jegihorn. De weg naar beneden is nog wel een beetje lastig om te vinden, zelfs als er geen sneeuw ligt. We kwamen een half uurtje nadat het donker werd terug in de winterruimte, waar we genoten van een warme maaltijd rond de kachel. De gemiddelde temperatuur die dag zat rond de -8, dus dat was een goede afsluiting van de dag. We namen nog gauw een herfstbockje, waarna we naar bed gingen. De volgende dag maakten we een gletsjertocht in de buurt van Hoogsaas, waarbij niet veel bijzonders gebeurde.

Lagginhorn in oktober. Eigen foto: Robert Hendriksen

Lagginhorn

De volgende dag hebben we een poging gedaan om Lagginhorn te klimmen, wat in de zomer een hele makkelijke route is. Helaas zijn we door de sneeuw van de route afgeraakt, waardoor we te veel tijd kwijt waren om nog de top te bereiken. We besloten om een weg naar beneden te vinden via de zuidzijde van de graat, waarbij we over een onstabiele wand naar beneden klommen. Vanaf daar moesten we nog een gletsjer oversteken, waarna we met een abseil van 20 meter de gletsjer konden verlaten.

Abseilen. Eigen foto: Robert Hendriksen

Het begon al donker te worden, dus ik besloot alvast vooruit te gaan om de kachel aan te maken en eten te maken onder het genot van een biertje. De volgende dag besloten we om naar huis te gaan omdat er 40 cm sneeuw onderweg was, wat verder klimmen te gevaarlijk maakte in verband met lawines.

Lees hier alle reisverhalen van onze reporters

advertentievoigt travel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here