REISVERSLAG NEDERLAND | Op avontuur in Nationaal Park Drentsche Aa

Door Noëlle Verhage

In mijn dagelijks werk ben ik betrokken bij enkele nieuwe Nationale Parken in Nederland. Hierdoor weet ik dat er nog heel veel moois in eigen land te ontdekken valt. Net als velen van jullie ben ook ik nog niet in alle nationale parken in Nederland geweest. Wetende dat er de komende jaren weer enkele nieuwe nationale parken bij gaan komen en ik door de corona maatregelen mijn reisavonturen iets dichterbij huis mag gaan opzoeken, is dit het ideale moment om eens nader kennis te maken met de bijzondere natuur in Nederland. Dit weekend breng ik een bezoek aan Nationaal Park Drentse Aa.

Op avontuur…let’s go! Eigen foto: Noëlle Verhage

Op avontuur…

Na een lange autoreis van drie en een half uur van het zuidwesten naar het noordoosten van Nederland, kom ik aan in Nationaal Park Drentsche Aa. Samen met een vriendin heb ik hier afgesproken. We gaan een weekend lang op avontuur van cabin naar cabin aan de hand van een kaart en slecht enkele coordinaten.

De paden op, de lanen in…. Eigen foto: Noëlle Verhage

We wandelen elke dag ongeveer twintig kilometer. Bepakt en bezakt met onze slaapzak, linnengoed, kleding en allerlei lekkers op onze rug genieten we van de prachtige route door bossen, langs vennen en heidevelden. We hopen vurig dat we tijdens onze wandeling reeën, vossen of dassen tegenkomen, maar helaas het gehele weekend zien we geen van de iconen die hier in het park verblijven. Het maakt niet uit. De overweldigende natuur om ons heen zorgt ook in de wintermaanden voor prachtige beelden en vergezichten.

Prachtige vergezichten. Eigen foto: Noëlle Verhage.

Acht cabins

Er zijn acht cabins verspreid over het gehele nationale park. De cabins liggen op unieke plekjes in de bossen. Je ziet ze niet liggen vanaf de gebaande paden, en juist dat maakt het speciaal! Je waant je even volledig afgezonderd van de buitenwereld. Het is dan ook goed zoeken en een telefoon met gps signaal blijkt voor ons geen overbodige luxe.

De cabins, goed verstopt in de bossen. Eigen foto: Noëlle Verhage

Zelfvoorzienend

Eenmaal aangekomen bij de cabin gaan de houtblokken direct in de kachel. De cabins zijn volledig zelfvoorzienend, dat betekent dat we de cabin nog zelf mogen warm stoken, en ook het water pompen we handmatig omhoog. Ons avondeten hebben we bij onze boeking besteld. Het zijn eenpansgerechten zoals een curry van kikkererwten of quinoa schotel die na een lange dag wandelen heerlijk smaken. Je maakt ze eenvoudig klaar op de houtkachel of op een bio-ethanol pitje: slow cooking!

Van alle gemakken voorzien. Eigen foto: Noëlle Verhage.

Onder het genot van een wijntje en lekkere hapjes, die we uiteraard mee hebben genomen in onze rugzak, nemen we de dag nog eens rustig door. We spelen een bordspelletje en kletsen uitgebreid bij. Ook wij laten een boodschap achter in het dagboekje wat daar aanwezig is. Het is geweldig om de verhalen van andere wandelaars en wat hen hier brengt te kunnen teruglezen.
Wanneer de kachel op de juiste temperatuur is, wordt het tijd om een warme douche te nemen. De een pompt het water omhoog en houdt hierdoor de druk hoog (tenminste drie bar). De ander kan, onder de door de kachel opgewarmde douche, heerlijk bijkomen van de lange wandeling.

Uitzicht vanuit de cabin bij het wakker worden. Eigen foto: Noëlle Verhage

Vijftig wandelkilometers later

Ongeveer twee en een halve dag en vijftig wandelkilometers later komen we weer aan bij ons startpunt. Dit concept, een trektocht van hut naar hut, past perfect binnen Nationaal Park Drentsche Aa. Door de uitgestrekte bossen met smalle bospaadjes voelde het alsof we de enigen waren in het nationaal park. We waanden onszelf gedurende het weekend met regelmaat in de bossen van een land in bijvoorbeeld Scandinavië. De vrijheid die we ervaarden en het weer even terug keren naar de basis, zonder luxe, kunnen we iedereen aanraden. Zie het als een reset, het leert je om de natuur en je eigen land nog meer te waarderen!

Een van de vennen onderweg. Eigen foto: Noëlle Verhage

Bomenkap

Het viel ons op dat er op aantal plaatsen behoorlijk wat bomen gekapt worden. Navraag leert dat Staatsbosbeheer, de terreinbeheerder van het nationaal park, ervoor zorgt dat in de kavels waar bomen nu gekapt worden meer ruimte vrijkomt voor inheemse soorten. Dat zijn soorten die hier van nature groeien. Deze inheemse soorten zorgen uiteindelijk voor een grotere biodiversiteit. Ook al lijkt het op het eerste gezicht wat triest, er zit dus een gedachte achter waarom men bomen kapt en weer aanplant. De bomen die vroeger waren geplant voor de houtkap waren veelal buitenlandse soorten, zoals de Douglas Spar, Amerikaanse Eik en Japanse Lariks. Nu krijgen de Zomereik en de Berk weer steeds meer ruimte.

We kunnen nog goed zien dat we lopen door een (voormalig) productiebos. Grote delen van het bos zijn opgedeeld in rechte kavels. Eigen foto: Noëlle Verhage.

Kleding

Tijdens deze trektocht hadden wij ons meest comfortabele kleding aangetrokken. Een warme donsjas en een makkelijk zittende fleece vest eronder is zeker in de gure wintermaanden een aanrader. Daarnaast een regenjack voor als er een bui zou vallen. De rugzak hadden we zo licht mogelijk ingepakt, met uitzondering van de flessen wijn en hapjes :).

Wij kozen voor een broek van het Duitse merk Schöffel. Zeer betaalbaar, erg licht in gewicht en heel comfortabel. Het voordeel van deze broek ten opzichte van vele andere wandelbroeken in ons bezit was toch echt de lengte en zijn pasvorm. Er zijn twee lengten beschikbaar, dus eindelijk een broek voor wandelaars met lange benen! De Schöffel wandelbroeken zijn overal te koop.

Uitzicht over de heide. Eigen foto: Noëlle Verhage

Wij zijn in ieder geval van plan om nog een keer terug te komen, want hoe zou het zijn als de vogels weer terugkeren van hun overwintering in het zuiden, de heide in bloei staat of de herfst zijn intrede doet? Kijk voor meer informatie ook op www.cabiner.co.