Een van de meest bekende wandelroutes in de Belgische Ardennen is die naar de bron van de Ninglinspo. Bij deze unieke wandeling volg je een charmant bergbeekje door een prachtig bos de heuvel op. We hebben de bijzondere wandelroute vaak en met erg veel plezier gelopen. Wel is het er door de jaren heen een stuk drukker geworden. Voor een rustiger alternatief kwamen we onlangs uit bij de vallei van de Hoëgne, een vergelijkbaar bergbeekje gelegen bij het plaatsje Jalhay. Een schot in de roos, zo bleek later, want deze wandeling is minstens zo mooi, maar veel rustiger.

Foto: Hanno Weima

Onze wandeling door de vallei van de Hoëgne

Een fraaie autorit door een prachtig Ardens landschap brengt ons naar het startpunt van de wandeling. Op het parkeerterrein midden in het bos zien we enkele mensen zich klaarmaken voor hun wandeling. Het eerste wat ons opvalt is de rust. Op het vrolijke gekwetter van de vogels na dan. Die rust vinden we best bijzonder, want juist vandaag is het heerlijk zonnig, perfect wandelweer.

Foto: Hanno Weima

Verwachtingsvol beginnen we aan onze wandeling. Het pad dat al in 1899 langs de Hoëgne werd aangelegd, is uitstekend onderhouden. Volgens het informatiebord aan de parkeerplaats hebben we dat al dik 20 jaar te danken aan een groep vrijwilligers. En gelukkig geldt het goede onderhoud niet alleen voor het pad maar ook voor de vele loopbruggetjes over de woest stromende beek. Naarmate we steeds verder de heuvel oplopen passeren we enkele, heuse watervallen. Een ervan is vernoemd naar koningin Marie-Henriëtte, die er vaak op bezoek kwam. Een andere waterval is vernoemd naar haar echtgenoot, koning Leopold II.

De vallei van de Hoëgne is een prachtig natuurgebied vol verschillende soorten planten en dieren. Zo zijn er maar liefst drie soorten spechten en vele speciale soorten mossen en bomen. Vooral de prachtige, groene mossen op de vochtige rotsen zorgen voor een sprookjesachtig tafereel. Bij een open plek in het bos besluiten we op een bankje te gaan zitten. Zo kunnen we de schitterende omgeving nog meer in ons opnemen. En het geeft ons de gelegenheid om wat uit te rusten. Omdat het pad door uitstekende rotsen en wortels steeds minder begaanbaar wordt, komt het bankje als geroepen.

De uitgestrekte bossen van Raquet en Bas Mousseux

Het laatste deel langs de bergbeek komen we steeds meer wandelaars tegen. Sommigen halen we in, anderen komen ons tegemoet. Het blijkt dat er vlakbij de bron van de Hoëgne meer wandelroutes zijn. Nog voordat we bij de bron zijn buigt onze route echter scherp af naar links. We betreden de bossen van Raquet en Bas Mousseux. De omgeving is er totaal anders, duidelijk minder gevarieerd. Zo heb je er geen waterpartijen meer en de bossen bestaan voornamelijk uit naaldbomen.

Om de zoveel honderd meter passeren we een jagershut. Op dit tijdstip van de dag zijn de hutten verlaten. Maar gezien het grote aantal, gaan we er vanuit dat hier veel wild is te vinden. In de hoop nog een hert te zien wandelen we verder. Maar op af en toe wandelaars met hun hond na, komen we verder niets of niemand tegen. Wat een heerlijke rust!

Foto: Hanno Weima

De wandeling voert heel geleidelijk verder omhoog. Het landschap wordt daarbij steeds afwisselender. Zo zijn er regelmatig kleine maar soms ook grote heidevlaktes. Omdat we de top van een soort hoogplateau hebben bereikt leveren de heidevlaktes fraaie vergezichten op. Vanaf hier lopen we genietend van het heerlijke weer en de bosrijke omgeving het brede zandpad naar beneden af.

Fraaie afsluiting van een prachtige wandeling door de vallei van de Hoëgne

Na een geheimzinnig, donker bomenbos bereiken we een licht glooiend agrarisch landschap. Aan weerskanten van de weg staan koeien vredig te grazen. Nog geen kilometer verder komen we uit in een piepklein dorpje. Het gehucht is zo klein dat we er geen plaatsnaambordje en zelfs geen kapelletje vinden. Wel komen we een groepje padvinders tegen dat zich opmaakt voor een ongetwijfeld mooie wandeling in de vallei van de Hoëgne.

Foto: Hanno Weima

We verlaten de hoofdweg en wandelen verder over een smal, slingerend zandpad tussen de glooiende weilanden in. Wat een idyllisch plaatje! Snel daarna bevindt zich de rand van een prachtig loofbos. We hebben het bos helemaal voor onszelf, op de vogels hoog in de bomen na. Het bospad ligt diep verzonken in de veerkrachtige, humusrijke grond. Alsof over het pad in periodes van veel neerslag een beek stroomt. Dit deel van de wandeling kan ons niet lang genoeg duren. Genietend van elke stap lopen we de heuvel af en bereiken uiteindelijk weer onze auto op de parkeerplaats. Wat een fantastische afsluiting van een bijzondere en vooral ook afwisselende wandeling!

Zelf deze wandeling door de vallei van de Hoëgne lopen?

Alle praktische informatie lees je in de blog van Hanno van grijsopreis.nl over de wandeling door de vallei van de Hoëgne. Zoals de lengte, routebeschrijving, bereikbaarheid en horecagelegenheden onderweg. Daarnaast geeft de blog nog meer bezienswaardigheden op de route.

MEER WANDELINSPIRATIE

Wil je nog meer wandelinspiratie? De website grijsopreis.nl informeert en inspireert actieve 50-plussers die veel van de wereld willen zien.

De website geeft je uitgebreide informatie over wandelingen in eigen land. Maar biedt ook wandelverhalen en reistips voor wandelen in het buitenland.

Kijk ook eens op OutdoorDichtbij.nl voor duurzame uitstapjes in de Benelux en Duitsland.