Genieten boven de poolcirkel

Een reisverhaal van Edwin Hagenouw

Al vele jaren stond een reis naar het uiterste noorden van Noorwegen op onze bucketlist. We waren dan ook buitengewoon enthousiast toen bleek dat we in de zomer van 2018 deze reis zouden gaan maken. Aangezien we als schrijvers van Mountainreporters veel op reis zijn in de maanden mei-september was het even passen en meten in onze agenda’s. Uiteindelijk kwamen we uit op de week van 17-24 augustus.

Heerlijk rustige wegen in het naseizoen. Foto: Edwin Hagenouw

En aangezien we in deze week zoveel mogelijk van de regio wilden zien kozen we voor een roadtrip met een huurauto. Dit geeft ons alle mogelijke vrijheid en flexibiliteit om de reis helemaal in te delen naar onze wensen.

Een mooie periode aangezien de grootste stromen toeristen de regio hebben verlaten. Daarnaast is dit de start van de periode waarin het Noorderlicht weer waargenomen kan worden.

Roadtrip Noorwegen
Roadtrip. Foto: Edwin Hagenouw

Afgelopen winter hebben we dit verschijnsel tijden onze reizen naar Zweeds Lapland en de Noorse skigebieden Trysil en Hemsedal helaas niet kunnen waarnemen. Nu hadden we dus kans- een zeer kleine, dat wel – om wellicht een eerste Noorderlicht van het seizoen te kunnen zien.

Amsterdam – Oslo – Tromsø

Om in het hoge noorden te komen vlogen we vanaf Schiphol naar Oslo. Na een korte tussenstop op de luxe luchthaven van Oslo kom je dan na een dagje reizen aan in de trendy studentenstad Tromsø. In totaal koste ons deze reis circa 6 uur vanaf Schiphol. Maar dan sta je dan ook wel op 69 graden noorderbreedte. Drie graden boven de poolcirkel dus.

Alfa Stelvio
Alfa Romeo Stelvio. Foto: Edwin Hagenouw

Op de luchthaven stond een strakke Alfa Romeo Stelvio voor ons klaar. Nadat we in het centrum een aantal mountainbikes hadden opgeladen kon de roadtrip echt beginnen.

Roadtrip Noord-Noorwegen

Zoals je begrijpt wordt het behoorlijk hard werken en veel kilometers maken om de highlights van Noord-Noorwegen in een week te bezoeken en ervaren. Na wat passen en meten zijn we tot een programma gekomen waarin we deze route afleggen: Tromso, Sommaroy, Senja, Andenes (Vesteralen) en Svolvaer (Lofoten). We beseffen nu dat het misschien wel gekkenwerk is om dit allemaal in zeven dagen te proppen, maar we zien dit als een eerste verkenning. De volgende keer gaan we zeker langer. En dan naar de plekken waarvan we deze week hebben ontdekt dat ze het meest de moeite waard zijn.

Sommaroy

De grote onbekende in het rijtje is natuurlijk Sommaroy. Een eilandje vlakbij Tromso en Senja en met het vasteland verbonden door twee bruggen. We hadden bij deze bestemmingen eigenlijk geen beeld, dus konden we deze eerste dagen alles op ons af laten komen. Zonder online Google-excursie vooraf zouden we ons laten verrassen bij deze eerste stop van onze rondreis.

Onderweg naar Sommaroy. Foto: Edwin Hagenouw
Noorwegen
Sommaroy

En verrast werden we. Zelden hebben we zo’n pure en ongerepte natuur gezien en ervaren als in Sommaroy. Gelijk al bij de reis naar dit eilandje en bij aankomst in het hotel zagen we hoe mooi dit deel van Noorwegen is. Zo anders weer dan het zuiden en zo anders dan het noorden van Zweden waar we een maand eerder waren (lees de reisverslagen hier).

Noord-Noorwegen

Onze accommodatie: Sommaroy Arctic Hotel

Wij verblijven twee nachten en dagen in het Sommaroy Arctic Hotel. Onze accommodatie is een Seaside Cabin, deze woning is gebaseerd op de traditionele visserswoningen die je hier veel ziet. Deze zogenaamde rorbu zijn geheel gebouwd van hout en staan op palen in het water. ’s avonds genieten we hier van een à la carte menu met adembenemend uitzicht op de zee en de bergen. Echt een droomplek hier!

Sommaroy Arctic Hotel
Sommaroy Arctic Hotel. Foto: Edwin Hagenouw

Tot zover een eerste korte verslag van dag 1 van onze roadtrip. Lees binnenkort meer over de geweldige hike naar Hillesoy Peak, wildkamperen, mountainbiken en meer..

Roadtrip
Roadtrip Noorwegen. Tromso, Sommaroy, Senja, Andenes, Svolvaer en Rundhaug.

Bekijk hier ook eens de mooie rondreizen door Noorwegen van Pharos Reizen

Lees hier alle verhalen over reizen naar Noorwegen

één reactie op “Zo mooi is het boven de poolcirkel in Noord-Noorwegen”

• Malou
    19 augustus 2018 at 09:04

Wat prachtig! Wij zijn op precies dezelfde plek geweest, maar dan in december, als de zon niet meer boven komt. Op mijn blog kun je die foto’s en filmpjes terugvinden. Wij hebben dan ook in een week 4x het Noorderlicht mogen aanschouwen. Ik hoop dat jullie het ook nog zullen zien!