De voorbereiding

Maanden geleden was de boeking nonchalant gemaakt, maar nu was het zover.  Aan het begin van de middag kwamen we na een gezellige, maar lange treinreis bij de veerboot. Hier proostten we op wat later zou blijken een geweldig weekend met een super ervaring. Aangekomen op Texel, het eiland dat we op een heel andere manier gingen ontdekken, was het nu echt begonnen.

Skydive Texel landing
Skydive Texel ©Foto: Tessa Kramer

Maar voordat het zo ver is genieten we van een bbq in onze airbnb. Het weer is goed, maar tegen de avond wordt het bewolkt en we besluiten toch even te checken of dit geen problemen gaat opleveren voor morgen! Met 6 vrienden waren we namelijk  een weekend weg met bomvol plannen en activiteiten, maar 1 daarvan sprong er wel heel erg uit! Het maken van een tandem skydive !

1 daarvan sprong er wel heel erg uit! Het maken van een tandem skydive !

De dag van de Tandem Skydive Sprong!

Skydive vliegtuig
Klaar voor de sprong! ©Foto: Tessa Kramer, gemaakt door Paracentrum Texel

Skydiving stond al een behoorlijk tijdje op mijn to-do lijstje. Dus kom maar op! De volgende dag stonden we om half 10, zoals afgesproken, voor de deur. Met mijn sneakers aan, want gelukkig had ik me op het laatste moment gerealiseerd dat naast een paar slip-on schoenen (fly-off?) ik beter ook een paar dichte schoenen kon meenemen. De lucht was inmiddels prachtig blauw met hier en daar een wit schapenwolkje en het zonnetje scheen. Even registreren en de disclaimer ondertekenen. Online hadden we de 9000ft sprong geboekt, maar aan de kassa besloten we allemaal dat dit een 13.000ft sprong ging worden. Daarbij heb je namelijk dubbele vrije val tijd van maar liefst 60 seconden!

Grond voorbereiding

Wij 6-en werden opgedeeld in twee vliegtuigen, voor een aantal zou er namelijk een camerapersoon meespringen. Deze kan je gewoon bijboeken en dan heb je natuurlijk wel leuke herinneringen voor later. Dan is het tijd voor de eerste helft van onze groep om te springen, en daar zit ik bij! Ik hijs me in het harnas. Na een kort interviewtje met de camera, het vastmaken van het harnas en een snelle kennismaking met mijn instructeur, Cas, is het tijd om naar het vliegtuig te gaan! Ik had gedacht dat hier de zenuwen wel zouden komen, maar dat viel toch heel erg mee.

Klaar om de lucht in te gaan
Klaar om de lucht in te gaan ©Foto: Tessa Kramer, gemaakt door Paracentrum Texel

Het vliegtuig in… en uit!

Eenmaal in het vliegtuig hadden we een prachtig uitzicht over Texel. Op 6000ft liet de instructeur de hoogtemeter zien en toen moest ik toch wel even slikken, we gaan nog meer dan 2x zo hoog! Toch heb je eigenlijk echt geen tijd voor zenuwen, want voor je het weet gaat de deur van het vliegtuig open, hangt de cameravrouw buiten het vliegtuig en spring (of eigenlijk val) je het vliegtuig uit!

Vrije val Skydive
Vrije val ©Foto: Tessa Kramer, gemaakt door Paracentrum Texel
Skydive Texel
In de vrije val, wat een geweldig uitzicht ©Foto:Tessa Kramer, gemaakt door Paracentrum Texel

Je valt met zo’n 200km per uur naar beneden. Die volgende seconden zijn moeilijk te beschrijven, maar geven je een ultiem gevoel van vrijheid. Zo gaaf! Het voelt verrassend veilig, de seconden vliegen weg en de vrije val is eigenlijk vooral veel te snel weer voorbij. Voor je het weet is de parachute open.

De volgende 5 minuten heb je tijd om te genieten van het geweldige uitzicht waarbij jouw instructeur de gids is. Daarnaast mocht ik zelf ook nog even sturen, wat gaaf! Bij de landing wordt ik opgewacht door de andere helft van onze groep, toch enig sinds jaloers, want wat zou ik graag opnieuw weer omhoog gaan.

Instructeur Skydive
Met Instructeur Cas die er al meer dan 10.000 sprongen op heeft zitten zo las ik later op de website van het paracentrum  ©Foto: Tessa Kramer, gemaakt door Paracentrum Texel

Zelf springen?

Na mijn tandemsprong heb ik gelijk maar even uitgezocht hoe het zit als je solo wil leren skydiven, want dit wil ik zeker nog een keer doen! Je kan leren skydiven door je AFF, Accelerated Freefall, trainingen te voltooien. De AFF training bestaat uit 7 levels. Je begint door solo te skydiven met twee instructeurs die je gedurende de vrije val vasthouden. Naarmate je training vordert krijg je steeds meer verantwoordelijkheid en leer je echt solo te skydiven!