REISVERSLAG IJSLAND | Een bijzondere tocht op de Laugavegur trail

Een verhaal van fotograaf Tim Vrijlandt

In de zomer van 2019 liep ik de Laugavegur trail in IJsland. Een vierdaagse wandeltocht van 54 kilometer van Landmannalaugar naar Pórsmörk. Het bleek een van de meest prachtige tochten die ik tot nu toe gelopen heb, waarbij het onderweg lijkt alsof de landschappen van een andere planeet zijn. De route gaat over lava, door een woestijn en langs een poollandschap. Niet eerder heb ik de verschillen van de omgeving zo zien veranderen in één tocht.

Onderweg kampeerde ik op de campings die op de route liggen. In dit geval zijn de campings niet meer dan een plek waar wandelaars overnachten en waar sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. Je vindt hier geen winkels, dus is het belangrijk om van tevoren zelf te zorgen voor voldoende eten en een gasbrandertje. Schoon water is wel verkrijgbaar. Voor de wandelaars die niet willen kamperen zijn er hutten beschikbaar waarin een overnachting te boeken is.

Reykjavik – Landmannalaugar

Vroeg in de ochtend vertrekt de bus vanuit het centrum van Reykjavik naar het startpunt van de tocht in Landmannalaugar. Voor het vervoer heb ik een zogenaamde ‘Hikers Pass’ aangeschaft waarmee ik een flexibel retourticket heb voor het eind van de trip.

Na een rit van vier uur komt de bus aan in Landmannalaugar. Tijdens het opzetten van mijn tent ontmoet ik Billy en Adam uit Engeland. Zij hebben net bij de campingeigenaar naar de weersverwachting gevraagd en deze blijkt niet al te goed. Er wordt een sneeuwstorm met zware windstoten verwacht. Omdat de camping voor de tweede overnachting op de top van de berg twaalf kilometer verderop ligt, besluit ik deze over te slaan.

Laugavegur trail IJsland
De eerste overnachting in Landmannalaugar. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Het plan is nu om in één dag door te lopen naar de daaropvolgende camping. De weerapps zijn in dit gebied vrijwel nutteloos en de campingeigenaren beschikken altijd over de laatste verwachting. Omdat het met de Britse jongens goed klikt en zij hetzelfde plan hebben gemaakt als ik besluiten we om de komende dagen samen te lopen.

De bergen van Landmannalaugar. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Die avond maken we nog een wandeling in de buurt van de camping en maken we voor het eerst kennis met de prachtige omgeving. Het weer is grijs, maar het regent gelukkig niet.

Dag 1 | Landmannalaugar – Hrafntinnusker – Álftavatn (24 kilometer)

De route is duidelijk aangegeven. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

De eerste dag van de trek is dus gelijk een zware dag. Na het ontbijt verlaten we rond zeven uur het kamp en beginnen we ons avontuur over lavavelden en langs bergen met intenste kleuren. Doordat we snel met een forse klim beginnen worden we ook beloond met fantastische uitzichten. De route loopt daarna over bergkammen en we krijgen een goede indruk van de omvang van dit gebied.

We krijgen een goede indruk over de route die we zojuist hebben afgelegd. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Ook maken we even tijd voor een groepsfoto.

Van links naar rechts: Adam, Billy en Tim. Foto: Adam Adrian

Tegen het middaguur komen we aan op het eerste kamp genaamd Hrafntinnusker. Niet bepaald een gezellige camping en de ijzige wind is inmiddels flink aangetrokken. We besluiten hier te stoppen voor onze lunch.

De eerste camping op de route is nou niet bepaald gezellig. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Na een half uurtje rusten is het tijd om de resterende twaalf kilometer te lopen. De omgeving is veranderd van kleurrijke bergen naar een soort poollandschap. We lopen één voor één over ijsbruggen waarbij het bepalen van de juiste route nog best spannend is.

Lopen over de ijsvlaktes en ijsbruggen. Foto: Billy Goodworth

Na ongeveer zes kilometer worden we weer getrakteerd op een geweldig uitzicht. Hier begint een steile afdaling waarna we de eerste rivier moeten oversteken richting het kamp.

Donkere wolken boven het gebied. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

De laatse kilometers gaan over vlak terrein en krijgen we de camping langzaam in het zicht.

Laugavegur trail IJsland
De laatste kilomters van de dag en we krijgen de camping in zicht. Foto: Billy Goodworth

Na een volle dag lopen komen we vermoeid aan op de plaats van bestemming. De wind is hier in het dal helaas niet minder dan op de berg, en het blijkt dat mijn tent niet bestand is tegen de zware windstoten. De tentstokken bezwijken onder de druk van de wind waarbij de tent als het ware plat waait. Binnen gebruik ik mijn backpack als een soort bescherming waardoor de tent niet over mij heen waait. Het was een onrustige nacht met weinig slaap. Onderdeel van het avontuur zullen we maar zeggen.

Dag 2 | Álftavatn – Emstrur (afstand 15 kilometer)

Tijdens het ontbijt is de wind niet veel minder geworden is het helaas ook gaan regenen. Andere wandelaars hebben de grootste moeite om hun natte tent weer in te pakken en ook mij lukt het niet om mijn tent weer goed in mijn rugzak te krijgen. Met een stuk touw heb ik de tent daarom aan de backpack gebonden. We besluiten vrij snel om de tocht te vervolgen.

Vanwege het weer was het lachen op de foto even moeilijk. Foto: Billy Goodworth

Na een koude rivier te hebben overgestoken komen we na vier kilometer aan op een kleine camping met veel beschutting. Hier houden we een stop om te eten en ergens voel ik mij zo vermoeid dat ik hier wil blijven om wat te slapen. Ondanks dat is de sfeer onderling er niet minder om en blijven de grappen over bijvoorbeeld het gewicht van een blik bonen in de tas maar komen.

Omdat het weer niet beter lijkt te worden besluiten we na de lunch om door te lopen. Dat blijkt de beste beslissing en al snel lopen we de buien uit. Het zicht is een stuk beter en dat maakt het lopen ook wat minder vermoeiend.

Iets verderop is het tijd om de volgende koude rivier over te steken en is het landschap veranderd in een zwarte woestijn met groene bergen. Het is een onwerkelijk gezicht. De nog steeds aanwezige wind zorgt voor de nodige zandstralen waarbij ik erg voorzichtig moet zijn met mijn camera. Ondanks de vermoeidheid geniet ik volop van dit avontuur. In deze omgeving voel ik mij onwijs klein en waan ik mij op een compleet andere planeet.

Deze foto geeft een goede indruk van de omgeving. Eigen foto: Tim Vrijlandt

Het pad lijkt eindeloos en de kilomters lijken daarom ook steeds langer te worden. Nog even volhouden.

De woestijn op dag twee van de tocht. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Aan het eind van de middag komen we aan op de camping en is de wind gelukkig gaan liggen. In de avond bezoeken we nog een gigantische kloof in de buurt van het kamp waarna ik blij ben om vroeg de tent in de duiken.

De spectaculaire kloof in de buurt van de camping. Foto: Adam Adrian

Dag 3 | Emstrur – Pórsmörk (afstand 15 kilometer)

In vergelijking met de eerste dagen is de route voor vandaag relatief eenvoudig. Na een lange afdaling gaat het pad over een grote groene vlakte met één pittge klim.

Even uitrusten om te genieten van de omgeving. Foto: Billy Goodworth

De bergen laten we daarna langzaamaan achter ons, maar de uitzichten zijn nog steeds fantastisch. Ook steken we de laatste rivier over en na weer een pittige afdaling komen we aan in Pórsmörk. Ik merk dat mijn benen ondertussen erg moe zijn en het fijn is om de camping te bereiken. De omgeving is hier prachtig en we krijgen een klein beetje het gevoel dat we iets meer in de bewoonde wereld zijn. Ook schijnt de zon en is dit een perfecte plek om terug te kijken op een paar zware, maar fantastische dagen. Vanaf de tent hebben we vrij uitzicht over de gletsjer.

Aangekomen op de laatste camping. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

Dag 4 | Omgeving Pórsmörk

Na een goede nachtrust verkennen we de omgeving en voelt het heerlijk om weer even zonder zware rugzak te lopen. We maken links en rechts nog een klim en genieten van het landschap om ons heen.

Laugavegur trail IJsland
De prachtige omgeving van Pórsmörk met aan de voet van de berg de camping. Eigen foto: Tim Vrijlandt, Mountainreporters

De volgende dag is het tijd voor de bus terug naar Reykjavik en neem ik afscheid van Billy en Adam. Zij hebben ervoor gezorgd dat dit avontuur nog mooier is geweest dan dat het al was. Onderweg hebben we meer dan eens buikpijn gehad van het lachen en was het een fantastisch ervaring om de tocht met deze twee jongens te lopen. Ook hebben zij met een aantal foto’s bijgedragen aan dit artikel, waarvoor dank.

Lees hier alle verhalen en reistips over IJsland