Een zesdaagse trekking in Nepal

Een reisverhaal van Mirjam Paauw

De meeste toeristen komen naar Nepal voor een trekking – terecht! Wanneer je met het vliegtuig in de buurt van Kathmandu komt, zie je met een beetje geluk al een paar Himalaya toppen vanuit het raampje. Waar de meeste wandeltoeristen een trekking doen naar het Annapurna Base Camp (ABC), kozen wij voor een andere route in hetzelfde gebied: de Mardi Himal trekking.

Deze zesdaagse trekking is zeker net zo mooi, maar een stuk rustiger dan de ABC. Slapen in theehuizen, wandelen door de rijstvelden en de theeplantages, in de zon en door de sneeuw – deze mag je toevoegen aan je bucket list!

Voor de start van de trekking gaan we (vriendin Madelon en ik) eerst op zoek naar een goede drager/gids en vinden deze bij 3 Sisters Adventure Trekking. Het is niet noodzakelijk om met een gids te gaan, maar wij vinden het prettig om de zekerheid op een slaapplaats te hebben en de gids maakt onze trekking met haar kennis over flora en fauna nog specialer. Voor 25 dollar per dag is zij onze drager/gids en begeleidt ze ons naar boven.

Laat de trekking maar beginnen!

Op dag 1 worden we opgehaald en naar het beginpunt van de trekking gebracht: Phedi. We maken meteen veel hoogtemeters, want we beginnen met traplopen. Een pittige klim, maar in een rustig tempo prima te doen. Vervolgens lopen we door de rijstvelden verder en draaien vaak even om, genietend van het uitzicht. Die middag komen we aan in Pitam Deurali en eten we met de andere trekkers rond de kachel in het theehuis.

De slaapplek bij Pitam Deurali. Eigen foto: Mirjam Paauw

De volgende ochtend willen we net gaan lopen als de wolken plotseling wegtrekken en we oog in oog staan met de Annapurna South, een reus van ruim 7000 meter. Het uitzicht is adembenemend. We stijgen die dag verder en ontwijken onderweg een kudde schapen en wat buffels. Veel andere wandelaars komen we niet tegen.

Mardi Himal
We passeren kuddes schapen onderweg. Eigen foto: Mirjam Paauw

Na een paar uur wandelen is het tijd voor een pauze bij het theehuis dat we tegenkomen. Ook hier hebben we veel geluk met het uitzicht – terwijl we aan ons theetje zitten, zien we voor het eerst sinds de aankomst in Nepal de Mardi Himal liggen. We komen ’s middags aan bij Forecast Camp en genieten van de zon. Dit is echt het moment om te relaxen.

Heerlijk dat gevoel niets te ‘moeten’ en je hoofd leeg te maken

We bestellen een koud drankje, lezen een boek en genieten van de rust. Heerlijk dat gevoel niets te ‘moeten’ en je hoofd leeg te maken. Het theehuis is net als de andere primitief, maar de bedjes liggen heerlijk na een dag wandelen. Ook qua eten is er veel keus en het is erg lekker. Wij doen gewoon mee met de locals en bestellen elke avond Dal Bhat (maar dan de minder pittige variant).

Mardi Himal
Uitzicht onderweg op Machapuchare en Mardi Himal. Eigen foto: Mirjam Paauw

Stijgen van 2600 naar 3900 meter

Op de derde dag besluiten we meteen naar High Camp te lopen, in plaats van een extra overnachting op de helft. We zijn fit en het wandelen gaat ons goed af. Dit betekent alleen wel dat we stijgen van 2600 naar 3900 meter en dit blijkt achteraf misschien wat te veel op een dag. Waar we op dag twee voornamelijk door het bos met prachtige bloesem liepen, komen we op dag drie boven de boomgrens uit en zien we de rest van de route voor ons liggen. Dit levert prachtige panoramabeelden op.

Mardi Himal
We lopen door een roze bos op de derde wandeldag. Eigen foto: Mirjam Paauw
We zijn boven de boomgrens! De route op de derde wandeldag richting High Camp. Eigen foto: Mirjam Paauw

Van tevoren werd ons verteld dat het weer ineens om kan slaan en dat blijkt: ’s ochtends lopen we in ons T-shirtje en ’s middags staan we ruim een uur te schuilen voor een hagelbui. Na aankomst bij High Camp begint het te sneeuwen. Dit maakt de sfeer in het kamp nog gezelliger, we eten en spelen spelletjes in de buurt van de houtkachel.

Richting de top

Waar we allemaal op hoopten blijkt het geval te zijn: de sneeuw gisteren heeft ervoor gezorgd dat de lucht helemaal schoon is. Om 5 uur horen we de eerste trekkers juichen. Na een snel ontbijtje gaan we richting het hoogste punt van de trekking (4300 meter).

Mardi Himal
Om half 6 ’s ochtends beginnen we aan de klim naar het uitzichtpunt. Eigen foto: Mirjam Paauw

Door de hoogte kost het veel moeite om te stijgen, maar als we bij het uitzichtpunt aankomen is het alle moeite waard geweest. Wauw wat mooi! De besneeuwde toppen van 8000 meter waar je tegenaan kijkt zijn ontzettend indrukwekkend. Helaas kunnen we niet verder naar Base Camp, want de smeltende sneeuw maakt het pad gevaarlijk. Met mijn lichte hoogteziekte vind ik dat stiekem ook wel prima.

Mardi Himal view point
Panoramabeeld bij het Mardi Himal view point. Eigen foto: Mirjam Paauw

Na een tijdje dalen we af en als we omdraaien is de top alweer omringd door wolken. De afdaling gaat een stuk sneller, maar is natuurlijk ook belastend voor je knieën. Waar we van tevoren dachten dat het saai zou zijn om (gedeeltelijk) dezelfde weg terug te lopen, blijkt dit niet het geval: je ziet ineens weer hele andere dingen.

Mardi Himal
Terugweg naar High Camp. Eigen foto: Mirjam Paauw

Die nacht slapen we in Low Camp en de volgende dag dalen we verder af naar Lwang, waar we slapen in een homestay. De volgende ochtend pakken we nog een prachtige zonsopgang mee en zien we de locals in het dorpje aan het werk gaan. Mooi om dit aspect van Nepal ook te ervaren. Vervolgens rijden we met een jeep (waar we tussen tientallen schoolkinderen gepropt zitten) richting Pokhara en fantaseren we over de volgende trekking…

Mardi Himal trekking
Mardi Himal view point, Himalaya Nepal

Cijfers van de zesdaagse trekking Mardi Himal:

• Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
  • Hoogte: 1400 naar 4300 meter
  • Wandeluren per dag: 5 a 6 uur (bij zesdaagse trekking)
  • Kosten: 15-20 euro p.p.p.d., jeep 10 euro, entree 20 euro (neem hiervoor 2 pasfoto’s mee)

Lees hier alle reisverhalen van onze reporters

2 Reactie op “Tot rust komen tijdens de Mardi Himal trekking in Nepal”

Mirjam
    27 augustus 2018 at 19:40

Hi Linda, het is absoluut te doen voor een beginner, ik had ook nog niet veel gehiked toen ik deze deed. Een goede conditie is overigens mooi meegenomen, maar dat zal ook zo zijn bij de ABC. Het grote verschil zit ‘m vooral in de drukte die dus veel minder is bij de Mardi Himal. Maar ik heb zelf de ABC nooit gedaan 😉 veel plezier in Nepal in ieder geval, het wordt vast en zeker en mooie trekking! Groetjes, Mirjam

• Linda | travellersoftheworld
    27 augustus 2018 at 14:43

Deze trek kende ik niet! Wij willen ook de ABC gaan doen, maar deze klinkt ook heel erg leuk. is het allemaal te doen voor een beginner?