Wij bouwen onze eigen camper, volg onze vorderingen hier!

Reporters Febe en Lorenzo maken hun droom waar

Na lang dromen en fantaseren hebben wij, Lorenzo en Febe, eindelijk de knoop doorgehakt. We gaan een bus ombouwen tot camper! Dit was in het begin van de Corona pandemie, maar hierdoor lieten wij ons niet tegen houden.

“Uiteindelijk hebben we een mooie Fiat Ducato 2.8 gezien en besluiten een proefritje te gaan maken”

Ons budget is beperkt, dus het zoeken van de juiste bus was een hele klus. Uiteindelijk vonden we een mooie Fiat Ducato 2.8 en besluiten we een proefritje te gaan maken. De bus is al gekeurd om als camper te kunnen worden gebruikt, is geïsoleerd en heeft er al een redelijke inboedel in zitten. Een groot aantal voordelen voor ons dus. De inboedel zit er ondertussen niet meer in, maar daar komen we later op terug. De Ducato rijdt nog als een zonnetje, geweldig voor een voertuig van bijna twintig jaar oud. Met wat hulp besluiten we de bus te kopen.

Bus

Slopen

We gaan de auto ophalen en eenmaal terug aangekomen in Dordrecht beginnen we direct met de sloop van de huidige inboedel. Deze was niet naar onze smaak en we besluiten de Fiat bus, met ons beperkte budget, zo efficiënt mogelijk en naar onze wensen in te richten. Het slopen van de inboedel was een fluitje van een cent, alleen waar laat je al die spullen?

“Het slopen van de inboedel was een fluitje van een cent, alleen waar laat je al die spullen?”

Tot op de dag van vandaag hebben we hier nog steeds geen oplossing voor. De stort heeft in het weekend, vanwege de coronacrisis, een gemiddelde wachttijd van vier uur. Voor ons is dit geen optie, want die tijd steken we liever in het bouwen van het nieuwe interieur. Dan maar wachten tot de volgende keer dat de gemeente het grof vuil komt ophalen.

Meten en ontwerpen

Onze goede vriend Bas en ik, Lorenzo, lieten er geen gras over groeien en de volgende dag om negen uur ’s ochtends begonnen we met het opmeten van de bus. Na het opmeten beginnen we met het ontwerp van het bed. Na vele discussies, meten en tekenen zijn Febe en ik het eindelijk met elkaar eens.

Het wordt een uitschuif bank/bed, zodat we de ruimte optimaal kunnen benutten en ook op de regenachtige dagen lekker binnen kunnen zitten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we fulltime in deze bus gaan wonen, waardoor genoeg opbergruimte maar ook comfort van groot belang zijn.

“Met wat passen en meten en een creatieve oplossing slagen we er in om al het nodige te bedekken met laminaat”

Bas en ik beginnen, na een kort tripje langs de bouwmarkt, gelijk met het opnemen en bedenken van de constructie van het uitschuif bed. Febe gaat in de tussentijd op jacht naar een mooie oplossing voor de vloer. Uiteindelijk hebben we gekozen voor laminaat, wat wij alleen over het zichtbare gedeelte besluiten te leggen om zo wat kosten te besparen.

bus
Foto: Febe Waasdorp

Het eerste vaste gedeelte van het bed is inmiddels af en we beginnen met het leggen van de vloer. Met wat passen en meten en een creatieve oplossing slagen we er in om al het nodige te bedekken met laminaat. Nu gaan we aan de slag met het uitschuif gedeelte van het bed. Hoe dat afloopt lezen jullie de volgende keer op Mountainreporters.