Lees hier alles over de beste outdoor bestemmingen

Noord Europa |  Lees meer

WinterEvent | Gratis workshops over IJsland, Lapland en Noorwegen

Wil je meer weten over Lapland, Noord-Noorwegen, Spitsbergen of IJsland of ben je van plan om op vakantie te gaan naar deze mooie bestemmingen? Wil je graag weten hoe het noorderlicht ontstaat en in welke periode je de meeste kans hebt dit natuurverschijnsel te aanschouwen? Kom dan sfeerproeven tijdens het Winterevent op zaterdag 17 en zondag 18 september...

Wandelen op de West Highland Way in Schotland

Wandelen op de West Highland Way in Schotland Een reisverhaal van Judith Kimenai “Het zijn de mensen die het land zo bijzonder maken”, schrijft de internationale site voor Schots toerisme vol trots. Maar hoe zit dat dan met de natuur? En met de wandelmogelijkheden? Samen met mijn wandelmaatje Annalies besluit...

Besseggen, Nationaal Park Jotunheimen, Reisverslag Noorwegen

Nationaal park Jotunheimen is een populair berggebied en in de zomermaanden kan het er druk zijn. Daarom bezocht ik het gebied half juni. Het is dan nog relatief rustig op de populaire plekken en er is nog lekker veel sneeuw. Op het lijstje staan twee klassiekers: Besseggen en Galdhøpiggen. In...

Midden Europa  |  Lees meer

De Uina Schlucht - een indrukwekkend uitgehakt wandelpad in de bergwand

De Uina Schlucht in Graubünden, Zwitserland, is een bijzonder indrukwekkend wandelpad dat meer dan een eeuw geleden is uitgehakt uit een verticale bergwand. Dit uitgehakte wandelpad is 600 meter lang, 1.30 meter breed en naast je is de afgrond zo'n 100 meter diep. Dit moest ik natuurlijk van dichtbij bekijken....

Ik train voor de Megarace, 1001km non-stop door de bergen

La pedriza en Parc National Sierra del Guaderrama net boven Madrid lenen zich uitstekend om te trainen voor een race. Het is de arena van de goden waar je als trailrunner kortstondig wordt getolereerd tussen steenbokken en vale gieren. Het is het meest technische terrein dat ik ken en met...

Deze activiteiten móet je doen als je in het Juragebergte bent!

Reporter Ilse was deze zomer op uitnodiging van Bourgogne-Franche-Comté Tourisme in de Jura. Vaak over gehoord, maar nog relatief onbekend. Gelegen in Frankrijk grenzend aan Zwitserland op 2.5 uur rijden ten oosten van Parijs. En wat blijkt, goed te bereiken met de trein! In het Juragebergte vind je de perfecte...

Oost Europa  |  Lees meer

Win het boek The Wild Wild East, over een trektocht door Oost-Europa

Heeft het oosten van Europa wel echte wildernis? 'Er is maar een manier om erachter te komen: door het te beleven en te ervaren. Wildernis is een vage term. Het beslaat heel veel verschillende velden, van wetenschap en esthetiek tot aan spiritualiteit. De betekenis van het woord is voor iedereen...

Wandelen naar de 7 meren in Rila Mountains Bulgarije

Tijdens ons bezoek aan Bulgarije, besloten wij naar het Rila National Park te gaan en de zeven Rila Lakes te gaan bezoeken. Het zal geen extreme uitdaging zijn maar wel lekker om even de stad uit te zijn en meer van het land te zien. Om alle zeven meertjes te...

De 5 beste bestemmingen voor je fietsvakantie in Oost Europa

Misschien was het niet als eerste  bij je opgekomen om in Oost Europa te gaan fietsen, maar als je er goed over nadenkt is dit deel van Europa wel bedeeld met prachtige natuur landschappen, vriendelijke mensen, heerlijk eten en routes te over om je fietsvakantie onvergetelijk te maken. Vandaar dat we...

Zuid Europa |  Lees meer

Hoe een gier mij een duwtje in de rug gaf in de Pyreneeën

De verleiding van de bergen Een reisverhaal van Judith Malotaux Volgens mij kent iedereen die zich regelmatig laat verleiden door de roep van de bergen dat gevoel wel; dat gevoel dat je je plotseling heel erg klein en nietig kan voelen in vergelijking met de immense kracht van de natuur...

Tips voor watersport in de Alentejo in Portugal

Als je met één woord de regio Alentejo zou moeten beschrijven dan zou dat water zijn. De kust van deze regio is veelzijdig en een echte aanrader voor watersportliefhebbers. Er zijn meren, rivieren, stuwmeren en uiteraard ook nog de Atlantische Oceaan. Dé perfecte ingrediënten voor heel veel waterplezier. Watersport op...

Langs de kliffen naar Spiaggia di Vignanotica in Zuid-Italië

Langs de kliffen naar Spiaggia di Vignanotica Door Frederik van Beukering In een haarspeldbocht aan de kant van de kustweg tussen Mattinata en Vieste (SP53) ligt het startpunt van het natuurpad Mergoli – Vignanotica. Een hike die je vanaf dit uitzichtpunt net boven het Mergoli strand richting Spiaggia di Vignanotica...

Azië  |  Lees meer

The Porter: The Untold Story at Everest op YouTube

Nathaniel James Menninger, een jonge bevoorrechte Amerikaan, probeert geschiedenis te schrijven op de Everest door een van de eerste in het buitenland geboren dragers te worden die een Everest-expeditie ondersteunt. Maar daarmee ervaart hij een wereld ver boven zijn hoofd. Dit is een kijkje in de donkere kant van Everest....
Lees verder

Ontdek de intrigerende onderwaterwereld van Oman

Een keer in je leven zwemmen met een majestueuze walvishaai, schattige babyschildpadjes begeleiden op hun weg naar zee nadat ze uit het ei zijn gekropen of dolfijnen zien spelen in de golven. Deze ervaringen staan bij veel mensen op hun bucketlist. Vaak zijn dergelijke activiteiten alleen zeer seizoensgebonden op bestemmingen...

Zien, deze man heeft een engeltje op zijn schouder wanneer een lawine naar beneden raast

Een wandelaar maakte gister spectaculaire beelden in Kirgizstan van een lawine welke met grote snelheid naar beneden raasde. De man genaamd Harry, was samen met een gids en tien andere personen op expeditie in de Tian Shan mountains. Voordat de lawine losraakte hadden de wandelaars net de top van de...

Noord Amerika  |  Lees meer

Pacific Crest Trail : Ik wandel nu door Noord-Californië

Daar was het dan. Eindelijk. NorCal, oftewel Noord-Californië. Het afscheid van de Sierra Nevada bergen was bitterzoet. Aan de ene kant was ik blij dat ik de zware extra attributen (pickel, microspikes, bear canister) eindelijk niet meer mee hoefde te slepen en dat ik niet meer bijna dagelijks zulke hoge...

Ontsnappen aan bosbranden tijdens de Pacific Crest Trail

Het einde van het prachtige Noord Californië nadert en we ruiken de grens van Oregon al. Als ik wakker wordt in Castella staat mijn telefoon roodgloeiend. Ik heb wel tien berichten van andere hikers. Ze willen weten waar ik ben en of ik veilig ben. Dit kan maar één ding...

Omarm de bergen en laat de woestijn achter op de Pacific Crest Trail

Ik wil de woestijn achter me laten. Het landschap veroverde een plek in mijn hart met de oneindige vergezichten op rossige kurkdroge prairies en bergen, de piepkleine dappere bloemen die schitteren in het gort droge zand en de betoverende volle maan. Maar de hitte, het zwarte stof die overal doordringt, de...

Midden Amerika  |  Lees meer

Drie redenen waarom Belize in Midden-Amerika een bezoek waard is

Staat Belize al op jouw wishlist? Door: Pauline van der Waal Tot onze grote verbazing kwamen we Belize al eens tegen op een lijstje met de minst bezochte landen ter wereld. Zo onbekend is dit land in Centraal-Amerika -ongeveer half zo groot als Nederland- toch ook weer niet? Ken jij...

Centraal-Amerika, topbestemmingen voor dierenspotters

Centraal-Amerika, topbestemmingen voor dierenspotters Door Edwin Hagenouw Bakermat van enkele van de oudste beschavingen, tientallen archeologische vindplaatsen, een oneindige reeks vulkanen over een lengte van 1500 km lang en enkele van de beste stranden ter wereld. De Centraal-Amerikaanse landen Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua en Panama beslaan...

Zo duurzaam zijn de landen in Midden-Amerika

Zo duurzaam zijn de landen in Midden-Amerika Door Edwin Hagenouw | fan van Midden-Amerika Er is inmiddels al veel geschreven over de mogelijke veranderingen in onze post-coronavirus vakantiegedrag. Wil jij ook liever geen snacktoerist meer zijn met vluchtige tripjes, maar ga je straks wat bewuster op reis, dan zou een...

Zuid Amerika  |  Lees meer

Twee verdwaalde broertjes overleven vier weken in de Braziliaanse Amazone

Twee jongens van acht en zes jaar oud zijn weer teruggevonden na bijna vier weken vermist te zijn geweest in het Braziliaanse deel van het Amazoneregenwoud. De broertjes worden in het ziekenhuis behandeld vanwege ondervoeding en uitdroging, maar zullen waarschijnlijk volledig herstellen, schrijft het lokale nieuwsmedium Amazonia Real. De jongens raakten...

Naar de top van de Christoffelberg van Curaçao

De Christoffelberg van Curaçao Een reisverhaal van Manon Verijdt Als je op zoek bent naar nieuwe, avontuurlijke en sportieve vakantieplekken, dan zal Curaçao niet snel in je opkomen. Als ik niet voor mijn stage hierheen was gegaan, dan was ik hier dus waarschijnlijk ook nooit terecht gekomen. Al moet ik...

REISVERHALEN | De Quilotoa loop in Ecuador is een hike om nooit te vergeten

REISVERHALEN | De Quilotoa loop in Ecuador Een verhaal van Marijke Steenbergen Mijn naam is Marijke Steenbergen, ik ben een gastreporters van Mountainreporters. In de zomer van 2018 was ik in Ecuador waar ik een deel van de ‘Quilotoa Loop’ liep. Niet voor watjes, maar wel een van de beste...

Afrika  | Lees meer

Reisverslag Kilimanjaro, we gaan naar het dak van Afrika!

Net voor middernacht staan we op, drinken thee met popcorn en koekjes en dan zijn we klaar om te gaan. Normaal lopen we alleen met de gidsen, maar vandaag loopt ook Rachid, een van de porters met ons mee. Hij draagt een zuurstoffles voor het geval dat. Deze is zelden...

Mijn beklimming van Kilimanjaro, dag 5 en 6

Dag 5 - Baranco Camp naar Karanga Camp Elke avond krijgen we een briefing voor de volgende dag. En zo ook gisteren voor vandaag. De Baranco Wall staat op het programma. Hier moeten we met handen en voeten gaan klimmen. Naast de vele hoogtemeters die we wandelend gaan maken. Vooraf was...

Kilimanjaro Lemosho Route Dag 3 en 4

We hebben allebei goed geslapen en dat helpt! Ook mijn reismaatje, hoewel niet 100% fit, voelt zich echt een stuk beter dan gisteren. Je lichaam went dus uiteindelijk gewoon aan de hoogte. Vandaag hebben we minder hoogtemeters op het programma. Perfect om het lichaam verder te laten wennen. We vertrekken...

Australië  |  Lees meer

Dit zijn mijn 5 tips voor backpacken door Australië

Mountainreporters Karin en Ilse hebben een half jaar gebackpackt in Australië. Speciaal voor jullie heeft Ilse een lijstje gemaakt van de dingen die je gedaan moet hebben. Het was moeilijk kiezen en ik kan dan ook zeker niet beloven dat dit het laatste lijstje is die ik heb gemaakt over...

De 10 leukste avontuurlijke activiteiten in Australië

Een trip naar Australië staat bij veel avontuurlijke vakantiegangers op hun bucketlist. Niet voor niets want het is er prachtig. De waanzinnige kustlijn met oneindige stranden, de karakteristieke outback, de uitgestrekte regenwouden en natuurlijk de dieren als koala's, kangoeroes en walvissen. Bovendien zijn de grenzen van Australië na een lange...

Dit zijn misschien wel de 5 mooiste stranden van Australië!

Australië heeft bijna 26.000 kilometer aan kustlijn. En langs veel daarvan liggen prachtige en ronduit spectaculaire stranden. Kristalhelder water, heerlijk zacht zand, palmbomen en meestal omringd door indrukwekkende natuur. Naast zwemmen en snorkelen kun je er ook heerlijk wandelen of kajakken. Of natuurlijk lekker relaxen en alle indrukken verwerken die...

Antarctica |  Lees meer

Reisverhaal Antarctica | Mijn avonturen in de laatste wildernis op aarde

Reisverhaal Antarctica | Mijn avonturen in de laatste wildernis op aarde Een reisverhaal van Christianne Bongertman Een bezoek aan het zevende en meest afgelegen continent op aarde is een grote onderneming. Maar dat voelt anders als je in de zuidelijkste stad van de wereld bent: Ushuaia in Argentinië. Er is...
Lees verder

Ga deze winter met Hurtigruten expeditie reizen naar Antarctica!

De Hurtigruten expeditie reizen varen in het spoor van de historische Noorse ontdekkingsreizigers, zoals Roald Amundsen, Fridtjof Nansen en Otto Sverdrup. Tijdens deze reizen zul je betoverende landschappen zien zoals zij het zagen, ongerept, afgelegen en ontzagwekkend. Een expeditie met Hurtigruten is een reis vol avontuurlijke belevenissen en bijzondere ervaringen....

Temperaratuur op Antarctica voor het eerst boven de 20 graden

Temperaratuur op Antarctica voor het eerst boven de 20 graden Door Edwin Hagenouw | Bron: NOS.nl Regelmatig lees je op Mountainreporters dat we ons zorgen maken over de opwarming van de aarde. Het effect op de natuur, de dierenwereld en op ons als mensen is volgens mij groter dan veel...