Dag 1 | Londorosi Gate & Starting Point – Mti Mkubwa

Gisteren hebben we een laatste briefing van onze gids gehad, onze tassen een laatste keer gecheckt en vandaag begint onze klim dan echt. Vol goede hoop, goed geinformeerd, maar toch onwetend wat voor een ervaring ons te wachten staat, eten we een laatste ontbijt in de lodge voordat we worden opgehaald. Om half tien staat onze gids bij onze lodge en rijden we richting de start gate. We maken eerst nog een tussenstop om onze porters, kok en assistent gids op te halen.

Busje dag 1 londorosi gate - Mkubwa
Onze spullen gaan op het dak, zodat we in de bus voldoende plek hebben voor het hele team ©Foto: Tessa Kramer

Met een bus vol rijden we richting de gate, onderweg zien we het Tanzaniaanse leven, zebra’s, gnoes en als echte verrassing een groep overstekende bavianen net voordat we bij de gate aankomen. Aangekomen bij de gate gaan de porters de bagage wegen en verdelen en doet onze gids het administratieve gedeelde. Wij kunnen intussen genieten van een lunch die de kok heeft klaargemaakt en ontmoeten ook andere groepen die dezelfde route doen en ook die dag vertrekken.

Lemosho Gate Kilimanjaro
Lemosho Gate! Hier vandaan starten we onze hike echt! Op elk kamp staat een bord hoever het nog is naar alle volgende kampen en naar de top.
Hoe hoger je komt hoe minder tekst er dus op de borden komt te staan! ©Foto: Tessa Kramer

Na zo’n anderhalf uur kunnen we dan beginnen. We lopen vandaag volledig door het bos. Het is echter een stuk kouder dan we dachten, dus we hebben al meerdere layers aan inclusief onze hardshell aangezien er een soort mist hangt. We kijken onze ogen uit tijdens de hike, die toch al wat inspanning vraagt. Dat beloofd nog wat. Het is zo’n twee uur hiken naar onze eerste campsite en eenmaal in het ritme komt het Mkubwa kamp verrassend snel in zicht.

Het bord in Mkubwa camp
Ons eerste kamp van de trip: Mkubwa Kamp! Dit kamp ligt nog volledig in het bos ©Foto: Tessa Kramer

Het kamp is groot, met meerdere tenten per groep. Wij hebben onze eigen tent, een tent voor de porters/kok/gidsen, een etenstent en een toilettent. We lopen een kort rondje in het kamp en gaan dan eten. Wat een luxe, want het eten is echt perfect. Na een korte wandeling door het kamp gaan we vroeg slapen. We hebben zin in de rest van de beklimming!

Dag 2 | Mti Mkubwa naar Shira Camp 1

Beiden hebben we vrij weinig geslapen, klaarwakker lagen we in onze tent. Schijnt een van de effecten te zijn van de hoogte, maar ik denk dat onze adrenaline en zin in deze trip er waarschijnlijk ook wat te maken mee had. Vandaag lopen we naar Shira Camp 1. Dat betekent eerst een stuk door het bos, maar daarna al een stuk over de heide. Het is een stuk warmer dan gisteren en hoe hoger we komen hoe meer de mist verdwijnt.

Het lopen doen we pole pole (langzaam in Swahili) aangezien dat de kans op hoogteziekte verkleint. Daarnaast drinken we ook een hoop water, waarvoor we beiden een camelbag systeem gebruiken met daarnaast een literfles. Aangekomen in Shira Camp 1 hebben we prachtig uitzicht op de berg. Onze porters hebben een perfecte plek gekozen voor onze tenten, we kunnen de berg zien vanuit de tent!

Kijk vanuit de tent op Kilimanjaro
Uitzicht vanuit de tent in Shira Camp 1. Onze porters hebben een perfecte plek uitgekozen voor onze tent met geweldig uitzicht op de berg ©Foto: Tessa Kramer
Kilimanjaro vanuit Shira 1 Camp
De mist trekt langzaam aan weg en het uitzicht op de berg is super! ©Foto: Tessa Kramer

Helaas ook minder goed nieuws vandaag. De stijging in hoogte heeft mijn reismaatje geen goed gedaan. Ons motto, we bekijken alles dag per dag, stellen we voor nu even bij naar uur tot uur. Zelf maak ik nog wat vrienden in het kamp met wat potjes uno en geniet ik van het avondeten. Na het eten loop ik de tent uit en wordt volledig verrast. Ik ren terug naar de tent waar de gids en mijn reismaatje nog zitten. Ze moeten NU naar buiten komen, de hemel is kraakhelder en ik heb nog nooit zoveel sterren gezien! Wow!

We besluiten vroeg te gaan slapen, rust is een goed medicijn tegen de hoogte ziekte.

Meer weten over mijn ervaringen tijdens mijn beklimming? Lees meer over mijn voorbereiding of de rest van de dagen: