Epic roadtrip Powder Highway, Canada BC – deel 1

Door Aimee en RP

Elke winter vertrekken wij zo’n acht tot tien keer richting Alpen om op poederjacht te gaan. Dit jaar hebben wij besloten om ook eens buiten Europa te gaan skiën. We gaan de zogenaamde Powder Highway in Canada doen, met een camper. Per KLM vliegen we direct naar Calgary. Een prima vlucht van iets meer dan 9 uur met mooi uitzicht over Groenland.

Uitzicht over Groenland vanuit de KLM Airbus

Aangekomen op Calgary is het tien minuten naar het terrein van CanaDream Camperverhuur, waar wij ons rijdende huisje voor de komende 12 dagen gaan ophalen. Wij vertellen ons verhaal over deze epic roadtrip in drie delen. Deel 1 gaat over Kicking Horse, Kimberley en Fernie. Deel 2 over Rossland en Red Mountain en deel 3 over Revelstoke.

Wij reizen in de Alpen eigenlijk altijd met onze Sprinter 4×4 buscamper, de zogenaamde sneaky bus. Deze heet zo omdat hij eruitziet als een busje in plaats van een camper, waardoor we makkelijker wild kunnen staan. En 4×4 zodat we ons in de ergste sneeuwstormen kunnen blijven verplaatsen. De mobile home die wij nu meekrijgen is verre van sneaky, wat een apparaat! Acht en een halve meter lang, bijna vier meter hoog en 2,5 meter breed.

Een flinke jongen.

We krijgen keurig uitleg over alle ins en outs voordat we op pad gaan. Deze camper is speciaal gemaakt voor de winter en wordt geleverd met generator, kachel en sneeuwkettingen. Ook worden alle plekjes, butsen en sterretjes in de ruit genoteerd zodat daar later nooit een issue over kan komen. Onze camper heeft 30.000 kilometer gereden en ziet er, op die paar kleine plekjes na, als nieuw uit. Aan de binnenkant weten we niet wat we zien: een slaapkamer, badkamer met douche, wasbak en wc en een keuken met 3 gaspitten, een oven en zelfs een magnetron. Een paneel dat alles regelt en waar je kunt zien of je vuil water tanks vol raken, of er nog genoeg propaan is voor de kachel etc.

De camper, nog schoon…

Na een aantal dagen blijkt het apparaat bovendien prima te rijden en vooral ook in de sneeuw door de dubbel lucht (dubbele achterbanden) en de prima sneeuwbanden. Het verbruik van de V8 is met 1 op 3,5 niet zuinig maar gezien de afmetingen en de brandstofprijs in Canada (omgerekend tussen de 60 en 80 ct per liter benzine) eigenlijk prima te doen.

Zelfs dit smalle bruggetje passen we overheen

Banff
We gaan op weg naar de eerste stop op de Powder Highway, Kicking Horse.  Wat een naam ook.  Het schijnt dat heel lang geleden een cowboy ooit een trap van zijn paard heeft gekregen.  Klinkt wel vrij logisch in een land waar de wegen sprekende namen hebben zoals Deerfoot trail of Cowboy trail.  Eerst onderweg wat boodschappen inslaan bij de lokale Coop.  Daarna rijden we Highway 1 op, a.k.a. Trans Canadian Highway, richting Golden.  We zijn echter nogal moe van de reis en de jetlag en besluiten halverwege te stoppen in Banff.  Een heel mooi dorp, vol met prachtige houten lodges en verlichte bomen en schattige winkeltjes waar je suikerspinnen, mountain chocolade en lokale kunst kunt kopen. Ook is er een winkel waar je ijs kunt kopen, met de ietwat vreemde naam Beavertails…

Het dorpje Banff

Uiteindelijk vinden we een prachtig huisje, de Grizzly house, waar we een heerlijke steak eten.  Je kunt er overigens ook een fondue menu krijgen, met als voorgerecht een kaasfondue, als hoofdgerecht een fondue met beef, rattlesnake, struisvogel, kikkerbillen en bison, en als nagerecht een chocolade fondue.  Dat hebben we maar even aan ons voorbij laten gaan.

Lekkere steak in het gezellige Grizzly House

Na het diner trekken we ons terug in de camper, die we een beetje achteraf gewoon aan de weg geparkeerd hebben.  We komen er ’s nachts wel achter dat dat achteraf plekje vlakbij het spoor ligt en dat treinen in Canada wel een kilometer lang kunnen zijn.  Zonder overdrijven: er kwamen treinen voorbij die na 5 minuten nog steeds voorbij kwamen.

Kicking Horse
Volgende ochtend zijn we allebei om 6 uur klaarwakker.  Waarschijnlijk door de combinatie van die treinen en de jetlag. We besluiten alvast op te staan en de reistassen uit te pakken, want daar waren we de avond daarvoor niet meer aan toegekomen.  Daarna een snel ontbijt bij de lokale Starbucks en op weg naar Kicking Horse.  Na een uur of 2 rijden we het resort binnen.  We parkeren de RV op de speciaal daarvoor bedoelde plek en gaan snel naar boven in de gondel.  Leuk weetje is dat Kicking Horse door het Nederlandse Ballast Nedam is gebouwd.

Helaas voor ons heeft het al een week niet gesneeuwd dus is er weinig verse poeder te vinden.  Het resort is prachtig opgezet met maar 4 liften.  Deze liften ontsluiten wel 4 bowls waar je vrijwel overal kunt afdalen. Treeruns, couloirs, easy riders.  Alles is er.  Dwars door het gebied loopt de Easiest Way down piste, waar het knetterhard carven is.  Zelfs op onze superbrede poederlatten met een radius van meer dan 40 meter.  Er is namelijk vrijwel niemand en de sneeuw is super grippy.  Wij hebben er ondanks het gebrek aan poeder een prima dag gehad.

Uitsnede van de Kicking Horse piste map

In the Bowl Over vinden we nog wat pockets met poeder na een steile instap en een stuk traverseren.  De instap van de Feuz Bowl is ook nog best lastig maar je kunt er beneden mooie bochten draaien op hoge snelheid.  Die steile instappen zijn wel standaard: Kicking Horse is bedoeld voor goede skiërs, want beginners hebben eigenlijk alleen maar de Easiest Way down piste.

Ook op de groomers is het fijn skiën in Kicking Horse

De scenery is onwaarschijnlijk mooi en we kunnen ons voorstellen dat als hier 50 centimeter valt het helemaal de bom is.  Na de lunch begint het wat te sneeuwen en alhoewel de flurries de hele nacht door blijven vallen, levert dat slechts een centimeter of 5 op voor de volgende dag.

We beginnen die dag bij Double Black Coffee recht tegenover de gondel.  Dat is voor zover wij hebben kunnen zien ook de enige plek met fatsoenlijke koffie.  Daarna snel naar boven. Vanwege het kleine laagje vers zijn de afdalingen vandaag wel wat zachter. We proberen nu de Gladed Area (gladed betekent door de bomen heen) van de Bowl Over, maar die is nog steeds erg hard.  De andere zijde die in de schaduw ligt is een stuk beter gebleven.

De Golden Eagle Express in Kicking Horse

We lunchen gezellig in het prachtige restaurant Eagle’s Eye dat boven op de berg staat, met twee Zweden, Jens en Lena, die we in de lift zijn tegengekomen. Wel grappig: als je iemand ziet skiën met een airbag kun je er vergif op innemen dat het een Europeaan is!  We besluiten nog wat afdalingen te doen met Jens en Lena, die ook lekker doorskiën.

Het prachtige Eagle Eye restaurant bovenaan de Golden Eagle Express

Rond een uur of drie houden we het voor gezien en gaan we het nabijgelegen plaatsje Golden bekijken.  Golden is een echt werkplaatsje en heeft niet het pittoreske en luxe ski lodge sfeertje van Banff en Kicking Horse resort. Lees veel golfplaten gebouwtjes, trailerpark, motels en alleen maar mega pick up trucks.

Groot formaat pick-up truck met sneeuwscooter achterop, bekend verschijnsel in BC.

Je voelt hier de harde frontier sfeer van het oude westen.  Downtown veel tentjes met koffie, barretjes en restaurants die er van binnen wel erg leuk uitzien.  De lokale brouwerij, Whitetooth, is de lokale hang out en daar is het gezellig druk.  Ze maken daar allerlei verschillende soorten biertjes met een twist.  Onze favoriet was de Thread the Needle Witbier (ja echt, witbier in de naam).  Een Witbier gebrouwen naar Belgisch recept, met de toevoeging van o.a. lemongrass en koriander.  Echt erg lekker.

Bierproeverij in brouwerij Whitetooth

’s Avonds eten we weer in het Kicking Horse resort in Winston bar, dat op 5 minuten lopen ligt van onze camperplaats.  Winston ziet er van buiten sprookjesachtig mooi uit en we zijn een beetje bang dat het nogal duur is.  Eenmaal binnengekomen blijkt het gewoon een leuke bar te zijn met een open haard en simpele maar lekkere menu kaart.  Jens en Lena komen we daar ook weer tegen en we delen wat lekkere hapjes en biertjes. De volgende ochtend zijn we weer vroeg wakker (nog steeds jetlag).  Dus we rijden in het nog pikkedonker richting Kimberley, onze volgende stop.

Winston Bar en Restaurant

Kimberley
Kimberley is totaal anders dan Kicking Horse.  Het gebied is en oogt vooral veel vriendelijker.  In de “Black Forest” liggen echter wel degelijk veel uitdagende afdalingen, maar over het algemeen niet zo steil als in Kicking Horse.  Ondanks dat het al ruim een week niet gesneeuwd heeft hebben we zelfs nog poeder weten te vinden rond de Geneva en Full House run in the Black Forest.

Ingang van de Black Forest Bowl

Aan de andere kant van de Easter Chair op de Vimy Ridge vinden we afdaling Fuzzy, een echt speeltuintje, niet steil en veel hobbels en bobbels om overheen te stuiteren. De Easter Chair is trouwens wel bijzonder want loopt op een stevige diesel motor omdat er geen electriciteit in die hoek van het gebied is.

De Easter Chair, een vrij lawaaiig ding.

De Black Forest is the place to be tijdens of vlak na een dump, de mogelijkheden zijn er eindeloos. In Kimberley kun je niet echt op de berg eten maar beneden in het resort zijn genoeg mogelijkheden.  Het is duidelijk een familie resort want overal lopen en skiën kinderen.  Ook heel veel ski race kids want er zit ook een skirace school. De kans is groot dat vanwege het familieprofiel poeder afdalingen wat langer goed blijven: er zijn minder freeriders op pad dan in Kicking Horse en de sfeer is ook minder hardcore freeride.

Uitsnede pistemap Kimberley

Terugkijkend geven beide resorts, Kicking Horse en Kimberley, heel veel mogelijkheden, vooral natuurlijk na een lekkere dump.  Kicking Horse heeft naast de relaxte groomer een flink aantal hele steile afdalingen.  Flanken met een steady 40-45 graden zijn daar op meerdere plekken te vinden.  Ook heel veel couloirs die nog steiler zijn.  Kimberley ligt echt tussen de bomen en the Black Forest is een aanrader.  Een stuk relaxter ook want rond de 35 graden.  Rotsen zijn er vrijwel niet te vinden en dat is fijn voor je belag bij minder sneeuw.

Uitzicht over de vallei vanuit Black Forest

Het grote verschil van beide gebieden (en de meeste andere Noord-Amerikaanse gebieden) met Europa is ook dat er veel minder skiërs in het gebied zijn maar dat wel bijna 50% van de skiers off-piste gaat in meer of mindere mate. Dit heeft natuurlijk te maken met het Boundary systeem: inbounds (binnen de boundary) zijn in principe alle hellingen, pistes maar ook het off-piste terrein er tussen, op lawinegevaar gecheckt. De grens om off-piste te skiën is daardoor erg laag.

Boundary systeem: inbounds is op lawine gevaar gecheckt en de grens om off-piste te skiën is daardoor erg laag

Bovendien is er enorm veel terrein waar je terecht kunt, in principe gewoon zonder pieper en lawinegear, je zie dan ook bijna niemand met een rugzak skiën of boarden. Voorts zijn de zogenaamde Double Black Diamond afdalingen ook echt heel zwart, met als gevolg dat het niveau van de skiërs hier in Canada BC hoog is.

Fernie
Na Kicking Horse en Kimberley zijn we erg benieuwd naar Fernie.  Fernie is een klein uitstapje van de Powder Highway af. Vanuit Kimberley ongeveer twee uur rijden. Vanuit Kimberley ski resort komen we nog door Kimberley dorp en daar moeten we even stoppen voor het zebrapad.

Keurige Canadezen, zelfs het hert gebruikt het zebrapad.

Aangekomen in Fernie kunnen we wederom in de buurt van het resort staan met de camper.  Fernie Ski Resort is erg leuk opgezet, met allerlei barretjes en restaurants rondom de start van de liften.  De Rusty Edge is gezellig druk, regelmatig live muziek en de Nacho Mountain Plate is asociaal groot.  We zijn met z’n twee nog geeneens tot de helft gekomen.  Met een grotere groep echt een aanrader want gelayerd: niet alleen bovenop zit kaas!

Legendary Fernie, het resort

We starten de volgende dag met de Currie Bowl: deze was al helemaal uitgeskiet en knetterhard.  Niet zo fijn.  Om onze knieën even rust te gunnen drinken we een goede cappuccino en bagel bij Lost Boys, bovenaan de Timber chair.

Lost Boys, goede cappuccino op de berg

Vanuit daar steken we door richting de Cedar Bowl door een doorsteek te maken onder de Polar Peak Chair, die dicht is vanwege lawine gevaar.  Daar kunnen we een ridge oversteken en via een double black diamond afdaling de Lizard Bowl in skiën.  De instap is hier zo steil en smal dat er een touw hangt zodat je je daarmee kunt laten zakken.  Met autobanden is ervoor gezorgd dat je je skis niet openhaalt aan de rotsen.

Eenmaal uit de uitstap ski je een brede bowl in, hier ligt wel poeder!  Ongelofelijk wat een verschil tussen de twee bowls.  Via de Bear Chair komen we vervolgens in de Cedar Bowl in waar we tussen de bomen nog wat pockets vinden.  Ook de verspoorde gedeeltes zijn hier zacht en het uitzicht hier is fantastisch.  Bomen zijn hier helemaal wit verijst (door de rijp) en dat geeft het geheel een sprookjesachtig voorkomen.

Lizard Bowl

We dineren beneden in het resort en overal staat de TV aan: het is Superbowl tijd en dus zit iedereen naar het onbegrijpelijke American Football te kijken.  Het staat 31-31 en het wordt verlenging.  Wij wachten de eindstand niet meer af en gaan lekker slapen.  De volgende ochtend rijden we nog even naar het dorpje Fernie: een gezellig dorp waar we prima koffie en bagels halen voordat we op weg gaan richting Rossland en Red Mountain (deel 2).

Uitsnede piste map Fernie

Verdict
Kicking Horse is voor de experts die van steile wanden houden.  Kimberley is voor de relaxte freerider (die gek is op tree-skiing) en voor families.  Fernie heeft voor iedereen wat: niet te steile treeruns in Cedar Bowl, couloirs in Lizard bowl en veel groomers.  Maar is wel wat drukker.  Het oorspronkelijke dorpje Fernie is ook erg leuk.  Maar uiteindelijk kun je in alle drie de resorts fantastische runs vinden, als er wat vers valt.

Sprookjesachtig witte bomen in Fernie

Informatie

Meer informatie over de resorts vind je op:

Een winterproof camper kun je direct huren bij https://www.canadream.com/ voor CAN$ 208 per dag (ong. EUR 138, januari 2019)

Lees verder! Wordt vervolgd in Epic roadtrip Powder Highway, Canada BC – deel 2

één reactie op “Epic roadtrip Powder Highway, Canada BC – deel 1”

• Evelyn
    1 februari 2019 at 10:32

Ohh ziet er zo mooi uit. Ben afgelopen zomer in Canada geweest, maar in de winter staat stiekem nog wel op mijn bucketlist