Reisverslag Frankrijk | Puurheid en romantiek aan de Atlantische kust

Door Maartje Bevers

Sinds de start van Mountainreporters in 2017 hebben we veel nieuwe bestemmingen verkent en zijn we op onvoorstelbaar mooie en bijzondere plekken terechtgekomen. Vaak hebben we een goed gevulde agenda vol actie en avontuur in de natuur. Daarnaast hebben we ook een favoriete plek waar we graag komen om te relaxen, zonder programma. Helemaal dit jaar, met alle onzekerheden rondom corona, waren we toe aan week rust en bezinning.

We wilden genieten van de puurheid en de natuur in een van de parken van France4Naturisme. Net als twee jaar geleden kozen we voor Euronat, een park met vakantiehuizen en een camping, gelegen tegen de duinen van de Franse Atlantische kust.

Ons vakantiehuis. Foto: Edwin Hagenouw

Dit jaar voor wellicht als zovelen met ons, snakte we in de afgelopen maanden meer en meer naar onze eerste reis samen. De natuur in en ons ongelimiteerd vrij voelen. De warmte van het zand, de frisheid van de oceaan en de geuren opsnuiven van de pijnbomen en oude dennen. Euronat is gelegen op het schiereiland Medoc, waardoor een omgeving is ontstaan met een unieke flora en fauna. Je ervaart hier het gevoel van een echt eiland. De ongekende rust en de ongereptheid van de natuur voelde voor ons al thuiskomen.

De reis naar Frankrijk

Vroeg in de ochtend de auto volgepakt en de navigatie ingesteld. De mountainbikes gingen uiteraard ook weer mee. En dat was maar goed ook, want we hebben prachtige tochten gemaakt in de Gironde. We vertrekken op zaterdag 19 juni 2021, een week voor het hoogseizoen in Frankrijk begint. Het is dan overal nog zo lekker rustig. Net alsof je je dan nog meer welkom voelt, vlak voordat de grote massa zich heeft aangekondigd. Hoewel wij natuurlijk altijd de rustige en meer onontdekte plekken opzoeken.

Vanuit Utrecht naar Euronat is het circa duizend kilometer rijden met de auto. Het overgrote deel van de reis rijd je over tolwegen, dus dat schiet lekker op. In België kozen wij voor de route via Gent. De minst drukke route volgens onze navigatie.

REISTIP: Om onze reis te vergemakkelijken en om files bij de tolpoorten te voorkomen hadden we een abonnement op bip&go. Groot voordeel is dat badgehouders van bib&go bij de tolpoorten kunnen kiezen voor de aparte rijstroken, waar al rijdend (30 km/uur) de badge wordt geregistreerd en de slagboom openzwaait. Dat betekent op een traject van Nederland naar Zuid-Frankrijk al snel een tijdswinst van ruim dertig minuten.

Wil jij ook straks gewoon kunnen doorrijden bij de tolwegen? Maak dan gebruik van onze speciale lezersactie: bestel vóór 30 september 2021 de Bip&Go tolbadge van je keuze en ontvang 50% korting op de aanschafkosten. Bestel online en vermeldt bij Aanmeldingscode: MREP2021.

Voordat je op het vakantieresort aankomt leidt de navigatie je naar de veerboot in Royan. De overtocht vanuit Royan naar Le Verdon duurt ongeveer dertig minuten. De prijs voor de enkele reis is €35,20 voor twee personen met auto. Het is de prijs waard, even uitrusten op de boot en weer de eerste bries inademen van de Atlantische oceaan.

Het alternatief is omrijden via Bordeaux, ongeveer tweehonderd kilometer extra rijden. Ons advies is dan ook: neem de boot. Check van tevoren wel even de dienstregeling. Zorg dat je ruim op tijd bent, want op de boot geldt: vol is vol. Wij waren steeds een half uur voor de afvaart bij haven.

Als het helder weer is kun je vanaf de boot de beroemde vuurtoren van Cordouan zien. Leuk voor ons om om even samen te mijmeren over wat een mooie dag en ervaring het tripje naar de vuurtoren was in 2019. Helaas was de temperatuur nu wat lager op de boot en ik kroop lekker dicht tegen Edwin aan.

Euronat Village Naturiste, Puurheid en Natuur

Natuurpark Euronat maakt deel uit van de organisatie France4Naturisme. Een samenwerking van zes natuur- en kwaliteitscampings in Frankrijk. Een aantal jaren geleden voelde ik me nog niet vrij om te zeggen ‘we gaan naar een naturistencamping’, maar inmiddels ben ik er vertrouwd mee. Naturistenresort Euronat straalt dan ook respect uit voor mens en natuur. Dit komt in alle kleine details in het park terug.

De vele restaurants maken gerechten uit de regio met regionale en biologische producten. Het park is schoon net zoals de sanitaire voorzieningen. Afvalscheiding is hier ook iets natuurlijks en de meeste huisjes worden zo duurzaam mogelijk gebouwd. Vakantieresort Euronat ligt op het schiereiland Médoc, in het zuidwesten van Frankrijk. De Medoc kennen we allemaal van de heerlijke wijn. Dit jaar hebben eindelijk een wijn chateau, David, bezocht, tijdens een van onze fietstochten.

Natuurfietspaden. Foto: Edwin Hagenouw

In de omgeving van Euronat liggen een aantal chateaus rondom de uitgestrekt wijnvelden. Mocht je denken hoe vind ik die dan? Stap op de fiets, dan kom je overal op de mooiste plekjes. Genoeg te zien in de straal van een tiental kilometers rondom het park.

Een eigen strand

Met 335 hectare bos en een rechtstreekse toegang tot het maar liefst 1,5 kilometer eigen zandstrand, is naturistencamping Euronat het grootste naturistenresort in Europa. Het natuurpark is zo groot dat ook iedereen een grote privé-plek heeft. Dit geldt voor zowel de campingplaatsen als de huisjes met de enorme bostuinen tussen de bomen. Je voelt je bijna een grootgrondbezitter. Het park is opgebouwd in verschillende regio’s. Ons huisje lag in de regio Nordic. Wat ook wel weer bij ons past als echt Scandinavia liefhebbers.

Verfrissend aroma van de naaldbomen. Foto: Edwin Hagenouw

Midden in het bos met de grote hoge dennen om ons heen. Het is heerlijk wakker worden met de zon die wordt gefilterd door de dennen. Met af en toe een regenbui in de nacht was het wakker worden met het verfrissende aroma van naaldbomen.

Faciliteiten

Er zijn meerdere faciliteiten voor groot en klein, zoals enkele zwembaden waarvan één overdekt en verwarmd. Een Thalassocentrum met bubbelbaden, massages en een zeewaterbad van 31 graden om jezelf heerlijk te laten verwennen. In het dorpscentrum vind je een kleine tiental winkels en circa vijf restaurants. Dit jaar waren wij weer vaak bij ons favoriete visrestaurant La Boîte À Sardines te vinden.

Ook de andere restaurants zoals l’Oree des Pins en Nature kun je lekker tafelen. Een voordeel van het plein met de restaurants is dat je er nog tot in de late uurtjes van de zon kunt genieten totdat deze ondergaat. Onze favoriete avonden bestonden uit lekker lang tafelen bij La Boîte À Sardines en daarna een romantische strandwandeling met zonsondergang.

Zonsondergang. Foto: Edwin Hagenouw

Doordat het park ruim is opgezet zijn de afstanden relatief groot van je accommodatie naar het strand of een restaurant. Een fiets meenemen is dan ook een echte aanrader. Op Euronat kun je eventueel fietsen huren bij de fietsshop. Ook voor als je even pech hebt met je fiets is het zo weer gefixt. Uniek voor Frankrijk is ook dat er in de omgeving veel fiets- en mountainbikepaden zijn. Je kunt hier ook een deel van de bekende Vélodyssée fietsen.

La Vélodyssée. Foto: Edwin Hagenouw

Deze loopt van Roscoff naar Hendaye, van noord naar zuid. Van Brittannië door La Vendée en vanaf La Rochelle langs de Atlantische oceaan. Dit pad is onderdeel van de Europese Fietsroute Eurovelo 1, van Bergen in Noorwegen tot en met Sagres, in het uiterste zuidwesten van Portugal (en Europa).

Wat te doen in de omgeving?

Het resort is een prima basis om de Médoc te ontdekken. De beroemde wijnstreek met authentieke wijnhuizen gelegen tussen de trechtermonding van de rivier de Gironde en de Atlantische Oceaan. Naturistencamping Euronat ligt op korte afstand van Soulac sur Mer met haar charmante huizen aan de Cote d’Argent. Een leuk kustplaatsje waar je zeker een eens langs de boulevard en door de gezellige straatjes moet lopen.

Bijzonder in Soulac sur Mer is de Notre-Dame-de-la-Fin des Terres. Deze Benedictijner abdij werd gebouwd in de elfde eeuw en is een mooi voorbeeld van Romaanse architectuur.

Notre-Dame-de-la-Fin des Terre. Foto: Edwin Hagenouw

Duinerosie zorgde in de achttiende eeuw dat de kerk nagenoeg volledig onder het zand kwam te liggen. Alleen de toren stak nog boven de duinen uit. In het midden van de negentiende eeuw heeft men de kathedraal deels kunnen uitgraven. Als je rondom de kathedraal loopt kun je goed zien dat de kathedraal nog voor een groot deel is ingegraven. Dit kun je onder andere zien door de roostervensters die vandaag de dag nog maar een paar meter boven de grond uitkomen. Aan de binnenkant van de kathedraal zie je dat de gewelven van kathedraal veel lager zijn dan normaal.

Mountainbiken puur natuur

In de Medoc liggen diverse fietsroutes die goed gemarkeerd en begaanbaar zijn. Wij gingen op zoek naar echte mountainbike (VTT in Frankrijk) paden. Bij de receptie van Euronat hadden we een A-4tje gekregen met een aantal VTT routes, aangegeven met een paarse gestippelde lijn.

VTT in de Medoc. Foto: Edwin Hagenouw

Het ‘navigeren’ langs de paaltjes met bekende MTB-tekens is niet eenvoudig. Maar als je eenmaal door hebt dat de markeringen voor de mountainbike verscholen zitten achter struiken, staan op omgevallen palen of dat de verf is vervaagd dan vind je uiteindelijk het juiste pad. Mountainbiken in deze regio – met behulp van een virtuele inspecteur Clouseau – is een echte speurtocht. Een extra uitdaging!

Ongerepte natuur in de Medoc. Foto: Edwin Hagenouw

We hebben twee prachtige routes gefietst en kwamen op verrassende plekken terecht in de natuur. Achter een verlaten vliegveld door het hoge gras kwamen we terecht in een oer-moeras. Poelen met riet aan de oevers met honderden verschillende vogels. En dan weer voorbij lieflijke riviertjes, uitgestrekte grasvelden en bomen en nog eens bomen omzoomd door felgroene varens, zo hoog als een volwassen reebok. Een groene zee, zover als we konden kijken.

Mountainbiken in de Medoc. Foto: Edwin Hagenouw

In deze tijd van het jaar is alles is zo mooi groen, een groot verschil met twee jaar geleden. De regenbui die af en toe naar beneden kwam hebben we dan ook met liefde omarmd. Ook waren de zandpaden doordat ze nat waren beter te berijden.

Chateau David. Foto: Edwin Hagenouw

Bij Chateau David zijn we gestopt. Het zag eruit of alles in ruste was ivm siësta. Maar niets was minder waar. Na even doorlopen en doorvragen kwamen we bij een schuur waar moeder en oma etiketten op de flessen plakten en de dozen vulden. De zoon van de eigenaar liet ons de heerlijkste wijnen proeven en we kozen een paar favorieten om mee te nemen naar huis. Op zonnige dagen in Nederland zullen we bij het drinken van de wijn terug denken aan onze heerlijke dagen in Frankrijk.

Fietsroutes in de omgeving van Euronat

We hebben deze week twee mountainbiketochten gemaakt. Beiden van circa veertig kilometer lang en drie uur actieve (rustige) fietstijd. Hieronder zie je de routes zoals die zijn getrackt in de app Komoot.

Kernwoorden van route 1 | verlaten vliegveld, vogelreservaat, bospaden, moerassen, historische windmolen, wijnchateau, Vélodyssée en groene oases

Kernwoorden van route 2 | bospaden, historische haventjes, moerassen, rust, groene oases en meertjes vol vis

Wandelen door ruige duinen en over een verlaten strand

Overal waar we we als mountainreporters komen, gaan we met onze wandelschoenen en rugzak op pad. Wandelend ben je het dichts bij de natuur en zie je alle details nog beter. Vanzelfsprekend maken we graag hikes op grote hoogte in de bergen. Maar ook vind je ons regelmatig in heuvellandschappen en zelfs op het vlakke land. Vandaag kozen we voor een honderd procent zanderige ondergrond: duinen en strand.

Na de eerste dag fietsen wilden we andere beenspieren gebruiken. Tijdens het fietsen hadden we wel al gezien dat als je op de mooie verlate plekjes wil komen de mountainbike een must is. Een geschikte wandeling met variatie vinden we dus niet gemakkelijk. Er zijn zeker wandelroutes, maar deze zijn niet gemarkeerd en lopen dwars door de natuur.

Op een van onze vele wandel-apps, Komoot, raakten we enthousiast over de wandelroute startend vanuit Euronat. En wat schetst onze verbazing, het natuurpark van Euronat zelf is zo groot dat je er uren kunt wandelen. We maakten een prachtige natuurwandeling door het bos, de duinen en over het strand.

Het verlaten strand van Euronat. Foto: Edwin Hagenouw

Euronat strandweetje: Het strand van Euronat is opgedeeld in drie beveiligde delen. Het noordstrand wat ook toegankelijk is voor honden. Het hoofdstrand, in het midden van de camping, dit is het drukste strand. En het zuidstrand, onze favoriet, met de leuke strandtent Plein Sud.

We hebben meer dan drie uur gewandeld met regelmatig vrolijk fluitende vogels om ons heen. Vanuit het bos en de duinen genietend van het vergezicht over het langgerekte glinsterende strand en de azuurblauwe oceaan. In de verte zagen we een aantal kleine poppetjes op het strand, die net als wij een wandeling maakten. Hieronder zie je de route die we liepen.

Paardrijden op het strand

Je kent ze wel, die prachtige bijna onbereikbare plaatjes van ruiters op het strand. Vaak heb ik gedacht wat een mooie ervaring dat zou zijn. Tijdens deze reis mochten wij dat ook beleven. Het was even wennen, na dertig jaar weer paardrijden. En voor Edwin zat zelfs voor de eerste keer in zijn leven op een paard. Wat een heerlijke dieren zijn het toch. Ik geloof dat ik er wel de hele dag mee kan knuffelen. Zeker nu ik ook weet dat hoe fijn ze dat vinden.

Bij de ingang van Euronat vind je de paardenranche waar je reservering kunt maken voor een bosrit of een rit op het strand. Wij kozen natuurlijk voor een rit op het strand. Via het bos, over hobbels en boomstammen, hebben we ons zittende gehouden. Af en toe in een drafje, maar dat vergt nog even wat oefening voor ons.

Op het strand voel je je zo vrij als een vogel op het paard. Wadend door het lage water langs het strand. Ik kreeg het gevoel alsof ik meedreef op de golven. Een geweldige ervaring en dat smaakt zeker naar meer. Als het kan gaan we vaker paardrijden tijdens een van onze volgende reizen.

Knuffelen. Foto: Edwin Hagenouw

Wil jij ook een keer paardrijden op het strand? Bekijk dan alle mogelijkheden op deze website.

Romantiek op het zuidstrand

Euronat ligt direct aan de Atlantische oceaan met een strand van anderhalve kilometer. De lifeguards zorgen ervoor dat je in het seizoen van vroeg in de ochtend tot ongeveer 19.00 uur veilig in de zee kunt vertoeven. Zelf raak ik niet uitgekeken op de zee. De machtige golven met steeds weer andere bewegingen. De figuren die op het strand ontstaan door de getijden. Dat maakt dat het strand voor mij nooit saai is.

Plein Sud. Foto: Edwin Hagenouw

En als je gelukt hebt zoals wij, dan maak je op twee avonden achter elkaar de mooiste zonsondergangen mee. Lopend langs de waterkant, het zachte ruisen van de golven, dicht tegen elkaar aan. Dit was zó… romantisch!

Zoals gezegd Euronat is een van onze favoriete plekken om te ontspannen en volledig tot rust te komen. Wil je ook eens kennismaken met het naturisme of gewoon genieten van de puurheid van de natuur, dan kan ik je Euronat zeker aanraden!