Na een paar mooie dagen in Sankt Anton am Arlberg en aansluitend in Schruns in de regio Montafon is het nu tijd voor bestemming nummer drie van deze mini-roadtrip door Tirol en Vorarlberg in Oostenrijk.  Die ochtend vertrokken we uit ons hotel in Schruns en namen we de Schafbergbahn naar het Gargellengebied. Door de aanhoudende motregen en het dichte wolkendek besloten we eenmaal aangekomen bij bergrestaurant Schafberg Hüsli rechtsomkeert te maken. Met een zicht van nog geen twintig meter en een temperatuur van tien graden was dit geen weer voor een hike over de bergrug.

Bij Stuben bereikten we een dieptepunt van 5 graden

Eerder dan gepland vertrokken we dus naar Lech. Vanuit Schruns naar Lech ben je normaal gesproken ongeveer een uur onderweg. Doordat de Arlbergtunnel was afgesloten voor werkzaamheden, en al het verkeer dus over de Arlbergpas moest, was de tocht nu zo’n twintig minuten langer. Ondertussen was de motregen veranderd in zware regenval.

Terwijl de temperatuur daalde op de weg naar boven, bij Stuben bereikten we een dieptepunt van 5 graden (boven nul, dat nog wel), vroegen we ons af wat dat zou betekenen voor het programma van de komende dagen. De geplande sunset-gondel-trip, de hike tochten over de bergtoppen en het downhill mountainbiken zouden toch wel doorgaan?

Onze accommodatie in Lech

We verwachten dat het zou gaan sneeuwen, maar dat deed het niet in het dal, ondertussen zagen we wel de hoge toppen steeds witter worden. Toch een beetje wintersportgevoel dus tijdens deze trip. Gelukkig hadden wij een comfortabel plekje in Hotel Alt Hubertus www.alt-hubertus.at, want om onze tent in deze kou op te zetten vonden zelfs wij een beetje ver gaan.

Hotel Alt Hubertus is een leuk, kleinschalig familiehotel. Een van de weinige 3-sterrenhotels in Lech waar ook in de zomer half pension wordt geserveerd. En verrassend leuk, in de kelder van het hotel hebben ze een gezellige kleine sauna gemaakt. Waar je heerlijk kunt bijkomen (of opwarmen) na een sportieve dag in de bergen.

Rustig in Lech

Afgelopen winter waren we ook in het sprookjesachtige witte Lech. Nu zag Lech er filmachtig mooi uit of het dorp gedropt is op een zacht groen tapijt. Hoewel de start van onze eerste dag vervuld was met regen hebben we genoten in het rustige Lech.

Met Fabienne van het toeristenbureau hebben we heerlijk traditioneel geluncht in het historische restaurantje van Lech, Hus nr.8. Het knusse restaurant is midden in het dorp gelegen. Via deze link kun je een super leuke virtuele tour door Hus Nr8 maken.

Op de grens van Tirol en Vorarlberg

Tijdens de heerlijke lunch vertelde Fabienne wat leuke weetjes over Lech. Voor ons allen is Lech natuurlijk bekend van de wintersport en omdat onze Koninklijke familie er al jaren vertoefd. Fabienne is ook de regelaar voor het traditionele fotomoment met Alexander, Maxima en de kinderen. Ongelooflijk hoeveel pers daar naartoe komt om allemaal dezelfde foto’s te maken. Lech is echter al sinds de jaren 30 een prominente wintersportplaats.

Het dorp is gelegen in het zogenaamde Arlberg-gebied, genoemd naar de Arlbergpas die de grens vormt tussen de deelstaten Vorarlberg en Tirol. Wat wij hebben ervaren en gezien is dat Lech zeker in de zomer net zo mooi en zelfs nog spectaculairder is in de zomer. Tussen juni en oktober heeft Lech naast dat het een karakteristiek wandel- en loopparadijs ook een groot cultureel aanbod te bieden.

De Grüner Ring en meer wandelroutes

Als korte- of als lange afstandswandelaar kom je hier helemaal aan je trekken. Wat we zeker kunnen aanbevelen is de ‘Grüner Ring’ deze laat je een fantastische sprookjeswereld met magische plekken zien in de zomer. Deze groene ring bestaat uit drie dagtochten die je leiden langs bergtoppen, mytische watervallen, donkere valleien en kristalheldere bergmeren. De tochten hebben verschillende moeilijkheidsniveaus. Ben je niet zeker, adviseren we je te starten met de makkelijkste wandeltocht.

Voor kinderen is er de Grüner Rätsel Ring van Lech naar Rud-Alpe. Haal dan eerst het book of riddles bij het toeristenbureau in het centrum van het dorp. In de winter staat deze ronde bekend als de ‘Weisse Ring’.

Een magische wereld met alle kleuren groen

De regen trotserend zijn we via de bergbahn Oberlech en de stoeltjeslift richt de Kriegerhorn omhoog gegaan. Al lopend naar de top kwamen we in een magische wereld van alle mogelijke kleuren groen, witte bergtoppen en af en toe de zon die dit stukje wereld graag wilde verwarmen.

Na een korte, maar mooie wandeling hebben we ons opgewarmd met een cappuccino in het nieuwe design bergrestaurant Wolf. Je hebt hier normaal gesproken een adembenemend uitzicht door de enorme ramen in het restaurant.

Daarna de bergschoenen maar weer stevig aangetrokken, want we hadden zo tegen het eind van de middag nog zin in een stevige wandeling en hebben het bergpad naar beneden genomen. En als je het dan niet meer verwacht breekt de lucht open en gaat de zon schijnen. Tijdens de prachtige wandeling via Oberlech naar beneden zagen we nu met eigen ogen dat Lech in een prachtige vallei ligt op een groen tapijt.

Champagne in de gondel bij zonsondergang

In de avond stond voor ons de Sunset Bergbahn Tour op het programma. Een rit met de gondel met op de top een glaasje champagne. Dat leek ons dus superromantisch om mee te maken. Elke vrijdagavond in juli en augustus is er een exclusieve kabelbaan naar Rüfikopf om de zonsondergang te bewonderen op een hoogte van 2.350 meter boven zeeniveau.

Dit natuurlijke spektakel met de indrukwekkende pieken geeft een onbeschrijflijke sfeer weer. In het bergrestaurant kun je eventueel genieten van een kaasfondue, voordat de laatste gondel je om 21.30 weer terug naar het dorp brengt. Naast deze romantische trip worden er nog veel meer activiteiten georganiseerd door de liftmaatschappij.

Lech: een wandelparadijs

Dit wandelparadijs heeft ook veel te bieden voor de echte sporters onder ons. Met de Lecher Höhenhalb MaratonGoreTex TransAlpine Run en de Trans Vorarlberg Triatlon heeft Lech Zürs am Arlberg prominente loopwedstrijden waarmee het in de internationale wedstrijdloopscène een reputatie als topbestemming heeft verdiend. Zowel profs als amateurs trainen graag op de tien gemarkeerde trajecten.

Super handig en voordelig, die Lech Card

Met één kaart alle bergen rondom Lech in de zomer ontdekken. Hoe eenvoudig kan het zijn: je kan alle geopende kabelbanen in het wandelgebied onbeperkt gebruiken. Al vanaf één overnachting kun je als gast gratis profiteren van de Wanderbus in het dorp. De kaart kun je ook gebruiken voor de tolwegen zoals wij hebben gedaan naar de Formarinsee of Spüllersee. Bij je accommodatie kun je naar de Lech Card vragen. Deze voordeelkaart is vanaf twee nachten voor 3 dagen verkrijgbaar vanaf € 24. Voor families en senioren is er een extra voordeel en voor kinderen onder de 14 jaar is de kaart gratis.

Wandelen van de Spüllersee naar de Formarinsee

Uiteraard hebben wij de volgende dag gekozen voor de prachtige wandeling van de Spüllersee naar de Formarinsee. Vanuit het centrum van Lech rijdt bus nummer 6 je ieder uur naar dit fantastisch stukje ongerept Lech waar je uren kunt wandelen op verschillende hoogtes. Aangekomen bij de Spüllersee was het nog steeds aan het regenen waardoor we de geplande route door de bergen moesten omzetten naar een tocht door het dal. Door de vochtigheid waren de bergpaden te risicovol voor de wandeling.

Dat betekende dus dat we onze regenponchos konden aantrekken en konden beginnen aan de tocht van drie uur. We lopen langs traag stromende riviertjes en komen onderweg weilanden met paarden en ezels tegen, die gras eten uit onze handen. Let even op de trieste blik in de ogen van ezel hierboven. Ook hij was toe aan een beetje warmte en zon.

Maar het was natuurlijk gewoon augustus, dus de kans op mooi weer is dan ook in Oostenrijk redelijk groot. En dat merkten we halverwege deze hike, waarbij we steeds meer omhoog liepen langs een snelstromende rivier die af en toe overging in ruige watervallen.

Dit is een populaire wandelweg, zelfs op deze dag die zo herfstig begon kwamen we toch tientallen wandelaars tegen. Zorg wel dat je, net als wij, voldoende eten en drinken bij je hebt. Onderweg en ook op het eindpunt van de tocht kom je namelijk geen restaurantjes of berghutten tegen. En vanzelfsprekend zijn goede bergschoenen een must voor dergelijke hikes. Geweldig vonden we alle bergmarmotten aan de rand van het meer. Er is hier een ware kolonie Mürmeltiere gevestigd.

De Lechweg loopt helemaal tot in Duitsland

De Formarinsee is de oorsprong van de rivier Lech (de naamgever van het in het dal gelegen dorpje) en ook het startpunt van de bekende Lechweg. Vanaf de Formarinsee namen we de laatste bus terug naar het dorp en bij thuiskomst in het hotel genoten we nog even van een ontspannen uurtje in de sauna en sloten we deze intense dag af met een welverdiend diner in het hotel.

DE LECHWEG

Op de 125 kilometer lange Lechweg wandel je letterlijk van de bron tot aan de waterval. Je volgt namelijk de loop van één van de laatste wildwaterrivieren van Europa vanaf zijn oorsprong, vlakbij de Formarinsee, tot in de Allgäu. Onderweg doorkruis je het Lechtal en de Naturparkregion Reutte.

Ondanks zijn lengte is de Lechweg een relatieve gemakkelijke lange afstandwandelroute, omdat je vrijwel 125 kilometer lang bergafwaarts wandelt; langs kolonies steenbokken, door het unieke botanische landschap van het Lechtal en over de spectaculaire 200 meter lange hangbrug bij Holzgau.

Tijdens de 15e en laatste etappe van deze tocht bereik je het stadje Füssen. Afhankelijk van je conditie en uithoudingsvermogen leg je de route in 6, 7 of 8 dagen af.

De grensoverschrijdende Lechweg heeft na een strenge kwaliteitscontrole door de Europese Wandel Vereniging (EWV) als allereerste het certificaat ‘Le Quality Trail’ ontvangen. Dankzij deze onderscheiding staat de Lechweg model voor lange afstandwandelroutes in Europa.

Mountainbiken over de kronkelende paden door het groene tapijt.

Wij hebben ze gezien vanuit de lift vanuit Oberlech, de prachtig kronkelende paden van het bikepark. En dit is voor ons één van de redenen om terug te gaan naar Lech in de zomer. Helaas is het ons niet meer gelukt het mountainbiken deze vakantie in Lech uit te proberen, vanwege de te natte paden. Via deze link kun je een aantal mooie en uitdagende mountainbike-routes vinden.

We komen terug!

Ondanks dat het weer niet helemaal meewerkte hebben we toch twee mooie, intensieve en bijzondere dagen gehad in deze mooie bergen van de regio Vorarlberg. Er is nog zoveel meer te doen, waardoor we hebben besloten om snel weer eens terug te gaan. Als jij nog goede tips hebt voor ons horen we die graag van je. Dat mag in een reactie onder dit artikel bijvoorbeeld. Alvast bedankt daarvoor.

Meer informatie kun je vinden op lech-zuers.at en vorarlberg.travel