Hiken in Zwitsers Nationaal Park | Murtersattel / Chamanna Cluozza

Een verhaal van Desiree van Oeffelt

Het Zwitsers Nationaal Park, daar waar mijn liefde voor Graubünden begon. Daarom wil ik vijf routes uitlichten in dit fantastisch mooie natuurpark. Het Zwitsers nationaal park is zo’n 175 km2 groot en de natuur en dieren zijn hier beschermd. Het is daarom belangrijk om van tevoren de regels te lezen en je hier ook aan te houden. Je mag bijvoorbeeld niet van de gemarkeerde paden af en de rustplaatsen zijn gemarkeerd met paaltjes, het is de bedoeling dat je hier binnen blijft.

Meer informatie over de regels en het Zwitsers Nationaal Park vind je hier: website Schweizerischer Nationalpark

Er zijn 21 wandelroutes in het park. Check op de website altijd voor je gaat of de betreffende route open is, ook in de zomer. Een fikse regenbui kan paden doen versperren of bruggen doen wegspoelen.

Murtersattel / Chamanna Cluozza – vroeg op pad voor steenbokken

Ik had gelezen dat vanaf Murter (ook wel Murtersattel genoemd) regelmatig steenbokken en edelherten te zien zijn. Het is eind juni 2015 en het plan is om zo vroeg mogelijk met de bus vanuit Zernez te vertrekken. We hopen steenbokken te spotten door boven te zijn voordat er zich meerdere wandelaars op deze route begeven en de dieren daardoor uit zicht blijven. Op verzoek kunnen we om 6.30 uur ontbijten in het hotel en om 7.15 uur zitten we in de bus naar bushalte Vallun Chafuol P3 op de Ofenpass.

Zwitsers Nationaal Park Murtersattel
Routekaart van P3 Ofenpass naar Zernez via Murter (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
De route is goed aangegeven. Het bovenste bordje geeft onze route weer. (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Om op Murter te komen moet je vanaf de Ofenpass eerst 100 meter afdalen naar de beek en aan de andere kant van de beek zo’n 900 meter omhoog. Dat is best pittig, maar gelukkig is het een goed te lopen bergpad. We zigzaggen de berg op omringd door dennenbomen en eenmaal bij wat open stukjes worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht.

(Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
We komen van daar beneden en we zijn nog lang niet boven! (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

We komen uiteindelijk uit op een grashelling. Nog een klein stukje omhoog en dan hebben we Murter bereikt!

(Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Op de grashelling woont een bergmarmotten-familie die wel even voor de camera wilde poseren. Helemaal waar is dat niet, de truc is om laag aan de grond te blijven. Dan rustig blijven zitten zodat ze kunnen wennen aan je aanwezigheid. Ze laten zich dan steeds meer zien. En als we niet in het Nationaal Park waren en op de paden hoefden te blijven, dan kun je na een tijdje steeds een stukje dichterbij kruipen. Het is een beetje aftasten tot hoever ze dat toestaan. Als ze het niet meer leuk vinden, dan verdwijnen ze in hun holen en zijn ze binnen no-time meters van je vandaan via hun gangenstelsel.

Eenmaal aangekomen op Murter lijkt het alsof we vandaag pech hebben. Steenbokken zijn natuurlijk wilde dieren en gaan niet op bestelling ergens staan. Maar na een half uurtje te hebben gezeten zie ik ineens meerdere steenbokken aan de andere kant van de bergpas omhoog wandelen. We gaan snel laag aan de grond zitten en ik heb mijn camera in de aanslag. Tussendoor neem ik de tijd om ook gewoon eens te kijken. Ik ben al vele malen steenbokken en ander wild tegen gekomen in Graubünden, maar ik blijf dit soort ontmoetingen bijzonder vinden. Ik geniet er dan ook echt van!

(Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
Een volwassen mannetje en twee jonge steenbokken (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
Kijk dan hoe prachtig die hoorns zijn! (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
Zwitsers Nationaal Park Murtersattel
Stoere mannen! (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Later zien we in de verte ook nog wat herten (vrouwtjes met hun jongen) grazen op de berghelling verderop. Het is tijd om verder te lopen, we moeten nog een eind.

We gaan hier afdalen tot aan de rivier. Aan de overkant gaat het pad weer een stukje omhoog de wand op. Als je goed kijkt zie je het pad lopen. (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Het bergpad aan deze kant is vrij steil en leidt naar Chamanna Cluozza. Chamanna Cluozza is de enige berghut in het park en dient als uitgangspunt voor meerdaagse wandelingen of de beklimming van Piz Quattervals (3.164m). Op het moment wordt de hut verbouwd, de berghut is vanaf 2022 weer open, zie www.cluozza.ch.

Vanaf Chamanna Cluozza dalen wij verder af naar de rivier. Echt prachtig op zo’n zonovergoten dag als vandaag!

Zwitsers Nationaal Park Murtersattel
Beek bij Chamanna Cluozza (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
Pauzeren aan de rivier (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Aan de andere kant van de brug gaat het pad de volgende bergwand op. Om na een fikse afdaling weer terug de berg op te moeten, maakt het allemaal extra inspannend. Maar de zon schijnt en de komende 7 kilometer lopen we door een prachtige bosrijke omgeving terug naar Zernez.

(Eigen foto: Desiree van Oeffelt)
Hoger dan dit gaan we niet aan deze kant. Als we terug kijken zien we boven links van het midden een grashelling. Dat is Murter, daar komen we vandaan. (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Moe maar voldaan komen we terug in Zernez. We hebben gezien waar we voor gingen, al met al een zeer geslaagde dag!

Zwitsers Nationaal Park Murtersattel
Hoogteprofiel van de route, weet dus waar je aan begint als je besluit de gehele route te gaan lopen. (Eigen foto: Desiree van Oeffelt)

Informatie route:

• Lengte route: 14 kilometer
  • Hoogteverschil 1.340 meter stijgen, 1.635 meter dalen
  • Markeringen: wit-rood-wit en wandelbordjes
  • Geschikt voor: bergwandelaars met een goede conditie