Reisverslag: Dag 2 in adembenemend mooi IJsland

Een reisverhaal van Maartje Bevers | fan van Pharos Reizen

Wat hebben we heerlijk geslapen in het gezellige huisje naast de boerderij op het IJslandse platteland. Bij het ontwaken hadden we weer een mooie ontdekkingsreis voor de boeg. Voor deze dag hadden we geen planning en programma gemaakt. We zouden de dag zichzelf laten vullen en ons laten leiden door de natuur en ons gevoel. Wel hadden we een aantal ideeën. We wilden een boottocht maken en een een mooie natuurwandeling.

Drangney is een van de drie IJslandse eilandjes waar vele zeevogels zoals papegaaiduikers wonen

Zoals we vaak doen gingen we ook nu eerst op jacht naar informatie bij de plaatselijke VVV in Sauðárkrókur. Omdat het buiten best guur aanvoelde hebben wij onder het genot van een cappuccino een wandelroute uitgekozen. Een boottocht naar Drangney zat er helaas niet in. Door het slechte weer kon de boot niet aanmeren bij het vogeleiland. Voor ons als natuurliefhebbers was dat jammer omdat Drangney een van de drie IJslandse eilandjes is waar vele zeevogels zoals de papegaaiduikers wonen.

Hoewel deze laatsten in september alweer naar het zuiden zijn gevlogen. Wil je deze bijzondere vogels zien zul je uiterlijk begin augustus naar IJsland moeten gaan.

VVV, koffiebar en museum ineen: in Sauðárkrókur

Museum, VVV en koffiebar

Bij de VVV zit ook een museum. Hier is een historische tentoonstelling te zien over de geschiedenis van IJsland, onder andere van de IJslandse burgeroorlog. Het museum is splinternieuw en werkelijk ongelooflijk stijlvol vormgegeven.

Bijzonder leuk om te doen is de virtual reality experience. Je waant je echt in het historische IJsland van de twaalfde eeuw.

De virtual reality experience: je waant je echt in het historische IJsland van de twaalfde eeuw

Ik waan me in de twaalfde eeuw tijdens de Virtual Reality Experience

Skagafjordur ontdekken

Even genoeg over historie en binnenactiviteiten. Wij gingen op pad om Skagafjordur te ontdekken. Deze regio staat bekend om de IJslandse paarden.

IJslandse paarden zie je hier overal

Je ziet er hier dan ook net zoveel als bij ons koeien in de wei. Uiteindelijk zijn wij terecht gekomen op het schiereiland dat tussen de Skagafjordur en de Eyafjordur ligt. Hier wisselen verrassende landschappen en bijzondere minidorpjes elkaar af.

De oudste stenen kerk van IJsland bij Hólar.
Traditionele woningen bij Hólar.
Vanuit het dorpje Hólar kun je een mooie classic hike doen: Heljardalsheiði

Kleurrijke landschappen

Via het plaatsje Hofsos op weg 781 langs de kust afgewisseld met gitzwarte stranden en steile kliffen richting Siglufjordur gereden. Een mooi kleurrijk vissersdorp en vooral leuk om te bezoeken als je de IJslandse serie Trapped hebt gezien. Hier vonden een groot deel van de filmopnames plaats.

Water, bergen en een prachtige kustlijn
Even parkeren om van de omgeving te genieten
Onze route op dag 2 in Noord-IJsland

We reden over bergen, door dalen en langs de kust. Regelmatig stapten we uit om een korte wandeling te maken. De verfrissende lucht zogen we vol passie diep in onze longen. Bij elke ademhaling hadden we het gevoel meer energie te krijgen. Wat is het toch fantastisch om hier te mogen zijn!

Hanwag wandelschoen en Haglöfs outdoorjack aan en wandelen maar!

De laaghangende bewolking volgde ons op de voet. We zagen bergtoppen verdwijnen en verschijnen in de mist. Mysterieuze, snel veranderende, luchten zijn onze bondgenoot tijdens deze reis. Waar we ook komen, of de zon schijnt of niet, de wolken creëren een levend kunstwerk voor ons.

Een verrassend mooie privé-wandeling langs een rivier met diverse watervallen.

Een privé-wandeltocht langs watervallen

Wij reden de bergen in en hebben uiteindelijk afslag 82 genomen richting het binnenland. Een verrassende rit met uiteindelijk een mooie wandeltocht langs een waterval. Het ene moment hoor je het water langs je heen naar beneden vallen en het andere moment loop je in volledige stilte.

Wandelend langs de rivier komen we steeds nieuwe watervallen tegen

In de verte zagen we een aantal mountainbikers naar beneden razen. Als je de hierboven genoemde autoroute volgt kom je hier vanzelf terecht, gewoon even naar links blijven kijken.

Even later, via de verharde weg, kom je door het plaatsje Dalvik. De regio is bekend vanwege de walvis spotting. Je hebt hier een geweldig beeld over de Eyarfjordur. Hier sloten wij deze bijzondere dag af, reden nog door wat sprookjesachtig mooie landschappen en gingen terug naar ons huisje op de boerderij.

Sprookjesachtige landschappen

Op Keldudalur Cottages genoten we van heerlijke gegrilde zalm met verse groente. Het leven is goed op IJsland!

Keldudalur Cottages via Pharos Reizen, een van onze leukste accommodaties op IJsland

Ook interesse in een rondreis op IJsland? Bekijk de mogelijkheden op Pharosreizen.nl