En ineens doemt het fel groene eiland op uit de oceaan. Er ligt een dikke witte deken over de bergen. Ik zie duidelijk de omtrek van de geweldig grote gletsjer Vatnajökull. De uitlopers lopen als aders over de bruingrijze hellingen omlaag. Het is vanuit hoog in de lucht alsof de ijsrivieren doorlopen tot in de oceaan. Ik geniet en weet dat ik ook de komende tijd van de ene verbazing van de andere zal vallen.

Voor de tweede keer mag ik naar het land waar alles nog zo puur en ongerept is. Zo zou het overal op onze aarde moeten zijn. De daling is ingezet naar het vliegveld Keflavik, in het zuidwesten van het eiland. We zijn helemaal klaar voor een nieuw avontuur. Twaalf dagen in het zuidwesten, midden, noorden en westen. Op naar een nieuw avontuur op dit eiland van vuur en ijs!

Een reis op maat door IJsland Tours

Maar eerst landen we met Icelandair op de luchthaven van Keflavik. De 4WD auto van Hertz staat voor ons klaar. Deze reis is op basis van onze wensen samengesteld door Ilse van den Hoven van IJsland Tours. Voorafgaand aan deze reis hadden we een uitgebreid gesprek met haar op kantoor in Soest. We wilden deze keer een mooie mix van hikes in de ruige binnenlanden, verkenningen van de kusten in het noorden en een eerste kennismaking met de westfjorden. Deze wensen komen allemaal aan bod tijdens deze reis.

Ruige rotsen langs de zuidwestkust. Foto: Edwin Hagenouw

We rijden naar Selfoss via de route langs de oceaan aan de zuidkust naar ons hotel voor de eerste nacht. Het is nog vroeg in de middag dus we willen graag nog wat van de omgeving verkennen.

Als eerste naar het meest zuidwestelijke punt van IJsland Reykjanesta. Op zoek naar de Jan van Genten kolonie….. Helaas miezerde het en was het mistig. Het eiland Eldey voor de kust waar de vogels leven was niet te zien en ook geen Jan van Gent. Indrukwekkend is de grillige kustlijn met zijn hoge steile kliffen en op sommige stukken zie je wel duizenden vogels zitten.

Als we een stukje doorrijden komen we bij zogenaamde rockpools. Hier zijn twee natuurlijke zwembaden in de rotsen ontstaan. Dan zien we een bordje staan ‘Blue Lagoon’. Op onze vorige reis hebben wij deze topattractie – en onderdeel van de Golden Triangle –  vermeden in verband met de drukte die we daar verwachtten. Deze keer zijn we er toch maar even langs gereden. Toen de we vele bussen op de parkeerplaats zagen staan en de grote gebouwen op de achtergrond wilde ik eigenlijk gelijk weer omkeren.

Bij de Blue Lagoon. Foto: Edwin Hagenouw

Als natuurliefhebber houd ik van puur natuur en niet van drukte en toeristenattracties. Toch kozen we voor een korte wandeling door het gebied en deze gaf ons al snel een indruk. Het bijzondere melkwitte water is een bezienswaardigheid op zich en leuk om te zien. Je kan hier ook baden in het water, onder het genot van een drankje aan de bar. Alhoewel veel mensen denken dat hier sprake is van een natuurwonder, is de Blue Lagoon gecreëerd door mensen en bestaat het pas sinds 1992. De toegangsprijs voor een dag is circa 55 euro.

Toen we de lange rijen met toeristen zagen staan die wilden gaan badderen besloten we weer in te stappen en door te rijden. De Blue Lagoon is volgens mij de meest bezochte attractie van IJsland, maar niets voor ons. Ook de door toeristen overladen Geysir laten we ook deze reis links liggen. We gaan zoals altijd voor puur natuur, zonder toeters en bellen.

Omdat het bewolkt en mistig was hebben we deze middag niets kunnen zien van de vulkaanuitbarsting van de Geldingardalur. Gelukkig komen we hier nog terug op onze laatste dag. Het schijnt ook een mooie wandeling te zijn, dus deze houden we tegoed.

Uiteindelijk komen we dan aan op een prachtige locatie vol met vergezichten rondom. Onze accommodatie voor vannacht: 360 Boutique Hotel. Dit hotel ligt midden in de natuur en is gebouwd volgens een ecologische ideologie. Hier vonden we alle comfort die we maar konden wensen. Een heerlijke eerste avond in een luxe ruime kamer met een comfortabele stijlvolle badkamer. Je kunt hier ook dineren. Er is een vast menu, super makkelijk en bijzonder smakelijk. Het hotel heeft een uitstekende kok, dus laat je verrassen door een gezonde maaltijd bereid met biologische producten.

Beiden vonden we het weer fantastisch om terug op IJsland te zijn. De kleuren zijn in juli nog intenser dan in het najaar. Alle tinten groen zien we in de valleien en op de berghellingen. Overal bloeien paarse lupines. Deze felle kleuren staan in mooi contrast met de sobere kleuren van de bergen. Het voelt voor mij een beetje als thuiskomen vandaag.

Op weg naar de hooglanden

We zijn vroeg wakker en schuiven als eerste aan de lange ontbijttafel. De gastvrouw is de spullen voor het ontbijt aan het klaarzetten. Wij genieten van het uitzicht en een energievol ontbijt. Met een vol programma gaan we op pad richting Hrauneyar. Hier zullen we de volgende twee dagen verblijven om onder andere naar Landmannalaugar te gaan. Voor we daar aankomen gaan we nog heel wat stops maken die op ons lijstje staan.

Langs de oevers van rivieren gebeurt altijd wat. Foto: Edwin Hagenouw

Vanaf Selfoss rijden we over weg 32 langs de gletsjerrivier Thjorsa. Langs water rijden geeft ons altijd een speciaal gevoel. En hier op IJsland raak je op de oevers van de rivieren niet uitgekeken. We rijden door een groene vallei en overal duiken de knalpaarse lupines weer op. Wat een verschil met het najaar. Twee jaar geleden zagen we vooral veel geel, bruin en rood in de natuur.

Groen, groener, groenst. Foto: Edwin Hagenouw

Dan zien we het bordje Hjálparfoss. De eerste waterval die we gaan zien in het land van de watervallen. Altijd weer geweldig, de kracht van het water te ervaren en de stilte als het weer verder kabbelt.

De Hekla vulkaan zien we rechts naast ons, nog steeds met zijn dak in de wolken. Bij helder weer zie je deze duizenden jaren oude vulkaan van 1491 meter hoogte, die al vele malen is uitgebarsten, overal bovenuit torenen.

De Hekla. Foto: Edwin Hagenouw

We vervolgen onze route op weg 32 en zien het bordje Stong staan. Wij weten dat we de afslag willen nemen want onze volgende stop is Gjain. Op aanraden van onze gastvrouw van Hotel 360. Deze ravijn moet wel zoiets bijzonders zijn, deze mochten we niet voorbij rijden. Gelukkig had ook IJsland Tours dit op het programma staan. Na een aantal kilometers zien we een kleine parkeerplaats en stoppen daar. Een heel klein wandelbordje geeft de richting aan naar Gjain.

Een elfenparadijsje: Gjain. Foto: Edwin Hagenouw

Groen paradijsje en majestueuze watervallen

Tjaaaa en dan komen we in een klein groen paradijs op aarde. Veel watervallen, lieflijke stroompjes, je waant je in je eigen Efteling. Mij doet het denken aan het boek wat ik aan het lezen ben, De vallei van de paarden, over het leven op aarde 35.000 miljoen jaar geleden.

Zo stel ik me De vallei van de paarden voor. Foto: Edwin Hagenouw

Ik kan me helemaal voorstellen hoe de oermens hier heeft geleefd in de grotten en gebruik heeft gemaakt van de stroompjes, watervallen, kruiden en bloemen. We lopen hier een klein uurtje rond en genieten van de natuurschoon in de vallei.

Bij Haifoss. Foto: Edwin Hagenouw

We rijden door op deze weg (weg 327). Op een zijweg van deze route ligt een kolossale waterval van 122 meter hoog, de Haifoss. Edwin had er al even op gegoogeld en gaf aan deze zeker niet mogen missen vandaag. We reden dus zeven kilometer verder op de onverharde weg. Geen probleem voor ons, want Edwin geniet van elke kilometer die we van de gebaande paden kunnen.

Haifoss. Foto: Edwin Hagenouw

Snel klim ik uit de auto en loop het wandelpad omhoog. Ik ben zo benieuwd wat we nu weer gaan beleven. Als ik boven aankom geloof ik mijn eigen ogen niet. Wat een water en wat een power! Nu besef ik pas dat 122 meter echt wel erg hoog is.

Alles om me heen is groen en de contrasterende gekleurde bergen in het blauwe water laten mijn ogen glinsteren. Als je hier staat weet je echt niet waar je als eerste naar moet kijken. Wellicht ken je de beelden uit de Lord of The Rings. Zoiets ervaar je hier ook, maar dan nog veel mooier in mijn ogen.

Wandelen bij Haifoss. Foto: Edwin Hagenouw

Een steil wandelpad loopt helemaal naar beneden. Wij besluiten een deel van het pad te bewandelen om de vallei nog beter te kunnen bekijken en fotograferen. We rijden dezelfde weg terug en komen vervolgens weer uit op onze oorspronkelijke route weg 32.

Het is echt ongelooflijk hoeveel watervallen we onderweg tegenkomen. De ene nog mooier dan de andere. Ik was benieuwd naar het ontstaan van al dat moois en ben op zoek gegaan naar informatie.

‘Doordat IJsland geologisch gezien tamelijk jong is, bestaat uit hard vulkanisch stollingsgesteente (basalt) heeft erosie nog niet veel plaats kunnen vinden. Hierdoor en door de hoeveelheid regen en sneeuw en het smeltwater van de gletsjers zijn er talrijke watervallen ontstaan.’

Als ik al deze natuurschoon zie en de kracht en macht van de aarde ervaar, realiseer ik me hoe nietig we zijn. Het brengt je tot bezinning en doet me beseffen wat echt belangrijk is in het leven. Loslaten van bijzaken gaat dan veel gemakkelijker.

We rijden verder op weg 32 richting Hrauneyar op zoek naar de volgende waterval Þjófafoss. Soms is het best wel even zoeken, want veel onverharde wegen staan niet op Google Maps. Maar eerlijk gezegd hou ik wel van de charme van het kaartlezen. We rijden een stukje terug op weg 26 en slaan een onverharde weg in.

De Pjofafoss waterval, met de Burfell op de achtergrond. Foto: Edwin Hagenouw

Het helderblauwe meer met de klaterende waterval straalt in de zon tegen de berg Burfell op de achtergrond. Wederom een prachtig panorama. En iedere keer ben ik weer verbaasd door de inspirerende en verrassende natuurwonderen die we zien.

Het ongerepte binnenland

Wat ons het meeste trekt is het ongerepte binnenland van IJsland. Dat hebben we op onze reis in 2019 ervaren. Zelf op pad met onze 4WD om de bijzondere plekken ontdekken. Als we ons klaar maken om via de geasfalteerde weg naar onze accommodatie Hrauneyjar Highland Center te rijden zie ik een afslag naar een mooie ruige weg richting het binnenland. Via deze omweg kunnen we op de F208 ook naar de eindbestemming van deze dag. Het is een tocht van zo’n tachtig kilometer door de binnenlanden.

Bij de afslag, waar ook een groot informatiebord staat, zijn twee vrouwelijke rangers hun auto aan het checken. Edwin ging advies vragen  over de weg en de rivierdoorwadingen en met goed gevoel, een volle tank en voldoende water crossen we het binnenland in. De eerste rivier die waar we doorheen moeten rijden is altijd even wennen.

Hoe gaat dat ook al weer? Edwin geniet nog steeds enorm van het offroad rijden. Met de de stroom van de rivier mee, kruipen we naar de overkant. De F225 is een prachtige route door het binnenland en laat ons al even proeven van wat we de volgende dag gaan zien aan gekleurde bergen, kale zandvlakten, zwarte lavavelden en gletsjerrivieren.

Landmannalaugar waar de bergen leven en bewegen

Ook vandaag zijn we weer vroeg uit de veren. Met een goed en stevig ontbijt achter de kiezen vertrekken we vanaf het Hrauneyjar Highland Center naar Landmannalaugar. Het oerlandschap tegemoet. De aardkrachten hebben hier zo hun best gedaan dat er een uniek landschap is ontstaan. In dit deel van IJsland woont niemand permanent en het is alleen in de zomermaanden bereikbaar met een 4WD auto.

Onderweg naar Landmannalaugar. Foto: Edwin Hagenouw

De route via de F208 brengt ons langzaam naar de oertijd. Met open mond vergaap ik me aan al het moois wat voorbij komt. Het is alsof je midden in een spectaculaire natuurfilm zit.

Groene bergen bekleed met mos, kloven waarin de sneeuw nog verborgen zit. Vormen die gemaakt zijn door kunstschilder ‘Moeder Natuur’. Ik zie enorme ruggen van walrussen in de bergen bedekt met zachte dekens. De alleenstaande bergen kleuren roze, lichtblauw, grijs, groen en rood. En rotsen die in elkaar overlopen zijn gemêleerd van groen mos, roodbruin en geel. Overal glinstert het heldere water van de bergmeren en rivieren. Adembenemend mooi.

Wandelingen Landmannalaugar

Wij waren benieuwd naar de wandelingen bij Landmannalaugar. Een aantal reporters van Mountainreporters hebben hier ook al wandelingen gemaakt en sommige deden zelfs de meerdaagse huttentocht: de Laugavegur. We lazen hun verhalen op onze eigen website en werden steeds enthousiaster over deze bijzondere plek.

Landmannalaugar Basecamp. Foto: Edwin Hagenouw

Bij aankomst zien we een grote I. Daar gaan we onze informatie inwinnen. Daar zit toevallig de ranger die ons de vorige dag nog de weg heeft gewezen. Ze maakt ons wegwijs op een klein kaartje van de directe omgeving en de gemarkeerde paden.

Wij kiezen voor de wandeling naar de top van de Brennisteinsalda (zie hierboven). Op onderstaand kaartje kun je zien welke routes er allemaal zijn. De route naar de Brennisteinsalda volg je met de kleuren oranje, wit, groen, rood en vervolgens weer oranje.

Een koffie bij de oude schoolbussen. Foto: Edwin Hagenouw

Als je weet wat je wensen zijn betreffende de afstand en het aantal hoogtemeters, kun je met dit kaartje je eigen route samenstellen. De hiking map kun je voor 300 IJslandse Kronen aanschaffen. Een goede investering en een mooie support voor de mensen die deze plek bemannen. We nemen een goed stevige koffie bij het cafe in een van de oude schoolbussen die dienst doen als verzamelplek.

Kamperen bij Landmannalaugar. Foto: Edwin Hagenouw

Om ons heen zien we een divers gezelschap van professionele langeafstandwandelaars en minder ervaren hikers. Echte diehards hebben op de ruige ondergrond een tentje opgezet. Even verderop staan een paar stoere campers. Dit is outdoor-paradise!

Een outdoorparadijs. Foto: Edwin Hagenouw

Onze wandeling was een route van in totaal acht kilometer en heeft 350 hoogtemeters. We zijn in totaal drie uur actief aan het wandelen geweest. Vanzelfsprekend namen we heel vaak de tijd om de omgeving in ons op te nemen en in stilte te genieten. Alleen het klikken van onze camera’s verbrak zo nu en dan de rust.

Lavaveld Laugahraun. Foto: Edwin Hagenouw

Wij lopen eerst door het lavaveld Laugahraun. Ik had hier al over gelezen en het was mijn grote wens om dit met eigen ogen te kunnen zien. Bijzonder hieraan is dat het veld voor een groot deel uit obsidiaan bestaat. Obsidiaan is een halfedelsteen en het wordt ook wel vulkanisch glas genoemd. Het ziet eruit als glimmend zwart graniet. Vanuit het lavaveld kom je in een groene oase terecht begroeid met het op IJsland veel voorkomende wit pluizige wollegras.

Een sprookjeslandschap. Landmannalaugar. Foto: Edwin Hagenouw

Met op de achtergrond de gekleurde ryolietbergen wanen we ons in een sprookje. Deze omgeving is onbeschrijfelijk mooi en het is eigenlijk niet te geloven dat dit bestaat. Ik heb er bijna geen woorden voor om de schoonheid van deze plek te beschrijven. Het is alsof je in een compleet andere wereld bent terecht gekomen.

Onwaarschijnlijk mooi. Landmannalaugar. Foto: Edwin Hagenouw

Wij lopen verder over de groene vlakte doorwaad met water van de gletsjer en de schapen kijken ons gapend aan. De klim naar de top van de Brennisteinsalda ziet er heftiger uit dan deze uiteindelijk is. Het eerste stuk is vrij steil en glad en gaat daarna in golvende bewegingen omhoog.

Onderweg naar de top. Foto: Edwin Hagenouw
Uitzicht vanaf de top. Foto: Edwin Hagenouw

Aan de top denk ik “peanuts vergeleken met onze wandelingen in de Alpen van afgelopen week”. Het uitzicht is fenomenaal. Ik kan alleen maar zeggen: “ga het zelf ontdekken!”. Als je van bergen en wandelen houdt en de mogelijkheid hebt om naar IJsland te gaan, mag je deze wandeling zeker niet overslaan.

Wandelen over oude sneeuw en groene vlakten. Foto: Edwin Hagenouw

Al dalend komen er weer nieuwe beelden op ons af, diep donker groen begroeide lavavelden die overlopen in de bergen. We komen een stukje ijs tegen op ons pad. Het is zacht en makkelijk begaanbaar. Het pad naar beneden is wat drukker met wandelaars die ons tegemoet komen.

Volledig bepakt lopen deze hikers de meerdaagse route Laugavegur, een huttentocht van vier tot zes dagen, van Landmannalaugar naar Skogar. We hebben veel respect voor deze wandelaars. Terug bij het basiskamp van Landmannalaugar eten we een lekkere zoete aardappelsoep en een hotdog.

Het is echt genieten hier! Foto: Edwin Hagenouw

Het kamp is leuk opgezet met de drie legergroene oude Amerikaanse bussen waar we eerder koffie dronken, her en der tenten en campers en wat picknicktafels. Verderop zie ik een gebouw waarin douches en wc’s zijn ondergebracht. Wandelaars verwarmen zich aan het kampvuur, terwijl achter me twee Spaanse trekkers dansen op Zuid-Amerikaanse muziek. Geen slechte plek!

Vandaag heb ik het echte oer-IJsland ervaren. Hiernaar waren we op zoek tijdens de reis.

De volgende dag rijden we via de binnenlanden naar het noorden en gaan we op zoek naar een volgende bijzondere bestemming: Kerlingarfjoll. Lees hierover in mijn volgende reisverhaal op Mountainreporters. Bekijk hieronder de route van onze eerste dagen.

Route t/m dag 4. Keflavik, Selfoss, Landmannalaugar, Kerlingarfjoll. Bron: Google Maps

De reisexperts van IJsland tours kunnen je alle informatie geven over accommodaties op IJsland. Wij overnachtten tijdens de eerste drie nachten van onze reis bij 360 Boutique Hotel en Hrauneyar Highland Center. Alle contactgegevens vind je op ijslandtours.nl

Een aantal tips voor als je het binnenland in reist:

• Reis altijd met een 4WD auto als dat staat aangegeven.
  • Bij een rivier-doorsteek, kijk goed hoe het spoor van de weg loopt en ga met de stroom mee.
  • Ga altijd met een volle tank op pad en bekijk vooraf waar er tankstations zijn.
  • Neem een gedetailleerde (papieren) routekaart mee. De digitale navigatie is wel eens de weg (gps signaal) kwijt.
  • Zorg voor goede kleding tegen regen en wind (en neem indien mogelijk droge kleding mee).
  • Goede waterdichte wandelschoenen met profiel.
  • Een EHBO kit.
  • Als je gaat wandelen, zorg dan voor een waterdichte rugzak met droge kleding, proviand en voldoende water. Wij hadden de dag in Landmannalaugar geluk met mooi en helder weer. Onze volgende dagen hadden we niet zoveel geluk en merkten we hoe belangrijk het is de goede spullen bij je te hebben.

Wil jij ook naar IJsland? Check dan de reizen van IJsland Tours. Ze bieden je op maat advies en regelen de reis die precies past bij jou. In elk seizoen!