Nationaal park Jotunheimen is een populair berggebied en in de zomermaanden kan het er druk zijn. Daarom bezocht ik het gebied half juni. Het is dan nog relatief rustig op de populaire plekken en er is nog lekker veel sneeuw. Op het lijstje staan twee klassiekers: Besseggen en Galdhøpiggen. In dit verslag neem ik je mee over de Besseggen bergkam.

Besseggen
Besseggen route op de kaart (kaart: OpenTopoMap.org)

Op de website van Visit Norway is er een handige pagina gewijd aan de Besseggen hike, met een uitgebreid informatiefilmpje en onderaan allerlei tips over veiligheid en uitrusting. Klik hier.

De boot kan eventueel ook van tevoren geboekt worden. Klik dan hier. Met name in het hoogseizoen wordt dit aangeraden.

Besseggen

De Besseggen bergkam ligt aan de oostzijde van Jotunheimen (bereikbaar vanaf de Rv51) en behoort tot de top 10 wandelingen van Noorwegen. Ikzelf heb deze tocht al 3 keer gemaakt. Twee keer in het hoogseizoen, maar wat is het dan druk! Deze keer maakte ik deze tocht half juni, aan het begin van het zomerseizoen.
Je hebt twee opties: Je loopt de route van Gjendesheim naar Memurubu (en dan eventueel met de boot terug), of je neemt eerst de boot naar Memurubu en loopt over de bergkam terug naar Gjendesheim. Deze laatste optie heeft mijn voorkeur. Ten eerste ben je voor de terugweg dan niet afhankelijk van boottijden (deze zijn beperkt), ten tweede omdat er een erg steil stukje in de route zit die ik persoonlijk liever van beneden naar boven loop.

Wij nemen dus de boot van Gjendesheim naar Memurubu. Het is de eerste boot van dit seizoen, de zon schijnt volop en de bergkam is sneeuwvrij. Ik voel aan alles dat dit een geweldige dag gaat worden! Eenmaal aankomen in Memurubu kijken we nog even hoe de boot vertrekt en laten de prachtige omgeving op ons inwerken.

Achter ons ligt Memurubu Turisthytte. Deze berglodge is een perfect uitgangspunt om dit deel van Jotunheimen te ontdekken. Verder hebben ze een restaurant en je kunt er ook binnen lopen om te relaxen met een hapje en een drankje. Voor meer informatie en openingstijden, klik hier.

We lopen richting de berglodge en zien dan snel de eerste bordjes. We gaan beginnen! Tussen het frisse groen van het vroege zomerseizoen nemen we het bergpad omhoog. Al snel gaat het weelderige groen over in bodemplantjes, korstmos en steen. De eerste uitzichten beginnen zich te ontvouwen.

Het terrein waar we nu op lopen is uitermate geschikt voor rendieren. Stiekem hoop ik deze vandaag te zien. Op een eerdere tocht over Besseggen heb ik ze op afstand gezien op een sneeuwveld, dus hopelijk zijn ze vandaag ook in de buurt. En wat een geluk hebben we vandaag. Ineens passeerden daar 3 rendieren, niet ver van het pad af. Terwijl de andere wandelaars doorlopen, genieten wij even van deze passanten.

Na zo’n 500 meter omhoog volgt er een kleine afdaling. We lopen nog steeds op de bredere delen van de route. Het duurt nog even voordat wij bij het smalle stuk zijn, de Besseggen bergkam!

Het pad gaat vervolgens zo’n 80 meter omhoog, waarna wij aankomen bij het bergmeer Bjønbøltjønne. Hier genieten we even van het uitzicht naar de overkant. Daar ligt namelijk de berg Knutshøe (1.517m) die makkelijk te herkennen is aan zijn langwerpige vorm.

Een volgende stijging van 100 meter wacht op ons, met daarna een afdaling van zo’n 200 meter naar het volgende bergmeer, Bessvatnet. Terwijl wij aan het afdalen zijn horen wij een bekend geluid. Ik omschrijf het altijd als een ratelend kikkerachtig geluid. Al vele malen eerder gehoord in de Zwitserse bergen. Er moet een sneeuwhoen in de buurt zijn. We speuren het rotsige terrein af en door een beweging van de sneeuwhoen vonden wij hem toevallig. Wat een camouflage zeg! Als je niet gericht zoekt, zou je nooit weten dat hij er zit.

We komen aan bij Bessvatnet waar we de Besseggen bergkam beter kunnen bekijken. Als we inzoomen zien we dat er geklauterd moet worden. Persoonlijk zou ik deze route niet graag met slecht weer lopen, het kan goed mis gaan als je hier uitglijdt. Dit deel van de route is ook de reden dat ik liever van Memurubu naar Gjendesheim loop. Van onderaf is het allemaal wat beter te overzien, bovendien is het makkelijker naar boven klauteren dan naar beneden.

Bij Bessvatnet pauzeren we voor de lunch. Zo’n half ontdooid bergmeer ziet er altijd erg mooi uit. Halverwege de route zijn we nu. Na de lunch gaan we weer in de benen om de Besseggen bergkam te beklimmen. Nog een hoogteverschil van 350 meter te gaan naar het hoogste punt van de route.

Het is nu zaak om de juiste route te blijven volgen. Dus probeer de rode T’s op de rotsen te vinden. Van afstand kun je ook goed zien dat de route lichter van kleur is door de vele mensen die er ieder jaar overheen komen. Maar je kunt altijd uit koers raken (dat is mij namelijk al eens gelukt) en dan wordt het onnodig lastiger, dus blijf goed kijken. De klim is voor een gemiddelde bergwandelaar prima te doen.

Ondertussen hebben we achter ons het beroemde uitzicht, zoals we deze vaak voorbij zien komen. Zo mooi!

Besseggen
Het beroemde Besseggen uitzicht (© Desiree van Oeffelt)

Als we dan bovenaan de steile klim komen blijkt dat we nog niet op het hoogste punt zijn. We staan nu op 1.638 meter, het hoogste punt van de route is 1.743 meter. In de verte zien we een toren van rotsblokken. Daar moeten we heen. Nog even doorzetten!

Vanaf hier is de route niet spectaculair meer, daarmee bedoel ik dat we het steilste deel gehad hebben. Er is nog wel een steil stukje afdaling waar ook een ketting hangt om de afstap naar beneden makkelijker te maken, maar in principe is het een middelzware bergtocht naar beneden.

Het uitzicht over het meer de Gjende verandert steeds door de gewijzigde zonnestand. In de verte ziet het er koud uit door de besneeuwde bergtoppen en het tegenlicht, beneden ons lijkt het wel een tropisch eiland doordat de zon het water azuurblauw laat lijken.

Het laatste deel is een goed te lopen pad naar beneden, terug naar de parkeerplaats. Ik heb gelezen dat de parkeerplaats bij de boot tegenwoordig alleen nog gebruikt mag worden voor bezoeken van maximaal 2 uur. Ben je dus van plan over Besseggen te lopen, dan is 1,7 kilometer terug een parkeerplaats waar je mag staan. Vanaf een half uur voor de eerste boot in de ochtend rijdt er een gratis pendelbus. Voor meer informatie, kijk dan op gjende.no/en/some-practical-information/

Informatie route:
– Seizoen: midden juni – september/oktober
Lengte route: 14 kilometer
Hoogteverschil: circa 1.140 meter stijgen, 1.140 meter dalen
Markeringen: bordjes en rode T’s op de stenen
Geschikt voor: ervaren bergwandelaars

Lees hier alle reisverhalen (en reistips) over natuurreizen en actieve reizen naar Noorwegen