Reisverhaal Noorwegen | hiken naar gletsjermeer Blåvatnet

Tekst: Patricia Hengeveld. Fotografie: Marc van Acker en Patricia Hengeveld

Donkere wolken pakken zich samen boven het Lyngenfjord. De wind giert rond de ferryboot die zich dapper een weg baant door de woeste golven. Ik ril en rits mijn jas verder dicht. Terwijl het ophoudt met miezeren en een striemende regenbui losbarst denk ik aan een onlineliner die ik eens opving en sindsdien niet meer ben vergeten. ‘Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.’  Destijds vond ik dat die bushcraftinstructeur makkelijk praten had, want laten we eerlijk zijn…genieten gaat toch veel beter in de zon?

Start wandelroute Blåvatnet
Start van de wandeling vlakbij de parkeerplaats. Foto: Marc van Acker

Het blauwe meer

We zijn met de ferry onderweg van Olderdalen naar Lyngseidet om een hike te maken naar Blåvatnet, een van de mooiste meren van Noorwegen. Het meer ligt aan de voet van de Lenangsbreen gletsjer in de Lyngen Alpen op het gelijknamige schiereiland. Hoe Blåvatnet, oftewel het blauwe meer, aan zijn naam komt laat zich snel raden. De opvallend blauwe kleur van het water wordt veroorzaakt door de vele slibdeeltjes in het smeltwater van de gletsjer. Ik popel om dit zelf te bekijken, maar maak me een beetje zorgen om het weer. De voorspellingen voor de komende dagen zijn allesbehalve rooskleurig.

We parkeren op een modderige parking bij het startpunt van de wandelroute. Aan de kampeertenten in het bos te zien zijn we niet de enigen die van plan zijn de hike te maken. Wanneer ik een paar verregende wandelaars in hun tentje zie kruipen ben ik stiekem erg blij met onze warme camper.

Verfmarkering Blåvatnet
Rood geverfde stenen wijzen je de weg. – Foto: Patricia Hengeveld

Klauteren en klunen

De volgende dag regent het nog steeds en de temperatuur is daarbij ook een paar graden gezakt. Terwijl Nederland gebukt gaat onder een hittegolf geeft de thermometer hier in het hoge noorden een schamele acht graden aan. Omdat we de hike hoe dan ook willen maken, trekken we een extra fleece aan onder onze regenjas en gaan op pad.

Het eerste stuk lopen we door een lieflijk berkenbos. Door alle regenval is het wandelpad behoorlijk modderig geworden en moeten we via de drassige berm omhoog klunen. Via een houten bruggetje maken we een eerste oversteek over een kleine beek. Niet veel later komen we bij een brede stroom en moeten we over een paar houten planken balanceren om zo droog mogelijk aan de overkant te komen. Ik geniet ervan, dat soort spielerei maakt een wandeling juist extra leuk.

Zonder balans geen droge voeten! – Foto: Marc van Acker

Stenen en steenmannetjes

We komen uit bij een immense stenige vlakte. Door de lage begroeiing heeft de wind nu vrij spel. Ik heb een beetje spijt dat ik mijn handschoenen niet mee heb genomen en steek mijn handen extra diep in mijn jaszakken. In de verte zien we de gletsjer gehuld in een deken van mist. Een kudde rendieren houdt ons van een veilige afstand nauwlettend in de gaten. Dit is precies hoe ik me dit gedeelte van Noorwegen had voorgesteld. Ruw, ongerept, weids, oer.

Vanaf hier is er geen duidelijk wandelpad meer, je volgt de verfmarkeringen. Rode stenen bovenop een steenmannetje, het kan eigenlijk niet missen. Hoe verder we wandelen, hoe ruwer de ondergrond wordt. Net wanneer ik denk dat we er bijna zijn moeten we nog even extra aan de bak. Het laatste stuk klauteren we over joekels van stenen en rotsblokken.

Het laatste stuk is even klimmen. – Foto: Marc van Acker

Weer of geen weer

Maar wat kan het schelen, Blåvatnet doet zijn naam eer aan en is de inspanning meer dan waard! We zoeken beschutting onder een rots en genieten met een thermoskan hete thee van het uitzicht. Het helderblauwe meer vormt een prachtig contrast met de ruige pieken en het grauwe weer.

Na een korte pauze wandelen we precies dezelfde route terug naar de parkeerplaats. Hoewel het nog steeds regent en waait heb ik het inmiddels lekker warm. Die bushcraftinstructeur had gewoon gelijk natuurlijk, met de juiste kleding maken de omstandigheden niet eens zo heel veel uit. En na vandaag ben ik ervan overtuigd, buiten is áltijd beter. Weer of geen weer.

Noorwegen Blåvatnet
Blåvatnet oftewel het blauwe meer.

Praktische informatie

• Blåvatnet ligt op ongeveer 2,5 uur reizen van Tromsø, dat is inclusief de ferryovertocht van Breivikeidet naar Svensby. (NB. Wij kwamen van de Noordkaap, dus hebben een andere overtocht gemaakt.)
  • De hike naar Blåvatnet is ongeveer negen kilometer in totaal (heen en terug). Hoewel de route wordt gemarkeerd als gemakkelijk, wil dat niet zeggen dat de route voor iedereen eenvoudig te doen is. Omdat je het grootste gedeelte van de wandeling over een stenige vlakte loopt is het belangrijk dat je tredzeker bent en goede wandelschoenen draagt. Ga goed voorbereid op pad en zorg dat je warme kleding bij je hebt, het weer kan ineens omslaan.
  • Wij deden 3,5 uur over de hike inclusief een korte pauze. Als je echt een daredevil bent dan neem je een duik in het ijskoude meer. Kippenvel en een adrenaline kick gegarandeerd!

Lees hier alle verhalen en reistips over Noorwegen