Roadtrip door Zuid-Noorwegen (Deel 2)

Een reisverhaal van Eva Ploeger

Zoals beloofd, hier deel 2 van onze roadtrip door Noorwegen. Jullie hebben kunnen lezen in deel 1 hebben we het pad door de Husedalen valei hebben gewandeld en prachtige watervallen hebben gezien. Nu hebben we de kust verlaten en zijn vertrokken naar Geilo, onze volgende stop. We zijn bovenlangs het Hardangervidda gereden.

Nationaal park Hardangervidda is de grootste hoogvlakte van Europa. Het is een natuurgebied dat ongeveer 8000 km² groot is en zich uitstrekt over delen van de provincies Hordaland, Telemark en Buskerud. Het centrale gedeelte ligt op een hoogte van 1200–1400 meter. Aan de randen liggen bergtoppen die aan de noordkant oplopen tot bijna 1900 meter: de Hardangerjøkulen.

De hoogvlakte is (vrijwel) boomloos, en het hele jaar door kunnen in de hogere gebieden sneeuwresten liggen. Behalve in de zomer ligt de hoogvlakte altijd bedekt onder een dik pak sneeuw. Op de Hardangervidda leeft de grootste groep wilde rendieren van Noorwegen, naar schatting 10.000 dieren (Bron: Wikipedia.nl)

Noorwegen
In korte broek midden in de sneeuw. (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

We hadden de fjorden achter ons gelaten en trokken nu meer het binnenland in. De fjorden waren adembenemend en magisch mooi. Maar eenmaal door het Hardangervidda hebben we wederom onze ogen uitgekeken. Wat is de natuur een prachtig verschijnsel. We reden van de ene verbazing in de andere.

In de verte zagen we sneeuwtoppen, grappend dat we straks de korte broek moeten inruilen voor een thermobroek. Nog geen uur later stonden we (in korte broek!) midden in de sneeuw. Andere reizigers waren warm aangekleed en keken ons verbaasd aan. Toen wij ’s ochtends in de auto stapten was het bijna 30 graden, niet wetend dat we ’s middags in de sneeuw zouden staan.

Nog geen uur later stonden we (in korte broek!) in de sneeuw

Raften in Geilo

In Geilo wilden we heel graag gaan raften en dit hebben we dan ook de volgende dag gedaan. Het was goed weer, de zon scheen en we waren met een leuke groep. We kregen eerst een uitgebreide uitleg op het droge en vervolgens werden we met een busje naar het startpunt gebracht. In de boot gingen we eerst in rustig vaarwater oefenen en toen was het tijd voor actie! Wat een ongelofelijke ervaring was dit zeg. Ik kreeg er zo’n adrenaline kick van en kon alleen maar genieten. Delen van de rivier hadden ook namen gekregen. Zo kwam we bijvoorbeeld langs “The Whale”, maar ook langs “Devils Playground”. Moet je je voorstellen dat je op het water bent en de gids vertelt dat we straks langs Devils Playground komen…

noorwegen
Aandachtig luisteren tijdens de uitleg. (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

Moet je je voorstellen dat je op het water bent en de gids vertelt dat we straks langs Devils playground komen ..

Flåm

Onze route vervolgde zich naar boven. We hebben een tussenstop in Flåm gemaakt, waar we hebben gewandeld en een museum hebben bezocht. Het was deze dag niet heel goed weer helaas. Wat opviel waren de vele cruiseschepen die daar aangemeerd lagen. Het was echt een minidorpje, heel leuk om gezien te hebben.

Noorwegen
In Flåm, bij één van de vele souvenierswinkeltjes. (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporter

Jaarlijks bezoeken vele honderdduizenden bezoekers Flåm. En dit  is geen wonder, want het piepkleine dorp ligt omgeven door natuurspektakel.

Je vindt het dorpje langs de Aurlandsfjord, de binnenste arm van ‘s-werelds diepste, en de op een na langste fjord, de 204-kilometer lange en 1308 meter diepe Sognefjord. Flåm is omgeven door steile bergen, donderende watervallen en nauwe dalen, en tijdens de lente- en zomermaanden zie je dan ook talloze grote cruiseschepen zich door de nauwe fjord manoeuvreren om aan te leggen in de haven van Flåm.

tijdens de 20 kilometer lange treinrit zie je rivieren die zich woest door nauwe kloven omlaag storten

De spoorlijn naar Flåm is in 2014 door Lonely Planet genoemd tot de op een na meest indrukwekkende treinreis ter wereld. Deze trein brengt je van Flåm aan de fjord naar de bergtoppen, en tijdens de 20 kilometer lange treinrit zie je dan ook rivieren die zich woest door nauwe kloven omlaag storten, steile bergflanken met woeste watervallen die bijna direct van de altijd besneeuwde bergtoppen naar beneden bulderen, en her en der een bergboerderijtje op een spaarzaam vlak stukje grond langs de kliffen. (Bron: Visitnorway.nl)

We gingen overnachten in Luster (vlakbij Gaupne) op een prachtige camping. We stonden pal aan het Lustrafjord en hebben echt twee heerlijke dagen hier gehad. Hier hebben we geluierd en heerlijk aan het water gelegen.

noorwegen
Uitzicht vanaf de hytter. (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

Lillehammer

Onze reis kwam ten einde en vanaf hier zijn we doorgereden naar Lillehammer. Hier hebben we rondgeslenterd door de stad voordat we een dag later richting huis vertrokken.

Misschien keek je in 1994 wel naar de Olympische Spelen en heb je op de televisie een indruk meegekregen van de regio Lillehammer. Of recenter, van de televisieserie “Lilyhammer” op Netflix. Wij raden je hoe dan ook aan om deze authentieke, levendige Noorse regio te bezoeken

De regio Lillehammer heeft een speciaal plekje in de harten van menig wintersportliefhebber veroverd vanwege de Olympische Winterspelen van 1994 – een van de grootste en meest succesvolle sportevenementen uit de moderne Noorse geschiedenis. Veel van de Olympische sportarena’s zijn vandaag de dag nog steeds in gebruik en open voor bezoekers, wat deze regio een zeer populaire vakantieplaats maakt.

Aan een fantastische vakantie kwam een einde, maar we hebben ons voorgenomen om zeker terug te gaan naar dit prachtige land. Wij hebben slechts een klein deel kunnen bewonderen, er is nog zoveel meer!