Mijn roadtrip door Zuid-Noorwegen, deel 1

Een reisverhaal van Eva Ploeger

Eindelijk was het zover, we gaan naar Noorwegen. Jarenlang ging mijn vader met vrienden naar Noorwegen om te kajakken, fietsen en te klimmen. Hij kwam altijd thuis met videobanden vol met de mooiste beelden. Ik keek hier altijd met zoveel plezier naar dat ik niets liever wilde dan dit prachtige land zelf ontdekken. In dit artikel wil ik jullie meenemen op ons avontuur. Ik heb het in twee verslagen uitgeschreven, omdat het anders een te lang verslag werd. Dus jullie hebben nog één van me tegoed!

We zijn in totaal zeventien dagen weggeweest, hebben slechts twee dagen regen gehad en de rest van de dagen lag de temperatuur rond de twintig graden

Oké, here weg go. Eerst heb ik samen met mijn vriend een globale route uitgestippeld. Vervolgens de auto volgeladen en zijn we naar onze eerste bestemming gereden, Hirtshals Denemarken. Hirtshals ligt in het uiterste noorden van Denemarken en met de ferry ben je in twee uur en vijftien minuten in het prachtige Kristiansand, Noorwegen. Kristiansand is de hoofdstad van de provincie Vest- Agder en ligt in het uiterste zuiden van Noorwegen.

In Kristiansand zijn alle straten zijn gebouwd in een vierkant, het geheel oogt als een rooster (kwadrant). De stad is gesticht in 1641, naar het idee van de Koning van Denemarken en Noorwegen Koning Christian IV. In het midden van het vierkant bevind zich de in 1885 in neogotische stijl gebouwde Kristiansand Kathedraal, die plaats bied aan 1800 gelovigen en de grootste kerk van Noorwegen is.

Ook al is Kristiansand – net als Oslo – regelmatig getroffen door grote branden, de oude binnenstad Posebyen is steeds gespaard. Hierdoor zijn verschillende sfeervolle traditionele oude, wit geschilderde houten huizen bewaard gebleven.

noorwegen
Op de boot naar Kristiansand, Noorwegen. (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

Eenmaal van de boot waren we gelijk ondersteboven van de prachtige natuur, bergen en de mooie kleuren. We zijn vanuit Kristiansand richting Stavanger gereden, via de E39. Dit is de hoofdas door het westelijk fjordengebied. Deze weg loopt via Kristiansand, Stavanger, Bergen en Alesund richting Trondheim. Onderweg kom je vele tunnels en bruggen tegen, wat ook weer een plaatje is om naar te kijken. Zo knap hoe de Noren deze tunnels door de bergen hebben gemaakt. We kwam zelfs een rotonde tegen in een berg!

Hytter

Op een halfuurtje rijden van Stavanger sliepen we in een hytter. Dit zijn blokhutten en je hebt ze in allerlei soorten en maten. Over het algemeen zijn het vaak eenvoudige blokhutten met een bed, keukenblokje, tafel en stoelen. Wij hebben vooraf niks vastgelegd en hebben telkens op de dag zelf van te voren gebeld of er een hytter beschikbaar was. Dit ging echt heel soepel, we hebben niet meegemaakt dat er geen hytter meer beschikbaar was. Tevens kwamen we onderweg erg veel borden bij mensen in de tuin met de tekst: “hytter ledig” oftewel hytter beschikbaar.

noorwegen
Fjordcruise Lysefjord (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

Cruise Lysefjord

Vanuit Stavanger zijn we met de boot door de Lysefjord gevaren. Wat een prachtige ervaring! Watervallen, kleine dorpjes en natuurlijk de Preikestolen hebben we vanuit de boot bewonderd. Helaas kon ik de Preikestolen niet op wandelen, omdat ik een paar dagen voor onze vakantie behoorlijk mijn enkel heb verzwikt. Maar ik ga nog een keer terug om de Preikestolen en de Kjeragbolten te beklimmen. Ook hebben we in Stavanger op een terrasje een kop koffie gedronken, waar we nogal schrokken van de prijs. We waren ongeveer 10 euro kwijt..

noorwegen
Hengjanefossen tijdens de fjordcruise (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

In ons reisboekje hadden we gelezen over de vier watervallen in de Husedalen

We hebben alle nachten in hytter overnacht en dit is goed bevallen. Vanuit de verschillende campings kun je vaak diverse wandeltochten doen in de omgeving. Dit hebben we een aantal keren gedaan en is hartstikke leuk. Verder vond ik het heerlijk om ’s ochtends wakker te worden en die dag te gaan kijken wat we gaan doen. We hebben super goed weer gehad de gehele vakantie. We zijn in totaal 17 dagen weggeweest, hebben slechts twee dagen regen gehad en de rest van de dagen rond de 20 graden. Heerlijk dus!

Na Bergen te hebben verlaten zijn we richting Kinsarvik gereden. En hebben we hier een camping opgezocht. In ons reisboekje hadden we gelezen over de vier watervallen in de Husedalen. Dus gingen we hiernaar op zoek. We hebben de auto geparkeerd en zijn gaan wandelen. Het was erg warm die dag, maar we hebben prachtige watervallen ontdekt.

Het pad door de Husedalen-vallei is een van de mooiste wandelingen in Noorwegen. Vier prachtige watervallen achter elkaar op de weg van Kinsarvik naar het bergplateau van de Hardangervidda. Hardangervidda is het grootste hoogplateau in Noord-Europa en heeft een breed netwerk van bewegwijzerde routes, zowel zomer als winter, verbonden door berghutten.

Het landschap en de watervallen in Husedalen zijn adembenemend. Vier prachtige watervallen direct achter elkaar op de weg van Kinsarvik naar Hardangervidda. Vanaf de eerste waterval tot de laatste en terug duurt het 5-6 uur. Bron: VisitNorway.nl

Noorwegen
Tveitafossen, Kinsarvik (Eigen foto: Eva Ploeger, Mountainreporters)

Dit was het eerste deel van onze reis, lees hier deel 2 op Mountainreporters.

Lees hier alle reisverhalen van onze reporters