Daar gaan we dan eindelijk. Na vier jaar weer terug naar Scandinavië in de winter. De wintersprookjesbestemming van Europa. En ik ben blij. Edwin ook. Hier hebben we echt naar uitgekeken. En superblij waren we dan ook met de uitnodiging van BBI Travel om de wintersportgebieden van Sålen in Zweden en Trysil in Noorwegen te ontdekken.

Met de auto volgepakt met ski’s en grote reistassen reden we naar Groningen Airport. Weer een heel andere ervaring, na al die keren dat we via Schiphol of Rotterdam op reis gingen. Zonder files reisden we in nog geen twee uur van onze voordeur in Heelsum tot aan de incheckbalie. Vlak daarvoor parkeerden we de auto tot bijna aan de de ingang van de luchthaven. Wat een weelde in vergelijking met vliegen vanaf grote vliegvelden. En wat helemaal geweldig is: als je boekt bij BBI Travel betaal je geen parkeerkosten. Hoe gaaf is dat!

GRONINGEN AIRPORT

De check-in gaat supersnel en buitengewoon vriendelijk en zonder stress. Ook het inchecken van de de skiuitrusting was een fluitje van een cent. En het mooiste is dat je hiervoor niet eens extra hoeft te betalen.

We kunnen direct doorlopen en hebben nog voldoende tijd voor een cappuccino. De koffie smaakt goed in dit sfeervolle restaurant met uitzicht op de landingsbaan. Onze vakantie is hier op de luchthaven al begonnen.

De skiregio Sålen

We vliegen rechtstreeks naar het Scandinavian Mountains Airport vlakbij Sålen in Zweden. Vanaf het vliegveld rijden we, nadat we de afslag Sålen hebben genomen, zo de skigebieden in.

Het is ook mogelijk om met een hondenslee de tocht van het vliegveld naar je hotel te maken. Deze tocht duurt tussen de 45 en 75 minuten. Je krijgt vanzelfsprekend goede warme kleding en een briefing voor vertrek. Deze tocht is ook geschikt voor kinderen en leidt je door bebost gebied.

Wij verblijven in Lindvallen één van de vier skigebieden in Sålen. Voordat we bij ons hotel zijn komen we langs de gebieden Hundfjället, Tandådalen en Högfjället. Tot de skiregio van Sälen horen ook de skigebieden Stöten en Kläppen. Deze leuke gebieden hebben een eigen karakter en een eigen skipas.

Als we het dorpje Lindvallen in komen rijden valt ons typisch Scandinavische hotel Bügelhof direct op. Het ligt pittoresk tegen de berghelling aan en heeft een echt knusse uitstraling zoals je het verwacht in een Scandinavisch wintersprookje. Een warm welkom staat ons te wachten in de sfeervolle lounge bij de receptie.

We zijn vroeg en we hebben geluk. Onze kamer is al klaar, dus we kunnen ons gelijk gaan settelen. Het is meteen helemaal duidelijk dat we hier zeker een aantal heerlijke dagen tot rust komen en gaan genieten. Maar eerst gaan we de skipiste op om het gebied te verkennen. Het is februari dus de dagen beginnen alweer langer te worden. In tegenstelling tot wat veel van onze vrienden verwachtten is het gewoon licht overdag. En ook de kou is niet extreem. Met gewone skikleding hadden we het warm genoeg. Helemaal als we lekker actief aan het skiën zijn.

Heerlijk altijd weer, dat gevoel van die eerste meters skiënd op vers gevallen sneeuw. We kozen ervoor om te starten op de goed geprepareerde afdalingen gelegen tussen de bomen. Het skigebied is overzichtelijk en het is rustig op de hellingen waardoor we in alle rust een eerste verkenning konden doen.

SKIGEBIED SÅLEN

• 87 Pistes (28 verlichte)
  • 81 sleep- en 9 stoeltjesliften

Met de zon op ons hoofd en de wind in onze rug strijken we neer bij een gezellig wafelrestaurant voor ons eerste rustmoment. Voor mij is het dan ook alweer twee jaar geleden dat ik op de ski’s heb gestaan en het voelt weer fantastisch. We besluiten nog een aantal afdalingen te maken om daarna te gaan relaxen in ons hotel. In de ski-loungebar van hotel Bügelhof hebben wij onze eigen relaxte après-ski.

Hotel Bügelhof, aan Sälfjällstorget, ligt direct aan de pistes en is dus ski-in ski-out. Ook de skiverhuur is vlakbij. Dit gemoedelijke hotel beschikt over meerdere gezellige lounges met knappend haardvuur, een goed restaurant met een uitbundig uitzicht en heerlijke gerechten. Deze gerechten worden met name bereid met producten uit de omgeving. We hebben ons hier elke avond laten verrassen door de chef met zijn team en genoten van de lekkerste gerechten. Moe en voldaan vallen we in slaap in ons zachte bed op de romantische hotelkamer, na deze heerlijke eerste dag van een week in winters Scandinavië.

In de ochtend is het nog donker als we wakker worden. Rond 08.30 uur zien we de zon opkomen achter de witte bergen. Deze zijn niet puntig en scherp, maar afgerond door vele duizenden jaren erosie. Dit is precies het plaatje zoals ik het hier ook had verwacht in de winter. We hebben zin in een lange skidag en na een stevig ontbijt gaan we het skigebied Lindvallen verder verkennen. Omdat er nog drie skigebieden meer zijn besluiten wij in de middag de auto te pakken en het naastgelegen skigebied Hundflället te gaan ontdekken.

Ook dit skigebied is net als Lindvallen favoriet bij families. Er zijn aan het begin van de pistes veel voorzieningen voor de kleintjes. Op de hoger gelegen pistes, zijn brede glooiende afdalingen te vinden met tal van mogelijkheden. Tussen het skiën door laten we ons verwennen in de knusse restaurantjes aan de pistes. De sfeer is natuurlijk anders, relaxter en minder uitbundig, dan in de meeste Alpenlanden, maar daarvoor zijn we dan ook in Scandinavië. Edwin en ik genieten met volle teugen van elke minuut in de diverse skigebieden,

Onze eerste sneeuwscootersafari

Bij een echte Scandinavische wintersport hoort natuurlijk een sneeuwscootersafari. Eerlijk gezegd zou ik hier zelf niet snel voor kiezen, want ik houd van de rust van de natuur en die wordt toch behoorlijk verstoord door de motoren van de scooters. Maar uiteindelijk vond ik het toch zeker de moeite waard. Het was een geweldige sightseeing tour en je komt op plekken waar je anders niet zo snel kan komen. We werden verrast met de mooiste vergezichten en keken tientallen kilometers ver over de ronde bergtoppen.

Bomen waren ingepakt in dikke lagen sneeuw en ijs. De ondergaande zon zette het landschap in een roze gloed en ik besef maar weer eens hoe mooi het leven is. Helemaal als je regelmatig naar het hoge noorden van Europa mag reizen om wat extra geluksenergie op te doen. Meer informatie over de diverse sneeuwscootersafari’s vind je hier: bbi-travel.nl/zweden/wintersport/salen/activiteiten

Onderweg tussen Lindvallen en Tandadalen hebben je links van de weg veel langlaufloipes en voor ons ook de mogelijkheid de natuur al wandelend te verkennen. Voor de start van de sneeuwscootersafari hadden wij nog even tijd om het skigebied Tandådalen te ontdekken. Het gebied voor de wat meer gevorderde skiër is een aanrader. In tegenstelling tot de andere gebieden in de buurt vind je hier meer rode en zwarte pistes.

Naar Noorwegen

Woensdag, onze reisdag naar Noorwegen was aangebroken. De route van Sålen, ten oosten van de grens in Zweden naar het Noorse Trysil duurt ongeveer anderhalf uur met de auto. Het is een prachtige weg door de natuur. Het rijden over de winterse wegen is een belevenis op zich. De typische Scandinavische natuur, dichte bossen en uitgestrekte landschappen trekken aan ons voorbij. Een aantal jaar geleden zagen we soms een eland langs de weg staan. Mijn ogen waren dus steeds op de berm bericht. Maar helaas, dit keer hadden we geen wildlife-momentje.

Slapen in een boomhut

Aangekomen in Trysil hebben we eerst het dorpje en het skigebied verkend. Vandaag gaan we niet meer skiën, maar rijden we de berg op. We gaan vannacht slapen in een boomhut (Tretoppen). Nooit eerder sliep ik op zo’n bijzondere plek. Hoe spannend zou dat zijn? Middenin de natuur. Geen andere huizen of mensen in de buurt. Alleen wij met z’n tweeën in het bos.

We parkeren de auto op de parkeerplaats van de Tretoppen. Ik zie een karretje staan waar we onze spullen op kunnen vervoeren. Vanaf deze plek is het nog ongeveer vierhonderd meter lopen over een stijgend bospad. We kijken om ons heen om zoveel mogelijk van de natuur en het moment in ons op te nemen. Elanden en rendieren zien we helaas niet. Later horen we dat de rendieren al eerder deze winter naar het zuiden zijn vertrokken. In het voorjaar komen ze weer terug als de sneeuw gaat smelten.

Bij de boomhut aangekomen zien we een compleet huis op palen. Daarnaast een romantische vuurplaats en niets dan stilte om ons heen. We zijn zo enthousiast dat we door onze geluiden vast alle beesten hebben verjaagd. Die ongekende rust was maar tijdelijk, want even later hoorde we alweer het vertrouwde geritsel en getsjilp van de vogels in onze directe omgeving.

De boomhut biedt ruimte voor maximaal acht personen. Wij hadden met z’n tweeën dus zeeën van ruimte. Lekker vind ik dat! De gezellige inrichting geeft je meteen een warm gevoel van thuiskomen. Edwin is ondertussen buiten het vuur aan het aanmaken. De zon zakt achter de horizon en de duisternis neemt de macht over. We kijken omhoog en krijgen maar niet genoeg van de flonkerende sterrenhemel. Zoveel sterren zie je alleen als het echt donker is zoals nu.

Met een fantastisch diner van geroosterde worstjes en wijn hebben we nog lang zitten genieten van dit magische moment. Dicht naast elkaar om extra warm te blijven. Het slapen in de volkomen stilte was ongekend fijn. De maan en de sterren schenen naar binnen door het dakraam en hun licht weerkaatste op de sneeuw.

Met een glimlach werd ik wakker. In ons woonkamertje dronken we verse koffie. Op het terras zag ik een vrolijke familie springende eekhoorns. Vogels in alle kleuren vlogen af en aan. De zon schijnt tussen de bomen door en maakte het plaatje compleet. Bijna dan, want ik was ondanks al het moois om ons heen, nog steeds elanden aan het spotten.

We hadden de sneeuwschoenen zien liggen in het schuurtje en gingen op pad. In de hut lag informatie voor een mooie route rondom een bevroren meertje. Die wilden we gaan doen. Maar helaas, de sneeuw was zo vers en diep dat we zelfs met onze sneeuwschoenen een halve meter wegzakten in de sneeuw. Onze alternatieve wandeling, met gewone wandelschoenen, over het aangestampte pad, was een prima alternatief. En een fijne afsluiting van een dag in de echte Noorse wildernis.

Trysil, het grootste skigebied van Noorwegen

Met mooie herinneringen aan onze avonturen in de boomhut in ons hoofd, gingen we op weg naar ons volgende avontuur. Skiën in het grootste skigebied van Noorwegen, Trysil. De vele ongekende mogelijkheden van het skigebied gaan we een aantal dagen ontdekken. Trysil wordt geëxploiteerd door de organisatie Skistar, die de meeste skigebieden in Noorwegen in beheer heeft. De vele investeringen in accommodaties en infrastructuur hebben de Noorse wintersportgebieden goed gedaan. In Trysil vind je vele luxe skihotels en steeds meer comfortabele skiliften.

De hoogte van het skigebied reikt tot 1132 meter met diverse restaurants op en naast de pistes. Zoals dat hoort in een serieus skigebied zijn er ruim voldoende pistes (71 kilometer) die je kunt bereiken via 26 sleepliften en 6 stoeltjesliften. Daarnaast zijn er snowparks en is er een skischool. Wij zijn vooral enthousiast over de mooie dalafdalingen door het bos. Door de grote sneeuwzekerheid loopt het seizoen door tot eind april.

Het skigebied van Trysil.

Na een heerlijke eerste skidag in Trysil nemen we onze intrek in een gezellig en authentiek Scandinavisch appartement. Het haardhout lag al klaar en met de koelkast volgeladen konden we hier wel een paar dagen vertoeven in dit ski-in ski-out resort. Overal om je heen zie je houten Noorse chalets diep bedolven onder de sneeuw. Een prachtig gezicht.

Paardrijden in de sneeuw

En wat een geluk hebben wij de volgende dag. Als we de gordijnen open doen zien we dat het heeft gesneeuwd. En niet zo’n beetje ook. Een dikke laag verse sneeuw geeft de natuur een nog meer magische uitstraling. Even later komt de zon boven de horizon uit en zien we dat het onbewolkt is. De weergoden zijn ons goedgezind. En dat komt goed uit, want vandaag gaan we paardrijden. Op paardenavontuur bij Trysil Hestecenter.

De Noorse paarden met, hun prachtige manen, stonden al gezadeld voor ons klaar. Na een korte uitleg begeleidt Marcenna ons over het besneeuwde pas door het bos. Eerst nog over de gebaande paden. Maar even later komt het allerleukste deel. We gaan de diepe sneeuw in. We voelen de paardenbenen diep wegzaken in de zachte ondergrond. Het voelt alsof we varen met een zacht deinend zeilschip. Het is in het begin even wennen, maar zodra ik vertrouwen heb in mijn paard, begint het echte genieten. Ik beweeg zacht mee met het gestaag lopende paard.

De zon schijnt fel door de bomen door, glinstert in de sneeuw. Aan de takken hangen lange ijspegels. Dikke lagen sneeuw zitten vastgevroren aan de bomen, alsof het marmeren pilaren zijn. Ik zie her en der vossensporen het bos in verdwijnen en vogels vliegen hoog boven ons tussen de boomtoppen. Ik kijk naast me en zie dat ook Edwin enorm aan het genieten is van deze ervaring.

Halverwege de tocht kwamen we aan bij een super gezellig kamp met een tipi en een kampvuur. Ook is er een grappig klein houten wc-tje. Op deze plek stapten we af en bonden de paarden vast. Een goed moment voor de paarden om lekker bij te eten en voor ons ons om op te warmen met een lekker warm drankje. De boven het kampvuur gestookte koffie smaakte zoals koffie moet smaken. Stoer en sterk.

Vol nieuwe energie stegen we weer op en liepen in gestage tred door het bos en langs velden. Voor mij was dit een van de hoogtepunten van de week. Alhoewel we nog niet veel vaker hadden paardgereden was dit voor ons heel goed te doen en zeker een aanrader als je in Trysil bent.

En wat was ik blij met mijn thermokleding. De vele laagjes zorgen ervoor dat ik warm bleef bij alle activiteiten deze week. En dat wil ik je dan ook zeker adviseren voor als jij ook een wintersport in Scandinavië gaat doen. In een week tijd liepen de temperaturen uiteen van -16 tot +2 graden Celsius. Goed om daar vooraf, bij het kiezen van de kleding die je meeneemt, rekening mee te houden.

Omdat wij lekker vroeg op pad waren gegaan met de paarden, hadden we in de middag nog alle tijd om het skigebied van Trysil verder te ontdekken. Aansluitend dronken we een drankje in een van de vele hutten. Een mooi en gezellig moment om samen na te genieten van weer een bijzondere dag in Scandinavië.

Noorderlicht

In ons appartement aangekomen maakte Edwin de houtkachel aan en gingen we aan tafel voor een maaltijdsalade met Noorse garnalen en gegrilde Noorse zalm. Op dat moment ontvingen we een notificatie van de Aurora app. En dat is vaak goed nieuws. Er werd namelijk Noorderlicht verwacht, over een uur.

Lekker warm ingepakt liepen we naar buiten, naar de verlaten piste die nu in volledige duisternis lag. Een ideale situatie dus om het noorderlicht te zien. Hier en daar zagen we meer mensen naar buiten komen. De noorderlicht-app wordt veel gebruikt zo te zien. Even later zagen we de eerste groene flarden boven de bomen. De eerste keer dat ik het noorderlicht zag. En ik vond het adembenemend mooi! De kleuren werden feller en de bewegingen van het licht steeds heftiger. Wat een magisch moment. Zo blij dat ik deze unieke ervaring van bijna een uur mocht meemaken. Daarna doofde het noorderlicht, net ze spontaan als het was begonnen.

Met de husky’s op pad

Na ons avontuur met de paarden wilden we nog een keer met dieren de sneeuw in. De volgende ochtend gingen we een sledehondentocht maken met Mountain King. Toen we onze auto hadden geparkeerd bij de kennel en uitstapten was al duidelijk te horen dat de husky’s er zin in hadden. Tientallen honden blaften op volle kracht en lieten merken klaar te zijn voor een tochtje. We kregen een korte uitleg en liepen naar onze eigen slee met zes honden ervoor.

We maakten kennis met de prachtige dieren, haalden de rem eraf en we schoten vooruit het bospad op. Edwin stond achterop en stuurde de honden, terwijl ik fotograferend in de slee zat. Ook dit is een wintersportervaring die je het echte Scandinavië laat proeven. Wij hebben een tour gemaakt van een paar uur, maar het staat zeker op ons wensenlijstje nog een keer de hele dag met de husky’s op pad te gaan.

Winter in zijn puurste vorm

Deze dag ging het steeds harder sneeuwen en wij vonden het heerlijk. Dit is winter in zijn puurste vorm. We hadden deze week al volop zon gehad en alle activiteiten gedaan die op ons verlanglijstje stonden. Dus deze winterse omstandigheden maakten de week compleet. Nog een keer namen we de lift naar het hoogste punt in het skigebied en sloten deze week af met een aantal lekkere afdalingen op de maagdelijke sneeuw.

De temperaturen daalden, het zicht werd minder en we besloten dat het tijd was om naar ons appartement te gaan. Een laatste wandeling door de diepe sneeuw maakte ook deze dag weer onweerstaanbaar mooi. In ons huisje aangekomen maakten we de sauna aan en genoten van onze laatste avond samen in het winterwonderland van Scandinavië.

Wil jij deze winter ook nog naar Scandinavië?Bekijk dan de mogelijkheden, aanbiedingen en beschikbaarheid op de website van BBI Travel

Alle foto’s: copyright Edwin Hagenouw