Klimmen, surfen en chillen

Ik ben al zo’n 40 uur terug in Nederland, maar nog steeds staat er een grote lach op mijn gezicht: wat is Portugal ontzettend mooi! Acht dagen ging ik met drie lieve vrienden op pad naar Portugal. We zochten een plek in Europa waar we konden klimmen (boven de zee), surfen en chillen. Na een lange middag in de Pied a Terre (de mooiste boekenwinkel van Nederland) kwamen we uit op de Algarve.

Mensen kennen de Algarve vooral door de campers met 50+’ers die rondrijden én door Albufeira als feestplek. Maar de Algarve heeft meer, zó veel meer!

Eigen foto: Jiska Appel

Daar gaan we!

Na wat stress (mijn vest met daarin creditcard, rijbewijs en alle andere belangrijke portemonnee-items was kwijt geraakt) kwamen we aan in Faro waar we gelijk onze huurauto gingen ophalen. Gelukkig mét creditcard en rijbewijs die los op de bagage-band voorbij kwamen schuiven (al die Portugezen moeten vreemd hebben opgekeken van mij knuffelend en blij dansend met mijn teruggevonden vest).

Met onze sjieke gehuurde auto reden we naar Sagres, het meest zuidwestelijke dorp van Europa. In Sagres zijn we vijf nachten gebleven. We hebben de mooiste plekjes in de omgeving proberen te spotten en hebben heerlijk geklommen en gesurft.

Sagres is een uitgestorven dorpje, waar een hele chille surfcultuur heerst. Er zijn veel surfzaakjes waar je lessen kunt boeken en planken kunt huren. Ook zijn er chille cafés (onder andere The Hangout) voor lekkere drankjes en hapjes na het surfen.

Onze huurauto voor 8 dagen. Met surfplanken op het dak! Eigen foto: Jiska Appel

Klimmen

In één van de leuke barretjes konden wij een klimtopo vinden van de regio, was ons door internet verteld. De eerste avond gingen wij dus gelijk naar de bar, op zoek naar de topo. En die vonden we. Ik denk dat het oprecht de mooiste topo was die ik ooit heb gezien. Waar we een boek hadden verwacht, kregen we een ouderwetse multomap, met een dikke stapel A4-tjes erin. En op die papiertjes waren routes getekend, met de hand. De rotsen waren met precisie en passie nagetekend, en de lijnen van de routes waren erin getekend, met af en toe wat commentaar erbij. Achterin de map kon je opmerkingen plaatsen; we zagen opmerkingen van meer dan 40 jaar geleden! Zo bijzonder dat er in een bar een map ligt, die alleen door een specifieke, kleine groep mensen wordt bekeken en gebruikt en dat iemand de passie heeft om voor deze mensen alle routes uit te tekenen.

Helaas hadden we geen trad-gear mee met deze trip en waren veel routes niet goed behaakt, máár het geweldige voordeel van klimmen op cliffen is dat je jezelf bovenaan een cliff kan laten zakken en daarna omhoog kan topropen. Misschien een beetje vals spelen, maar heerlijk relaxt en makkelijk. Dan blijft er ook nog genoeg tijd over om te genieten van het geweldige uitzicht. Een dan kan je gewoon jezelf laten vallen en naar beneden kijken als je zekeraar roept dat er een groep dolfijnen onder je zwemt.

Klimmen in Sagres. Eigen foto: Jiska Appel

Surfen

In het mooie Carrapateira hebben we een dag gesurft. Met surfplanken op het dak van onze auto reden we naar dit mooie strand (Praia do Amado). Maar helaas helaas, ook in Portugal valt het weer wel eens tegen. Het was vooral erg winderig en zelfs koud, maar mijn tweede surfervaring ooit werd een feit. Normaal gesproken is Praia do Amado een strand dat geschikt is voor beginnende surfers, maar nu, met eerst code geel en later code rood, was het toch best wel pittig. Maar ook wel supervet zo door de zoute, grote golven heen strijden om daarna weer op je plank terug te kunnen surfen!

Algarve
Strand van Carrapateira. Eigen foto: Jiska Appel

Hardlopen & wandelen

De Algarve is geschikt voor trailrunnen, maar minder voor ‘gewoon’ hardlopen. Eén keer heb ik hardgelopen over een 80km autoweg, wat verrassend goed ging vanwege het verlaten karakter van de regio, maar écht optimaal was het niet. Je kan wel langs bijna alle kliffen door de natuur rennen over heuvelige minipaadjes, wat supermooie uitzichten met zich meebrengt. Pas alleen wel op voor je enkels!

Langs de kust zijn ook genoeg avontuurlijke, prachtige wandelpaadjes. Het zijn geen uitgezette routes, maar er zijn genoeg mogelijkheden voor mooie wandelingen langs de kliffen en tussen de mooie bloemen (in mei staat alles in bloei, supermooi!).

Een worden met de natuur. Eigen foto: Jiska Appel

Roadtrippen

De laatste drie dagen van de vakantie waren we met zijn tweeën over (de rest ging eerder naar huis) en gingen we roadtrippen. Als al die oude mensen met campers het doen, dan moet het wel cool zijn, toch? Nou cool, dat was het! Het is geweldig om met een auto overal heen te kunnen rijden waar je denkt dat het mooi is. Nou is de hele Algarve-kust mooi, dus we hadden keuze genoeg.

De eerste nacht hebben we op Praia da Benagil in een grot op het strand geslapen. Als je daar bent, neem een slaapzak mee en ga in die grot slapen. Echt superromantisch (ook met gewoon lieve vrienden) om met zonsondergang en –opkomst op het strand te zijn, zonder andere mensen. Loop vanaf Benagil ook even via de bekende Benagil grotten naar één van de mooiste stranden ter wereld: Praia da Marinha. Prachtig!

Ons onderkomen voor de nacht. Eigen foto: Jiska Appel

Later zijn we nog meer mooie plekjes afgereden. Een echte aanrader is Praia da Sao Rafael. Dat is een heel mooi strand. Als je voor het strand (bij de parkeerplaats) rechtsaf wandelt kom je weer terecht in de mooie Portugese natuur met prachtig uitzicht op de kliffen. Ik denk dat dit één van de mooiste plekken was die we tijdens de reis hebben gezien.

Praia do Sao Rafael. Eigen foto: Jiska Appel

We zijn onderweg ook langs Albufeira gereden. Als je van cocktails en dronken 40+’ers (en 50, 60 en zelfs 70+’ers) houdt is dit zeker een aanrader.

Steden

Op reis hebben we veel schattige, soms uitgestorven, maar wel sfeervolle, dorpjes gezien. Van de grote steden hebben we alleen Faro en Lagos bezocht. Faro viel tegen, maar we waren hier dan ook alleen op zondagavond. De stad was uitgestorven en we zagen weinig bijzonderheden. Lagos vonden we wel een hele gezellige stad. Je kan gezellig shoppen en op terrasjes zitten in het centrum, maar je kan ook naar de zee lopen, met kleine mooie strandjes, omgeven door kliffen.

De rotsen aan de rand van Lagos. Eigen foto: Jiska Appel

De Algarve: conclusie

Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik vind de Algarve helemaal geweldig! Ja, op veel oudere mensen na, vind je er misschien weinig leven, maar écht, het is er prachtig. Ik zou letterlijk iedereen aanraden om er heen te gaan. Je kan er goedkoop heen vliegen, goedkoop een auto huren (40 euro voor 7 dagen), de natuur is prachtig, en je kan er zowel allerlei actieve dingen doen als lekker relaxen op het strand. Je kan dolfijnen spotten tijdens het klimmen of wandelen, je kan naakt zwemmen onderaan je klimlengtes (want er is toch niemand in de buurt), je kan surfen op alle niveaus en roadtrippen tot je erbij neervalt.

Go for it! Echt, ik dacht dat de Zwitserse Alpen de mooiste plek ter wereld was (en ik ben best op veel plaatsen geweest), maar de Algarve komt echt dichtbij!

Ruig en ongerept, daar houd ik van! Eigen foto: Jiska Appel

Lees hier alle artikelen en reisverhalen over Portugal