Actief in Portugal: zo voorkom je een burn-out!

Een reiservaring van Aimee Kock

Overal lees je het: Het lijkt wel alsof half Nederland bezwijkt onder stress en burn outs. Ook ik begin wat symptomen te krijgen dus besluit ik een weekje naar Portugal te vertrekken.  Ik hoop daar mooi weer, rust en leuke activiteiten te vinden om mijn hoofd weer helder te krijgen.

Na een vroege vlucht word ik op Lissabon airport opgewacht door een chauffeur die me binnen het uur naar The Lodge brengt. The Lodge is een kleinschalig oord met veertien kamers in het nationaal park van Sintra, op 400 meter van zee. Ik heb het uitgekozen omdat er veel mensen van verschillende nationaliteiten komen en ze diverse activiteiten aanbieden: yoga, surfen, klimmen en mountainbiken. Terwijl we erheen rijden heb ik goed zicht op het prachtige paleis van Sintra dat boven op de berg gebouwd is.

Het is hier Wel heuvelachtig, dus ik ben blij met de 27 versnellingen op de Mountainbike

Na aankomst mag ik meteen aanschuiven bij het heerlijke ontbijt. Aangezien ik hier kom om tot rust te komen en het prachtig weer is ga ik daarna even bij het zwembad liggen, dat in de prachtige tuin van de Lodge ligt. Het zwembad is zilt en nogal koud, niet raar voor eind oktober! Na twee baantjes hou ik het voor gezien en ga ’n boekje lezen.

Rust in het zwembad

Er is een supermarkt op 1 kilometer en je kunt een fiets lenen om boodschappen te doen. In de buurt genoeg lekkere restaurantjes op loopafstand maar je kunt ook zelf koken in de gemeenschappelijke keuken. Daar staat ook een ijskast met voor iedere kamer een eigen bak. Ik neem meteen van de gelegenheid gebruik om via het strand naar de winkel te rijden. Het is hier echt prachtig! Wel heuvelachtig dus ik ben blij met de 27 versnellingen op de Mountainbike.

Yoga

Elke dag om 17 uur is er een yoga les en dat wordt meteen mijn first time ever yoga! Het blijkt niet makkelijk om op een been stil te blijven staan waarbij je ook nog eens naar je rechterteen moet ademen. Ik probeer een open mind te houden, maar moet af en toe wel een beetje grinniken om wat er allemaal gebeurt. Het voelt ergens ook wel goed om heel rustig met je lichaam bezig te zijn. Ik heb dat uiteindelijk drie middagen gedaan, maar hoe gezond het ook moge zijn, ik ben toch meer van de snelle actie, heb ik ontdekt.

Overzichtskaartje Lodge

Surf’s up!

De volgende morgen is het tijd voor meer actie: Surfen aan het brede Praia Grande: grote golven! Na de warm up stappen wij, de beginners in wetsuit met plank het water in. We blijven in het ondiepe waar de grote golven reeds gebroken zijn. Echt super leuk en na twee uur kom ik moe maar voldaan het water af. Ik heb een paar keer op kunnen staan! Ik schrijf me meteen in voor de volgende ochtend. Toen gingen we naar een ander strandje, Praia das Macas, mooi klein strand en weer zaten de beginners in het ondiepe gedeelte.

Ik bedenk me dat bodyboarden misschien wel net zo leuk is en ik peddel door richting te grote golven. Nog niet makkelijk want je moet met board en al door flinke brekende golven heen! Maar de aanhouder wint! De instructeur die bij de gevorderden bezig was keek wat vreemd toen ie mij met m’n beginnersboard aan zag komen. Even lekker chillen op het board, beetje keuvelen met andere surfers en wachten op een mooi setje. Die kwam snel. Peddelen en ik voel me ver omhoog getild, ik til de neus van het surfboard op en jaaaa daar ga ik met een noodgang richting strand. Al liggend op t board kon ik goed links en rechts sturen en daar was t strand al. This was fun!!!

Portugal
Uitrusten na een heftige surfochtend

En weer terug richting grote golven, voorbij alle beginners… dan maar niet staan op t board. Voor alle surfers waarschijnlijk vloeken in de kerk maar next time huur ik flippers en ’n bodyboard! In de avond ben ik samen met het Duits-Italiaanse stel uit kamer 1 de berg afgelopen richting Aldeia de Praia, een soort camp ground waar een biertent, een wijnhuis en een pizzatruck staan met live muziek.  Erg gezellig en de pizza was top!

Pizzatruck met houtoven!

Mountainbiken

In de eetkamer van de lodge staan de activiteiten die de volgende dag gaan plaatsvinden op een bord geschreven. Mountainbiken! Snel ingeschreven en de volgende dag met gids op pad met een Nederlandse medegaste die in het poolhouse logeerde met man en peuter. Jammer wel was dat er maar één fully (met voor- en achterveren) beschikbaar was en de routes bij Sintra best lastig zijn op ’n hardtail. Uiteindelijk waren we allebei niet zo te spreken over de tour, de gids begon meteen met een technische single track downhill. Mijn medefietster vond het doodeng en ik voelde me ook niet senang op de hard tail. Ik kreeg elke keer ’n duw van het zadel naar voren.

Later gingen we veel makkelijkere high speed afdalingen doen en dat ging beter, maar ik weet wel dat voor het serieuze berg werk een fully veel fijner is. Wel hebben we kunnen genieten van de prachtige heuvels rond Sintra en Colares. Het leek wel alsof een reus handenvol witte kiezels over de bergen had uitgestrooid. Hier wil ik terug: met een fully! Helaas was er de volgende dag niemand beschikbaar om mee te fietsen, dus echt leren downhillen moet maar even wachten tot 2019. Die avond eet ik een lokale delicatesse: zeepokken.  Het smaakt lekkerder dan het klinkt en het eruit ziet!!

Barnacles
Zeepokken, ofwel Barnacles

Klimmen

Op het bord stond dat er de volgende dag geklommen zou worden in Cascais. Altijd al eens willen doen dus meteen ingeschreven! Nu samen met twee Brazilianen die ook in Amsterdam bleken te wonen.

Rotsklimmen level 5

We werden na het ontbijt opgehaald door de instructeur en naar Cascais gereden. Na een paar basis begrippen een voor een naar boven. Gewoon meteen doen, de instructeur hield me gezekerd en gaf wat aanwijzingen. Uiteindelijk drie beklimmingen gedaan tot en met klasse 5 voordat mijn schouderspieren het begonnen te begeven.

Het klimmen gebeurde op rotsen die uit zee staken. Je zag en hoorde de grote golven beneden je stukslaan op de rotsen. Echt supervet. Fijn ook dat diezelfde rotsen ons beschermden tegen de storm uit het noorden die intussen was opgestoken. Waar het een windchill van een graad of 10 was, klommen wij in het zonnetje uit de wind en hadden we het zelfs warm in een enkel hemdje.

Die middag besloot ik om in plaats van Yoga de spieren te ontspannen in de Jacuzzi die de Brazilianen hadden gereserveerd. Een lekker flesje Portugese wijn was voldoende om ook een plekje te krijgen in het warme bubbelende water. En dat bubbelende water is eigenlijk ook veel ontspannender dan yoga.

Rotsen tot in het water

Sintra

De volgende dag besloot ik om Sintra te gaan bekijken. Voor ongeveer 3 euro neem je de bus naar Sintra. Het is een heel bijzonder dorp op een berg dat een beetje magisch en mysterieus overkomt. Buiten het oude dorpje zelf waar diverse heerlijke restaurantjes liggen kun je naar een aantal grote bezienswaardigheden rijden per bus, tuktuk of de benenwagen. Alles ligt op hoogte dus goede schoenen aan! Hoofdattracties zijn Deo Castelo dos Mouros, het Pena Palace, Quinta de Regaleira en het Paleis van Monserrate. Het is zo bijzonder dat UNESCO het tot werelderfgoed heeft benoemd.

Quinta de Regaleira

Ik besluit Quinta de Regaleira te bezoeken, een park met prachtige gebouwen, tunnels en putten. Magisch is het zeker. Ik voel me af en toe net Indiana Jones als er tussen het groen fantastische bouwwerken, muren en tunnels te voorschijn komen. Dit is ook perfect te bezoeken met kinderen: overal zijn kruip door sluip door paadjes waardoor je snel uit de toeristendrukte loopt. Je kunt via een wenteltrap diep afdalen in de grond tot op de bodem van een soort put, de zogenaamde “Initiation Well”. Daar kun je via ondergrondse tunnels weer uit lopen richting een verborgen meertje. Nadat ik het park doorkruist heb begin ik trek te krijgen en loop ik terug richting het dorp Sintra om wat te eten.

Initiation Well

Na een uitgebreide lunch met vinho verde besluit ik de tien kilometer richting The Lodge terug te lopen, omdat ik geen zin had ruim een uur op de bus te wachten. Die wandeling ging door bossen, heuvels en langs diverse prachtige quinta’s. Wat is het toch handig dat Google Maps bestaat! Wel moest ik een deel langs de doorgaande weg lopen, maar daar volgde ik gewoon het traject van het oude trammetje dat tussen Colares en Sintra rijdt.

Lissabon

De laatste dag brak aan en ik had nog voor een nacht een hotelletje geboekt in het oude centrum van Lissabon, vlakbij het Rossio station om de volgende ochtend weer met een vroege vlucht richting Nederland te vliegen. Nu nam ik de trein vanuit Portela de Sintra, de rit duurde ongeveer een half uur en kostte slechts 2,25 euro. Cheap! Ook Lissabon is een aanrader en ik was er eigenlijk veel te kort. Voor een euro of zes heb je een dagpas voor het OV (24 uur). Om toch nog iets van de stad te zien ben ik in het oude trammetje 28 gaan zitten. Dan zie je vrijwel alles van het oude centrum. Met diezelfde dagpas kon ik de volgende ochtend per metro naar het vliegveld.

Route tram 28 door Lissabon

Week was weer voorbij en zoveel gezien en gedaan dat alle stress symptomen verdwenen waren: mission accomplished! Aanrader om een onderkomen als The Lodge te kiezen als single traveler.  Veel te doen en veel aanspraak. Toch kleinschalig en een prachtige omgeving.  Enig nadeel is dat je voor veel activiteiten minimaal met twee personen moet zijn (of je betaalt dubbel). Dat betekende dat ik als alleengaande moest afwachten of er iets gepland werd waar ik aan kon sluiten. Overigens lopen de surf- en yogalessen wel elke dag dus daar is geen issue.

Portugal. On the beach.

Lees hier alle verhalen van onze reisschrijvers