Na twee dagen met name dingen bekijken en ondergaan op de eilanden Malta en Gozo staat de derde dag helemaal in het teken van zelf actief zijn. En dat is natuurlijk veel meer mijn ding als ik eerlijk ben. Ondanks de prachtige cultuur en natuur die we hebben mogen aanschouwen breekt nu de mooiste dag van onze short-trip aan.

Met Gozo Adventures op pad

’s ochtends vroeg verkennen we met een Ierse kajakgids de blauwe wateren van Gozo van dichtbij. Vanuit Hondoo Bay maken we de oversteek naar Comino. Dit is maar een minuut of vijftien kajakken en dus voor iedereen makkelijk te doen. Al vanaf Gozo zagen we dat het water in de Blue Lagoon bijna licht geeft, zo onwaarschijnlijk blauw is het.

Aangekomen bij Comino blijven we even stil liggen en nemen de schoonheid van de lagune en het omliggende ruige eiland in ons op. Een van de mooiste momenten van deze reis is dit. Daarna varen we rustig langs de kust. Af en toe gaan we met de kajak door smalle grotten en varen we door smalle rotsen. Vanaf het water krijg je weer een heel ander beeld van een locatie. Ik adviseer je dan ook om tijdens een verblijf op een eiland of aan zee altijd minimaal een dagdeel op een boot door te brengen.

Tips voor kajakken op Gozo: Neem voldoende water mee. Doe een shirt met lange mouwen aan tegen het verbranden en zorg voor bescherming van je hoofd met een pet of hoedje.

Mountainbiken langs mysterieuze kliffen

In de middag zijn we gaan mountainbiken met Chris, ook van Gozo Adventures. Deze mountainbikegids nam ons mee op de niet gebaande paden, langs de kliffen van Gozo met de mooiste uitzichten en vergezichten.

Magnifiek om op een klif van 100 meter hoogte te mountainbiken. En op de fiets zagen we dus eindelijk de echte natuur van Gozo. Dit is waarvoor we zijn gekomen en dit is voor mij zo herkenbaar. Op dit deel van het eiland is niets veranderd en dat voelt goed.

Het mountainbiken zelf was voor mij een hele uitdaging. Dit was de eerste keer na mijn skiongeluk van een half jaar daarvoor dat ik weer op de mountainbike stapte. En wat was ik blij dat ik thuis al die uren op de hometrainer had getraind. Met dank aan de professionele begeleiding van mijn fysio!

Vanzelfsprekend heb ik voorzichtig aan gedaan. En onze gids Chris leidde ons op een veilige manier langs de prachtige kliffen. Dit was soms wel een beetje spannend als we op een afstand van zo’n twee meter van de afgrond reden. Heerlijk dat ik mijn zelfvertrouwen op de fiets weer terug heb!

Na de adembenemend mooie tocht langs de gele ruige rotsen en kliffen van het eiland kwamen we in de haven van Xlendi. Deze plek kende ik nog van onze lunch van de dag ervoor. Een prachtig en schilderachtig plaatsje. Hier kun je de foto’s zien die we daar maakten.

Fietsen Gozo
Fietsen op Gozo. Foto: Edwin Hagenouw

We hadden afgesproken aan de andere kant van het eiland en dat betekende een mooie route dwars over redelijk steile heuvels. Lekker even de bovenbenen en kuiten belasten met de beklimmingen. En daarna snelheid maken in de afdalingen.

Wat heb ik daarvan genoten. Een super mooie sportieve afsluiting van deze paar dagen op Gozo. Door de lichte mist kregen de rotsen een mysterieuze waas. De zeewind stuwde het zoute water met volle kracht tegen de gelaagde rotsen ver beneden ons.

‘s Avonds hebben we gedineerd bij restaurant Kantra Beach Club. Dit restaurant heeft een Mediterraanse keuken en serveert met name visgerechten en schelpdieren. Ook de typisch Italiaanse gerechten zagen er overheerlijk uit. De Kantra Beach Club ligt op een uitzonderlijk mooi plekje, direct aan de kust met uitzicht op Malta en Comino. In de verte zag ik het licht branden op de Toren van Santa Maria, de bekende locatie uit de film The Count of Monte Christo.

Een herinnering van 23 jaar geleden

En alsof het zo moest zijn op de allerlaatste avond van onze trip kwam ik op de eerste plek die ik echt herkende van 23 jaar geleden. Toen was ik hier twee weken op vakantie. Het typische Maltese huis met de groene luiken aan weerszijden van het grote raam stond er nog. Het uitzicht door dat raam herinnerde ik me als de dag van gisteren. Wat een leuke verrassing om even terug te zijn op deze plek.

Trede voor trede daal je af in de tijd. Uiteindelijk kom je bij de zee

Mooi dat vlakbij deze plek een gastronomisch en idyllisch buitenrestaurant is gebouwd. Het gebouw gaat helemaal op in de heuvel en ligt op verschillende plateaus. De architect heeft duidelijk rekening gehouden met het landschap. Ook de natuurlijke trap naar beneden met het zonneplateau is helemaal intact gebleven. Trede voor trede daal je af in de tijd. Uiteindelijk kom je bij de zee. Het natuurlijke zwembad ligt afgeschermd voor weer en wind tussen hoge kliffen. Het water is hier onwaarschijnlijk helder en blauw. Voor mij is dit veruit de mooiste zwemplek van Gozo.

Deze baai, de verrassende en ruige natuur, het lekkere eten en de vriendelijke mensen zijn voor mij een reden om zeker nog een keer terug te gaan naar Gozo. Om dan met een minder vol programma nog meer van het eiland te kunnen genieten.

Lees hier ook onze andere reisverhalen over Gozo en Malta: deel 1, deel 2, deel 3