Schotland is mijn favoriete land wat lange afstandspaden betreft. Na de West- en East Highland way en de Hadrian Wall Path vind ik het tijd voor een nieuw hikingavontuur. Dit keer is de Great Glen Way aan de beurt. Waarom deze trail echt de moeite waard is, vertel ik je graag. De Great Glen Way is geopend in 2002 en behoort tot de Great Trails van Schotland. Het pad volgt de vallei genaamd The Great Glen die loopt van Fort William in het zuidwesten tot Inverness in noordoosten.

De Great Glen is een geologische breuk die de Atlantische Oceaan verbindt met de Noordzee. In 1803 werd begonnen met de aanleg van een kanaal, het werk stond in het begin onder leiding van James Watt. Na negentien jaar was het klaar.

Het kanaal is 107 kilometer lang waarvan 72 kilometer door vier natuurlijke meren gaat. Waaronder het wereldberoemde meer Loch Ness. In het kanaal liggen in totaal 29 sluizen. Toen het kanaal klaar was, bleek het te smal en te ondiep te zijn. Sinds 2005 is het kanaal geschikt voor plezier boten. Met de boot, duurt de reis van de ene kant van de vallei naar de andere kant ongeveer 2,5 dag. Naast de 29 sluizen die gepasseerd moeten worden zijn er ook nog tien bruggen. Samen met een wandelvriend besluit ik om te voet de Great Glen te verkennen. En we trekken daar zes dagen voor uit.

Great Glen Way wandelen
Het startpunt van de route de Great Glen Way. Foto: Herman van Alfen

Dag 1: van Fort William naar Gairlochy: 17 kilometer

Fort William ligt aan de voet van de Ben Nevis, de hoogste berg van Groot Brittannie. Het is een toeristische plaats, en erg populair bij klimmers en wandelaars. Onze tocht begint aan de rand van het plaatsje. Het is half oktober, en eind van het toeristenseizoen. Het is in Fort William nog uitgestorven als we beginnen aan de trail. De Great Glen way begint bij de ruïnes van het oude fort in Fort William.

Na enkele kilometers passeren we Inverlochy Castle. Vanaf hier lopen we zes mile langs het kanaal. De bomen die aan weerskanten van het kanaal staan zijn prachtig van kleur. Het is echt een Indian Summer, ook hebben we nog steeds zicht op de top van Ben Nevis. Een mooi begin van onze wandeltocht.

We komen aan bij Neptune`s Staircase. Dit sluizencomplex bestaat uit 8 sluizen en overbrugt over een lengte van 457 meter, 19.5 meter hoogte. Een indrukwekkend bouwwerk. We genieten onder het genot van een kopje koffie van het uitzicht en de bootjes die langzaam door de sluizen gaan. De route gaat verder naar Gairlochy. Dit is ook het einde van de eerste etappe. Helaas was er hier geen overnachtingsmogelijkheid voor ons. Dus moeten we nog 3,5 kilometer bergopwaarts naar Spean Bridge. Hier houden we nog een tussenstop bij het Commando monument. Een aanrader om te bezoeken als je toch in de buurt bent.

Dag 2 van Gairlochy naar South Laggan: 20.7 kilometer

Na een echt Schots ontbijt gaan we met onze rugzakken weer op pad. Na ruim een uur zijn we weer op de route en begint de twee etappe. Het pad gaat eerst door een naaldbos en dan langs de oevers van Loch Lochy. Wat een rust en wat is het hier prachtig in de herfst! We besluiten om op onze biobrander wat water te koken en een bak koffie te drinken. De omgeving doet mij wel denken aan Canada. Het pad gaat nu een stuk over een verharde weg, hierna gaat het over in een bospad en lopen we boven het meer. De etappe van deze dag eindigt bij de sluizen van Laggan. We slapen in een bed & breakfast vlakbij de route. De dag eindigt met een prachtige zonsondergang.

Dag 3 van South Laggan naar Fort Augustus: 22.8 kilometer

Het eerste stuk van deze etappe loopt door het bos en gaat dan over in de een oude spoorbaan. De dag begint een beetje mistig, Dit geeft prachtige mysterieuze blikken op Loch Oich, Vanaf Oich Bridge lopen we weer langs het kanaal. Aangekomen bij Kytra loch, houden we even pauze. Hier komen we ook de eerste wandelaars van vandaag tegen. We komen nu in de buurt van Fort Augustus.

Ook vandaag is het weer genieten van de prachtige herfst kleuren. Aangekomen in Fort Augustus moeten we even wenen aan alle mensen. Het plaatsje bestaat eigenlijk uit 1 straat met winkeltjes en restaurants langs de sluizen. En niet te vergeten het kanaal, dat mondt hier uit in Loch Ness. Vandaar de vele toeristen die met een rondvaartboot op zoek gaan naar het wereldberoemde monster. Wij slapen vannacht boven het Visitor Centre en hebben vanaf hier een prachtig uitzicht op de sluizen.

Dag 4 van Fort Augustus naar Invermoriston:17 kilometer

De dag begint zwaar bewolkt, de geasfalteerde weg gaat al gelijk flink omhoog. Nadat we de bewoonde wereld hebben verlaten, komen we op een smal pad door een bos. Met gigantische naaldbomen. We hebben vandaag de mogelijkheid om te kiezen tussen een high route en een low route.Wij kiezen voor de high route. In het naaldbos passeren we een prachtige waterval. Na het bos komen we boven de boomgrens in de highlands. We hebben een prachtig uitzicht op Loch Ness. Het motregent en het waait, het maakt het allemaal best mysterieus. Ik ben verbaasd over hoe gigantisch groot Loch Ness is. Het gravelpaadje slingert op en neer over de highlands.

Na een paar uur daalt het pad, en komen we via een eikenbos de eerste huizen weer tegen. We komen in de buurt van Invermoriston. Net voordat we het plaatsje binnenkomen lopen we over de brug, die ons een fantastisch zicht geeft op de rivier de Moriston en een oude brug. Deze brug uit 1813 wordt niet meer gebruikt. Eromheen staan bomen in de meest prachtige kleuren. We blijven hier maar foto’s van maken. Het plaatsje blijkt niet veel meer te zijn dan een kleine shop, een hotel, enkele huizen en een paar b&b`s.

Dag 5 van Invermoriston naar Drumnadrochit: 21.9 kilometer

Vandaag staat de langste etappe tot nu toe op het programma. En we hebben weer de keuze tussen de high en low route. We kiezen weer voor de high route, dat is ons goed bevallen. Na het ontbijt gaan we met onze rugzakken op pad. De route gaat gelijk stijl omhoog. Dit is wel even afzien, zeker met een volle maag. Want de schotse ontbijtjes zijn gewoon complete maaltijden.

Het klimmen wordt wel beloond, na een tijdje hebben we een prachtig uitzicht op Loch Ness. We lopen inmiddels weer door de uitgestorven highlands. Wat een rust en uitzicht! We blijven klimmen en nemen pauze op het hoogste punt van de Great Glen Way: 422 meter hoogte. Vandaag daalt de route een stuk geleidelijker dan de dag ervoor. Aan het eind van de middag komen we aan in Drumnadrochit. Dit is een erg toeristische plaatsje dat in het teken staat van het monster van Loch ness en Urguhart Castle.

Dag 6 van Drumnadrochit naar Inverness: 32 kilometer

De laatste en ook gelijk de langste dag van de trail. 32 kilometer zullen we vandaag moeten afleggen, en dan nog naar ons hotel. Het eerste gedeelte van de route loopt langs het meer en een drukke doorgaande weg. Het belooft een prachtige dag te worden. Het is onbewolkt en super helder. Ik verlaat nu de drukke weg en ga via een smal paadje tussen de weilanden omhoog. Vanaf hier hebben we een schitterend uitzicht op het meer en Urguahart Castle.

Het pad gaat weer steil omhoog door dichte naaldbossen. Als we de naaldbossen achter ons laten, komen we op een groot heideveld. Ondertussen neemt de bewolking snel toe en begint het te plenzen. Eigenlijk is dit pas de eerste echte regen van  de gehele trail. De rest van de etappe is redelijk vlak en wisselend lopen we over verharde wegen en bos paadjes. Eindelijk komen we uit het bos en zien we beneden ons Inverness liggen.

Het laatste stuk lopen we door deze stad en het laatste stukje van het Caledonial canal voordat het hier in de Noordzee stroomt. Inverness wordt beschouwt als de hoofdstad van de Schotse Hooglanden.Het is een mooie stad die doorkruist wordt de rivier de Ness. Voor het laatste stukje van de Great Glen Way moeten we nog klimmen. De trail eindigt bij Inverness Castle. Het was een lange en pittige dag. Bij zonsondergang blikken we terug op een onvergetelijk mooie trail.

Lange afstandswandeling De Great Glen Way in het kort

• Ruim 120 kilometer wandelen
  • Caledonial Canal kent 29 sluizen
  • Je komt langs vier meren
  • Je wandelt van de Atlantische Oceaan dwars door Schotland naar de Noordzee.
  • Je kunt een poging wagen om het monster van Loch Ness waar te nemen
  • Het prachtige Urquhart Castle ligt langs de route
  • Het hoogste punt van de route is op 422 meter: Creag Dhearg
  • Je hoeft relatief weinig te klimmen, in totaal 1900 meter

Aanvullende praktische informatie

• het startpunt van de route kun je het beste bereiken met het openbaar vervoer. Wij vlogen op Glasgow en pakten de trein door de higlands naar Fort William. Dit is een van de mooiste spoortrajecten ter wereld.
  • Vanaf het eindpunt in Inverniss is het ook weer makkelijk om met de trein en de bus naar het vliegveld in Glasgow te reizen. Overigens heeft Inverniss ook een vliegveld.
  • Langs de route heb je in de meeste plaatsen genoeg overnachtingsmogelijkheden. Behalve in Gairlochy, daar is de keuze beperkt. Reserveer op tijd, dan hoef je niet ver van je route af te wijken.
  • Wij hebben met onze bagage op de rug de route gelopen, er zijn ook mogelijkheden om je bagage te laten vervoeren, er zijn verschillende bedrijven die dit kunnen verzorgen.
  • Meer informatie ter voorbereiding vind je op deze website.
  • Er is een handige app, The Great Glen Way app (iPhone en Android)

Wil jij ook naar Schotland? Check dan ook eens deze reizen van Voigt Travel en Buro Scanbrit

één reactie op “Deze langeafstandswandeling in Schotland vergeet je nooit”

• Jeffrey
    18 november 2019 at 10:50

Mooie foto’s, en een gave tocht zeg. Deze route hou ik even in mijn achterhoofd!