Een ultieme outdoorvakantie in de Franse bergen

Door: Edwin Hagenouw

De wekker ging vroeg, erg vroeg, op die zondagochtend net na de langste dag in juni. Nog voor de zonsopkomst namen we een snelle douche, pakten de laatste spullen in de Volvo en gingen we op weg voor onze allereerste reis voor Mountainreporters. We, dat zijn mijn zoon Marnix – net geslaagd voor zijn HAVO-diploma – en ondergetekende Edwin, de geestelijk vader van deze website.

Onze bestemming was het Franse Peisey-Vallandry, een klein dorp gelegen in de Savoie en in de winter wordt het gebied samen met La Plagne en Les Arcs een enorm skigebied (400km) onder de naam Paradiski. Een leuke samenvoeging van paradijs en ski. En gelijk na binnenrijden van het dorp over een klimmende slingerweg van bijna een kwartier zagen we dat de omgeving van Vallandry er in ieder uitziet als een paradijs. Uittorende boven een dik wolkendek lag onze accommodatie Club Med Peisey-Vallandry te stralen in de middagzon. Dat is dus een goed begin van onze zesdaagse in de Franse bergen.

vallandry
Het Club Med dorp in Peisey-Vallandry

Een verrassend ruime hotelkamer en een zwembad

Na een lekkere snelle incheck bij de uiterst vriendelijk dame bij de receptie konden we onze slaapplek gaan verkennen. Normaal gesproken staan Franse accommodaties niet bekend om hun hoge kwaliteit en ruime kamers. Des te groter was de verrassing toen we de kamerdeur openden en een enorme ruime kamer binnenstapten, met daarin een groot bed, een zithoek en een fijne badkamer. Helemaal mooi was een privébalkon met uitzicht op het dal.

mountainbiken, raften, hiken, golf, boomklimmen en paragliden

Het was nog lekker zonnig, dus we trokken snel zwembroeken aan om nog even van het warme weer te genieten aan het buitenzwembad. Hier hadden we de tijd om het actieve programma van de week door te nemen. In de komende zes dagen gaan we veel activiteiten ondernemen, zoals mountainbiken, raften, hiken, golf, boomklimmen en paragliden. Het weer lijkt redelijk goed te gaan worden die week, maar er worden ook regenbuien verwacht. Hopelijk gaan we het redden om het programma volledig af te werken.

Die avond maakten we kennis met de uitbundige gastvrijheid van Club Med. Zeer vriendelijk personeel, een overvloed aan eten en drinken en een superplek op het terras voor een uitgebreid diner voor vader en zoon bij een langzaam achter de bergen vertrekkende zon.

Paragliden in Peisey-Vallandry

Op de eerste ochtend stond de wekker netjes om 8.00, een mooie start voor een actieve dag vol actie. Eerst maar eens goed ontbijten. Nou, dat lukt wel, goed ontbijten in het restaurant van ons hotel. Van zeer gezond en biologisch tot de bekende van olie doordrenkte worstjes en eieren voor een typical English breakfast. Wij hielden het maar bij wat lichts deze keer, na het uitgebreide diner van de avond ervoor.

binnen een paar seconden is dan het vliegen en genieten

Voor mijn zoon Marnix staat vandaag paragliden op het programma. Hij heeft behoorlijk last van hoogtevrees, dus best wel een spannende dag voor hem. We namen de stoeltjeslift in Vallandry naar boven. Om ons heen veel mountainbikers, met hun fietsen aan de lift gehangen en klaar voor een van de vele afdalingen over de pistes en door de bossen van dit uitgestrekte gebied. Na een korte introductie door Cedric, de eigenaar van Peisey Mountainfly, is het hard rennen om voldoende lift in de parachute te krijgen. En binnen een paar seconden is dan het vliegen en genieten! De vlucht naar het dal duurt ongeveer twintig minuten en van daaruit wordt je weer naar het hotel terug gebracht. Super geregeld allemaal en zeker een aanrader.

vallandry
Voorbereidingen voor Marnix’ eerste paraglide vlucht

Golfen in Les Arcs

Nog nagenietend van een ochtend paragliden en een stevige ClubMed lunch snel een nette polo aangetrokken voor een verkenning van de golfbaan in Les Arcs. Eerst even afslaan op de drivingrange om onze swing te oefenen en daarna samen met een gids de baan op voor negen holes. Deze golfbaan ligt op grote hoogte in de bergen wat het golfen nog uitdagender maakt dan we gewend zijn in Nederland. Een niet recht geslagen bal kan zomaar tientallen meters naar beneden rollen en dat kost je zomaar veel extra slagen. Vanwege de ligging, ver van de bewoonde wereld, en met slechts 160 leden is het hier altijd heerlijk rustig. Je bent hier echt één met de natuur.

Golf Les Arcs
Een middag ontspannen op de golfbaan van Les Acrs

Hiken in de bergen van Peisey-Vallandry

We waren al zo vaak in de bergen om te skiën, maar een echte hike hadden we nog nooit gedaan. Bij ClubMed organiseren ze dagelijks verschillende wandeltochten, maar onze eerste hike wilden we samen doen om ook de totale rust van de bergen te ervaren. Van een ervaren gids ontvingen we een route van vier tot vijf uur naar Col d’Entreporte. Een klim naar 2390 meter hoogte en daarna terug naar het hotel op 1600 meter hoogte.

peisey-vallandry
Bijzondere rotsformaties met eeuwige sneeuw op de achtergrond

Dit was misschien wel de mooiste dag van deze week.

Wandelschoenen aan en goedgevulde rugzakken mee en lopen maar, met als leidraad een kaartje met daarop de route ingetekend met een viltstift. Gedurende de hele tocht kwamen we vrijwel geen mensen tegen, maar daarentegen werden we omringd door bergmarmotten en in de verte zagen we groepjes gemzen staan. Wat is het mooi om door de boomgrens te lopen, om de natuur zo snel te zien veranderen door de hoogte- en temperatuurverschillen. Deze eerste hike zullen we niet snel vergeten en er zullen er nog vele volgen. Dit was misschien wel de mooiste dag van deze week.

Col d'Entreporte
Doel bereikt. Col d’Entreporte op 2390 meter hoogte
bergen in Vallandry
Onwerkelijk mooie vergezichten
Hike in Vallandry
Even relaxen tijdens een mooie hike in de bergen

Downhill mountainbiken is net skiën

Ben jij, net als wij, een fan van lekker hard skiën of snowboarden van goed steile pistes? Dan moet je echt een keer gaan downhillen op een mountainbike.  Via ons hotel konden we gratis deelnemen aan mountainbikelessen en tochten van Play-Bike, op twee minuten lopen van ClubMed.

mountainbike vallandry
Mountainbike downhillen met Play-Bike in Vallandry

Met beschermende kleding op armen, benen, rug en een goede helm voel je je redelijk veilig als je bovenaan de pistes staat. Even wennen aan de snelheid, de versnelling en de remmen en gááááán..fantastisch dat gevoel als je door over smalle bospaden en rode zomerpistes naar beneden raast. Het is eigenlijk net skiën. Na een eerste introductieles besloten we gelijk de ‘intermediate training’ te boeken. Weer een nieuwe verslaving erbij!

Mont Blanc
Uitzicht op een van ’s werelds mooiste bergen, de Mont Blanc

Raften met de Coureurs de Rivières

Wat mag natuurlijk echt niet ontbreken in een echte mannenvakantie in de bergen: Raften. En dan inderdaad met de hoofdletter R. Via het toeristenbureau kregen we te horen dat we voor een echte wildwaterexperience de rivier op moesten met de heren van Coureurs de Rivières. Een raftclub in Bourg Saint Maurice, op twintig minuten rijden van Vallandry. De rivier wordt gevuld door het water van een stuwmeer, waardoor de waterhoogte en de stroomsnelheid gereguleerd kunnen worden en er altijd voldoende wild water aanwezig is. Vanzelfsprekend is de natuur altijd de baas, dus net na de winter is de rivier het ruigst door een overvloed aan smeltende sneeuw.

een uitdagend hoogtepunt met een sprong van zes meter hoog

Raften deden we met twee andere mannen en een stuurman in één raft. Precies op het moment dat we de raft in het water tilden verdwenen de regenwolken en verwarmde de zon onze wetsuits. Ruim twee en een half uur duurt de tocht naar eindpunt in Aime. Een actieve middag varend door een prachtige omgeving met halverwege een uitdagend hoogtepunt met een sprong van zes meter hoog in de rivier (bekijk de video).

Raften Bourg Saint Maurice
Raften met Coureurs de Rivières

Hiken, biken, raften, paragliden, golfen en meer

Wat hebben we genoten van zes dagen vol actie, natuur en avontuur in de Franse bergen. De meeste ervaringen waren voor ons first time experience maar we hebben er zeker een paar nieuwe verslaving bij. Met name het hiken en downhillen waren geweldig en vanzelfsprekend gaan we dat deze zomer weer doen.

Ons verblijf bij Club Med was boven verwachting leuk. De all-inclusive formule is echt onweerstaanbaar. Alle maatijden en activiteiten zijn inbegrepen in de prijs, het personeel is bijzonder vriendelijk en de kamers zijn on-Frans ruim en modern ingericht.

Wat vond Marnix van deze trip naar de Franse bergen

We verbleven in het hotel “Club Med”, wat echt een geweldig hotel is. De mogelijkheden daar waren bijna oneindig, zo had het hotel een sportschool, zwembad, sauna, hamam etc. Maar voor echte spa-dagen hadden we geen tijd. Voreg opstaan om daarna meteen op de mountainbike te springen en van een berg te racen was bijna standaard geworden die week. En dat was nog niet alles, na het thuiskomen van het downhillen gingen we meteen door met andere sporten. Zo hebben we bijvoorbeeld geraft, gegolfd en een boomklimpark bezocht. Maar ook geparaglide, waarover ik altijd heb gezegd, “dat ga ik nooit doen”. Maar toen ik eenmaal in de lucht hing was het echt heel erg gaaf.

Kortom een erg actieve/sportieve vakantie waar ik me geen moment heb verveeld.

Videoverslag Vallandry-Les Arcs

Tips van de Mountainreporters

1. Neem deel aan de downhill mountainbike en hike tochten die worden georganiseerd door ClubMed.
  2. Raften moet je echt doen. En dan vooral bij onze vrienden van Coureurs de Rivières in Bourg Saint Mourice.
  3. Paragliden: Peisey Mountainfly (vraag naar Cedric)
  4. Hiken: doe mee met de door ClubMed georganiseerde wandeltochten of vraag naar een route bij de gidsen en maak je eigen privé-hike
  5. Neem geen Premium WiFi in het hotel (de snelheid is slechts een fractie hoger dan de standaard verbinding). Dat scheelt je toch weer 35 euro voor een week.
  6. Parkeer je auto beveiligd in de parkeergarage van ClubMed. Je kunt ook in het dorp om de hoek van het hotel parkeren. Besparing: 60 euro per week
  7. Houd je van golf en actief sporten: ga dan naar de golfbaan van Les Arcs. Deze is prachtig gelegen in de bergen. Hier komen de finesse van het edele golfspel en hiken met behoorlijke hoogteverschillen samen.
  8. Mountainbike en downhillen: Play-Bike in Vallandry. Zij beschikken over nieuwe fietsen en alle benodigde beschermende kleding
  9. Activiteiten in Les Arcs: doe ook eens de Tree Adventure. En dan met name de zwarte routes. Die zijn het meest uitdagend, tot zes meter hoog, en hebben lekkere lange afdalingen.

Meer informatie over de bestemmingen en activiteiten