Reisverslag van een geweldige reis door Kroatië

Een reisverhaal van Ilse Nijhof | Kroatië

De laatste tijd hoor ik van meer en meer mensen dat ze richting Kroatië willen gaan. Vaak is dit voor de eerste keer en weten zij niet precies waar ze heen willen of wat ze willen doen. Drie jaar geleden was ik, Ilse, voor het eerst in dit prachtige land, de reis die ik toen samen met mijn zus Karin heb gemaakt beviel zo goed, dat ik zo weer terug zou gaan. Ik neem je mee op onze geweldige reis door Kroatië waar we veel hebben gezien en gedaan.

Toen wij drie jaar geleden vertrokken met ons tentje kenden wij net als veel mensen nog niet veel van Kroatië. Reserveren doen wij nooit en dus besloten wij maar richting de bekende plaatsen Poreč en Rovinj te rijden. Want ja, als je mensen over Kroatië hoort gaat het vaak over één van deze plaatsen. Eenmaal in de buurt van deze plaatsen checkten we het weerbericht nog maar eens goed.

We hadden dan wel drie weken vakantie maar drie weken met slecht weer is ook niets. En inderdaad, het weerbericht viel een beetje tegen. Na het weerbericht in de rest van het land gecheckt te hebben besloten we verder te gaan, richting het zuiden. Zo’n 3,5 uur later en 300 kilometer verder waren we ons tentje aan het opbouwen op Camping Marina in Lozovac. Een kleine familiecamping met zo’n 37 plaatsen.

Krka en Šibenik

Naast het relaxen en met je wc rolletje naar het toiletgebouw lopen was de camping een ideale basis om naar het Nationaal Park Krka te gaan. Dit park lag namelijk op maar 2.5 kilometer afstand. We hebben hier heerlijk in de waterval Skradinski Buk gezwommen, lekker gelegen op de weides en een mooie wandeling gemaakt. Alles over dit park lees je in dit artikel. Ook hebben we vanuit de camping een dagje Šibenik meegepakt en zijn we naar Murter gereden om vanuit daar een boottocht naar de schitterende Kornati eilanden te maken.

Nationaal Park Krka
De mooie straten van Šibenik

Kornati eilanden

Zeg je kristalhelder water dan zeg je Nationaal Park Kornati. In 1980 is deze eilandengroep uitgeroepen tot Nationaal Park en dit is niet voor niets. Het is naast een georganiseerde tocht, wat wij deden, ook mogelijk om er met een eigen boot heen te gaan. Wij gingen met een tocht mee vanaf Murter. Deze hadden we van tevoren geboekt via de camping. We vertrokken vroeg in de ochtend en kwamen in de avond weer terug. De tocht voert je langs de eilanden, die er een beetje kaal uitzien door de schaarse vegetatie. Op de boot kregen wij verschillende lekkernijen en tijdens de eerste stop in een schattig haventje werden wij getrakteerd op een soort lunch in een restaurant.

Hierna vervolgden we onze weg langs de eilanden om later in een prachtige baai aan te meren waar we heerlijk mochten zwemmen in het helder blauwe water. We wilden hier nooit meer weg! Wat een paradijsje! Dit was dan ook een heerlijke relaxdag en voldaan keerden we terug naar de camping.

Paradijsje Kornati!
Het water was ook best mooi ;). Foto Ilse Nijhof

En door!

Na een heerlijk weekje op deze gemoedelijke camping besloten we dat het tijd was om verder te trekken. We pakten ons tentje weer in en eindigden dit keer op een iets grotere camping op twee kilometer van Trogir en 44 minuten van Split, Kamp Seget.

Deze camping lag heerlijk aan de zee en was de perfecte uitvalsbasis voor de andere tripjes die we nog wilden maken.

Trogir

Kamp Seget ligt op maar twee kilometer van Trogir en dus besloten we ons eerste uitstapje naar deze mooie oude stad te maken. De stad bestaat al meer dan 2000 jaar en is door de jaren heen bezet geweest door velen, zoals de Romeinen, Grieken, Frankrijk en Venetië. Je kunt de invloeden van deze culturen nog goed zien. In 1997 is de schoonheid van de oude stad erkend en sindsdien staat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Wij hebben heerlijk gegeten in Trogir en zijn daarna lekker de toerist gaan uithangen, zo hebben we een bezoekje gebracht aan de mooie oude gebouwen en de boulevard. Er hing een gemoedelijke en relaxte sfeer waar we ons erg op het gemak bij voelden. Laat in de avond keerden we weer terug naar ons tentje. Trogir is een bezoekje zeker waard!

Hoe mooi is dit! Foto Pixabay
De daken van Trogir

Split

Op drie kwartier rijden van de camping ligt het mooie oude stadje Split. We besloten dit keer niet de auto te pakken maar de boot vanaf Trogir. Dit was nog een hele ervaring op zich. De boot was overbeladen dus kwam er halverwege de reis een tweede boot.

We moesten midden op het water overstappen op deze boot met slechts een smal loopbruggetje onder ons.

Toen dit allemaal goed was gegaan kon de reis echt beginnen. Split staat bekend als de grote witte stad wat niet te missen was. We brachten een bezoekje aan het oude centrum en de boulevard en slenterden over de oude smalle straatjes en de pleinen. We hadden een regenachtige dag uitgekozen om deze stad te bezoeken en hebben ons hier ondanks de regen de hele dag vermaakt! Een ideaal uitstapje dus als het weer wat slechter is, maar ook als de zon schijnt is deze stad super leuk om te bezoeken!

Het gezellige Split. Foto www.pixabay.com
De stad vanaf de boot. Foto www.pixabay.com

Brač

Brač is het op twee na grootste eiland (40 km) in de Adriatische zee en is vooral bekend om zijn prachtige strand, Zlatni Rat (gouden hoorn). Aangezien we vlakbij Split zaten waar de boot vertrekt naar dit mooie eiland wilden we dit niet overslaan. Nadat we de auto geparkeerd hadden bij de haven van Split kochten we kaartjes voor de veerboot die ons naar Supetar bracht, het culturele en toeristische centrum van Brač. Hier besloten we een scooter te huren en het eiland te verkennen op twee wielen. Het is ook mogelijk om met het openbaar vervoer over het eiland te gaan. Wij vonden de scooter echter een groot pluspunt hebben, je bent vrij om te gaan wanneer je wil en je kunt op bijna alle plekjes komen. Met een bus is dit toch iets anders. Het was een groot succes.

Dit witte kiezelstrand behoort tot één van de mooiste stranden ter wereld

Het eiland is bergachtig waardoor we schitterende uitzichtpunten hadden op de Adriatische kust. Hoogtepunt was natuurlijk Zlatni Rat. Dit witte kiezelstrand behoort tot één van de mooiste stranden ter wereld. Het strand ligt vlakbij het plaatsje Bol. Het heeft de vorm van een hoorn en verandert voortdurend door invloeden van de wind, stroming en golven. Het strand is lang en smal en de omgeving is perfect om te watersporten. Wij besloten het actieve gedeelte te laten voor wat het was en lekker te relaxen met een fruitsmoothie in de hand. ’s Avonds namen we de veerboot weer terug. Een dagje Brač mag je zeker niet overslaan! En al helemaal niet als je bedenkt dat een enkeltje veerboot maar 33 kuna kost, wat ongeveer 4.50 euro is.

Kroatië
Lekker toeren op de scooter!
Het strand van Zlatni Rat

Hvar

Hvar, een eiland waar we al veel over hadden gelezen. Hier moesten en zouden we heen. En dit was niet voor niets!

Het eiland wordt ook wel het nieuwe Ibiza genoemd en is inmiddels al goed te vinden door royalty, beroemdheden en de jetset

Maar ook bij jongeren wordt dit 70 kilometer lange bergachtige eiland steeds geliefder door zijn bruisende nachtleven, de mooie clubs en hotspots. We namen de veerboot vanaf Split naar Stari Grad. Dit stadje is één van de oudste steden van Kroatië en bevat dan ook veel historische gebouwen zoals een klooster, een oude kerk en een indrukwekkend kasteel. Er hing een heerlijke vibe dankzij de vele relaxte en feestende jongeren die hier waren. Maar ook de grootste stad Hvar is de moeite waard om te bezoeken.

Hier vind je het mooiste plein van Dalmatië, trapsgewijs oplopende huizen en je hebt hier een prachtig uitzicht over de zee. Maar wat wij misschien nog wel het allerleukste vonden was Mustaco Beach. Dit prachtige strandje is een heerlijke plek om bij te komen maar je kunt hier ook super leuk snorkelen! Vergeet je snorkelspullen dan ook niet! Ben je deze vergeten vanuit Nederland? Geen probleem. Wij hadden deze op een marktje in Trogir op de kop getikt en ook in Split was er genoeg te koop! O ja, de boot van Split naar Hvar kost ongeveer 7 euro! Deze kan je alleen op de dag van vertrek kopen dus zorg dat je op tijd bent!

Mooie oude gebouwen. Foto Karin en Ilse Nijhof
Mustaco Beach op Hvar. Foto Karin en Ilse Nijhof

Primošten

Op ongeveer 35 minuten rijden ligt het gezellige en bijzondere dorpje Primošten. Na een warme dag besloten wij hier de avond door te brengen en dat was een goede keuze! Het dorpje ligt op een schiereiland en is verbonden met de kust door een brug. We hebben hier heerlijk gegeten in één van de vele restaurants die dit dorpje bezit. Na het eten hebben we een wandeling gemaakt door de oude straatjes en naar de kerk. Dit is het hoogste punt van het schiereiland waardoor je mooi zicht hebt op het dorpje. In het dorpje hing een leuk sfeertje en was het gezellig druk! Bij een trampoline park kwam het kleine kind in ons naar boven en moesten en zouden we hier even op springen. Hierna besloten we weer naar de camping terug te keren.

Prachtige zonsondergang in Primošten. Foto Karin en Ilse Nijhof

Plitvice

En dan tot slot de bekendste bestemming van Kroatië; de Plitvicemeren! Net als velen konden wij Kroatië natuurlijk niet verlaten zonder een bezoek aan dit park te brengen. Hoe dit was lees je volgende week op deze website! Stay tuned!

Plitvice van een afstandje. Foto Karin en Ilse

Meer artikelen over Kroatië vind je hier