Ken je dat? Zo’n vakantie die je altijd al hebt willen doen maar er nog nooit van gekomen is. Die had ik en heb ik deze zomer gedaan. Te paard door de bergen van Bulgarije trekken. Wat was het mooi, uniek, maar ook pittig en met geen enkele andere vakantie te vergelijken. Voor iedereen die twijfelt hierbij een oprecht verslag met alle mooie, maar ook eerlijk de pittige momenten erbij verteld.

Even wennen…..

Op het vliegveld in Bulgarije komt de groep voor het eerst samen. Een vader met 15-jarige dochter uit Denemarken, een Deense man die zich alleen had aangemeld, een dame uit Frankrijk en wij, drie meiden uit Nederland. Een gemêleerd groepje dus.

De eerste avond dineren we met elkaar en hebben we tijd om elkaar te leren kennen. We vinden het best spannend gezien we toch zeven dagen vrij intensief met elkaar om zullen gaan en we allemaal behoorlijk verschillende types zijn. Maar de eerste avond is zeer geslaagd en gezellig. We besluiten om redelijk op tijd naar bed te gaan omdat we morgen direct een pittige dag hebben.

Na een fijn ontbijtje worden we naar de paarden gebracht. Hier krijgt iedereen zijn paard toegewezen. Mijn paard heet Zorro, de komende dagen zal ik er achter komen dat hij zijn naam geen eer aan doet, hij houdt meer van gras en bomen eten en in galop geniet hij vooral van alles om zich heen in plaats van de snelheid. Hoewel ik zelf wel een snelheidsduivel ben, vind ik het voor deze vakantie wel prettig. Zo hoef ik niet constant op te letten en kan ik genieten van de natuur en uitzichten om me heen.

Op naar de top

De eerste dag bestaat vooral uit heel veel klimmen. En vooral ook veel, heel veel, regen. Aan elk zadel zit een zadeltas bevestigd, waar je wat basis spullen in kwijt kan en aan het zadel zit een poncho gebonden. Die is vandaag echt nodig. Het klimmen is merkbaar zwaar voor de paarden, maar je merkt ook direct dat het een ander soort paarden is dan wij in Nederland gewend zijn. De bouw is veel meer gemaakt voor het klim- en daalwerk waar ze voor ingezet worden. Wat direct opvalt is dat er op sommige stukken niet echt gebaande paden zijn waar je overheen gaat.

We rijden echt door de wildernis waarbij je moet opletten dat je hoofd niet achter een tak van een boom blijft hangen. Het is een behoorlijke rit van enkele uren alleen maar omhoog. Als we boven aankomen is er van het schijnbaar prachtige uitzicht helaas niet veel te zien door het slechte weer. We worden in een vrij chique hotel ontvangen, waar we douchen en met een warme trui bij de open haard spelletjes gaan doen en een 3-gangen diner voorgeschoteld krijgen.

Fotocredits: Lianne Groen

Vergeet het trouwens maar als je denkt af te vallen tijdens je trip. Juist omdat je de hele dag in beweging bent, word je goed gevoed: zowel in de middag als in de avond een 3-gangen maaltijd. Bulgarije heeft trouwens een culinaire specialiteit, een salade, bestaande uit tomaat, komkommer en kaas. Heerlijk de eerste paar dagen, maar rond dag drie of vier begin je een beetje te hopen dat je een keer een ander voorgerecht krijgt.

Na regen komt zonneschijn (en weer regen)

De volgende dag begint nog een beetje regenachtig, maar later klaart het gelukkig op. Eindelijk kunnen we genieten van de vergezichten waar we gisteren de hele dag op hoopten. En wat is het mooi! Juist omdat de eerste dag door het klimmen en regen best zwaar was, is vandaag extra mooi.

Fotocredits: Lianne Groen

Overigens is de route een soort ‘lus’, wat maakt dat we aan het einde van de week wederom langs dit hotel rijden. Een totaal andere ervaring wanneer de zon schijnt! Die dag is het vol zonnig en zien we wat we aan uitzicht gemist hebben. Wat fijn om dit alsnog te kunnen zien, zo ver en weids, groen….zoiets heb ik nog nooit eerder gezien.

Wat bizar is, is dat op één dag alle verschillende weer types langs kunnen komen. We hebben dagen gehad die begonnen met zon, daarna werd de lucht binnen hele korte tijd heel donker, hadden we een uur regen, daarna weer zon, mist en kou en daarna weer boven de 30 graden. Raar, maar bijzonder om mee te maken.

Een letterlijk hoogtepunt

De dagen erna bestaan vooral uit klimmen, dalen (en dan ook naast je paard meelopen als het te stijl is voor je paard om je te dragen), galopperen over de vlaktes bovenop de bergen en prachtige uitzichten. De zes á zeven uur per dag op een paard vallen me niet tegen. Wat me wel tegen valt is dat ik last krijg van mijn benen in plaats van alleen in mijn billen, zoals ik van tevoren had gedacht. We hebben één hele lange dag gemaakt waarbij we tien uur onderweg zijn geweest. Je merkt dan wel dat tegen het einde iedereen het zwaar heeft.

Maar de aankomst was zo betoverend dat je de pijn daarna snel vergeet. We komen aan op een open stuk bovenop de hoogste berg. Dit uitzicht daar is fenomenaal. We overnachten in hutjes op deze open vlakte, waarbij de paarden los worden gelaten in de omgeving. Als we gaan slapen horen we de paarden naast ons bed grazen. Toen we wakker werden werden we vrolijk begroet door onze lievelingen die voor het raam stonden.

Door alle elementen is dit voor mij een reis geweest om nooit te vergeten. Juist omdat het ook pittig was, maar ook zo ongelooflijk mooi om alle verschillende soorten natuur te zien. Zowel het weer, maar ook het ruige bos, de verre uitzichten, hoogtes en het volledig één zijn met je paard maakten het uniek. Ik ben echt tot rust en tot mezelf gekomen, dankzij alle uren trekkend door de wildernis. Je komt niemand tegen onderweg. Wellicht een enkele klimmer, maar dat is het dan ook. Je bent zeven dagen alleen met je paard en de mensen uit de groep.

Tips & Tricks

Ik zou deze reis aan iedereen aanraden. Om zo intensief met je paard bezig te zijn in een steeds wisselende omgeving waar je dagenlang niemand ziet behalve de paarden en de groep waar je mee bent maakt deze reis uniek en once in a lifetime.

Paardrijden
Paardrijden in Bulgarije. Fotocredits: Lianne Groen

Alle drie de meiden hadden redelijk wat rijervaring. Enige ervaring met paardrijden zou ik zeker adviseren. Niet dat je heel dressuurmatig bezig bent, de paarden kennen de route ook wel, maar het zijn niet de standaard ‘ik volg de rest’ paarden. Ook is het fijn als je billen een beetje getraind zijn voor minimaal zes uur per dag op een paard. De paarden worden western gereden met western tuigage. De westernstijl zorgt ervoor dat je de uren makkelijker volhoudt.

Neem wel mijn tips hieronder ten harte, dat helpt om er echt een geweldige vakantie van te maken!

Tips:

• Koop een goede rijbroek zonder naden
  • Wees voorbereid op alle weersomstandigheden
  • Verwacht geen luxe
  • Neem genoeg anti-insectenspul en zonnebrand mee!
  • Draag een cap! Dit is niet verplicht, maar wel verstandig en dat raad ik je zeker aan

Lees hier alle reisverhalen van onze reporters

2 Reactie op “Paardrijden door de Balkan is prachtig, pittig en uniek!”

Lianne
    26 oktober 2021 at 09:20

Beste Carolien,

Het is al weer even geleden dat ik deze reis en dit artikel heb gemaakt. Wat leuk om te zien dat het nog steeds gelezen wordt! Ik heb de reis geboekt via horseholiday.com.
    Heb je al vaker zulke reizen gemaakt?

Groetjes,
    Lianne

• Carolien
    25 oktober 2021 at 16:46

Hoi Lianne, waar heb je deze reis geboekt?