Een dikke vette aanrader!

Door: Pauline van der Waal

Val Thorens is als wintersportbestemming razend populair onder Nederlanders. Niet voor niets, want het skigebied is al zeven jaar op rij verkozen tot beste wintersportresort ter wereld. Elke winter reizen in totaal zo’n 600.000 mensen af naar het dorp in de Franse Alpen. Maar ook in de zomer winnen Val Thorens en de vallei waar het dorp in ligt – Vallée de Belleville – aan populariteit. Een goede reden om eens poolshoogte te nemen. En om het winterse gevoel niet helemaal links te laten liggen, maakte ik een prachtige gletsjerwandeling over sneeuw en ijs!

Haal je stijgijzers en ijsbijl op

Val Thorens ligt op 2.300 meter hoogte en is daarmee het hoogstgelegen dorp van Europa. Op deze zonnige dag in juli is de temperatuur er heerlijk. We gaan dan ook in korte broek op weg naar de skiverhuur annex buitensportzaak, waar we speciale schoenen, stijgijzers en een ijsbijl ophalen. Morgenochtend om 7 uur vertrekken we richting de gletsjer om daar een mooie wandeling te maken. Later blijkt overigens dat we ook een harnas mee hadden moeten nemen om ons met touwen aan elkaar te zekeren, maar daarover later meer.

Voor de veiligheid worden we met touwen aan elkaar gezekerd. Als er dan iemand in een gletsjerspleet valt, houden de anderen je tegen. Foto: Pauline van der Waal

Vroeg op en in de 4×4

We vertrekken om 7 uur ’s ochtends, wanneer onze gids Jean-Michel ons in het hotel komt halen. In rap Frans legt hij ons uit wat de bedoeling is, maar gelukkig blijkt hij ook Engels te spreken. Mijn klim-jargon is in het Frans namelijk ook niet meer wat het geweest is. We stappen in zijn 4×4 en rijden via een bochtige en hobbelige weg omhoog, tot we bij de overgebleven sneeuw aankomen.

Het eerste stukje klimmen zit erop. Op de achtergrond zie je Val Thorens liggen. Foto: Pauline van der Waal

Bekijk de gletsjer nu het nog kan…

We starten met een iets minder leuke binnenkomer. Nog geen twintig jaar geleden eindigde de gletsjer op nog geen 100 meter van waar wij nu staan. Het ijs was hier wel tien meter dik. Nu, anno 2021, is er niets meer te zien van deze gletsjer en rest er voor nu alleen een klein laagje papperige sneeuw. Om bij de gletsjer te komen, moeten we een paar honderd meter klimmen en nog steeds krimpt de gletsjer hier elk jaar een stuk.

Op onze vraag hoe lang deze gletsjer er nog zal zijn, antwoordt Jean-Michel dat hij een jaar of vijftien al veel vindt. Vroeger kon je in Val Thorens ook zomerskiën op de gletsjer. Dat kan sinds eind jaren ’90 al niet meer en een paar jaar geleden zijn de laatste resten van de skilift afgebroken. We moeten even slikken van deze informatie.

Volg de gids! Foto: Pauline van der Waal

Les 1: pas op met ijs

We lopen het eerste stuk nog zonder stijgijzers. En een inkopper: ijs is glad! De sneeuw hier smelt tijdens de warme dagen in de zomer en vriest in de nacht weer op. Dat betekent dat de kans op uitglijden groot is. Goed kijken dus.

Ook bijzonder: niet alle stukken in de sneeuw zijn even mooi wit. Hoe dat komt? Saharazand! Bij heftige stormen wordt zand uit Afrika naar de Franse Alpen geblazen en geeft de witte sneeuw een zandkleurig laagje.

We staan op de gletsjer! Hier is het alleen maar ijs, dus we lopen met onze stijgijzers. Foto: Sannerien van Aerts

Over sneeuw en rotsen

Waar de gletsjer is verdwenen verschijnt de rotsachtige ondergrond. Na het eerste stukje sneeuw klauteren we vervolgens een heel stuk over de rotsen. We zitten hier zo hoog dat er geen begroeiing meer te zien is. Bovendien merken we dat klimmen hier best een uitdaging is door de ijle lucht. Stap voor stap komen we steeds hoger.

Waar het ijs is verdwenen loop je nu over rotsen. Foto: Pauline van der Waal

Waanzinnig uitzicht over de gletsjer

Als we bovenaan zijn, kijken we over de rand en zien we de uitgestrekte gletsjer liggen. Wauw! En wat hebben we een mazzel vandaag. De lucht is knalblauw en de zon schijnt fel op de spierwitte sneeuw.

Uitzicht over de gletsjer in de felle zon. Foto: Pauline van der Waal

Voorzichtig op de crevasses

Jean-Michel geeft ons natuurlijk direct een cursusje ‘omgaan met gletsjers’. Het eerste onderdeel is crevasses, oftewel gletsjerspleten. Door de werking van het ijs ontstaan er grote spleten in de gletsjer, die zich vullen met sneeuw. De kans bestaat dat de sneeuwlaag je niet houdt en je meters naar beneden kunt vallen. Om die reden zijn we met touwen aan elkaar geknoopt.

Overigens doe je dat dus normaal met een harnas dat om je benen en middel zit, maar Jean-Michel was in de veronderstelling dat we die mee hadden gekregen vanuit de buitensportwinkel, en de winkel dacht dan weer dat de gids die mee zou nemen. Maar geen nood, gelukkig beheerst Jean-Michel ook de ouderwetse knooptechniek waarbij het touw direct om je middel zit. Een stukje minder comfortabel waarschijnlijk wanneer je valt, maar als het goed is even effectief.

Gebruik je ijsbijl

Vervolgens gaan we een stukje ijsklimmen. Gebruik de punten van je stijgijzers bij je tenen om je af te zetten en natuurlijk je ijsbijl. Niet eenvoudig, wel leuk! We komen allemaal boven, hetzij niet allen op de meest charmante manier. Wel echt super tof dat we tijdens deze ‘expeditie’ écht kennismaken met de gletsjer. Dit smaakt naar meer!

Links-rechts-links-rechts

En dan… Op naar de top! Het is best nog een stukje omhoog, maar het is hier prachtig. Nu we wat hoger komen is de hele gletsjer bedekt met sneeuw. Het is best een inspanning, maar de kunst is om gewoon je ene voet voor de andere te blijven zetten. Oh ja, en om te voorkomen dat je met de punten van je stijgijzers vasthaakt in de pijpen van je broek…

Gestaag bergop. Foto: Pauline van der Waal

Wat een uitzicht op de top

Na ongeveer een half uurtje lopen zijn we bij de top aangekomen en kijken we aan de andere kant over de gletsjer en het dal in. Tijd voor een pauze met waanzinnig uitzicht, voordat we zometeen de terugtocht starten.

Onze gids Jean-Michel is blij dat hij zijn gasten uit het platte Nederland naar te top heeft gekregen. Foto: Pauline van der Waal

Naar beneden is een eitje

Kostte de weg omhoog best wat inspanning, naar beneden gaat je super gemakkelijk af. Toch moet je wel blijven opletten dat je niet struikelt over je stijgijzers of per ongeluk op het slaphangende touw tussen jou en je voorganger stapt. Voor ons gevoel zijn we in no-time weer beneden. Of tenminste: bij het begin van de gletsjer, want het stuk over de rotsen en daarna de sneeuw moeten we ook nog omlaag.

Afdalen richting Van Thorens. Foto: Pauline van der Waal

Boek hier je gletsjertocht

Een paar uur later zijn we weer terug in het dorp en kan de warme kleding uit. Tijd voor een drankje op het terras om na te praten over de wandeling, want was was het gaaf. Ik zou je deze tocht dan ook echt van harte aanraden als je in de zomer in Val Thorens of Vallée des Belville bent.

Wil je ook? Wij boekten hier onze Randonnée glaciaire oftewel de gletsjertocht voor beginners. De kosten zijn € 52,- per persoon. Via dezelfde site zijn ook andere activiteiten te boeken, zoals een zwaardere gletsjertocht, maar ook klimmen of canyoning.

Overigens was deze gletsjertocht niet het enige wat ik ondernam tijdens mijn trip. Lees hier REISVERSLAG | Vier de zomer in La Plagne en Val Thorens. Ook ging ik survivallen: REISVERSLAG | Survivallen en slapen onder de sterren in La Plagne.

Wil je meer weten over de bestemming? Kijk dan op de website van Val Thorens.