Savognin in Graubünden: een verrassend veelzijdige outdoorbestemming

Een reisverhaal van Herman van Alfen | Fan van Graubünden

Savognin in het Zwitserse Graubünden ligt midden in het grootste natuurpark van Zwitserland, Parc Ela. Het is een van de parels van Graubünden die ik wil ontdekken. Tijdens mijn trip kan ik niet alleen genieten van een heerlijke nazomer, ik word getrakteerd op vier seizoenen in vier dagen tijd. Dat elk weertype in Graubünden zo zijn charme heeft, vertel ik je graag.

Outdoorvakantie in Savognin in Graubünden

In samenwerking met Visit Zwitserland, Savognin Tourimus en Viamala Tourismus ga ik proberen om in korte tijd de regio Graubünden beter te leren kennen. Deze reis doe ik samen met mijn broer Martin, die net zo graag naar de bergen gaat als ik. Over het eerste deel van onze reis in de streek Viamala schreef ik al eerder. Het laatste deel van onze trip begint al meteen goed, in het mooie Parc Ela.

Het uitzicht vanaf het balkon van hotel Danilo Pianta Foto: Herman van Alfen

Je kunt hier alle kanten op, met maar liefst duizend kilometer wandelpad. In de winter over tachtig kilometer skipistes. Het is een klein vakantieoord dat het gehele jaar bereikbaar is. Het landschap bestaat uit heuvelachtige bergweiden, steile ravijnen en ruige bergen.

Savognin in Parc Ela

We checken in bij Hotel Danilo, dit hotel wordt al vijf generaties lang gerund door de familie Pianta. Dit gezellige en rustige hotel heeft 35 kamers. Op het grote zonneterras kun je prima bijkomen van outdooractiviteiten. Het hotel ligt aan de doorgaande weg en vanuit onze kamer met balkon hebben we een schitterend uitzicht op de omliggende bergen.

Mountainbiken op e-bikes in Savognin

Bij de receptie staan de voor ons gereserveerde e-mountainbikes al klaar. Het is zowel voor Martin als mij de eerste keer dat wij gaan rijden op een elektrische fiets, laat staan in de Alpen. De e-mountainbikes beschikken over verschillende standen, en je kunt het dus net zo zwaar maken als je zelf wilt. Het doel van de fietstocht is Anita’s Alpstübli.

De mountainbikeroute begint voor de deur, en gaat even verderop flink omhoog door een wijk met veel vakantiehuizen. Al snel verlaten we Savognin en gaat de weg kronkelend omhoog en rijden we tussen de naaldbossen die net boven het dorp liggen. Na ongeveer dertig minuten fietsen gaat de geasfalteerde weg over in een grindweg. Aangezien ik niet veel ervaring heb met mountainbiken hou ik de bergkant maar aan, voor het geval ik onderuit zou gaan.

Genieten op de alm

We stoppen even om op adem te komen bij de gedenksteen van Giovanni Segantini. Deze beroemde schilder heeft gewerkt en gewoond in Savognin. Het laatste stuk van de route is niet meer toegankelijk voor autoverkeer. Anita’s Alpstübli kun je bereiken met de fiets, zoals wij, of met een wandeling van minimaal 45 minuten. Wij adviseren je om deze tocht zeker te ondernemen, want de hut is idyllisch gelegen op een alm en de route ernaar toe is prachtig.

Genieten van het uitzicht. Foto: Herman van Alfen
Foto: Herman van Alfen

Wandelen naar bergmeer Lai Tagiel

We parkeren de fietsen en beginnen met onze wandeling naar Lai Tagiel. Het eerste stuk van de route gaat steil omhoog over de alm. We moeten regelmatig even stoppen om op adem te komen Vandaag is het in tegenstelling tot gisteren een stuk bewolkter. Dit zorgt voor prachtige wolkenluchten en daar houd ik van als fotograaf. Af en toe verdwijnen de bergtoppen in de wolken.

We luisteren naar de stilte, prachtig om echt één te zijn met de natuur

Na een paar honderd meter klimmen wordt het pad wat vlakker. We horen en zien weer veel Murmeltieren. Wat is het hier heerlijk rustig! We luisteren naar de stilte, prachtig om echt één te zijn met de natuur. Er zijn nog maar weinig plekken in Europa waar je de stilte zo kunt ervaren als hier.

Bergmeer Lai Tagiel

Na tweeënhalf uur zijn we op onze bestemming. Lai Tagiel is een bergmeertje dat zich op 2462 meter hoogte bevindt. Het meer wordt omringd door enorme steile rotsen en steenpuinhellingen. Achter Lai Tagiel bevindt zich de Pass digls Orgels. Ik ben benieuwd naar de uitzichten vanaf dat punt. Maar wij moeten nu toch echt dezelfde weg terugnemen. We worden rond 18.00 bij Anita’s Alpstübli verwacht voor het avondeten.

Net op het moment dat we terug willen gaan, valt Martin’s oog op een dier dat midden op de puinhelling staat. Een gems! Ook al is het een eind weg het is een mooie ervaring om een gems in deze omgeving te zien.

Na het fietsen wandelen we naar een bergmeer. Foto: Herman van Alfen

Kaasfondue in Anita’s Alpstübli

Als we weer bij de hut komen, zien we dat Anita en haar echtgenoot de tafel al hebben gedekt voor ons. Er staat kaasfondue op het menu, een van de bekendste nationale gerechten van Zwitserland. We moeten de kaas verwarmen in een pannetje totdat het smelt. We eten dit met brood, aardappelen, augurken, zilveruitjes en spek. Een heerlijke maaltijd, we hadden ook wel flink trek gekregen van de berglucht.

Anita’s Alpstubli in Savognin. Foto: Herman van Alfen

Tijdens het eten schuiven Anita en haar man gezellig aan, en krijgen we veel informatie over het reilen en zeilen van de hut en de omgeving. Na het eten nemen we afscheid en gaan we op onze mountainbikes weer rustig naar beneden. Het is al schemerig als we in Savognin aankomen. Gelukkig beschikken de fietsen over verlichting. We besluiten om nog even naar de kerk aan de andere kant van het dorp te fietsen.

Terug naar beneden, het dal in. Foto: Herman van Alfen
Het wordt al donker als we Savognin weer binnenrijden. Foto: Herman van Alfen
Zonsondergang bij het meertje in Savognin. Foto: Herman van Alfen

De kerk is prachtig verlicht en vanaf hier heb je een mooi uitzicht op het dorp. Op de terugweg naar het hotel komen we langs het heldere zwemmeertje Lai Barnagn, het is dat het al donker is en midden september. Maar dit meertje nodigt uit tot zwemmen. Het ziet er erg leuk uit met ook veel speelvoorzieningen voor kinderen.

Herfst in Graubünden

Terug in Hotel Danilo Pianta zoeken we snel ons bed op. We kunnen terugkijken op een super afwisselende dag. De volgende dag is het totaal ander weer dan de voorgaande dagen. Het is zwaarbewolkt, de toppen van de bergen zijn onzichtbaar en het regent. Het lijkt wel herfst. Jammer, want voor vandaag staat er een dagwandeling naar Alp Flix op het programma.

Ook al regent het, toch is het prima wandelweer!

Gelukkig hebben we beiden goede regenkleding bij ons en een beetje regen houdt ons natuurlijk niet tegen. We wachten op de bus die ons naar Bivio brengt. Na een klein half uur stopt de bus in Bivio. Het is ondertussen harder beginnen te regenen. We besluiten hierdoor om een kortere route te nemen. De route gaat over de beek het bos in. We zien al veel paddenstoelen, het is hier al echt herfst. Ook al regent het, toch is het prima wandelweer. De bergen hebben in de regen iets mysterieus.

Savognin in Graubunden
De herfst is begonnen in Savognin.

Winter in Graubünden

Na een uurtje gaat de regen over in natte sneeuw, al snel blijft de sneeuw liggen. En wordt het landschap witter en witter. Liepen we 48 uur geleden nog in korte broek nu moeten we de weg zien te vinden in een soort poollandschap. We zijn nu meer aan het fotograferen dan dat we doorlopen. Paddenstoelen met een laagje sneeuw, mooier wordt het niet.

Door de sneeuwval wordt het wel moeilijker om het goede pad te blijven volgen. Gelukkig staan er paaltjes die de juiste weg aangeven. Deze steken ver boven de sneeuw uit. Volgens de weersvoorspellingen zou het in de middag droger worden, dus we besluiten om door te lopen naar Alp Flix. De klim naar het Kanonensattel is pittig. We zien vandaag weer Murmeltieren, maar dit keer in de sneeuw. Vanaf hier daalt het pad. Beneden zien we wat huizen en hutjes staan, dit moet Alp flix zijn. Ondertussen zijn we weer onder de sneeuwgrens gedaald.

Al snel wordt het landschap witter en witter. Foto: Herman van Alfen

Alp Flix: schateiland van natuur

Alp Flix is een plateau dat zich op tweeduizend meter hoogte bevind. Er wonen al honderden jaren mensen op dit plateau. Het wordt ook wel schateiland genoemd, zo divers is de natuur hier. Alp flix is voor bezoekers niet te bereiken met de auto. Je kan je auto op dertig minuten van de alm parkeren en vandaag naar het plateau wandelen.

Wij moeten de hele alm oversteken naar onze overnachtingsplek bij Cotti Agriculture. En wat voor een plek! We slapen vannacht in een echte yurt.

De omgeving van Alp Flix. Foto: Herman van Alfen
Veel mooier dan dit gaat het niet worden. Foto: Herman van Alfen

Slapen in een yurt in de bergen

De Mongoolse tent waarin we slapen is super gezellig aangekleed. De yurt is voorzien van een houtkachel en dat komt goed uit, want we zijn behoorlijk nat en koud geworden door de sneeuw. De kachel zorgt ervoor dat het al snel behaaglijk warm wordt. Buiten waait en regent het, de bergen zijn ook niet te zien. Was het vandaag bovenop de berg winter, hier is het echt herfst.

We slapen in een yurt op de alm van Cotti Agriculture. Foto: Herman van Alfen

Na het overheerlijke eten dat we nuttigen in het restaurant van Cotti Agriculture zoeken we moe en voldaan ons bed op. Ik zet de wekker om 06.00 uur, in de hoop dat de bewolking weg is, zodat we misschien kunnen genieten van een prachtige zonsopgang.

Savognin in Graubunden 25
Een korte wandeling bij zonsopkomst. Foto: Herman van Alfen

We staan niet voor niks zo vroeg op, de hemel is zonder wolken en het is prachtig om de rondom gelegen besneeuwde bergen te mogen zien terwijl het dag wordt. Na heel veel foto’s te hebben gemaakt, gaan we ontbijten. Met tegenzin wandelen we nog een half uur naar de parkeerplaats. Voor het einde van onze geweldige trip. Wat hebben we een parels mogen ontdekken in Graubünden.

Wat een uitzicht. Foto: Herman van Alfen

Tijdens de terugreis verbazen we ons over wat we gezien en beleefd hebben. De krokussen op de alm, de zomerse temperaturen op de eerste dagen, de herfst en regen en tenslotte zelfs nog sneeuw. We gingen voor een nazomer in de bergen en kregen vier dagen waarin vier seizoenen voorbij kwamen. Graubünden in al haar schoonheid!