Mountainreporter Ilse was de afgelopen dagen in Schladming-Dachstein met haar (reis)partner. De Oostenrijkse regio is perfect voor zowel natuur- als sportliefhebbers. Zo kun je er uitstekend mountainbiken en klettersteigen maar ook hike liefhebbers kunnen hier hun hart ophalen dankzij de vele (1000!!) wandelroutes. Wij zijn twee keer een ochtend gaan hiken naar twee verschillende meren, de keuze hierin is reuze want er zijn zo’n 300 bergmeren in de hele regio. Kijk je mee?

Duisitzkarsee

Na een dag vol mountainbiken en een tocht naar de Dachstein gletsjer staat vandaag de Duisitzkarsee en de gelijknamige wandelroute gepland. Dat belooft een mooie dag te worden. Helaas is er onweer voorspeld en wanneer we de gordijnen open doen komen de regendruppels ons tegemoet.. Als dat maar goed gaat! We worden om 9 uur opgehaald door onze gids Sabrina die ons met haar elektrische auto meeneemt naar de start van de wandeling en gezellig met ons zal mee wandelen. We parkeren de auto op de parkeerplaats op zo’n 1200 meter hoogte tussen een kudde koeien die het schijnbaar een mooie plek vinden om te grazen. Dan kan de wandeling beginnen.

Daar moeten we heen. Foto Ilse Nijhof

Stijgen

De wandeling begint meteen met een flinke stijging en al vrij snel wordt duidelijk dat we nauwelijks vlakke stukken tegen zullen komen. Het begin is het moeilijkst maar hierna hebben we een soort van ritme gevonden waardoor het wandelen uphill iets gemakkelijker gaat. De route is vrij breed, zo breed dat er makkelijk auto’s overheen kunnen rijden. Gelukkig is dit niet toegestaan, behalve voor bestemmingsverkeer. Hierdoor is het lekker rustig en zijn de enige tegenliggers andere wandelaars. We zijn zo druk bezig met het klimmen dat we soms vergeten om ons heen te kijken naar de geweldige omgeving. Het is zo groen! Hier en daar valt een klein watervalletje van de rotsen waarna het beneden ontspringt in een klein riviertje. Zo rustgevend! We vervolgen onze weg en nemen af en toe een kleine tussendoorweg door de bossen en over de stenen waardoor we een flink stuk afsnijden, maar ook een stukje steiler moeten klimmen.

Schladming-Dachstein
De route is vrij breed, zo breed dat er makkelijk auto’s overheen kunnen rijden. Foto Ilse Nijhof

Heidelbeer-Kaiserschmarrn

Een uur later en 600 meter hoger wordt het pad breder en wordt de omgeving weidser. We zetten een paar extra passen en zien dan de prachtige Duisitzkarsee liggen. Wat een schitterend plaatje, het groene meer, de geweldige bergen op de achtergrond en een kudde koeien die het nog net iets extra’s geven. Dankzij de wolken, de grijze lucht en de lichte regendruppels lijkt het hele plaatje een beetje mysterieus, maar zeker niet minder mooi! We nemen onze tijd om dit in ons op te nemen en besluiten dan een rondje om het meer te wandelen. Dit rondje duurt zo ongeveer een half uur waarna we tijd hebben om bij de plaatselijke hut wat te drinken en te eten. Een dag zonder kaiserschmarrn is een dag niet geleefd en dus besluit ik opnieuw dit heerlijke gerecht te bestellen. Dit keer zijn ze extra speciaal, ik ga voor de Heidelbeer-Kaiserschmarren! Dankzij de heidelbeer, oftewel bosbes, hebben de ‘pannenkoek crumbles’ een mooie paarse kleur. Wat zijn ze lekker!

Dit is echt een aanrader als je deze wandeling gaat doen!

Prachtplaatje toch? Foto Ilse Nijhof
Heidelbeer-Kaiserschmarrn. Foto Ilse Nijhof

Protesterende knieën

Na weer nieuwe energie opgedaan te hebben beginnen we aan de afdaling. Ik word er weer eens aan herinnerd dat afdalen bijna net zo zwaar is als stijgen door protesterende knieën maar dit mag de pret niet drukken. Moe maar voldaan komen we na een wandeling van bijna 10 kilometer terug bij de auto. We hebben zo’n 12.000 stappen gezet en zijn in totaal zo’n 3.5 uur onderweg geweest inclusief onze pauze. Het was weer een heerlijk actief ochtendje. Morgen staat er een nieuwe hike op het programma, zin in!

Spiegelsee

Na gisteren naar de Duisitzkarsee te zijn gewandeld staat er vandaag een nieuw meer op het programma, de Spiegelsee. De Spiegelsee is één van de populairste foto plekken en de foto’s die wij hadden bekeken zagen er werkelijk schitterend uit. Vol goede moed gingen we op pad.

Donkere wolken en 11 graden

Helaas beloofde het weer niet veel goeds, donkere wolken pakten zich samen en het zicht was niet al te goed. Aangezien er verder niets op het programma stond besloten we het er toch op te wagen. Stiekem hoopten we erop dat de lucht zou opklaren of dat het aan de andere kant van de berg helder zou zijn. De wandeling begon bij het bergstation van de Reiteralm Gondel. Om bij de start te komen pakten wij dan ook de gondellift. Ook deze is inbegrepen bij de Sommercard, welke je ontvangt als je één overnachting hebt bij een aangesloten accomodatie. De vriendelijke meneer van de parkeerplaats wees ons erop dat het boven maar 11 graden zou zijn. Gelukkig hadden wij ons hier op voorbereid en hadden we genoeg kleren mee om eventueel aan te doen.

We gaan dichte wolken tegemoet. Foto Ilse Nijhof

Schladming-Dachstein 3D app

Eenmaal boven gaven bordjes de verschillende wandelroutes aan. Zoals wij al hadden gezien in de Schladming-Dachstein 3D app zou de wandeling zo’n 45 minuten duren. Dit kwam precies overeen met de app, ideaal! Ook wisten wij dankzij de app dat er weer geklommen moest worden. We moesten zo’n 200 hoogtemeters maken in korte tijd, dus dat beloofde een steile klim te worden. Wat meteen opviel in vergelijking met de wandeling naar de Duisitzkarsee was de weg, waar de andere wandeling over een relatief brede ‘autoweg’ ging begon deze wandeling meteen op een smal bergpad gevormd door stenen en aarde.

Het mooie wandelpad. Foto Ilse Nijhof

Weerspiegelende wolken

Na een klein kwartiertje werd ons zicht gevormd door een mooi meertje in het dal. Omringd door veel bomen en groen. De laaghangende bewolking gaf dit een extra mysterieus tintje en we moesten dan ook even stoppen om dit beeld vast te leggen. Daarna begon de klim, zoals gedacht was deze redelijk steil maar dankzij de keien die dit pad vormden was het goed te doen. Helaas begonnen de eerste regendruppels neer te dalen en werd het zicht slechter. Hierdoor viel het uiteindelijke plaatje van de Spiegelsee tegen. Met mooi weer is dit meer echt een pareltje met de ruige rotsen op de achtergrond. Helaas zagen wij de rotsen niet en waren de enige die weerspiegeld werden, de wolken.

Het mooie meertje in het dal. Foto Ilse Nijhof
Dit wil je toch niet missen? Foto Ilse Nijhof
Helaas was dit ons zicht op de Spiegelsee. Foto Ilse Nijhof

Warme chocomel met slagroom

Het is mogelijk om vanaf het meer door te wandelen naar bergtoppen, echter besloten wij dat niet te doen omdat we gewoonweg niet veel zouden zien. Op de terugweg begon het nog harder te regenen waardoor we na een 40 minuten durende wandeling terug doorweekt aankwamen bij het bergstation.  Hier besloten wij op te warmen met een lekkere warme chocomel met slagroom waarna we de lift terug pakten naar het hotel. Ondanks het mindere weer hebben wij geen spijt gehad van de keuze toch te gaan. De weg naar het meer was zeker al de moeite waard en wat is er nou mooier dan actief bezig zijn in de bergen? Deze wandeling moet dan ook zeker op je lijstje als je een bezoek brengt aan de regio!

In dit artikel zie je hoe de Spiegelsee eruitziet met goed weer!

Lees ook
Living on the edge in Schladming-Dachstein
Wat een ge-wel-dige eerste dag in Schladming-Dachstein
Schladming-Dachstein, een paradijs voor sport- en natuurliefhebbers!
Schladming-Dachstein, dat wil je deze zomer nog zijn!
Heerlijke skidagen in Schladming-Dachstein
Een dagje naar de Dachstein gletsjer vanuit Schladming!