De Ha Giang Loop in Vietnam

Een reisverhaal van Isa de Laat

Door de populariteit van Vietnam onder backpackers is het lastig om in dit land origineel te blijven. Een voorbeeld van een ongekend populaire bestemming is het bergdorp Sapa. Steeds vaker zoeken reizigers alternatieven voor deze toeristische trekpleister in het Noorden. Tijdens mijn rondreis door Vietnam besloot ik daarom Sapa over te slaan en deed ik de minder toeristische, Ha Giang Loop. En dat zonder enige vorm van spijt. Lees in dit reisverslag waarom.

Lees ook: Dit zijn de top 5 activiteiten in de natuur van Vietnam

Slechte infrastructuur

De provincie Ha Giang is één van de meest indrukwekkende gebieden van Vietnam. Ik bezocht deze provincie in vijf dagen vanaf de hoofdstad van Vietnam: Hanoi. Om deze enorme provincie goed te kunnen zien kun je een motorroute volgen. Deze motorroute wordt ook wel de Ha Giang Loop genoemd. Deze motorroute is door de slechte infrastructuur een uitdaging. Hierdoor hebben wij (zonder motorrijervaring) ervoor gekozen om deze route met een bus te doen in plaats van op de motor. In Hanoi werden we opgehaald door de buschauffeur met gids en daar kon het avontuur beginnen:

Dag 1: van Hanoi naar Ha Giang

Om zeven uur in de ochtend worden we vriendelijk ontvangen door onze gids en buschauffeur voor de komende vijf dagen. De afgelopen dagen zijn wij onze reis in Vietnam begonnen in de drukke hoofdstad Hanoi. Door een bezoek aan de hoofdstad dacht ik al een beeld te hebben van de Vietnamese cultuur, maar niets is minder waar. Als we na een rit van wel acht uur arriveren in een klein dorp net buiten Ha Giang, ontdekken we een hele andere wereld.

We brengen deze trekking bijna alle nachten door in een Homestay. Dit houdt in dat we bij de Vietnamese bevolking in huis slapen. Erg spannend voor zowel de inwoners als voor ons. De eerste nacht slapen we in een Homestay in de buurt van Ha Giang. Omringd door rijstvelden en wat bewoners uit het dorp, die zijn komen kijken naar wat deze ‘vreemde toeristen’ in hun dorp doen, stappen we het verblijf binnen voor de eerste nacht.

Omringd door katten en kippen

Een houten vloer treffen we aan met wat matjes op de grond met klamboes erboven. We slapen met zijn achten op deze kamer en worden omringd door katten en kippen. Het is duidelijk dat veel slapen er niet inzit door de ramen zonder gordijnen en dierengeluiden om ons heen.

We brengen deze avond nog een kort bezoek aan het dorp. Het lijkt alsof hier nauwelijks toeristen komen, het hele dorp staat voor hun huisjes (die soms wel meer lijken op hutjes) om te kijken en te zwaaien naar ons. Kinderen lachen als ze ons zien en overal krijgen we een uitnodiging om binnen te komen. Echter hebben we weinig tijd, boven ons hangt een grote grijzen wolk met regen en we hebben nog een diner met de familie van onze Homestay op de planning staan.

Een fotoreportage van het dorp net buiten Ha Giang, waar wij de eerste nacht doorbrengen

Dit blijkt een erg lekker diner te zijn, in onze eigen slaapkamer met kussens op de grond. Anders dan de familie van deze Homestay, kunnen wij niet goed blijven zitten op de kussens en hebben we onze houding om zo te eten nog niet gevonden. Na het ontbijt is het tijd om wat nachtrust te pakken, althans dat hopen we…

Dag 2: van Ha Giang naar Dong Van

De dag begint, ondanks weinig slaap goed, pannenkoeken met banaan en honing als ontbijt. De afgelopen dagen hebben we voornamelijk noedels met rijst en kip gegeten, met deze pannenkoeken zijn we dan ook meer dan blij. Op naar het Dong van Karst plateau, bekend van de UNESCO werelderfgoedlijst.

We stoppen bij een lokale markt waar eenden en kippen worden verhandeld, toch lijken wij voor de mensen de grootste attractie. Terwijl wij foto’s maken van al de bizarre producten op deze markt, worden er voornamelijk foto’s van ons gemaakt. Ook op deze markt lijken ze nog nooit eerder in contact te zijn geweest met Europeanen en lachen ze om onze lengte. Voor de inwoners zijn wij namelijk echte reuzen!

Spectaculair landschap

Onderweg worden we getrakteerd op een spectaculair landschap. Na iedere bocht wacht weer een ander mooi plaatje. De lunch die we daarna nuttigen in een wegrestaurant is een unieke ervaring, maar wel een om snel te vergeten. Geen sticker voor deze tent.

Rond de middag is het al druk in Dong Van als we aankomen. Morgen start de weekmarkt van dit dorp, en dat is een druk bezochte markt door de HMong Bevolking. De oorsprong van dit volk komt uit het zuiden van de Volksrepubliek China. De meeste mensen van deze bevolking wonen in gebieden boven de 1000 meter op bergtoppen of heuvelruggen. Ze leven vaak van landbouwproductie, wat ze dan komen verhandelen op de markt van Dong Van. Veel mensen komen om te handelen of om te drinken, rijstwijn en bier zijn erg goedkoop. Vaak zijn ze zelfs enkele dagen te voet onderweg. Wat ons het gevoel geeft alsof we terug in de middeleeuwen zijn.

Na het avondeten in een lokaal restaurant gaan we slapen, benieuwd naar wat de volgende dag ons gaat brengen.

Dag 3: van Dong Van naar Ma Pi Leng- Du Gia

Om 07:00 ontbijten we, in het naast het hotel gelegen café. Vanuit mijn hotelkamer zie ik de markt, wat een spektakel beloofd te worden. We gaan de markt op en we kijken onze ogen uit. We zien een afgehakt paardenhoofd, een koeienkop, dierenpoten en ander vlees van ter plekke geslachte dieren dat in de volle zon wordt verhandeld.

Na een uur hebben we genoeg gezien en zijn we, door de bizarre gebeurtenissen, blij dat we in het busje mogen zitten

Er is een ouderwetse schoenmaker die met een de hand aangedreven stikmachine reparaties verricht. De markt is een reis terug in de tijd en toeristen zijn er nauwelijks. Na een uur hebben we genoeg gezien, en zijn we door de bizarre gebeurtenissen blij dat we in het busje mogen zitten.

De markt van Dong van

Opium

Hoogtepunt van de dag was een wandeling over de Ma Pi Leng Pas die onbeschrijfelijk mooi en groen is. Vroeger werd er in deze streek veel Opium verbouwd en kwam het eten vooral uit Rusland en China. Toen dat verboden werd, stelde de overheid de rotsplateaus beschikbaar voor de teelt van andere gewassen, vooral maïs.

Na deze wandeling reizen we door naar Du Gia, waar we overnachten in onze tweede Homestay. Net als bij de eerste Homestay is het een soort boerderij op palen. Een grote zaal met hardhouten vloer (schoenen beneden laten) met overal matrassen voorzien van klamboes. Het ziet er veelbelovend uit. De kamer is schoon, de matrassen wat zachter en de badkamer is netjes en goed bereikbaar. We maken kennis met de andere reizigers in deze homestay en drinken samen met de familie rijstwijn.

De positieve vooruitzichten van de nacht vallen enigszins in het water als tijdens het noodweer dat losbarst de stroom uitvalt; geen ventilator, de badkamer is niet meer te gebruiken en een termieten aanval zijn zomaar wat ongemakken die ons ten deel vallen. Na enkele uren hebben we gelukkig weer stroom en kan de nacht gaan beginnen.

Dag 4: van Du Gia naar Ha Giang

Toen de ventilator aansprong en we eindelijk wat nodige uurtjes nachtrust hadden gepakt, stonden we ’s ochtends wederom paraat voor de bananenpannenkoeken met de familie van deze homestay.

De omgeving zag er veelbelovend uit en een ‘local’, met een paraplu om zich tegen de zon te beschermen (nog steeds 35 graden en geen regen), liet ons maar al te graag zijn dorp zien. Dus daar gaan we dan, wandelschoenen aan en door de modder langs de rijstvelden van Xã Du Già. Lopende door het dorp horen we hoge stemmen ‘hello’ roepen. Het zijn de kinderen van dit dorp die zich massaal naar buiten snellen om te kijken wat voor reuzen hun dorp in zijn gekomen. Na wat foto’s en een stuk gelopen te hebben met de kinderen, komen we anderhalf uur later aan bij de attractie van dit dorp.

Waar we tijdens de trekking van het afgelopen anderhalf uur al verschillende kinderen in de stromende rivier hebben zien spelen, zijn we zelf ook wel toe aan wat verkoeling. Een waterval, gemengd met inwoners en toeristen is goed voor een uur uitrusten tijdens deze toch wat pittigere trekking dan verwacht. We worden vermaakt door een inwoner die van een rots afspringt, nagedaan door wat uitslovende gekke toeristen. Na deze afkoeling wandelen we door het platteland tussen de waterbuffels terug naar de Homestay.

Terug van de wandeling, vertrokken we naar de laatste Homestay voor de avond in de buurt van het dorp waar wij begonnen zijn.

Dag 5: van Ha Giang naar Hanoi

Deze avond in de Homestay betekende meteen het einde van de trekking en dus het afscheid van de gids en chauffeur. Tijd om terug te keren naar het hotel in Hanoi, waar we een normaal bed nog nooit zo erg hebben gewaardeerd. Maar wat was het mooi!

Deze trekking hebben wij op basis van goede recensies geboekt via Actxplorer Vietnam.

Lees hier alle persoonlijke reisverhalen van onze reporters