Wandelen rondom Altenahr in de Eifel

Een reisverhaal van Herman van Alfen

Ik had al weer wat langer zin om eens een heuvel/berg-achtige en avontuurlijke wandeling te maken. Maar helaas, vakantie zit er voorlopig niet in. Een weekendje weg behoort wel tot de mogelijkheden. Na een beetje gezocht te hebben op internet, kwam ik op het idee om te gaan wandelen rondom Altenahr in de Eifel. Waarom deze omgeving uitermate geschikt is voor een korte wandeltrip, dat vertel ik je graag!

Foto: Herman van Alfen

2,5 uur rijden vanaf Utrecht

Ik ken Altenahr nog wel uit mijn kinderjaren, maar was er al jaren niet meer geweest. Het is ideaal voor een weekendje weg. Het ligt op 270 kilometer vanaf Utrecht, zo’n 2,5 uur rijden. Ik leg mijn idee aan mijn vrouw Jolinda voor, zij is wel nieuwsgierig naar deze bergachtige omgeving zo relatief dichtbij huis. Een hotel is snel geboekt. Nu nog een oppasadresje voor de kinderen en we kunnen gaan!

Parkeren bij het treinstation in Altenahr

We rijden vlotjes op een zaterdagochtend in januari naar Altenahr. Parkeren is geen probleem op de ruime parkeerplaats bij het treinstation. Normaal gesproken kun je hier een hele dag de auto kwijt voor vijf euro. Aangezien het half januari is blijkt het bijna het hele dorp in een soort winterslaap te zijn. En mogen we gratis parkeren.

Wandelingen met verschillende afstanden

Het is behoorlijk koud, -5 graden, maar we zijn hier goed op voorbereid en warm gekleed. De lucht is strak blauw, aangezien Altenahr in een dalletje ligt, komt de zon in de ochtend in de winter nog niet in het plaatsje. De heuvels die ons van alle kanten omringen, zien er hoger uit dan vooraf gedacht.

Wandelen rondom de plaats Altenahr in de Eifel
Het eerste gedeelte van de wandeling lopen we langs het water. Foto: Herman van Alfen

Er zijn in Altenahr 1001 mogelijkheden voor wandelingen, variërend van enkele kilometers tot dagtochten van meer dan twintig kilometer. Voor iedere wandelaar is wel een geschikte wandeltocht te vinden, kijk bijvoorbeeld eens op deze website.

Aussichten um Altenahr

Wij kiezen een middenweg, de route heet Aussichten um Altenahr. Vanaf de parkeerplaats gaan we langs de rivier door het plaatsje heen, aan het eind van Altenahr steken we de brug over en vervolgen we de weg langs de rivier. Aangezien het al enkele dag behoorlijk vriest, zien we behoorlijk wat ijspegels, een mooi gezicht! Al snel gaat het pad behoorlijk steil omhoog, en eindigt bij het Schwarze Kreuz.

Mooi uitzichtpunt Schwarze Kreuz

Dit is het eerste mooie uitzicht van deze wandeling. We komen hier even op adem van de steile klim, en genieten van het uitzicht over Altenahr, de burcht Are en het Teufelsloch. Via een smal paadje vervolgen we onze tocht, we dalen en klimmen.

Ondertussen hebben we wel zin in wat warms. We besluiten op een mooi plekje in de zon om onze biobrander tevoorschijn te halen. Na een vijftal minuten kookt het water en kunnen we genieten van een warme chocomel en een bak koffie. Ondertussen genieten we van het uitzicht. Wat is wandelen in de winter toch heerlijk!

Teufelsloch

Hierna vervolgen we ons pad richting Teufelsloch, dit gaat steil omhoog en het laatste stukje kun je je vast houden aan kabels. Ik kan me voorstellen dat als het glad of modderig is dit geen overbodige luxe is.

Het Teufelsloch is groot gat in een rots, wat zich goed leent om mooie foto’s te maken. Vanaf het Teufelsloch moet je weer een stukje hetzelfde pad terug.

Altenburg en Altenahr

Onze wandeling gaat nu verder door een bos, en het pad wordt breder. Hierna komen we van uit het bos, door de weilanden in het plaatsje Altenburg. Vanuit Altenburg lopen we langs de rivier weer naar Altenahr. We hebben van alle inspanningen en de frisse buitenlucht inmiddels behoorlijk trek gekregen en gaan op zoek naar een eetgelegenheid.

Horeca in Altenahr

Hoewel Altenahr behoorlijk toeristisch is, valt het nog niet mee om iets te vinden. De meest horeca gelegenheden hebben winterruhe tot 25 januari. Er blijkt gelukkig nog één restaurant open te zijn waar we genieten van een heerlijke lunch.

Wandelen rondom de plaats Altenahr in de Eifel
Wandelen rondom de plaats Altenahr in de Eifel in Duitsland levert je mooie plaatjes op. Foto: Herman van Alfen

We blikken terug op een prachtige wandeling van twaalf kilometer, waarbij we 438 meter hebben geklommen en afgedaald en ruim vier uur hebben gewandeld.

Lees hier alle verhalen met als thema #OutdoorDichtbij