ijsland

Reisverslag

Het rijke dierenleven op IJsland

Een paradijs voor fotografen IJsland is een paradijs voor fotografen. Ik zie regelmatig de meest waanzinnige foto's langs komen van zeer bijzondere landschappen. Maar ook voor de wildlife- en vogelfotografen is er heel veel te zien. Hieronder neem ik je mee in het rijke dierenleven op IJsland. Mijn rondreis door...

Reisverslag en reistips IJsland | Nieuwe avonturen in een magische wereld

En ineens doemt het fel groene eiland op uit de oceaan. Er ligt een dikke witte deken over de bergen. Ik zie duidelijk de omtrek van de geweldig grote gletsjer Vatnajökull. De uitlopers lopen als aders over de bruingrijze hellingen omlaag. Het is vanuit hoog in de lucht alsof de...

Tamar op IJsland. In deze andere wereld ga ik lang blijven!

IJsland. Vanaf het moment dat je de eerste tekenen van het vulkanische eiland ziet, weet je dat je een andere wereld binnenstapt. Een wereld van vuur en ijs. Meteen toen ik hier voet aan wal zette, wist ik dat hier lang zou blijven. Er is zo veel te zien en...

Fotoverslag IJsland 2021 | Een actieve vulkaan, de Golden Circle en meer

Fotoverslag IJsland 2021 | Een actieve vulkaan, de Golden Circle en meer Door Ton Peters Onderstaand vind je een foto-impressie van een reis langs de zuidkust van IJsland. Ik begon in het oosten bij de vulkaanuitbarsting van de Fagradalsfjall. Daarna volgde ik de "Golden Circle" en de hoogtepunten langs de zuidkust...

Dit zijn de drie mooiste wandelingen op IJsland tijdens de zomer

Ga wandelen door sprookjesachtig IJsland Door: Pauline van der Waal | Fan van Nordic.nl en Nordic.be Het prachtige IJsland is het land van de warmwaterbronnen, stoomzuilen, gletsjers, zwarte aswoestijnen en kleurrijke landschappen. Met andere woorden: IJsland is een paradijs voor avontuurlijke wandelaars die houden van de ongerepte natuur. Dit zijn...

REISNIEUWS | Voigt Travel vanaf nu ook actief in België

REISNIEUWS | Voigt Travel vanaf nu ook actief in België Door Edwin Hagenouw Voigt Travel, marktleider in reizen naar Lapland en reispartner van Mountainreporters, richt zich op de Belgische markt en lanceert www.lapland.be. Vanaf 26 december 2021 introduceert Voigt Travel daarnaast een wekelijkse vlucht vanuit Brussels Airport om ook haar...

THE LAST LINE | Film over extreem kiten op IJsland nu gratis online te zien

THE LAST LINE | Film over extreem kiten op IJsland nu gratis online te zien Door Edwin Hagenouw Drone opname bedrijf Kiwi Aerial Shots uit Amsterdam heeft een eerste outdoor documentaire geproduceerd over Kitesurfer Roderick Pijls en fotograaf Rein Rijke die op de mooie en gevaarlijke plekken op aarde gaan...

REISVERSLAG IJSLAND | Een bijzondere tocht op de Laugavegur trail

REISVERSLAG IJSLAND | Een bijzondere tocht op de Laugavegur trail Een verhaal van fotograaf Tim Vrijlandt In de zomer van 2019 liep ik de Laugavegur trail in IJsland. Een vierdaagse wandeltocht van 54 kilometer van Landmannalaugar naar Pórsmörk. Het bleek een van de meest prachtige tochten die ik tot nu...

Hiken op IJsland | De spectaculaire hooglanden van Kerlingarfjöll

Hiken op IJsland | De spectaculaire hooglanden van Kerlingarfjöll Een verhaal van Maartje Bevers We laten het landschap van Hrauneyar en Landmannalaugar achter ons. Om bij onze volgende bestemming, Kerlingarfjöll, te komen rijden we via de weg 32 richting Selfoss en aansluitend op weg 30 naar het noorden. Alle bezienswaardigheden...

Reisverslag IJsland | Negen dagen IJsland in twaalf foto's

Reisverslag IJsland | Negen dagen IJsland in twaalf foto's Door Edwin Hagenouw | fan van IJsland  We zijn ondertussen negen dagen op IJsland en zijn overweldigd door de adembenemend mooie en ongerepte natuur. Tijdens deze reis bezoeken we de uitgerekte binnenlanden en maakten we wandelingen bij Landmannalaugar en Kerlingarfjoll. We...

IJsland in de herfst | 5x doen in het kleurrijke seizoen

IJsland in de herfst | 5x doen in het kleurrijke seizoen  Door Eline van Dam & Edwin Hagenouw Weinig mensen weten hoe mooi het is om in de herfst door IJsland te reizen. Vergeet de drukke zomermaanden en zet in de herfst voet aan wal. In dit blog lees je...
Lees verder

Vijf redenen waarom je volgende winter naar Noord-IJsland wil

Vijf redenen waarom je volgende winter naar Noord-IJsland wil Door Edwin Hagenouw Bevroren watervallen, uitgestrekte lavavelden en ruige berglandschappen met een laagje sneeuw: het noorden van IJsland is een sprookje in de winter! Vlieg er rechtstreeks heen en beleef het echte winterse IJsland tussen de locals. Na het lezen van...

REISTIPS IJSLAND 2021 | Dit is het actieve en avontuurlijke IJsland

REISTIPS IJSLAND 2021 | Dit is het actieve en avontuurlijke IJsland Inspiratie door Buro Scanbrit Bewonder watervallen en spuitende geisers. Wandel langs kokende modderpoelen en stoompluimen. Bezichtig met mos bedekte lavavelden, vulkanen gletsjers en meren met drijvende ijsschotsen. Maak een strandwandeling over zwarte zandstranden en kijk uit naar papegaaiduikers. Bezoek...

Wandelverslag | Te voet naar een uitbarstende vulkaan in IJsland

Wandelverslag | Te voet naar een uitbarstende vulkaan in IJsland Door Annelies Barentsen Gepassioneerd door IJsland, hield ik al een tijdje de website met aardbevingsmeldingen in het oog. Er bleek duidelijk iets op til op het schiereiland Reykjanes. Op vrijdag, 19 maart 2021 was het plots zover, er werd melding...

Onwerkelijk mooi: 72 uur IJsland in 16 bijzondere foto's

72 uur IJsland in 16 bijzondere foto's Een fotoreportage van Sabrina Gaudio Eén van 's werelds mooiste foto-bestemmingen is IJsland. Bekijk hieronder een selectie van de fotoreportage die ik maakte. Als eerste zie je hier empty roads vanaf Keflavik naar Reykjavik. Dit is echt om omgeving om in weg te...
Lees verder

Vijf geweldige bestemmingen in Scandinavië voor een actieve vakantie met kinderen

Kinderen hebben de tijd van hun leven! Door: Pauline van der Waal | Fan van Nordic.nl en Nordic.be Een vakantie uitzoeken voor het hele gezin kan een heel karwei zijn. Welke leeftijd de kinderen ook hebben, er is altijd wel iets om rekening mee te houden. Urenlange wandelingen maken met...

Bekijk nu live de uitbarsting van de Fagradalsfjall vulkaan op IJsland

Bekijk nu live de uitbarsting van de Fagradalsfjall vulkaan op IJsland Door Edwin Hagenouw Het blijft spectaculair om te zien welke kracht onze aarde heeft. En hoe gaaf is het dan om nu live mee te kunnen kijken naar de uitbarsting van de Fagradalsfjall vulkaan in het zuidwesten van IJsland....
Lees verder

Volg live de streaming beelden van de Fagradalsfjall vulkaan op IJsland

Volg live de streaming beelden van de Fagradalsfjall vulkaan op IJsland In de loop van maart 2021 deed zich er een groot aantal aardbevingen voor in het zuidwesten van IJsland. Twee daarvan hadden een kracht van 5,6 op de schaal van Richter. Hierdoor vermoedde men dat er een uitbarsting op handen...

Voortekenen voor mogelijke vulkaanuitbarsting op IJsland?

Voortekenen voor mogelijke vulkaanuitbarsting op IJsland? Bron: NOS.nl Natuurlijk zijn ze op IJsland wel wat gewend als het om aardbevingen gaat. Op het schiereiland Reykanes, in het uiterste zuidwesten van de steeds populairdere reisbestemming, voelden ze in 2020 al 40.000 aardschokken. Maar in de afgelopen weken waren dat er maar...
Lees verder

Vijf hoogtepunten waarom je naar het ruige Alaska wilt

Beren, ruige natuur en oneindige landschappen  Door: Pauline van der Waal | Fan van Askja Reizen Ongetwijfeld staat Alaska hoog op je lijst met bestemmingen waar je ooit nog eens naar toe wilt. Bij ons in ieder geval wel! Want wát een omgeving. Je voelt je nietig met de hoge...