jeroen kleiberg

Reisverslag

Roadtrip langs de Costa de la Luz in Spanje

Roadtrip langs de Costa de la Luz Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Van fietsen word je moe en daarom ben ik toe aan vakantie. Als Mette met het idee komt om Spaanse les te volgen in Sevilla, vind ik het wel een goed idee om mee te gaan. Genieten van...

550 km afzien door de woestijn van Turkmenistan Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Ik heb vijf dagen de tijd om de ruim 550 km door Turkmenistan naar Oezbekistan te overbruggen. Dit is de geldigheid van mijn visum die ik na veel moeite uiteindelijk in Mashhad heb weten te krijgen. Ik...

Avonturen van een fietser in de bergen van Oman Door Jeroen Kleiberg Andermaal ploeter ik zwetend de berg op. Ik duw en sleur mijn fiets tegen de onmogelijke steile helling omhoog. Ik heb vandaag al 1.200 hoogtemeters in de benen en mijn spieren beginnen al aardig te protesteren. Hoog boven...

De laatste kilometers van een epic fietsreis door Centraal Azië Door Jeroen Kleiberg In Astana hebben ze de feestverlichting aangezet. Er is dan ook heel wat te vieren. Sinds april heb ik bijna 10.000 kilometer fietsend afgelegd om hier te komen. Ik ben door eindeloze woestijnen gekomen en over afgelegen...

Spectaculaire rondreis door hooglanden en fjorden Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Na een half uur krachtig roeien zijn we nog niet eens halverwege. Met iedere slag komen we verder, maar door de harde wind niet dichterbij de overkant. Een lichte paniek daalt over onze boot: Hoe hard we ook roeien,...

Het avontuur gaat verder op La Réunion Door Jeroen Kleiberg H elikopters vliegen af en aan om de berghutten en kleine dorpen te bevoorraden die alleen door de lucht of over onmogelijke steile paden zijn te bereiken. De helikopters vliegen in enkele minuten de afstand waar wij een paar dagen...

Ik verken Cuba op de fiets Door Jeroen Kleiberg Je bent niet op Cuba geweest als je niet in een klassieke Amerikaanse auto hebt gereden. We zijn dan ook erg tevreden als onze taxi naar Trinidad een roze Ford Fairlaine uit 1956 blijkt te zijn. Groot genoeg om een voetbalelftal...

Grootse avonturen op het rafelrandje van Europa Door: Jeroen Kleiberg   Een scherpe lucht van brandend plastic dringt onze neusgaten binnen als we de eerste kilometers in Albanië fietsen. Over de snelweg maken we kilometers, maar liever hadden we deze op een rustiger weg gemaakt. Maar die weg was geblokkeerd...

Fietsen door zandstormen en mysterieuze gele mist in Oman Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg De lucht is geel van het vele zand dat uit de zandwoestijn komt aanwaaien. Door de straten slingeren sluiers van stof. De paar mensen die zich zonder auto op straat begeven beschermen hun gezichten tegen de...

De fietsavonturier verkent Cuba, een land van contrasten Door Jeroen Kleiberg Fietsen in Cuba stelt ons voor een aantal uitdagingen. Idealiter stappen we elke ochtend zo vroeg mogelijk op de fiets. Als het buiten nog fris en koel is. Helaas zijn de tropische dagen maar kort. Pas om zeven uur...

Waggelende baboesjkas en kilometers vreten in Kazachstan Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Met een wazig gevoel in mijn hoofd word ik langzaam wakker. Ik doe een aantal pogingen om mijn ogen te openen en langzaam maar zeker krijgt mijn wereld weer betekenis. Ik lig in een bed onder een dunne...

Eilandhoppen op de Lofoten en Vesterålen Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Door een indrukwekkend berglandschap glibberen en glijden we over modderige paden en gladde grijze stenen door een zompig moeras. Steeds hoger tussen de imponerende puntige pieken van Moskenesøya, het zuidelijkste eiland van de Lofoten archipel. Hoog in de bergen...

Fietsen door een kaalgevreten Kirgizië Een fietsavontuur van Jeroen Kleiberg Met angstaanjagende snelheid komt er een grote bruingrijze stofwolk op me af. Ik hoor een diep gebrom van een motorvoertuig dat snel luider wordt. Ik fiets aan de linkerkant van een wasbordweg vol gruis en losse kiezels. Daar heb ik...

Een naakte fietser in de woestijn van Iran Een reisverhaal van fietsavonturier Jeroen Kleiberg Ik heb dorst, een enorme dorst. Nog anderhalve liter water is er over van de in totaal dertien liter waar ik twee dagen geleden mee begon. Bijna tweehonderd kilometer heb ik afgelegd door een desolaat landschap...

Klimmen en klauteren in Madagascar Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Voor natuur moet je in Madagaskar in één van de bijna 40 beschermde gebieden zijn. Daar is nog de biodiversiteit te vinden waar het land beroemd om is. Daar zijn planten en dieren die nergens anders ter wereld te vinden...

Van rustig fietsen is in Madagaskar geen sprake. ‘Vazaha! vazaha!’, klinkt het vanuit opgewonden kinderkeeltjes. Al van verre zijn we gespot door de kinderen die breed lachend naar de weg komen rennen. Er is een witte buitenlander gesignaleerd en dat is groot nieuws. Die gekleurde fietstassen puilen vast uit van...

Zadelpijn op de steppe van Kazachstan Door Jeroen Kleiberg Waar ben ik eigenlijk mee bezig? Waarom ben ik hier aan het fietsen? Vind ik dit nog wel leuk? Deze vragen schieten door mijn hoofd als ik mij door het monotone Kazachstan trap. Met de wind in de rug is het...

Grote gletsjers en avontuur in de Georgische Kaukasus Een reisverhaal van Jeroen Kleiberg Het noorden van Georgië wordt gedomineerd door het indrukwekkende Kaukasus gebergte. Mt.Shkhara is met 5.068 meter de hoogste berg van Georgië en de op twee na hoogste berg van Europa. Mt. Elbrus in het Russische deel van...

Struinen tussen Pontiacs en koloniale gebouwen in Havana Door Jeroen Kleiberg Het is een bijzondere ervaring om door Havana te struinen. Felrode Pontiacs en hemelblauwe Chevrolets staan te glimmen tussen half of volledig ingestorte koloniale gebouwen langs lange rechte wegen. Kinderen spelen honkbal en knikkeren tussen gele, rode en blauwe...

Fietsen door de Hemelse bergen van Kirgizië Een inspirerend reisverhaal Jeroen Kleiberg Vandaag ben ik jarig. Daarom draai ik me een nog een keer lekker om als ik om 6.00 uur wakker word. Maar niet voor lang. 15 minuten later word ik ruw gewekt door slagregen op mijn tent. Met...