klimmen

Reisverslag

Historische Klettersteig Pinut bij Flims, Zwitserland

Dit jaar heb ik voor het eerst een klettersteig beklommen onder begeleiding van een berggids, namelijk Piz Trovat. En dat smaakte gelijk naar meer. Wat is dat leuk zeg! Al sinds jonge leeftijd trekt het klimmen en klauteren mij aan, maar het is nooit eerder in mij opgekomen om een...
Lees verder

Word nu lid van de NKBV voor 5 euro!

Als lezer van Mountainreporters is de kans groot dat jij, net als wij, graag de bergen in trekt of de ongerepte natuur verkent. Wij werken al vele jaren samen met de Nederlandse Klim en Bergsport Vereniging (NKBV), omdat we een gedeeld passie hebben en deze uitdragen naar onze volgers. Wil...

Solistisch op zoek naar 4000'ers en een 3000'er boven Wallis

De komende twee weken besluit ik om het hogerop te gaan zoeken. Ook met het oog op de week in mid-augustus in Chamonix, onder leiding van een berggids. De bergen in Wallis bieden een legio aan mogelijkheden en zeker ook voor diegene die graag alleen op pad gaat. Dit omdat...

Geïnspireerd door Mount Everest | Weerstand onderweg

Na twee dagen in BC wilden we omhoog en dus besloten we om onze eerste rotatie te beginnen. Het plan was eenvoudig, hoewel in de bergen zaken vaak niet zo eenvoudig zijn: we wilden de tent voor c2 mee nemen, eerst in c1 slapen en dan door lopen naar c2....

De Tälli Klettersteig: de oudste klettersteig van Zwitserland

De Tälli Klettersteig doen? Eigenlijk zijn we niet zo van het klettersteigen. Maar vanaf de camping in Gadmen zien we elke dag de steile wanden en graat van de Tälistock en omliggende pieken. De omgeving staat nu eenmaal bekend om de imponerende uitzichten. Ondanks dat we al aardig wat geklommen...

Nieuwe Podcast Sisyphus | Legendarische verhalen van Nederlandse alpinisten

Nieuwe Podcast Sisyphus | Legendarische verhalen van Nederlandse alpinisten Door Edwin Hagenouw Bergbeklimmers die de dood in de ogen hebben gekeken, daar kan documentairemaker David de Jongh geen genoeg van krijgen. Juist de bloedstollende verhalen van dappere alpinisten maken hem rustig als hij zelf angstig is. Op zoek naar extreme...

REISVERHALEN | Mijn klim-avonturen in de Zwitserse bergen

REISVERHALEN | Mijn klim-avonturen in de Zwitserse bergen Door Dion van der Meij Aan het einde van het dal bij Kandersteg start ik in de vroege morgen. De komende twee dagen heb ik voor mijzelf een route uitgezet naar de Steghorn en de Altels. Eerst naar de Steghorn en dan...
Lees verder

Is dit de meest indrukwekkende film over een klimdrama?

Is dit de meest indrukwekkende film over een klimdrama? Door Edwin Hagenouw  Als mountainreporters laten we ons graag inspireren door mensen die het uiterste uit zichzelf weten te halen en de grenzen van het mogelijke verkennen. Natuurlijk kan het dan ook helemaal mis gaan zoals je kunt zien in de...

Outdoormerk Rab start met inspirerende Mountain People Podcast

Het Britse outdoormerk Rab heeft nieuwe podcast-serie The Mountain People Podcast gelanceerd. Aan het woord komen inspirerende Rab ambassador. Ze vertellen over hun liefde voor avontuur in de bergen en hun leven buiten hun sport. De podcast wordt gehost door de Britse elite-alpinist en berggids Andy Cave. Wekelijks wordt een...

Geïnspireerd door Mount Everest | De Top

Terwijl we na onze laatste rotatie de rust hadden om het weer in de gaten te houden, onze spullen op orde te maken en voor te bereiden voor de toppoging, gebeurde er in BC en omgeving een heleboel. Everest voelt als een surrealistische plek: je bent omringt door hoge bergen,...

Geïnspireerd door Mount Everest | De Droom

Al jaren geleden had ik gedacht aan de hoogste berg van de wereld: hoe zou het zijn om die te kunnen beklimmen en hoe zou het voelen om op het hoogste puntje van de wereld te staan? Tijdens mijn opleiding tot docent lichamelijke opvoeding ging ik, als ik een tussenuurtje...

Outdoor single pitch voorklimmen in Arco, Italië

Na het oversteken van de bergpas worden we omringd door hoge bergenpieken en volgen we de helderblauwe, schuimende rivier de Sarca. Na uren rijden komen aan in Arco, het wereldbekende klimparadijs dicht bij het Gardameer, om hier de komende dagen onze cursus outdoor single pitch voorklimmen te voltooien. Met de...

Piz Palü, een laagdrempelige top op grote hoogte in Zwitserland

Na twee weken in de Alpen willen mijn vriend en ik nog een mooie, ‘ontspannen’, alpine tocht doen. ‘Ontspannen’ tussen haakjes, want écht ontspannen zoals een dagje op het strand liggen en je elk half uur omdraaien zodat je egaal bijkleurt, wordt het natuurlijk nooit. Terwijl we op de camping...

ACTIEF IN LUXEMBURG | 3 actieve dingen om te doen met tieners

Drie actieve dingen (en meer) die leuk zijn voor zowel ouders als kinderen Door: Saskia Smulders | Visit Luxemburg Als ouder(s) van kinderen is het soms lastig om iets actiefs te doen tijdens vakantie dat zowel jijzelf als ook je (tiener)kinderen leuk vinden. Dat gold ook voor ons tijdens onze...

7 SUMMITS | Jur Rademakers is onderweg naar de top van Mount Everest

7 SUMMITS | Onderweg naar de top van Mount Everest Door Jur Rademakers (eindredactie Edwin Hagenouw) | 10 mei 2021 De 7 Summits zijn de hoogste toppen op elk van de zeven continenten. Een machtig doel. Het beklimmen van al deze bergen is een topprestatie waar veel bergbeklimmers van dromen....

Klimmen in Zwitserland | Verdwaald op de Ärmighore en andere verhalen

Klimmen in Zwitserland | Verdwaald op de Ärmighore en andere verhalen Een verhaal van Dion van der Meij  Verdwaald op de Ärmighore Zomer van 2019 Op een mistige morgen word ik wakker in mijn auto op de parkeerplaats bij het treinstation van het plaatsje Blausee-Mitholz. Een klein dorpje gelegen in het Kandertal...

REISVERSLAG ZWITSERLAND | Diepe dalen en hoge toppen in Berner Oberland

REISVERSLAG ZWITSERLAND | Diepe dalen en hoge toppen in Berner Oberland Een verhaal van Dion van der Meij   'Blankestelle' op de Balmhorn 3697 meter                                                  ...

REISVERSLAG | Klettersteig-hike in de Duitse Alpen

Klettersteig-hike in de Duitse Alpen Een reisverslag van Maarten Groeneveld | 15 augustus 2018 Tot nu toe bleef het bij hikes in de Eifel, Harz of Luxemburg. Dit weekend gaan we het anders doen, we zoeken de échte bergen op. Klimhelm en klimgordel zijn aangeschaft. We vliegen vanaf Eelde naar...

Outdoor avonturen op treinafstand: fotoverslag

Outdoor avonturen op treinafstand! Het kan! Ik reisde in september naar de Schwäbische Alb; een prachtige middengebergte van 600 tot 1000 meter hoog in het Zuidwesten van Duitsland. Vlakbij Stuttgart dus en makkelijk te bereiken per trein. Stiekem maakte ik veel te veel foto's. Die vind je hieronder. Voor het...

Reisverslag Duitsland | Op avontuur in de Schwäbische Alb

Op avontuur in de Schwäbische Alb in Duitsland Een reisverhaal van Manja Herrebrugh  Daar sta ik, op Amsterdam centraal. Nog even en ik zit in de ICE die me in vijf uur in de buurt van Schwäbische Alb brengt. Als ik aankom, ken ik mijn reisgezelschap een beetje en mag...