reisverhalen

Artikel

Dit is waarom je Lesotho te paard moet ontdekken

Lesotho is een prachtig, klein land met een imposant bergachtig landschap. Dit landje midden in Zuid Afrika wordt ook wel "The Kingdom in the sky" genoemd, en het is een van de hoogstgelegen landen ter wereld. Met de auto is het een missie om het land te ontdekken door het...
Lees verder

Verslag van Looptijd. Wandelende schrijvers vol Wanderlust!

Looptijd, over pelgrims en andere wandelaars Ik mocht op zondagmiddag 25 september naar Looptijd in Tivoli/Vredenburg in Utrecht. Het Internationaal Literatuurfestival Utrecht (ILFU) bracht hier een geheel aan het wandelen gewijd programma waarin meerdere schrijvers vertellen over hun onbedwingbare wandeldrift. Het was een middag vol wandel-literatuur, met en voor wandelaars,...

Verslag van de dagtocht Alta Via della Dolomiti nr.1

Vanochtend om 9.00 uur ben ik te voet vertrokken van Camping Sass Dlacia. Een gezellige, zei het wat chaotische camping, gelegen in de Alta Badia vallei aan de voet van de majestueuze Dolomieten. Het liefst had ik vroeger willen vertrekken maar het noodweer van vannacht, met donderklappen die de grond...

Verslag van de Grossglockner Ultratrail, de VACH editie

Laat me alvast van start gaan met het ophelderen van een Babylonische spraakverwarring. Wanneer je als Nederlander in dit verslag ‘lopen’ leest, betekent dit eigenlijk hardlopen. In België maken we namelijk enkel onderscheid in wandelen en lopen. Voilà. Dit is de vierde editie ondertussen van een jaarlijks weerkerend ultraloopproject van...

Reisverslag Kilimanjaro, we gaan naar het dak van Afrika!

Net voor middernacht staan we op, drinken thee met popcorn en koekjes en dan zijn we klaar om te gaan. Normaal lopen we alleen met de gidsen, maar vandaag loopt ook Rachid, een van de porters met ons mee. Hij draagt een zuurstoffles voor het geval dat. Deze is zelden...

REISVERSLAG | De allermooiste foto's van Gastein in de herfst

Wij zijn dol op Gastein! Het prachtige natuurparadijs in SalzburgerLand is een heerlijke bestemming voor actieve outdoorliefhebbers. Natuurlijk in de zomervakantie en als wintersportbestemming, maar zeker ook in de herfst. Je kunt er ook dan heerlijk wandelen, fietsen, genieten van de thermale baden of je onderdompelen in de yogaherfst. Bovendien...

Een avond beren spotten in Fins Lapland

Het is volop zomer als we op 17 augustus landen op de luchthaven van Rovaniemi. Als we in onze huurauto oostwaarts rijden naar Ruka, ons hoofdkwartier van deze week, zijn we een uitbundig stralende zon boven de uitgestrekte bossen. We maken een reis van Voigt Travel om de nazomer in...

Wij gingen Into the Wild op de Rothaarsteig

Met een vriendin loop ik de Rothaarsteig alias R, een route van 154 kilometer die zich van Brilon uitstrekt door het Sauerland naar Dillenburg in het zuiden. Elke dag dertig kilometer wandelen en erop vertrouwen dat een fijne kampeerplek zich aandient waar we zonder tent gaan bivakkeren. Voor haar de...

De Uina Schlucht - een indrukwekkend uitgehakt wandelpad in de bergwand

De Uina Schlucht in Graubünden, Zwitserland, is een bijzonder indrukwekkend wandelpad dat meer dan een eeuw geleden is uitgehakt uit een verticale bergwand. Dit uitgehakte wandelpad is 600 meter lang, 1.30 meter breed en naast je is de afgrond zo'n 100 meter diep. Dit moest ik natuurlijk van dichtbij bekijken....
Lees verder

Mijn tocht naar de bijzondere baarmoedergrot in Mongolië

Een verhaal van Myra de Rooy De eerste keer dat ik bewust door het ‘Geboortekanaal’ kroop, was tijdens mijn studententijd. Vijf kilometer stroomopwaarts van Dinant bieden de kalkrotsen van Freyr een klimparadijs. Fysieke inspanning wordt hier gekoppeld aan een verbintenis met klimmaatjes - verbonden door een touw elkaars leven in...

Afzien op grote hoogte, maar waar een wil is, is een weg

Tijdens mijn eerste expeditie naar de Mera Peak (6475 m), op circa 5100 m hoogte in Khare (Nepal), werd ik wegens onvoldoende hydratatie plots geconfronteerd met de beginnende symptomen van hoogteziekte. Ik kreeg hoofdpijn die snel heviger werd. Ik voelde letterlijk de druk in mijn hersenen toenemen waardoor mijn gehoor...

Walvissen spotten in Noorwegen en struinen door Zweedse wildernis

Vergeet ABBA, vergeet Roxette. De superster van Zweden is de eland. Afbeeldingen van de eland zijn te vinden op stickers, T-shirts en op bijna alle souvenirs. De Zweden zijn trots op het reusachtige Scandinavische hert en decoreren hun woning graag met zijn indrukwekkende kop of gewei. Je moet een beetje...

Hiken naar de hoogste berg van Wales: Mt Snowdon in Snowdonia

Snowdonia klonk voor mij als een magisch gebied. Een bestemming bedacht door kerstfilm-makers. Echt een plek die ik moest ontdekken dus. En nu weet ik het zeker: Snowdonia is geen fictief gebied, maar wel absoluut magisch! Je kan in dit gebied verschillende bergtoppen , mooie meren maar ook geweldige stukken...

Mijn beklimming van Kilimanjaro, dag 5 en 6

Dag 5 - Baranco Camp naar Karanga Camp Elke avond krijgen we een briefing voor de volgende dag. En zo ook gisteren voor vandaag. De Baranco Wall staat op het programma. Hier moeten we met handen en voeten gaan klimmen. Naast de vele hoogtemeters die we wandelend gaan maken. Vooraf was...

REISVERSLAG | Yoga in de bergen van Gastein in de herfst

Adem diep in en uit, doe nieuwe energie op en verwen jezelf. De yogaherfst in Gastein is een cadeautje! Reporter Pauline maakte het mee en laat je graag meegenieten. Nog geen plannen voor oktober? Lees dan snel verder, want van 13 tot 23 oktober is het tijd voor Yogaherfst 2022...

REISVERSLAG | Gastein in de herfst is een geweldige idee

Er nog even lekker tussenuit voordat de winter komt. En dan terwijl het heerlijk rustig is, de bomen rood, oranje en geel kleuren en je nog steeds een goede kans hebt op mooi weer. Dat is Oostenrijks Gastein in de herfst! Reporter Pauline was er in oktober en kan dat...

Peter Habeler Runde. Gevorderd bergwandelen in de Zillertal Alpen

Sportieve ex-buurvrouw Marleen en loopvrienden Peter en Marietje vertrouwen me onafhankelijk van elkaar toe dat ze graag eens wandelend door de Alpen gegidst worden. Zo gezegd, zo gedaan. Ervaring, mindset en mogelijkheden worden tussen pot en pint getoetst. Ik overdrijf initieel met de Bob Graham Round in het Engelse Lake District...

Een zomerse dag in Fins Lapland

Gisteren ging onze wekker om 4.00. Vroeg, maar vroeg met een goede reden. Het was de start van een reis naar het hoge noorden van Finland. Nadat ik samen met Maartje eerder deze zomer een rondreis maakte door Zweden en Noorwegen is nu het derde Scandinavische land aan de beurt....

Doorbijten in de Hintere Schwärze noordwand in het Ötztal

Tijdens de 'rustdag' van de C3-cursus in het prachtige Ötztal kreeg ik het idee om maar eens voor mijn eerste noordwand te gaan. Het weer zou top zijn die dag. En als je een kans ziet in de bergen dan moet je deze pakken. Bij de andere deelnemers vond ik...

Ontsnappen aan bosbranden tijdens de Pacific Crest Trail

Het einde van het prachtige Noord Californië nadert en we ruiken de grens van Oregon al. Als ik wakker wordt in Castella staat mijn telefoon roodgloeiend. Ik heb wel tien berichten van andere hikers. Ze willen weten waar ik ben en of ik veilig ben. Dit kan maar één ding...