WANDELROUTES IN NEDERLAND | Walk of Wisdom deel 2

Een wandelverslag van Sietske Mensing

De Walk of Wisdom, een 136 km lange pelgrimstocht rondom Nijmegen. Dit weekend vervolg ik het pad van mijn wijsheid. Het eerste deel van de tocht ben ik met mijn wandel buddy tot het plaatsje De Horst gekomen waar het grote Reichswald lonkte. Alleen door het slechte weer hebben we toen de route niet voorgezet. Nu vervolg ik de route vanuit De Horst richting Grave. Een nieuwe etappe met een ander wandelmaatje, dit weekend ga ik lekker op pad met mijn vriend.

Lees hier deel 1 van mijn verslag over de Walk of Wisdom

Wandelen over de Walk of Wisdom

Etappe 1: De Horst – Mook

Het fijne van de Walk of Wisdom is dat die relatief makkelijk met het OV vanaf verschillende punten op te pakken is. Het is vrijdagmiddag als wij beginnen aan de route vanuit De Horst. We hebben deze middag een kleine 18 km te gaan tot ons overnachtingsadres bij Mook. Misschien een beetje optimistisch gepland met de korte herfstdagen, maar een beetje uitdaging is geen probleem toch?! En met onze hoofdlampjes gaan we in het donker ook een heel eind komen.

Reichswald

Als een stelletje smokkelaars wandelen we vanuit De Horst meteen de grens over richting het Duitse Reichswald. Je merkt goed dat we een ander landschap inlopen, want zodra we het bos in gaan, gaat het heuvelopwaarts. Het Reichswald is net zoals meerdere hoger gelegen delen op de route gevormd in de laatste ijstijd. Tot in de Middeleeuwen strekte hier tot aan Xanten (Duitsland) een enorm oerbos.

Het oerbos is nu een stuk kleiner, maar nog steeds groot en de route van de WoW loopt er dwars doorheen. Daarnaast heeft er in dit bos tijdens WOII een grote slag tussen Brits- Canadese troepen en de Duitsers plaatsgevonden, beter bekend onder de naam Operation Vertible. Je ziet in het bos veel van die ‘kraters’ waarvan ik me afvraag of dit een overblijfsel is uit die periode. Als we het bos uitkomen zien we de zon zakken.

Sint Jansberg

Wat een mooie zonsondergang. Vanaf de grasvlaktes voor de Sint Jansberg zien we hoe de oranje vuurbal achter de bomen zakt, dit is genieten!

Zonsondergang bij de St Jansberg
Zonsondergang op weg naar de Sint Jansberg. Foto: Sietske Mensing

Snel duiken we de bossen weer in, want we hebben nog een kleine 6 km te gaan. Tussen de bomen van de Sint Jansberg door zien we hoe de lucht echt feloranje op kleurt. Zoals het Reichswald zijn ook de heuvels van de Sint Jansberg gevormd in de ijstijd. Overal zie je bronbeekjes stromen en er staan grote oude beukenbomen. Blijkbaar werd er 2000 jaar geleden al om de Sint Jansberg gestreden.

De bossen in dit gebied waren toen het heilige woud van de Batavieren waar zij hun goden en voorouders vereerden. Dat de bossen hier een rijke geschiedenis hebben is goed te zien. Overal zijn resten te vinden van het voormalige Landgoed Sint-Jansberg met haar villa en tuinen.

Het is inmiddels donker en door de hoge bomen komt er maar weinig maanlicht tot op de bosbodem. Aan het eind van het bos komen we uit in het Zevendal. Hier besluiten we rechtstreeks naar herberg ’t Zwaantje te lopen, onze overnachting voor vanavond.

Wandelen bij maanlicht

Etappe 2: Mookerheide – Overasselt

Nadat we onze buik met het ontbijt goed gevuld hebben, is het tijd om weer op pad te gaan. Vandaag staat er een hike van 27 km op de planning. We lopen terug richting het Zevendal om van daaruit de route weer op te pakken richting de Mookerheide. Ben jij er wel eens geweest? Wat een uitzicht! Je loopt heuvelopwaarts de heide op en hebt vervolgens een weids uitzicht richting het zuidelijk gelegen Cuijck.

We vervolgen onze weg richting het volgende stukje heide de Heumense Schans. Hier zoeken we het hogerop en klimmen de uitkijktoren op. Op de verschillende heides die we vandaag doorkruisen zijn resten van middeleeuwse wachttorens te vinden.

Geen duivenringen

Wie officieel de WoW loopt, kan onderweg 11 duivenringetjes ophalen. Deze ringen staan symbool voor de 11 gemeentes waar je doorheen loopt. Door de corona maatregelen zijn alleen alle restaurants waar we deze ringetjes kunnen halen, gesloten. Helaas.. Dat is dus gewoon verder lopen. Via Jachtslot Mookerheide wandelen we richting Mulderskop waar we de heide oversteken richting de bossen van Heumensoord.

Hier lopen we over zeer oude maar ook jonge beukenlanen richting de bewoonde wereld. Het contrast is groot, van mooie bossen lopen we in een keer langs een rijksweg waar de auto’s voorbijrazen. Niet echt inspirerend. Al mopperend steken we eerst het Maas-Waalkanaal over gevolgd door de snelweg om vervolgens richting de Overasseltsche- en Hatertsche vennen te lopen.

Elvenbankjes langs de lange beukenlaan
Elvenbankjes langs de lange beukenlaan. Foto: Sietske Mensing

De vennen liggen er een beetje grauw bij. Het weer is wat betrokken en het lijkt wel of we door de moerassen van Lord of the Rings lopen op weg naar Mount Doom. Toch kan ik mezelf de schoonheid van het gebied voorstellen als heel de heide en de bomen in de bloei staan. We steken de weg over en komen langs de ruïne van de st Walrickkapel.

Tot onze stomme verbazing zien we allemaal lappen stof in de bomen hangen. Op het bordje staat dat de oude zomereik dienstdoet als koortsboom. Het volksverhaal vertelt dat als een lapje stof aan een koortsboom gebonden wordt, deze boom ervoor zorgt dat ziektes verdwijnen. Gelukkig hebben we niets onder de leden dus hoeven we er ook niets in te hangen.

Via het Bullenkamp lopen we richting de Agnetenhoeve een oud nonnenklooster en onze slaapplaats voor de nacht.

Koortsboom bij de ruine van de st. Walrickkapel

Etappe 3: Overasselt – Grave

Ook in deze B&B worden we voorzien van een goed ontbijt. Vandaag hebben we maar een korte etappe van 10 km richting de bus in Grave. Van de heuvels, bossen en heide van gisteren lopen we vandaag heel de route door het polderlandschap. Kort nadat we van start zijn gegaan komen we langs het Mariakapelletje.

We zijn halverwege de route!! Ik schrijf wat in het logboek voor pelgrims en gaan verder. De paden door de polder voer ons langs boerderijen en akkers. Maar we lopen ook in de voetsporen van de bevrijders van september 1944 over het Airbornepad Market garden. Na tweeëneenhalf uur lopen steken we het Meusekanaal richting Grave over waar we de bus weer richting Nijmegen pakken.

Het zit er weer op. Op naar de laatste etappes van de Walk of Wisdom!

Benieuwd naar de hele route of meer informatie over de Walk of Wisdom? Kijk dan op de website.