WANDELVERSLAG | Onze mini-trektocht van Breda naar Tilburg

Door Yvette Kooijman

Mijn liefde voor wandelen ontstond in Nieuw-Zeeland. Veel mooier dan dat kon ik niet beginnen, dus het hiken werd al snel iets wat ik vaker wilde doen. Eenmaal terug maakten de strandvakanties plaats voor wandelvakanties in Italië, Slovenië en Zuid-Frankrijk. Waar ik eerst hooguit een nachtje in een hut sliep om de dag erna weer terug te lopen, liep ik vorig jaar mijn eerste meerdaagse huttentocht.

Tijdens deze huttentocht kwamen we af en toe wandelaars met eigen tent tegen. Zij sliepen niet in een slaapzaal, maar ergens in de buurt van de hut in hun eigen tent, helemaal vrij, middenin de wildernis. En zo ontstond bij ons diezelfde ambitie. Zo gezegd, zo gedaan: onlangs kochten we de nodige lichtgewicht kampeerspullen en planden we een mini-trektocht.

Omdat een trekkingstocht met kampeerspullen nieuw is voor ons, en het buitenland op dit moment niet de voorkeur heeft, besloten we van Breda naar Tilburg te lopen en daar te overnachten. Zo konden we het gewicht van de rugzak ervaren en onze kampeerspullen testen. Onze ervaring, de route en tips, lees je hier.

De wandelroute van Breda naar Tilburg

Op visitbrabant.com stelden we onze eigen route samen, zodat we onderweg alleen maar de paaltjes hoefden te volgen. We liepen via het zuiden van Breda, door de Ulvenhoutse en Chaamse bossen, omdat dit veel mooier is dan de rechtstreekse route naar Tilburg. Dit natuurgebied is ruim, stil en het heeft zelfs iets weg van de Veluwe. Een aanrader als je het Mastbos of het Teteringse bos te druk of te klein vindt. Onze route liep soms langs een weg, dus dat zou ik dan wel proberen te vermijden. Verder kwamen we langs zoveel mogelijk meren, omdat dat de fijnste plekken zijn om even te pauzeren.

Wandelroute Breda Tilburg
Onze route van Breda naar Tilburg (bron: visitbrabant.com)

Op de heenweg liepen we in totaal vijfentwintig kilometer in iets minder dan zes uur (exclusief pauzes). Dat was veel langer dan we vooraf dachten. Achteraf was het natuurlijk naïef om te denken dat ons tempo veel hoger zou liggen. Dit was de allereerste keer, we waren ongetraind en helemaal niet gewend aan het gewicht van de rugzak. Daardoor liepen we trager en moesten we onderweg veel stoppen. Ook kregen we blaren, waar we niet op gerekend hadden, hier hadden we tijdens onze huttentocht in de bergen namelijk geen last van. We denken dat het deels te maken heeft met vlak lopen, omdat je tenslotte constant dezelfde spieren gebruikt en dezelfde bewegingen maakt. Ik kan mij voorstellen dat dit sneller spierpijn en blaren oplevert, maar misschien is er een andere verklaring voor?

Mini-trektocht Breda Tilburg
Uitrusten bij het meer (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)
Mooi wandelpad door de polder (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)
Het meer bij Wolfslaar (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)

De mini-camping vlakbij Tilburg

Rond 18.00 uur kwamen we aan bij Petit013, een hele fijne mini-camping met een gastvrij ontvangst inclusief welkomstdrankje. De camping is pas sinds vorig jaar geopend, dus alles is nog nieuw. Hier ploften we heerlijk in het gras neer met uitzicht op de paarden in de wei. De tent stond binnen 10 minuten, wat echt een luxe is vergeleken met onze ‘normale’ tent. Ook het eten smaakte na zo’n dag geweldig en voor het slapengaan veranderde de lucht van blauw naar rood, oranje, en roze. Moe, maar voldaan sloten we onze eerste dag af.

De weg terug naar Breda

De volgende ochtend genoten we van ons afgewogen ontbijt en een kopje koffie. Omdat we niet via dezelfde route terug wilden lopen, moesten we een stuk langs de weg lopen. Dit, in combinatie met onze spierpijn en blaren, zorgde ervoor dat we na een uur (zowel fysiek als mentaal) eigenlijk al niet meer verder konden. Tegen onze principes in waren we daarom gedwongen om vanaf Rijen het laatste stuk met de trein te gaan en liepen we de tweede dag slechts zes kilometer. Normaal zou ik hier echt van balen, omdat het voelt als falen, maar nu ben ik juist trots op wat we hebben gedaan. Het was onze eerste mini-trektocht en we hebben er veel van geleerd, dus we kunnen vanaf nu alleen maar beter worden.

Mini-trektocht Breda Tilburg
Het uitzicht die avond (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)
Onze kampeerplek bij Petit013 (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)
Het beste moment in de ochtend (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)
Mini-trektocht Breda Tilburg
Het uitzicht op de paarden in de wei (eigen foto: Yvette Kooijman, Mountainreporters)

Onze tips voor een mini-trektocht in Nederland

Tot slot deel ik graag onze tips voor een mini-trektocht in Nederland. Online is er al veel informatie te vinden voor jouw eerste mini-trektocht. Naast alle tips op Mountainreporters, deelt Paulien op outdoorinspiratie.nl bijvoorbeeld praktische tips over hoe je je rugzak het beste kunt inpakken, welke spullen je nodig hebt en je kunt hier een gratis paklijst downloaden. Daarom lijkt het mij leuker om af te sluiten met onze eigen tips en leerpunten, op basis van onze ervaringen dit weekend:

• Trainen! Onderschat het vlakke lopen en het gewicht van je rugzak niet. Het is zwaarder en je loopt trager dan je denkt.
  • Het is zeker de moeite waard om delen van onze route te lopen. Je loopt echt door een mooi stukje Nederland, maar de gehele route is voor een eerste keer ver en je loopt soms langs de weg.
  • Gebruik muggen- en tekenspray (en een tekenpen). Je zit veel in het gras en daar zitten meer teken dan je denkt. En vergeet in het voorjaar de eikenprocessierups niet.
  • Neem afvalzakjes mee om geen sporen in de natuur achter te laten (ook geen wc-papier!).
  • Zorg voor voldoende tussendoortjes, afhankelijk van hoe lang je onderweg bent. Wij gingen uit van 1 per dag (we hadden de route ingeschat op 4,5 uur), maar door de onverwachte lange dag bleek dit net iets te weinig.
  • Pak droog eten in. Die kant-en-klare stoof van HAK was heerlijk, en beter dan bijvoorbeeld alle ingrediënten voor een pasta op je rug dragen, maar het droeg misschien wel bij aan onze blaren. Qua gewicht kun je beter maaltijden kiezen waarbij je alleen nog maar water hoeft toe te voegen. Dit is niet heel gezond vanwege het stofje TBHQ, dus ik zou ook zeker geen hele week op instant maaltijden leven. Variatie is key, denk ik.
  • Neem je OV-kaart en een mondkapje mee als je niet zeker weet of je de route wel uit kunt lopen 😊.
  • Lees vooraf veel informatie en tips op verschillende outdoorblogs.
  • Geniet van de mooie plekken die Nederland te bieden heeft!

Meer lezen? Yvette schrijft ook op haar eigen blog www.retraiteyvette.com.

LEES MEER OVER WANDELINGEN IN NEDERLAND OP OUTDOORDICHTBIJ.NL

Heb jij wel eens een (mini-)trektocht in Nederland gelopen? Wat zijn jouw ervaringen en tips? Je kunt het ons vertellen in een reactie onder dit artikel!