WINTERWANDELEN | Ga twee dagen wandelen op het Twentepad

Outdoorinspiratie van Bart Baars

Tijdens de kerst alleen maar binnen zitten en teveel heerlijke hapjes eten is niets voor ons. Liever trekken we erop uit, en genieten we van het buiten zijn op de mooiste plekjes. Inmiddels weten we dat dat ook prima in Nederland kan, bijvoorbeeld door het Twentepad te lopen.

Twentepad
Sneeuw, maar mooi op het Twentepad

Vijf dagen buiten? Of toch niet…

Officieel is het Twentepad een wandeling van vijf dagen. Het pad begin in Almelo en eindigt daar ook weer. Maar, uit diverse verhalen op het internet begrepen we dat juist de tweede en derde etappe de mooiste zijn. Daarom besloten we de wandeling te beginnen Tubbergen en te eindigen in Oldenzaal. Slapen wilden we, geheel in stijl, doen in de tent. Het liefst op een paalcamping, om zo zover mogelijk van de bewoonde wereld weg te blijven. Er schijnen plekken te zijn, dus wie weet!. Gelukkig kan je een tent overal opzetten, dus besloten we gewoon onderweg te gaan en wel te zien waar we een plekje konden vinden.

Slapen wilden we, geheel in stijl, doen in de tent

Met een volle rugzak zijn we vertrokken uit Tubbergen. Eerst een stukje het dorp uitlopen, en daarna ontvouwt zich al snel het typische Overijsselse landschap met boerderijen en akkers. We slaan van de geasfalteerde wegen af en komen op brede zandpaden die ons weer naar bospaadjes brengen. Het is  koud buiten. Beekjes waren bevroren en er lag een dun een laagje sneeuw op de grond. Het is dus zaak om in beweging te blijven, om teveel afkoeling te voorkomen.

Koud, maar schitterend! Foto: Eigen collectie, Bart Baars - the7in7.nl
Koud, maar schitterend! Foto: Eigen collectie, Bart Baars – the7in7.nl

Het mooiste deel van deze omgeving is Mander. Hier loop je over een schitterende hei waar mysterieuze cirkels in zijn ontstaan. Met een beetje fantasie lijkt het of hier ooit UFO’s zijn geland. Gelukkig blijkt de verklaring een stuk eenvoudiger. Net voorbij Mander ligt de Watermolen van Bels. Niet geheel toevallig is dat ook een prima plek voor de lunch en konden wij ons daar opwarmen. Inmiddels was dat wel nodig geworden!

Overnachten

Het eindpunt van deze etappe van het Twentepad ligt in Ootmarsum. Omdat het vroeg donker is, is het na vier uur ’s middags al hoogste tijd om een plek voor de nacht te zoeken. Echt op zoek naar een paalcamping zijn we niet meer gegaan. We hebben aangeklopt bij een boer die een kampeerveldje had. De boer stond wat vreemd te kijken toen we vroegen of hij nog een plaatsje vrij had, maar gelukkig bleek dat wel het geval te zijn. Speciaal voor ons ging het douchehok open, zodat we over water konden beschikken. De rest van het veldje hadden we uiteraard voor onszelf.

Kamperen bij de boer. Foto: Eigen collectie, Bart Baars - the7in7.nl
Kamperen bij de boer. Foto: Eigen collectie, Bart Baars – the7in7.nl

Inmiddels weten we wat de truc van winterkamperen in Nederland is. Voorkomen dat je afkoelt en zo snel mogelijk in de slaapzak kruipen. Als je eenmaal afgekoeld bent, kan het uren duren voordat je weer warm wordt. Dus hebben we met ongekende efficiëntie de tent opgezet, slaapzak erin en brander aan. We eten een gevriesdroogde maaltijd, zowel ’s avonds als ’s morgens. Daarna gaat al snel de tent dicht en maken we een heerlijk lange en warme nacht!

De tweede etappe

Rond 8 uur de volgende ochtend worden we wakker en herhaalt het ritueel van gisteren zich. Brander aan, zodat we kunnen ontbijten en de thermosfles met thee kunnen vullen. Vervolgens ontbijten, tent opruimen en onderweg. Deze etappe van het Twentepad blijkt nog mooier te zijn dan die van gisteren. De omgeving van Singraven is schitterend, en dankzij de vele statige oude huizen waan je je in een andere tijd. Uiteraard is daar ook weer een prima plekje te vinden om heerlijk te lunchen en warm te worden.

Langs het kanaal op het Twentepad. Foto: Eigen collectie, Bart Baars - the7in7.nl
Langs het kanaal op het Twentepad. Foto: Eigen collectie, Bart Baars – the7in7.nl

Het laatste deel van deze etappe loopt veel door bos, tot aan de rand van Oldenzaal zelf. Daar is het even zoek naar de bus die ons weer terug brengt naar Tubbergen. En daarmee is zowel de kerst, als het Twentepad voor ons voorbij. Het was heerlijk om buiten te zijn, zelfs als het koud is. Maar voor ons was het geen kerst om snel te vergeten!