Ondanks alle mogelijke reisbeperkingen hebben onze reisschrijvers en fotografen ook in 2021 weer veel mooie bestemmingen kunnen ontdekken en verkennen. Misschien hebben we dit jaar meer dan ooit genoten van de intense momenten in de natuur. Met minder vrijheid in ons leven beseffen we hoe bevoorrecht we zijn dat we überhaupt mogen reizen.

Vanzelfsprekend nemen we op deze unieke en intense plekken ontelbare foto’s. Maar uiteindelijk springen er altijd een paar uitbundige momenten uit. En deze momenten delen we graag met jou als lezer van Mountainreporters.

Krijg je bij het bekijken van deze verhalen zin om ook als (gast)reporter voor ons aan de slag te gaan? Lees dan eens deze oproep en mogelijk zien we jouw verhalen vanaf 2022 op Mountainreporters.

Tim Vrijlandt in Zweeds Lapland

In de zomer van 2021 ben ik afgereisd naar het afgelegen Sarek Nationaal Park in Zweeds lapland. Hier klom ik naar de top van de berg Skierffe. Onderweg loop ik door verschillende gebieden en maak ik een fikse klim over het bekende Kungsleden. Vanaf de top van Skierffe heb ik een prachtig uizicht over de de Rapa vallei en laat op avond schijnt het laatste zonlicht nog over de delta. het gevoel dat ik na een zware tocht beloond wordt met dit uitzicht in ronduit fantastish!

Bekijk hier alle verhalen van Tim Vrijlandt

Vincent Croce met Hansi Hintertux in Tirol

Een memorabel reismoment van het afgelopen jaar beleefde tijdens het fotograferen in het Zillertal in Tirol toen ik door Hansi Hintertux, een goedlachse authentieke almboer, spontaan werd uitgenodigd in zijn blokhut voor een borrel. Toen we eenmaal aan de keukentafel zaten kwamen de flessen Schnapps al snel tevoorschijn. Ik lag krom van het lachen toen Hansi zijn voornamelijk vieze moppen repertoire opentrok.

Met een bloedserieus gezicht vertelde hij dat het beter was dat hij niet zo veel Schnapps meer zou drinken omdat hij zich een tijdje geleden tijdens het melken had vergist en de zuignap in plaats van aan de uier van de koe aan zijn eigen Schwanz had bevestigd. Ik proestte het uit!

Bekijk hier alle reisverhalen van Vincent Croce

Pauline op IJsland

Pauline was in september in IJsland, samen met haar moeder. In een week reden ze langs alle highlights van het zuiden. Van de Reykjadalur hotspring tot gletsjermeer Jökulsárlón en van de beroemde Golden Circle tot aan Reykjavik. Onderweg zie je ongelofelijk veel watervallen, de een nog imposanter en indrukwekkender dan de ander. Op de foto de bekende waterval Skógafoss. Wil je meer lezen over IJsland? Dat kan hier: reisverslag IJsland.

Lees hier alle verhalen van Pauline van der Waal

Brenda beklimt de Stelvio in Italië

De reiservaring welke onze gedachten regelmatig doet laten terugdenken aan dat moment… welke? Dat euforisch moment dat je de top van 2.758 mtr hoogte na 48 haarspeldbochten hebt overwonnen in het hart van de Alpen.

Je raadt het misschien al, de beklimming van de Stelvio. De klim van deze Alpenreus was voor mijn zoon en mijzelf een bijzondere reiservaring afgelopen zomer.

Onze eerste klimervaring op de fiets, niet wetende wat ons te wachten stond. De weg, sierlijk slingerend tegen de bergwand aan, bracht ons naar de top van de Col.

De Indrukwekkende natuur liet ons  intens genieten, de adrenaline ging door ons lijf, de emotie bij de top kwam onverwachts. Na een heerlijk broodje worst met zuurkool gingen we verder met onze tocht.

Met om ons heen de metershoge bergen en het groene landschap, dalen we slingerend en door de haarspeldbochten verder naar beneden, terug naar de bewoonde wereld. Met af en toe de remmen los beleven we een intens gevoel van vrijheid in die o zo fantastische, indrukwekkende natuur.

Ciao Stelvio, je hebt een diepe indruk op ons achtergelaten.  Ben je al die tijd al nieuwsgierig naar deze Col en staat hij op je wensenlijst? Lees hier ons verslag en gewoon gaan!

Desiree op Piz Trovat in Zwitserland

Ieder jaar hebben wij wel die ene berg die bovenaan het verlanglijstje staat. In 2021 was dat Piz Trovat (3.146 m). Absoluut geen moeilijk berg, maar wel onze eerste keer op een Klettersteig / Via Ferrata. Een gids geregeld, het weer die dag zou meer dan perfect zijn. Hier keek ik echt naar uit! En toen maakte ik de dag ervoor een vervelende val waarbij ik met mijn gezicht op een scherpe steen viel. Resultaat: een lelijke wond en een beurs jukbeen. Maar als al die bergtochten mij één ding geleerd hebben, dan is het wel doorzettingsvermogen, niet bij de pakken neer gaan zitten.

Dus ondanks het gevoel dat ik hartstikke voor schut liep met die opvallende pleister onder mijn oog en het ongemak van een trekkende beurse wond, ben ik er met een glimlach op mijn gezicht voor gegaan die dag. En ik had het voor geen goud willen missen! Het was een super gave klim met een spectaculair uitzicht! De foto is gemaakt halverwege de beklimming met Piz Palü en de Persgletsjer op de achtergrond.

Lees hier de verhalen van Desiree van Oeffelt

Lien in Tsjechië

Ondanks het C-beestje vertoefde ik in 2021 toch enkele weken in verschillende Europese landen. Samen met mijn vriend Wiebe reisde ik al meermaals rond in de Balkan, maar Bosnië en Herzegovina was mijn eerste solo trip in jaren. Het deed ontzettend deugd om te weten dat ik als 30-plusser mij nog steeds thuis voel in hostels en spontane avonturen kan beleven met wildvreemden.

Zo huurde ik samen met een Canadees, Française en Tsjechische een door en door versleten Golf met slechts één nummerplaat (wie heeft een nummerplaat aan de voorkant nodig als je er al één aan de achterkant hebt?) om in het Sutjeska Nationaal Park te kunnen gaan wandelen. De ruige bergen toverden een glimlach op mijn gezicht en kalmeerden mijn hoofd, zoals alleen natuur dat kan.

Lees hier meer van Lien de Wispelaere

Isa in Val Thorens

2021 was een bewogen jaar. Ik werkte in een verzorgingshuis waar ik Corona van heel dichtbij heb meegemaakt. Daarnaast was ik fulltime aan het afstuderen aan de School voor Journalistiek; en dat is gelukt! In juni ontving ik mijn diploma om vervolgens in september te beginnen aan een premaster. In die maanden daartussen zocht ik ontspanning, met de reis naar Val Thorens als hoogtepunt. En daar streepte ik iets van mijn Bucketlist af; de gletsjerwandeling op 2750 meter hoogte.

Wat was het fijn om zo actief bezig te zijn in de zomer, omringd met sneeuw en ijs wat ik normaal koppel aan de winter. Een hele uitdaging was het, het gebruiken van een ijsbijl en het zoeken van stabiliteit. Een adembenemend uitzicht stond boven op mij te wachten. In 2022 hoop ik meer dingen van mijn bucketlist af te strepen; paragliden, duiken of een gave roadtrip misschien?

Lees hier de verhalen van Isa de Laat

Manon zeilt naar het zuiden van Noorwegen

2021 was voor mij het jaar van dromen die uitkomen. Nadat ik twee jaar geleden zei dat ik mee wilde op een zeilboot om te gaan reizen, was het nu zover dat ik de Noordzee mocht oversteken met diezelfde zeilboot, om vervolgens de zuidkust van Noorwegen te ontdekken. Tijdens de oversteek was ik vier dagen lang amper aanspreekbaar door zeeziekte, maar alles werd goedgemaakt met de prachtige kustlijn, ankerplaatsen en zonsopkomsten.

Op deze foto zie je mijn favoriete parel van een maand reizen. Het was veel te vroeg in de ochtend toen ik niet meer kon slapen en ver weg van de boot liep – of klauterde – over alle rotsen en tussen de stekelige begroeiing door. Terwijl de zon achter mij en achter de rotsen langzaam omhoog kwam, was het water spiegelglad en genoot ik van de sereniteit van dit uitzicht.

Toen deze vogel overvloog en binnen een oogwenk rimpels veroorzaakte in het wateroppervlak, wist ik dat ik dat ik mijn favoriete foto had gemaakt. Niet veel later liep ik dan ook terug naar de zeilboot, waar ik mijn camera veilig opborg om vervolgens een ochtendduik te maken in het frisse zeewater.

Lees hier meer verhalen van Manon Verijdt

Sabrina Gaudio in Tunesië

Reizen anno 2021, het leek heel wat voeten in aarde te hebben. Soms onmogelijk zelfs. Nooit eerder verlangde ik zo naar m’n tas pakken, camera erin en gewoon gáán. En dan het liefst zo ver weg mogelijk. En toen… toen mocht ik naar Tunesië, op reis voor Mountainreporters. Daar zittend op de top van een zandduin, middenin de Sahara, wist ik weer wat ik zo gemist had. Onbekende plekken ontdekken, nieuwe mensen ontmoeten, me laten verrassen hoe mooi de wereld is. Hopelijk heeft 2022 nog heel veel meer van dit in petto.

Lees hier de verhalen van Sabrina Gaudio op Mountainreporters

Yvette in Zweden

Mijn mooiste reiservaring van 2021 vond plaats in Zweden. We liepen hier een deel van de Skåneleden trail. Door urenlang langs de kust te lopen, met de wind in mijn haren en alleen een backpack op mijn rug, ervaarde ik dat ultieme gevoel van vrijheid. Aan het eind van de dag warmden we ons op rondom een knisperend kampvuur in een donker bos, terwijl we naar verhalen luisterden van mensen uit heel Europa.

Lees hier de verhalen van Yvette Kooijman

Nathalie in Frankrijk

Voor de Indian Summer hoef je echt niet naar Noord-Amerika te reizen. Deze herfst heb ik voor Mountainreporters de noordelijke Vogezen ontdekt. Je hebt hier dichte loofbossen waar de bladeren in vuur en vlam lijken te staan. Tijdens een vroege ochtendwandeling in Pays de Bitche, Bitscherland, stuitte ik op kasteel Falkenstein. De indrukwekkende burcht van rood zandsteen was eerst nog in mist gehuld, maar toen we bovenop stonden kwam de zon net tevoorschijn. Wat een prachtig feeëriek licht. Ik wilde niet meer weg.

Lees hier meer verhalen van Nathalie van Koot

Noëlle tijdens de Fjällräven Classic in Zweden

Het jaar 2021 is voor mij een heel bijzonder jaar geworden. Per 1 mei ben ik gestart met mijn sabbatical van ruim een jaar. Het heeft mij op vele mooie plekken in Europa gebracht waaronder Zweden. In augustus 2021 heb ik mogen deelnemen aan de Fjallraven Classic. In vijf dagen heb ik 110 kilometer gewandeld door Zweeds Lapland, Abisko National Park en over een deel van de Kungsleden. Ik sliep in mijn tentje op de mooiste plekken die ik tegenkwam onderweg.

Het was een geweldige ervaring waar ik ook veel leuke mensen heb mogen ontmoeten…en het smaakt naar meer! In nog vijf andere landen kan ik deelnemen aan een Fjallraven Classic event. Wie weet wandel ik in 2022 nog door Duitsland, Denemarken of de UK…Ik heb nog tot eind augustus alle tijd en vrijheid! Wil je me volgen? Dat kan via euroadventure.nl

Lees hier alle verhalen van Noëlle Verhage

Judith in Ierland

In oktober voeren we voor de zoveelste keer naar Ierland. Dit keer niet voor een vakantie, maar voor de aankoop van een huis. Ik droomde er al jaren van om de helft van het jaar op de ruige schiereilanden van het zuidwesten door te brengen. En nu ging die droom werkelijkheid worden. Tenminste, als alles goed zou gaan. In Ierland weet je pas zeker dat je een huis hebt gekocht op het moment van sleuteloverdracht. Ons geduld werd na aankomst nog zo’n 10 dagen op de proef gesteld. Maar op 11 oktober was het zover: ik werd eigenaar van een vrijstaande cottage met uitzicht op bos, bergen en zee.

Samen met mijn vriend Kees en onze vizsla Charlie genoot ik diezelfde avond van een buitenaards mooie zonsondergang. Het bleek één van de vele cadeaus die Moeder Natuur ons daar ging geven. Iedere dag laat ze een andere kant van zichzelf zien. Van woest en wild tot kraakhelder en kalm; ze kent vele gezichten. En ik mag daar nu deelgenoot van zijn. Zo vaak als ik wil. Zo lang als ik wil. Het leven is goed.

Lees hier alle reisinspiratie van Judith Kimenai

Maurice in Noorwegen

Dit is voor mij de mooiste foto van 2021. Sinds een jaar weer aan het werk in Noorwegen na een coronapauze van bijna 12 maanden. Een nacht met 60-70mm slagregen achter de rug, teveel water in de beek en op zoek naar een safe crossing voor de klanten. Mijn eigen dochter mee op stage om haar het werk van een Wildernis Guide te laten ervaren. Dit zijn de momenten waar het om gaat in mijn werk. Gewoon rauw en puur, zoals het hoort in de natuur.

Lees hier de verhalen van Maurice van den Boogaard

André in Zwitserland

Deze zomer heb ik een roadtrip door Zwitserland gedaan. We gingen langs verschillende mountainbikespots in de Alpen, waaronder Lenzerheide en Davos. Een andere cultuur en omgeving gecombineerd met het intensieve fietsen is voor mij de ideale vakantie. Daarnaast heb ik ook dichtbij huis veel nieuwe plekken ontdekt waar goed te fietsen is. Omdenken in een lockdown…Ik ben dankbaar voor de (reis)mogelijkheden die ik dit jaar heb gehad. Op naar een nieuw jaar met nieuwe kansen.

Lees hier meer verhalen van André Deunhouwer

Maartje en Edwin op IJsland

Sinds ik in 2016 ben gestart met Reisschrijvers Media hebben Maartje en ik veel bijzondere bestemmingen mogen ontdekken. Als schrijvers en fotografen voor Mountainreporters werden we vooral verrast door de grote diversiteit in Europa. Vooral de bergen hebben een enorme aantrekkingskracht op ons. Dit jaar maakten we prachtige reizen naar de Franse Atlantische kust, Zuid-Limburg, Innsbruck en omgeving, de Faeroer Eilanden, de Algarve, de Azoren en IJsland.

Bijna twee weken lang maakten we een rondreis door de binnenlanden en de noordkust. Ook verkenden we de spectaculaire westfjorden. Het is lastig om een ultiem reishoogtepunt te kiezen, maar waarschijnlijk hebben we het meest genoten van onze wandeling bij Landmannalaugar in de binnenlanden van IJsland.

Onderweg naar Landmannalaugar. Foto: Edwin Hagenouw

Lees hier alle verhalen van Maartje en Edwin

Er staan natuurlijk nog veel meer uitbundige, spannende, spectaculaire en verstilde momenten in het geheugen gegrift van onze reporters. Binnenkort volgt deel 2 met nog meer mooie reiservaringen.