Wandelen langs de grootste muur van Groot Brittannië

Outdoorinspiratie door Herman van Alfen

Wist je dat de Hadrian’s Wall het grootste Romeinse monument van Groot Brittannië is? Ik ontdekte dit toen ik enkele jaren geleden tijdens een avondje zappen middenin een documentaire viel die bleek te gaan over deze indrukwekkende muur. Een bouwwerk van ruim drie meter hoog en drie meter breed. En dit over een lengte van meer dan 120 kilometer. Hoe zou het zijn om hierlangs te wandelen? Lees snel verder.

Hadrian's Wall wandelen
De Hadrian Wall snijdt dwars door de Engeland. Foto: Herman van Alfen

Hadrian’s Wall Path: de start in Newcastle

Ik ben al vroeg wakker, en kijk uit het raam van het hotel, en zie dat er over enkele minuten een schitterende zonsopgang staat te voltrekken. Snel kleed ik mij aan en spoed mij naar buiten. Naar de overkant van de straat waar de rivier de Tyne midden door Newcastle stroomt. Hij glijdt onder 4 bruggen. De komende minuten tekent er voor mijn ogen 1 van de mooiste zonsopgangen af die ik in 47 jaar heb mogen aanschouwen. Wat een mooi begin van deze wandelvakantie langs de Hadrian’s Wall!

Samen met een wandelvriend ga ik het Hadrian’s Wall Path lopen, 155 mooie kilometers liggen voor ons

Na wat foto`s gemaakt te hebben ga ik terug naar het hotel. Om mij gereed te maken voor wat mij in Newcastle brengt. Samen met een wandelvriend ga ik het Hadrian’s Wall Path lopen, 155 mooie kilometers liggen nog voor ons. Gisteren zijn we aangekomen vanaf Schiphol, na een dagje als toerist in de stad te hebben door gebracht gaat het nu beginnen.

De Hadrian's Wall wandelen
Mooi begin van onze wandelvakantie. Zonsopgang in Newcastle. Foto: Herman van Alfen

Van Newcastle naar Heddon on the Wall

Met de metro gaan we naar het begin van onze hike uitdaging. Metrostation Wallsend is het begin van het Hadrian’s Wall path, en eindigt 135 km verder. Aan de west kust van Engeland bij Bowness-on Solway. Voor een groot gedeelte van het pad zal de route zich langs de resten van de muur van Hadrianus begeven.

Hadrianus was de keizer die in 122 na Christus opdracht gaf voor het bouwen van de muur als noordelijke grens van zijn keizerrijk. Bij het begin van de route is nog niets te zien wat lijkt op een muur, wel bevinden zich hier opgravingen van het Romeinse fort Segedunum, tevens een museum. Vanaf hier gaan onze rugzakken op en lopen we in het heerlijke herfstzonnetje langs de oevers van de rivier de Tyne.

We zijn nog niet onderweg, of we worden al aangesproken door een vriendelijke Engelsman. Hij vraagt of wij het gehele pad gaan lopen, en attendeert ons erop dat we onze ogen goed moeten open houden op de aanwezigheid van zeehonden. Helaas zien we die niet. Wat we wel zien zijn prachtige gekleurde bladeren aan de bomen, een echte Indian Summer. Na een paar uur zien we de contouren van het centrum van Newcastle voor ons opdoemen. Zo wandelen we dwars door de stad heen, het is zaterdagmiddag en gezellige druk in de stad. Na enkele kilometers wordt het langzaam rustiger en verlaten we de stad, nog steeds lopend langs de oevers van de rivier.

De Hadrian's Wall wandelen
We hebben nog heel wat kilometers te gaan.
Hadrian's Wall wandelen
Hadrian’s Wall. Foto: Herman van Alfen

Het landschap wordt inmiddels ook glooiender, in de verte zien we bovenop een heuvel een dorpje liggen. We hopen dat dit niet Heddon on the Wall is want dat zou beteken dat we nog een heel stuk moeten lopen en klimmen. Helaas… Net voor het donker komen we bij ons vooraf geboekte B&B adres. Het was een pittige eerste dag, de stappenteller geeft 29 kilometer aan.

Dag 2: van Heddon on the Wall naar Chollerford

De volgende dag gaan we zodra het licht is weer op pad. Het gaat gelijk steil heuvelop, en zo zal het de hele dag blijven gaan. Het pad loopt vandaag grotendeels evenwijdig met de autoweg maar dit is niet hinderlijk. We lopen veel door weilanden, en worden verbaasd aangekeken door de aanwezige koeien. Alsof we de eerste wandelaars zijn die ze in hun leven hebben gezien. In de zomer is deze route toch best druk bewandeld, maar nu aan het eind van de herfst is het heerlijk rustig en komen we een enkele wandelaar tegen.
We genieten van de prachtige vergezichten en afwisselende wolkenluchten.

Na een paar uur besluiten we dat het tijd voor koffie is; onze biobrander zorgt ervoor dat het water in een mum van tijd kookt. Onder het genot van verse koffie komen we weer op adem. De bewolking wordt langzaam dikker en het begint te motregenen, echt Engels weer. Na 26 kilometer komen we bij de eindbestemming van vandaag: het George Hotel in Chollerford.

Indian Summer in Engeland. Foto: Herman van Alfen

Van Chollerford naar Once Brewed: we zien de eerste delen van de muur

Na een goede nacht vertrekken we weer zodra de zon opkomt. We gaan op pad naar Once Brewed. Na enkele uren komen we bij de eerste duidelijk zichtbare delen van de muur. Wat een gigantische bouwwerk is dit geweest! Er komen verschillende vragen in me op als, hoe hebben ze dit gebouwd? Waar komen alle stenen vandaan en ga maar door. Het is genieten zo langs dit gigantische bouwwerk, dat terecht op de Unesco werelderfgoedlijst staat.

Na uren langs de muur gelopen te hebben, en heuvel op heuvel af, komen we bij Sycamore gap. Hier staat 1 van de beroemdste bomen van Engeland: The Robin Hood Tree. Hier is namelijk een gedeelte van de film Robin Hood Prince of Thieves met Kevin Costner en Morgan Freeman opgenomen. Ondertussen is het behoorlijk gaan waaien, na even uitgerust te hebben onder de boom, vervolgen we onze tocht voor het laatste stuk van route voor vandaag. Na 26 kilometer stoppen we om te overnachten in Once Brewed.

De boom van Robin Hood. Foto: Herman van Alfen

Door de storm van Once Brewed naar Lanercost

Na een heerlijk full Englische breakfast gaan we weer op pad, het is droog, maar daar is ook alles mee gezegd. Het stevige waaien van gisteren is veranderd is een heuse storm. Nu begrijp ik de tip van het routeboek dat ik ter voorbereiding las, om het pad andersom te lopen. De hele dag hebben we de wind pal tegen, maar de uitzichten maken alles weer goed. Het is vandaag de meest pittige dag van de route, dit komt niet alleen door de wind maar ook door de afstand ruim 30 kilometer. Naast de vele weilanden komen we vandaag ook langs prachtige bomen die eruit zien als of ze al honderden jaren in het landschap staan.

Het hoe en waarom van dit bouwwerk blijft me de gehele tocht bezighouden.

De muur is op dit gedeelte van de route op sommige plaatsen bijna 3 meter hoog en 3 meter breed. Het hoe en waarom van dit bouwwerk blijft me de gehele tocht bezighouden. Aan het eind van de dag komen we aan in het gehucht Lanercost, wat niet meer is dan een paar huizen en een abdij en een national trust tearoom en shop. Houd er rekening mee als je hier overnacht dat er dus geen gelegenheid is om een avondmaaltijd te nuttigen op loopafstand. Wij pakken een taxi naar het dichtstbijzijnde dorpje.

De Hadrian's Wall wandelen
Recht, dan weer hoekig, we zien de muur zo nu en dan veranderen. Foto: Herman van Alfen
Gezelschap onderweg. Foto: Herman van Alfen
Wat een indrukwekkende bouwwerk. Foto: Herman van Alfen

Van Lanercost naar Carlise: eindelijk weer de zon

Na geslapen te hebben in het bijgebouw van de abdij, gaan we weer op pad. De dag begint een beetje druilerig. Langzamer hand klaart het op en hebben we weer prachtig wandel weer. We wandelen weer voornamelijk door en langs weilanden. De gehele tocht zullen we honderden hekjes openen en sluiten. En honderden stiles (overstapjes) betreden, in alle soorten en maten. Echt ongelooflijk welke constructies er allemaal bedacht zijn. We komen ook weer meer in de bewoonde wereld, en lopen via een rivier de stad Carlise in. We verbazen ons over de gigantische stadsparken waar we doorheen lopen. Zo groot is Carlise nou ook weer niet. We hebben er vandaag weer 26 kilometer op zitten.

De laatste etappe van Carlise naar Bowness-on -Solway

Na een avondje lekker gegeten en gedronken te hebben in een pub, zoeken we ons bed op. Slapen lukt prima deze week met al die buitenlucht. Vandaag staat helaas alweer de laatste etappe op het programma. We laten de stad Carlise achter ons, het terrein is inmiddels ook redelijk vlak geworden. Onderweg komen we door een paar mooie dorpjes. Het laatste stuk van het Hadrian’s Wall path is een kilometers kaarsrecht stuk, wat wel wat weg heeft van ons waddengebied. Aan de waarschuwingsborden te zien is er ook kans op hoog water.
We zijn nu ook bijna bij de zee, oftewel we zijn aan het einde van onze hike gekomen. We did it! Van de Oostkust van Engeland gewoon gelopen naar de Westkust. In Bowness-on -Solway is het officiële eindpunt van de route. We slapen deze laatste nacht op de camping in een wigwam (rond hutje met bed en wc). De volgende dag pakken we de bus naar Carlise en dan met de trein terug naar Newcastle. Waar ons wandelavontuur begon. We kijken terug op 166 prachtige kilometers met als rode draad die muur, waar geen einde aan leek te komen.

De Hadrian's Wall wandelen
Hadrian’s Wall Path, indrukwekkende wandeling in de voetsporen van de Romeinen.

Lees hier meer inspirerende reisverhalen van onze reporters

3 Reactie op “Hadrian’s Wall: wandelen langs de grootste muur van Groot Brittannië”

• Ria van den Berg
    30 april 2019 at 23:42

Helaas zijn die afstanden voor mij niet haalbaar door artrose in mijn voeten en enkels.

23 december 2018 at 18:37

Ik was erg blij met dit verslag. Ik wil dit ook graag doen, maar die afstanden zijn wel pittig. Is het mogelijk kortere trajecten te lopen en misschien af en toe een rustdag?

• Bert
      29 april 2019 at 10:14

Wij hebben in 2012 via Mickledore.com de wandeling geboekt, naar keuze 8, 9 of 10 dagen. Alle overnachtingen inbegrepen. Max 25km per dag. Schitterend!